Konteksty — muszą być minimum dwa w wypracowaniu na poziomie podstawowym i jeden na poziomie rozszerzonym.
Konteksty to funkcjonalne wykorzystanie tekstu kultury, które wpływa na pogłębienie rozumienia pracy, czyli nie chodzi o to, by popisać się znajomością jakiejś informacji, ale by wykazać, że kontekst rzuca nowe światło na opisywany problem, wzbogaca argumentację.
RODZAJE KONTEKSTÓW:
- historycznoliteracki
- teoretycznoliteracki
- literacki
- biograficzny
- kulturowy
- mitologiczny
- biblijny
- religijny
- historyczny
- filozoficzny
- egzystencjalny
- polityczny
- społeczny
Zatem:
- MUSZĄ BYĆ FUNKCJONALNE
- MUSZĄ POGŁĘBIAĆ ARGUMENTACJĘ
- POPISUJ SIĘ WIEDZĄ np.
Nie wystarczy wskazanie innej książki czy piosenki, która porusza to samo zagadnienie, co przykład literacki, którym ilustrujesz argument — musisz pogłębić refleksję: w pracy o roli buntu jako cesze młodości wypadałoby wskazać, na czym polegał konflikt klasyków z romantykami.
Biblia i mitologia to tylko konteksty, bo stanowią podstawę kultury europejskiej.
Świetne konteksty to wskazanie, że ballada jest formą nobilitacji kultury ludowej, że poeci barokowi odwoływali się do Księgi Koheleta, że życie to theatrum mundi.
Jak funkcjonalnie wprowadzić kontekst w wypracowaniu na maturze?
Jak funkcjonalnie wprowadzić kontekst w wypracowaniu na maturze? Przede wszystkim musisz zapamiętać jedną ważną rzecz: kontekst zawsze idzie w dwupaku, składa się z dwóch elementów. Pierwsza część to informacja, np. przykład z innego utworu, wydarzenie historyczne czy nawiązanie do biografii autora. Ale to nie koniec, bo jest jeszcze druga równie istotna część, czyli wyjaśnienie, co wynika z tego porównania. Inaczej mówiąc, musisz przywołać informację, a potem wyjaśnić, po co to robisz. W wypracowaniu zawsze musisz poprowadzić egzaminatora za rączkę, nikt nie będzie się domyślać, o co ci chodziło.
I teraz przykład: jeżeli masz temat „Niebezpieczeństwo idealizowania rzeczywistości”, możesz podać argument o tym, że ludzie idealizują rzeczywistość z powodu miłości i przez to nie dostrzegają, że podejmują niewłaściwe decyzje. Przykładem tego jest oczywiście postawa Wokulskiego, który nie dostrzega, że Łęcka go wykorzystuje, a kiedy się orientuje, jest załamany, czuje, że zawalił mu się świat i kładzie się na torach.
Lektura odhaczona, teraz musimy dołożyć kontekst. Nie wystarczy samo napisanie, że podobna sytuacja miała miejsce np. w „Cierpieniach młodego Wertera” lub „Dziadach cz. IV”. Żeby kontekst był funkcjonalny, musimy napisać coś więcej: na przykład to, że zawód miłosny i próba samobójcza Wokulskiego świadczyła o jego romantycznej naturze. Było to zachowanie typowe dla bohaterów werterycznych (takich jak Werter, czy Gustaw), którzy w obliczu nieodwzajemnionej miłości nie widzieli sensu życia. Dzięki temu mamy aż dwa konteksty: jeden historycznoliteracki i jeden literacki. Nie musimy pisać długiego akapitu – ale wystarczająco wyjaśniamy, czemu w ogóle wspominamy Gustawa czy Wertera w kontekście Wokulskiego.
Przykładowe konteksty:
- wiedza z teorii literatury, np.
- epos narodowy i jego funkcje
- ballada jako nobilitacja kultury ludowej
- katharsis w tragedii antycznej
- rola bajki oświeceniowej itp.
- wiedza z historii literatury oraz epok:
- mesjanizm i jego funkcje w romantyzmie
- koncepcja wieszcza narodowego
- poeci barokowi np. wobec tematyki cierpienia, śmierci
- renesans jako odnowienie fascynacji epoką starożytności
- myśl pozytywistyczna wobec myśli romantycznej (albo: romantyzm-oświecenie itp.)
- tematyka religijna jako narzędzie opowiadania o uniwersalności np. cierpienia (w średniowieczu)
- “poezja po Auschwitz” – zmagania poetów z poszukiwaniem nowej formy wyrazu po wojnie
- grupy poetyckie (skamandryci, katastrofiści, futuryści) i ich postawa wobec rzeczywistości/przyszłości
- konteksty dotyczące konkretnych dzieł i ich roli:
(np. “Dziadów” cz. III, twórczość Szekspira, tłumaczenie Psalmów Kochanowskiego, “Ocalenie” Miłosza i jego rola w powojennej poezji, oddziaływanie “Cierpień młodego Wertera”, rola powieści “ku pokrzepieniu serc” w twórczości Sienkiewicza, “Wesele” jako gorzki rozrachunek z polskością)
- konteksty biograficzne:
- wpływ wojny na twórczość K.K. Baczyńskiego i pisarzy okresu wojny
- doświadczenie powstania styczniowego w twórczości Żeromskiego
- postawa Kochanowskiego wobec cierpienia w obliczu śmierci dziecka
- trauma wojenna Różewicza i jej rola w kształtowaniu języka poetyckiego
- emigracja wielkich romantyków (i jej obraz literacki)
- Piotr Skarga i doświadczenia kontrreformacji
- wiedza historyczna:
- Wielka Emigracja, powstania
- w gruncie rzeczy jakikolwiek kontekst z historii (nie musi być historia Polski)
- kontekst filozoficzny, np.
- stoicyzm (można dodatkowo powołać się np. na jego obecność w twórczości Jana Kochanowskiego)
- myśl wybranego filozofa, np. Platona, Arystotelesa, Kartezjusza, Kanta
- oddziaływanie danej myśli filozoficznej, np. nietzscheanizm, egzystencjalizm, stoicyzm
- dzieła plastyczne (konkretne lub oddające kontekst danej epoki; konkretne aspekty twórczości w kontekście epoki, np. realistyczne przedstawianie detali anatomicznych w renesansie a fascynacja człowiekiem; barokowe: brak symetrii, fascynacja dynamizmem, asymetrią, ruchem jako zobrazowanie niepokojów epoki; klasycyzm w malarstwie jako odtwórcza fascynacja przeszłością; malarstwo abstrakcyjne jako poszukiwanie nowych środków wyrazu)
- mitologia, Biblia – oczywiste
Za kontekst uznaje się oczywiście także to, z czego można było korzystać w poprzedniej formule matury:
- książki spoza kanonu lektur,
- filmy (tu pokazuję jak)
- sztuki teatralne,
- rzeźby, obrazy, inne sztuki plastyczne (TU POKAZUJĘ JAK)
- teksty piosenek (ale one są oczywiście dziełami literackimi).
Pamiętaj, że kontekst może łączyć różne wątki (np. kontekst biograficzny i kontekst epoki; kontekst filozoficzny i dzieło literackie, w którym się przejawia; kontekst historyczny i jego wpływ na literaturę danej epoki/pisarza; wydarzenia danej epoki i ich wpływ na nurty filozoficzne; życie filozofa a jego wpływ)