LITERATURA 

„Sklepy cynamonowe” Bruno Schulz  – Drohobycz jako miasto-labirynt dzieciństwa głównego bohatera, który w opowiadaniu szuka sklepów, które są jego marzeniem, nazywa je cynamonowymi – to dzięki dziecięcej wyobraźni kojarzy je z tą przyprawą, faktycznie są to sklepy z boazerią; bohater świadomie wchodzi w labirynt – może wiele poświęcić, by dotrzeć do upragnionego celu; 

„Proces” Franz Kafka – miasto, z którego nie można wyjść; błądzenie; dziwne przestrzenie, oniryzm, pułapka; także labirynt sądowy i biurokratyczny; państwo totalitarne także jest labiryntem, w którym obywatele są uwięzieni i mogą jedynie błądzić, wyjściem okazuje się jedynie śmierć; 

„Mistrz i Małgorzata” Michaił Bułhakow – Moskwa jako pułapka i miejsce objawienia się złych sił, nie można uciec, bo wszystko kontroluje system totalitarny; 

„Dżuma” Albert Camus – miasto jako labirynt i pułapka, szukasz wyjścia, ale jest to niemożliwe (tutaj kwarantanna i choroba staje się symbolem władzy totalitarnej); 

„Ferdydurke” Witold Gombrowicz – Józio K. próbuje znaleźć wyjście z gęby, ale ostatecznie stwierdza, że jest to niemożliwe

“Treny” Jan Kochanowski – podmiot liryczny błądzi w labiryncie upadłych wartości: stoicyzmu – “Tren IX”, wiary – “Tren X”, cnoty – “Tren XI”, trafił do niego z powodu rozpaczy po stracie córki; wyjściem – światłem w labiryncie okazuje się Matka podmiotu lirycznego, która przychodzi do niego w “Trenie XIX, albo Sen” i tłumaczy mu, że śmierć dziecka była dobrym rozwiązaniem, bo dzięki temu uniknęło ludzkich cierpień i teraz może żyć beztrosko w raju – to daje mu ukojenie. 

“Zbrodnia i kara” Fiodor Dostojewski – Rodion podróżuje w labiryncie biedy i niesprawiedliwości, błądzi, uważa, że wyjściem z labiryntu będzie zabicie lichwiarki; jest też w labiryncie wyrzutów sumienia, w którym błądzi po dokonaniu zbrodni, ukojeniem i wyjściem z labiryntu okazuje się Sonia – dobroduszna prostytutka, która radzi mu, by przyznał się, odpokutował winę i dobrze wykorzystał resztę życia; brudny Petersburg jest labiryntem biedy i ubóstwa, wszędzie panuje chaos i cierpienie, nie ma w nim ludzi szczęśliwych, nie da się wiec wyjść z tego piekła

“Lalka” Bolesław Prus – Wokulski, zwiedzając Powiśle, zdaje sobie sprawę z tego, że dzieci, które wychowują się w tych slamsach, nigdy nie wyjdą z labiryntu patologii, mogą jedynie stać się prostytutkami i złodziejami, nie ma dla nich innej przyszłości

„Pod mocnym aniołem” Jerzy Pilch – labirynt uzależnienia alkoholowego

“My, dzieci z dworca ZOO” Christiane Vera Felscherinow – labirynt uzależnienia od heroiny, jedynym wyjściem z nałogu jest śmierć; 

    FILM 

„Labirynt” reż. Denis Villeneuve – ojciec walczy o odnalezienie uprowadzonej córki; labirynt zawiłych spraw i trudność z odkryciem prawdy i złapaniem mordercy 

„Podziemny krąg” reż. David Fincher – labirynt choroby psychicznej

„Requiem dla snu” reż. Darren Aronofsky -labirynt narkotyków i prostytucji, nie można znaleźć wyjścia

„Żółty szalik” reż. Janusz Morgenstern – o zmaganiach z alkoholem 

    MUZYKA

INNE SZTUKI: TEATR, MALARSTWO, RZEŹBA

Jeżeli chcesz mnie wesprzeć w popularyzacji wiedzy o języku i literaturze polskiej — możesz zostać moim patronem/moją patronką: https://patronite.pl/babaodpolskiego/ - grosik daj babie, sakiewką potrząśnij. ;)