Akt komunikacji to proces wymiany informacji między nadawcą a odbiorcą w procesie komunikowania się (np. rozmowy w cztery oczy, rozmowy telefonicznej, wykładu czy w ramach artykułu lub książki). Komunikacja (z łacińskiego communis oznaczającego “wspólny”) zachodzi wtedy, gdy zarówno nadawca, jak i odbiorca są w stanie się porozumieć.
Model komunikacji:
- Nadawca – rozpoczyna proces komunikacji i podejmuje decyzję o nadaniu komunikatu, a także jego treści, formie i sposobie kodowania
- Odbiorca – odbiera zakodowany komunikat, dekoduje go i może się do niego ustosunkować (komunikat ma na niego wpływ i może wywołać reakcję)
- Komunikat – treść, którą chcemy przekazać
- Kod – sposób przekazania treści (kodem może być np. język mówiony, język pisany, mowa ciała, ilustracja etc.)
- Kontakt – proces wymiany informacji między nadawcą a odbiorcą
- Kontekst – sytuacja komunikacyjna, w której dochodzi do kontaktu
Przykłady elementów aktu komunikacji
Aby zrozumieć, dlaczego każdy z elementów jest istotny, warto zadać sobie pytanie: “Co by było, gdyby zabrakło danego elementu”?
- Komunikacja bez nadawcy – bez nadawcy po prostu nie ma komunikatu! Każda myśl ma swojego autora, więc komunikat musi mieć nadawcę.
- Komunikacja bez odbiorcy – jesteś na bezludnej wyspie i piszesz SOS. Trudno jednak się porozumieć, ponieważ nikt nie widzi Twojego komunikatu.
- Komunikacja bez komunikatu – jedziesz windą z nieznanym człowiekiem. Co z tego, że jesteście (teoretycznie możecie być nadawcą i odbiorcą), skoro nie macie, o czym rozmawiać? A zatem milczycie. (Ważne: milczenie też może być formą komunikatu)
- Komunikacja bez kodu – mówisz tylko po polsku i chcesz się porozumieć z osobą mówiącą tylko po hiszpańsku. Nie macie wspólnego kodu (język), dlatego może być wam trudno się porozumieć. (Ważne: Na szczęście macie inny wspólny kod – mowa ciała – bardzo zbliżona do siebie w kręgu kultury europejskiej, więc możecie dogadać się na migi)
- Komunikacja bez kontaktu – jeżeli chcesz porozmawiać przez telefon, musisz do kogoś zadzwonić (czyli stworzyć warunki do wymiany myśli). Bez kontaktu komunikat pozostaje nieodczytany (np. nie został wyświetlony na Messengerze)
- Komunikacja bez kontekstu – ktoś zadaje pytanie: “CZY W TEJ GALERII JEST KANTOR?”. Znając kontekst wiesz, czy chodzi o punkt wymiany walut w galerii handlowej, czy o dzieła Tadeusza Kantora w galerii sztuki.
Istotna w akcie mowy jest intencja, czyli powód nadania komunikatu.
1 komentarz
1 pingback