Jakie tematy wypracowań pojawiły się na maturze z języka polskiego w 2024? Egzamin otwierający maturalny maraton rozpoczął się punktualnie 7 maja 2024 o godzinie 9:00. Abiturienci zmierzyli się z arkuszem składającym się z trzech części: testu „Język polski w użyciu”, testu historycznoliterackiego oraz wypracowania. Do zdobycia jest 60 punktów, a żeby uzyskać pozytywny wynik, należy otrzymać 30%, czyli 18 punktów.
Matura 2024 – tematy wypracowań. Z jakimi zagadnieniami mierzyli się maturzyści?
Tematy wypracowań na maturze z języka polskiego zawsze budzą największe zainteresowanie, także tych, którzy egzamin dojrzałości mają już dawno za sobą. Z jakimi zagadnieniami i którymi lekturami obowiązkowymi zmagali się abiturienci w 2024?
Temat 1: Bunt i jego konsekwencje dla człowieka
Temat 2: Jak relacja z drugą osobą kształtuje człowieka?
Matura 2024 – arkusze i wzorce odpowiedzi
Oprócz tematów wypracowań na maturze 2024 wielkie zainteresowanie budzą również oficjalne arkusze z majowego egzaminu. Te zostaną opublikowane przez CKE w dniu matury o godzinie 14:00. Plik zostanie umieszczony poniżej, gdy tylko będzie dostępny.
Matura 2024. Język polski. ODPOWIEDZI
Maturzyści pragnący sprawdzić, jak poradzili sobie z arkuszem, będą musieli uzbroić się w cierpliwość. CKE opublikuje klucz odpowiedzi do matury polskiego 2024 po zakończeniu wszystkich egzaminów. Do tego czasu trzeba będzie posiłkować się nieoficjalnymi odpowiedziami przygotowanymi przez ekspertów. Zachęcam do udziału w transmisji live, w trakcie której omówię arkusz maturalny. Transmisja odbędzie się 7 maja 2024 ok. 14:30–15:00. Link do niej znajdziesz poniżej.
Przypominam również, że w sprzedaży są dostępne opracowania pytań jawnych na maturę ustną 2024! Egzaminy ustne, będące drugą rundą matury z polskiego, będą przeprowadzane od 11 do 16 maja (z wyjątkiem 12 maja) oraz od 20 do 25 maja. Jeśli chcesz przygotować się do egzaminu, skorzystaj z moich opracowań 110 pytań jawnych!
ZADANIE 1.
Oceń prawdziwość podanych stwierdzeń odnoszących się do tekstu Richarda Lueckego oraz do tekstu Hanny Gadomskiej. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
1. W każdym z tekstów omówiono zagadnienie czasu zarówno z perspektywy dzieci, jak i z perspektywy dorosłych.
2. Z każdego z tekstów wynika, że współcześnie ludzie stosują dokładniejsze miary czasu niż dawniej.
Propozycja odpowiedzi Baby od polskiego:
1. Fałsz
2. Fałsz
ZADANIE 2.
Na podstawie tekstu Richarda Lueckego wyjaśnij, na czym polega paradoks ludzkich starań o spowolnienie upływu czasu.
Propozycja odpowiedzi Baby od polskiego:
Paradoks ludzkich starań polega na tym, że poświęcamy wiele czasu na to, aby zarobić na urządzenia, które pozwolą nam zaoszczędzić czas. Richard Luecke przywołuje przykład samochodów, które mogą osiągać wielkie prędkości, ale nie korzystamy z ich możliwości i stoimy w korkach.
ZADANIE 3.
Podaj dwa uwarunkowania wpływające na sposób postrzegania czasu przez człowieka, o których mowa w tekście Hanny Gadomskiej.
Propozycja odpowiedzi Baby od polskiego:
Czas zdaje się przyspieszać z wiekiem.
Czas zwalnia, gdy jesteśmy poddawani nowym bodźcom, trafiamy w nowe środowisko.
ZADANIE 4.
Na podstawie tekstu Hanny Gadomskiej wyjaśnij, na czym polega rola uważności w kontrolowaniu czasu. Czy o takim samym sposobie kontrolowania czasu jest mowa w tekście Richarda Lueckego? Uzasadnij odpowiedź.
Propozycja odpowiedzi Baby od polskiego:
Hanna Gadomska pisze o tym, że dzięki uważności możemy mieć większą kontrolę nad tym, jak postrzegamy czas. Zauważa, że “przeżywanie trwającej chwili wszystkimi zmysłami” może spowolnić postrzeganie czasu. Richard Luecke z kolei przeczy tej tezie, pisząc, że niezależnie od naszych starań nie możemy czasu zaoszczędzić ani zwolnić.
Dodatkowe zasady oceniania (propozycja Baby od polskiego):
2 pkt – rozstrzygnięcie i poprawne uzasadnienie w odniesieniu do obu tekstów.
1 pkt – rozstrzygnięcie i poprawne uzasadnienie w odniesieniu do jednego tekstu.
0 pkt – odpowiedź niepoprawna lub niepełna albo brak odpowiedzi.
ZADANIE 5.
Oceń prawdziwość podanych stwierdzeń odnoszących się do ostatniego akapitu tekstu Hanny Gadomskiej. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
1. Funkcję impresywną w ostatnim akapicie potwierdza obecność powtarzających się czasowników w pierwszej osobie liczby mnogiej.
2. W ostatnim akapicie tekstu wykorzystano tylko wypowiedzenia złożone.
Propozycja odpowiedzi Baby od polskiego:
1. Prawda
2. Fałsz
ZADANIE 6.
Na podstawie obu tekstów napisz notatkę syntetyzującą na temat: człowiek wobec upływu czasu. Twoja wypowiedź powinna liczyć 60-80 wyrazów.
Propozycja odpowiedzi Baby od polskiego:
ZADANIE 7.
Czy powyższy obraz jest zgodny z wymową Księgi Koheleta? Uzasadnij odpowiedź.
Propozycja odpowiedzi Baby od polskiego:
Tak, obraz “In ictu oculi” jest zgodny z wymową Księgi Koheleta. Na obrazie widać szkielet trzymający rękę na świeczniku, obok niego jest widoczny napis “W mgnieniu oka”. Szkielet symbolizuje śmierć. Z kolei Księga Koheleta stanowi studium marności – Eklezjasta opowiada o przemijaniu życia ludzkiego, o tym, że wszystko ma swój czas. Zarówno obraz, jak i Księga Koheleta przypominają więc o śmierci i przemijaniu.
ZADANIE 8.
Czy postawa podmiotu lirycznego w Trenie X Jana Kochanowskiego jest podobna do postawy Demeter? W uzasadnieniu odwołaj się do Trenu X oraz do zacytowanego fragmentu Mitologii Jana Parandowskiego.
Propozycja odpowiedzi Baby od polskiego:
Postawa podmiotu lirycznego w Trenie X Jana Kochanowskiego jest podobna do postawy mitologicznej Demeter. Oba teksty kultury ukazują rozpacz rodzica związaną z utratą dziecka. W Trenie X podmiot liryczny wyraża swoją rozpacz wynikającą z niepewności, co stało się z córką po śmierci, szuka jej wszędzie, ale nie może znaleźć; w micie greckim bogini płodności także desperacko szuka porwanej przez Hadesa Persefony, pytania o nią każdego, ale nikt nie daje jej odpowiedzi.
2 pkt – poprawne rozstrzygnięcie ORAZ odwołanie do Trenu X ORAZ odwołanie do fragmentu Mitologii
1 pkt – poprawne rozstrzygnięcie ORAZ odwołanie do Trenu X ALBO odwołanie do fragmentu Mitologii
0 pkt – odpowiedź niepoprawna albo brak odpowiedzi.
ZADANIE 9.
Oceń prawdziwość podanych stwierdzeń odnoszących się do fragmentu Pieśni o Rolandzie. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
1. W podanym fragmencie zachowanie Rolanda przedstawiono zgodnie ze średniowiecznym wzorcem ascety.
2. W opisie śmierci Rolanda widoczne są elementy symboliki religijnej.
Propozycja odpowiedzi Baby od polskiego:
1. Fałsz
2. Prawda
ZADANIE 10.
Wyjaśnij, na czym polega koncept w wierszu „Niestatek” Jana Andrzeja Morsztyna.
Propozycja odpowiedzi Baby od polskiego:
Koncept w wierszu Morsztyna polega na zaskoczeniu związanym z zestawieniem piękna ciała i motywów wanitatywnych. Tytułowy “Niestatek” zgodnie z teorią konceptu to napięcie między pięknem ciała a śmiercią, dodatkowo szokuje zabawne ukazanie relacji międzyludzkich, wg których kobieta jest komplementowana, gdy między zakochanymi panuje zgoda, a gdy się pokłócą – jest już odrzucająca. Utwór jest zbudowany też na zasadach konceptu formy, nie tylko treści, bo niemal przez cały tekst autor posługuje się porównaniami.
ZADANIE 11.1.
Wykaż, że Dziady cz. III to utwór o charakterze profetycznym.
Propozycja odpowiedzi Baby od polskiego:
„Dziady” cz. III są utworem o charakterze profetycznym przede wszystkim ze względu na scenę zawierającą Widzenie Księdza Piotra, w którym historia Polski została zinterpretowana w duchu mesjanistycznym, a obecne cierpienia kraju zapowiadają jego zmartwychwstanie w nawiązaniu do ewangelicznej opowieści o śmierci i zmartwychwstaniu Jezusa.
ZADANIE 11.2.
Oceń prawdziwość podanych stwierdzeń odnoszących się do fragmentu Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
1. Porównania zastosowane w powyższym fragmencie wpływają na plastyczność opisu.
2. Hiperbole użyte w powyższym fragmencie dynamizują tekst.
Propozycja odpowiedzi Baby od polskiego:
1. Prawda
2. Prawda
ZADANIE 12.
Na plakacie za pomocą różnych elementów graficznych przedstawiono interpretację utworu Juliusza Słowackiego. Wybierz dwa elementy graficzne i wyjaśnij ich sens w kontekście dramatu Kordian.
Propozycja odpowiedzi Baby od polskiego:
Na plakacie do przedstawienia Kordiana ukazano mężczyznę dźwigającego kulę ziemską. Jest to nawiązanie do postawy głównego bohatera, który bierze na swoje barki ciężar odpowiedzialności za los ojczyzny.W szpitalu Doktor zwrócił uwagę Kordiana na jednego z pacjentów, który uważa, że musi trzymać w górze ręce, bo jeśli je opuści, to sklepienie niebieskie przygniecie ludzkość. Doktor, czyli Diabeł, chciał zasugerować Kordianowi, że tak samo bezsensowny jest jego wysiłek, skoro myślał, że samotnie, w pojedynkę pokona cara, weźmie na swoje barki odpowiedzialność, to szaleństwo. W ukazanym fragmencie kuli ziemskiej widać miejsca podróży Kordiana, są to Anglia, Włochy i szczyt Europy, Mont Blanc, na którym Kordian, jako homo viator, uważa, że musi wziąć na swoje barki los narodu, podejmuje wtedy decyzję o walce. Obie sceny – ta ze szpitala psychiatrycznego, zwanego szpitalem wariatów, i monolog na Mont Blanc, ukazują mesjanistyczny sen utworu.
Dodatkowe zasady oceniania (propozycja Baby od polskiego):
2 pkt – poprawna interpretacja dwóch elementów graficznych ORAZ wyjaśnienie ich sensu w kontekście dramatu Kordian
1 pkt – poprawna interpretacja jednego elementu graficznego ORAZ wyjaśnienie jego sensu w kontekście dramatu Kordian
0 pkt – odpowiedź niepoprawna albo brak odpowiedzi.
ZADANIE 13.
Oceń prawdziwość podanych stwierdzeń odnoszących się do “Potopu” Henryka Sienkiewicza. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
1. Wyszarpywanie poduszki spod głowy konającego jest metaforą patriotycznej postawy tych, którzy chcą sprzeciwić się szwedzkim najeźdźcom.
2. Rozdzieranie czerwonego sukna to metafora dążeń magnatów oraz zewnętrznych wrogów, którzy chcą wykorzystać sytuację Rzeczypospolitej dla własnych korzyści.
Propozycja odpowiedzi Baby od polskiego:
1. Fałsz
2. Prawda
ZADANIE 14.
Wyjaśnij symbolikę złotego rogu w “Weselu” Stanisława Wyspiańskiego.
Propozycja odpowiedzi Baby od polskiego:
Złoty róg jest symbolem gotowości do wielkiego czynu wolnościowego – gdy nadejdzie czas, dźwięk rogu będzie sygnałem do walki.
ZADANIE 15.
Czy ocena sytuacji Polski tuż po odzyskaniu niepodległości zawarta w podanym fragmencie utworu „Na probostwie w Wyszkowie” znajduje potwierdzenie w „Przedwiośniu” Stefana Żeromskiego? W uzasadnieniu odpowiedzi przywołaj sytuację z „Przedwiośnia”.
Propozycja odpowiedzi Baby od polskiego:
Ocena sytuacji Polski znajduje potwierdzenie w powieści, w której został przedstawiony chaos związany z odzyskaniem niepodległości przez kraj, którego nie było na mapie Europy od 123 lat. W powieści odnajdujemy rozmowy Cezarego Baryki z Szymonem Gajowcem, które ukazują wspomniane we fragmencie „Na probostwie w Wyszkowie” diagnozy, np. walkę o władzę, konflikty dotyczące przyjmowanych idei związanych z programem partii, do tego wokół panuje zniszczenie; ulice, które zwiedza w Warszawie Baryka, wcale nie przywołują obrazu szczęścia z powodu wolności, można śmiało je określić wręcz obrazem nędzy.
Dodatkowe zasady oceniania (propozycja Baby od polskiego):
2 pkt – poprawne rozstrzygnięcie, uzasadnienie ORAZ przywołanie sytuacji z Przedwiośnia
1 pkt – poprawne rozstrzygnięcie ORAZ przywołanie sytuacji z Przedwiośnia
0 pkt – odpowiedź niepoprawna albo brak odpowiedzi.
ZADANIE 16.
Na podstawie podanego fragmentu “Zdążyć przed Panem Bogiem” oraz całego reportażu Hanny Krall wyjaśnij, jaką rolę w powojennym życiu Marka Edelmana odgrywała pamięć o wydarzeniach z Umschlagplatzu. W odpowiedzi uwzględnij sens tytułu reportażu.
Propozycja odpowiedzi Baby od polskiego:
Pamięć o wydarzeniach na Umschlagplatzu miała bardzo istotny wpływ na powojenne życie
Marka Edelmana, który podczas wojny i po niej nie przechodził obojętnie wobec szans na
uratowanie ludzkiego życia, czy to podczas powstania w getcie, czy w pracy lekarza. Ta dramatyczna walka o ludzkie istnienie została także odzwierciedlona w tytule utworu, który zwraca uwagę czytelnika na swojego rodzaju rywalizację Edelmana z Bogiem w walce o życie człowieka.
Dodatkowe zasady oceniania (propozycja Baby od polskiego):
2 pkt – wyjaśnienie roli pamięci o wydarzeniach z Umschlagplatzu na podstawie podanego fragmentu i całego reportażu ORAZ wyjaśnienie sensu tytułu reportażu
1 pkt – wyjaśnienie roli pamięci o wydarzeniach z Umschlagplatzu na podstawie podanego fragmentu ALBO całego reportażu
0 pkt – odpowiedź niepoprawna albo brak odpowiedzi.
Zadanie 17.
Temat 1: Bunt i jego konsekwencje dla człowieka.
TEZA: Bunt może mieć różne konsekwencje dla człowieka.
Argument 1: Konsekwencją buntu może być dotkliwa kara.
Przykład: Antygona zbuntowała się wobec Kreona i szerzej: wobec władzy. Chciała pochować Polinejkesa, swojego brata, który został uznany za zdrajcę, aby zapewnić jego duszy spokój (zgodnie z wierzeniami jeśli nie pochowa się ciała, dusza nie będzie mogła zaznać spokoju). Zbuntowała się w imię miłości do brata i chęci przestrzegania prawa boskiego. Konsekwencja buntu: Antygona została skazana na śmierć (miała zostać zamknięta żywcem w grocie skalnej), popełniła samobójstwo.
Argument 2: Konsekwencją buntu może być klęska jednostki.
Przykład: Konrad z III części “Dziadów” w “Wielkiej Improwizacji” wypowiedział bluźnierstwa wobec Boga, żądał władzy. Bóg milczał, ostatnie bluźnierstwo nazywające Boga carem wypowiedział diabeł, a Konrad zemdlał. To była klęska Konrada.
Kontekst: Konrad wykazał się postawą buntu prometejskiego. Chciał cierpieć za ludzi, aby dać im wolność.
Argument 3: Konsekwencją buntu może być śmierć, jednak w niektórych sytuacjach nie oznacza ona klęski jednostki lub zbiorowości.
Przykład: “Zdążyć przed Panem Bogiem”: W tym przypadku śmierć oznaczała wygraną: zachowanie godności, pokazanie woli walki, umieranie na własnych warunkach (na oczach świata, a nie w ciszy i zapomnieniu).
Kontekst: Mieszkańcy getta wiedzieli o planowanej likwidacji. 19 kwietnia 1943 r. wzniecono powstanie przeciw Niemcom.
Temat 2: Jak relacja z drugą osobą kształtuje człowieka?
TEZA: Relacja z drugim człowiekiem może mieć zarówno pozytywny, jak i negatywny wpływ na jednostkę.Argument 1: Dzięki relacji z drugim człowiekiem jednostka może lepiej poznać siebie i otaczający ją świat.
Przykład: Opowieści Grzegorza są dla Kordiana wskazaniem wariantów drogi, którą może pójść – tu rola opowieści o bohaterskim i straceńczym Kazimierzu
Kontekst: Za podobnego mentora można uznać Halbana, który był strażnikiem pamięci o tym, kim jest Konrad Wallenrod. To on opowiada mu o jego przeszłości i przypomina o zadaniu, które ma do wykonania – pokonanie Krzyżaków. Halban odmawia Wallenrodowi wypicie trucizny – chce być piewcą jego czynów. Mamy więc motyw mentora, przewodnika.
Argument 2: Relacja z drugim człowiekiem może dawać jednostce siłę napędową do popełniania czynów, których samodzielnie człowiek nie mógłby popełnić
Przykład: Lady Makbet ma ogromny wpływ na męża. To jej namowy sprawiają, że bohater decyduje się zabić Dunkana, To ona jest pomysłodawczynią szczegółów planu morderstwa. Ona szydzi z jego słabości, pobudza ambicje.
Argument 3: Relacja z ukochaną kobietą może doprowadzić do przemiany wewnętrznej.
Przykład: została mu zapisana w testamencie przez dziadka Oleńki Herakliusza Billewicza. Młodzi zakochoują się w sobie. Jednak styl życia Kmicica nie podoba się Oleńce. Ostatecznie, to ona jest jednym z powodów zmiany postawy życiowej Kmicica.
Uszczegółowienie zasad oceniania wypracowania
Propozycje BABY OD POLSKIEGO uszczegółowienia zasad oceniania dotyczące tematu 1.
Bunt i jego konsekwencje dla człowieka.
1. Rozumienie pojęć:
a) człowiek
– każda postać literacka (a w przypadku kontekstów: również np. filmowa), w tym postacie, które nie są ludźmi
– jednostka ALBO zbiorowość (grupa ludzi) / bohater zbiorowy / ludzkość (wymiar uniwersalny)
b) bunt
– sprzeciw lub stawienie oporu wobec drugiego człowieka, grupy ludzi, systemu władzy, Boga, systemu moralnego itd., często w imię wyższych wartości
c) konsekwencje – rezultat, skutek lub następstwo działań (pozytywne, negatywne lub obojętne)
2. Temat wypracowania można zrozumieć i zrealizować na kilka sposobów, np.
1) Bunt jednostki i jego konsekwencje dla tejże jednostki.
2) Bunt jednostki i jego konsekwencje dla zbiorowości, np. pokolenia/społeczności.
3) Bunt zbiorowości i jego konsekwencje dla jednostki.
4) Bunt zbiorowości i jego konsekwencje dla tejże zbiorowości.
3. Wypracowanie przynajmniej częściowo dotyczy problemu wskazanego w poleceniu, jeśli zdający omówił:
1) bunt człowieka/zbiorowości
ORAZ
2) praca zawiera opinię lub uzasadnienie.
3. Utwór literacki uznaje się za wykorzystany w pełni funkcjonalnie, jeżeli zdający w argumentacji:
a) odwołał się buntu: wskazał, kto się zbuntował, wobec kogo, w jaki sposób i w jakim celu
ORAZ
b) rozważył, jakie były konsekwencje buntu.
4. Utwór literacki uznaje się za wykorzystany częściowo funkcjonalnie, jeżeli zdający w argumentacji odwołał się do buntu (np. kto się zbuntował, wobec kogo, w jaki sposób i w jakim celu).
5. Lektura obowiązkowa – dowolna lektura obowiązkowa, wybrana spośród lektur wymienionych na stronach 3 i 4 arkusza, ilustrująca zagadnienie sformułowane w temacie.
Propozycje BABY OD POLSKIEGO uszczegółowienia zasad oceniania dotyczące tematu 2.
Jak relacja z drugą osobą kształtuje człowieka?
1. Rozumienie pojęć:
a) relacja – związek zachodzący między ludźmi lub grupami społecznymi
b) druga osoba, człowiek
– każda postać literacka (a w przypadku kontekstów: również np. filmowa), w tym postacie, które nie są ludźmi
– jednostka ALBO zbiorowość (grupa ludzi) / bohater zbiorowy / ludzkość (wymiar uniwersalny)
c) kształtowanie człowieka
– wpływanie na zmianę lub utrwalenie zachowań, postaw, poglądów człowieka lub zbiorowości (pozytywnie, negatywnie lub obojętnie) przez drugą osobę
2. Wypracowanie przynajmniej częściowo dotyczy problemu wskazanego w poleceniu, jeśli zdający omówił:
a) relację między dwojgiem ludzi/dwoma zbiorowościami/człowiekiem i zbiorowością
ALBO
b) kształtowanie człowieka przez relację
ORAZ
c) praca zawiera opinię lub uzasadnienie.
3. Utwór literacki uznaje się za wykorzystany w pełni funkcjonalnie, jeżeli zdający w argumentacji:
a) odwołał się do relacji człowieka z drugą osobą
ORAZ
b) określił, w jaki sposób relacja kształtuje człowieka
4. Utwór literacki uznaje się za wykorzystany częściowo funkcjonalnie, jeżeli zdający w argumentacji:
a) odwołał się do relacji między dwojgiem ludzi/dwoma zbiorowościami/człowiekiem i zbiorowością
ALBO
b) opisał, w jaki sposób relacja ukształtowała człowieka.
6. Lektura obowiązkowa – dowolna lektura obowiązkowa, wybrana spośród lektur wymienionych na stronach 3 i 4 arkusza, ilustrująca zagadnienie sformułowane w temacie.
TEMAT 1:
Propozycje buntowników (wraz z opisem, kto wobec kogo się buntuje) i jakie to ma konsekwencje dla człowieka:
Lp. | Lektura | Kto się buntuje? | Wobec kogo się buntuje? | W jaki sposób przebiega bunt? | Po co ten bunt? | Jakie są konsekwencje dla człowieka? | ARGUMENT |
1. | Mitologia | Prometeusz | Wobec bogów | Wykradł ogień z Olimpu, nauczył ludzi podstawowych umiejętności, jak zabicie woła | Aby ułatwić ludziom życie oraz by ukrarać Zeusa za zesłanie Pandory | Został przykuty do skał Kaukazu, skazany na wieczną mękę (codziennie ma wyjadaną wątrobę, która się każdego dnia regeneruje) |
Konsekwencją buntu może być dotkliwa kara.
|
2. | Iliada | Achilles | Agamemnon | Czuje się głęboko urażony tym, że Agamemnon ukradł mu brankę Bryzeidę. Postanawia zaprzestać walki. | Chce ukarać Agamemnona. Grecy tracą przewagę, kończy się ich dobra passa. | Konsekwencją jest śmierć Patroklosa, który ubrany w zbroję przyjaciela wyruszył na pole bitwy. |
Konsekwencją buntu jednostki może być przegrana całej zbiorowości, co może doprowadzić również jednostkę buntującą się do utraty tego, co dla niej ważne.
|
3. | Antygona | Antygona | Wobec Kreona i szerzej: wobec królewskiej władzy | Chciała pochować Polinejkesa, swojego brata, który został uznany za zdrajcę, aby zapewnić jego duszy spokój (zgodnie z wierzeniami jeśli nie pochowa się ciała, dusza nie będzie mogła zaznać spokoju) | W imię miłości do brata i chęci przestrzegania prawa boskiego | Antygona została skazana na śmierć (miała zostać zamknięta żywcem w grocie skalnej), popełniła samobójstwo. |
Konsekwencją buntu może być dotkliwa kara.
|
4. | Dziady cz. III | Konrad | wobec Boga | Wielka Improwizacja – bluźnierstwa wobec Boga, żądanie władzy | Chciał być niczym mitologiczny Prometeusz – dla ludzi | Bóg milczał, ostatnie bluźnierstwo nazywające Boga carem wypowiedział diabeł, a Konrad zemdlał |
Konsekwencją buntu może być klęska jednostki.
|
5. | Dziady cz. III | Polska młodzież, np. Cichowski | Wobec zaborcy. | Był torturowany, ale nigdy nie zdradził nazwisk swoich współpracowników | Aby chronić bliskich | Po uwolnieniu żył w paranoi, dostawał ataków histerii, nie ufał nikomu. Był wrakiem człowieka (fizycznie i psychicznie) |
Konsekwencją buntu może być utrata zdrowia.
|
6. | Kordian | Kordian | wobec cara | Postanawia zabić cara, jest sam podczas tej misji | W imię walki o wolność ojczyzny | Okazuje sie zbyt słaby, pokonują go jego własne lęki, strach i imaginacja |
Konsekwencją buntu może być klęska jednostki.
|
8. | Zbrodnia i kara | Raskolnikow | wobec norm społecznych, wobec porządku świata | Bunt znajduje teoretyczne uzasadnienie w przekonaniu RR, że w społeczeństwie są jednostki wybitne i wszy ludzkie; zabicie lichwiarki staje się w założeniu weryfikacją siły bohatera, który buntuje się również przeciwko biedzie i upokorzeniom, których zaznaje | By poczuć się lepszym, ponadprzeciętnym, sprawczym | Zły stan psychiczny i fizyczny, będący konsekwencją tłumionych wyrzutów sumienia. |
Konsekwencją buntu może być klęska jednostki i utrata zdrowia.
|
9. | Przedwiośnie | Cezary Baryka | Wobec matki | Bezrefleksyjnie poświęcał się rewolucji, był gotów wskazać, gdzie ojciec ukrył kosztowości, by zabezpieczyć rodzinę; matka nie była dla niego żadnym autorytetem, na fali entuzjazmu pobił dyrektora i dostał wilczy bilet | Całkowite zaufanie rewolucji, poszukiwanie własnej drogi | Rozczarowanie rewolucją |
Konsekwencją buntu może być bolesne rozczarowanie – gdy jednostka zauważa, że jej sprzeciw był niewłaściwy. |
Inny świat | Michaił Kostylew | Wobec systemu | Regularnie sobie dłoń, aby nie pracować na rzecz wroga, co wiązało się z wielkim cierpieniem | Aby przeciwstawić się wrogowi | Miał zostać wysłany na Kołymę (na pewną śmierć), dlatego popełnił samobójstwo, aby tego uniknąć |
Konsekwencją buntu może być dotkliwa kara – tak wielka, że jednostka, chcąc jej uniknąć, musi targnąć się na własne życie.
|
|
11. | Dżuma | Rieux | Wobec śmierci, bezradności, braku sensu | Walczył z epidemią, organizując pomoc, wspierajac społeczność | Egzystencjalnie – by sprzeciwić się bezradności, pustce, złu | Udowodnił swoje człowieczeństwo, zrobił to, co należy |
Bunt może służyć ukazaniu moralnej wyższości nad innymi – a jego konsekwencją jest świadomość jednostki, że zrobiła to, co należało zrobić.
|
12. | Rok 1984 | Winston | Wobec systemu totalitarnego | Nawiązał relację z O’Brienem, którego uważał za wspólnika w walce z Wielkim Bratem, łamał zasady (nie poddał się bezrefleksyjnie np. dwójmyśleniu), chciał odkryć Księgę Goldsteina, prowadził podwójne życie (np. wynajął mieszkanie na tajne spotkania z Julią) | Aby przeciwstawić się złemu systemowi | Przegrał, został złamany przez system, poniósł karę |
Konsekwencją buntu może być klęska jednoski.
|
13. | Winston i Julia | Wobec systemu totalitarnego, który uznawał, że związki między ludźmi muszą prowadzić do prokreacji i dążył do tego, aby ludzie w obrębie rodziny nie mogli czuć wsparcia i bezpieczeństwa | Nawiązali relację romantyczną, która była niezgodna z zasadami panującymi w Oceanii, mieli własne tajemnice | Aby przeciwstawić się złemu systemowi | Przegrali, musieli zdradzić samych siebie (Winston miał fobię – bał się szczurów – i w momencie tortur błagał, aby wszystkie szczury nasłać na Julię) |
Konsekwencją buntu może być kłęska jednostki i zdrada najbliższych.
|
|
14. | Tango | Artur | Wobec pokolenia rodziców | Próbował wprowadzić w domu hierarchię, chciał przywrócić porządek. Zamierzał m.in. wziąć ślub, aby przywrócić tradycję. | Aby przywrócić porządek i tradycję. | Przegrał, został zabity przez Edka. Otworzył front, ale skorzystał z niego najsilniejszy – czyli Edek. |
Konsekwencją buntu może być klęska jednoski.
|
15. | Balladyna | Wdowa | Wobec systemu prawnego, który nakazywał podać, wobec kogo wnosi się oskarżenie | Nie podała imienia swojej córki, nie chciała jej skazywać na śmierć | Motyw mater dolorosa, matczynej miłości do dziecka | Wdowa została skazana na śmierć |
Konsekwencją buntu może być klęska jednostki – śmierć.
|
16. | Romeo i Julia | Romeo i Julia | Wobec zakochanych zwaśnionych rodzino oraz sprzeciw wobec zamiaru wydania Julii za Parysa | Uknuli intrygę, wzięli ślub, którego potajemnie udzielił im ojciec Laurenty, a następnie oboje umarli | W imię prawa decydowania o własnym szczęściu | Młodzi bohaterowie zginęli, a zwaśnione rodziny się pogodziły |
Konsekwencją buntu może być klęska jednoski.
|
17. | Zdążyć przed Panem Bogiem | Mieszkańcy getta, w tym Marek Edelman i Mordechaj Anielewicz | Wobec Niemców, którzy mieli zlikwidować getto | Wzniecono powstanie mimo świadomości, że będzie to straceńcza decyzja; oddziały ŻOB-u liczyły raptem dwieście osób | Chęć zachowania godności, decydowania o własnej śmierci; bunt jako oznaka heroizmu – mieszkańcy Getta chcieli umrzeć „z fajerwerkiem” na oczach świata | Wiele osób poniosło śmierć, po upadku powstania getto zostało zrównane z ziemią. Mimo to uczestnicy powstania osiągnęli sukces: jeśli ginęli, to na własnych zasadach |
Konsekwencją buntu może być śmierć, jednak w niektórych sytuacjach nie oznacza ona klęski jednostki lub zbiorowości. W tym przypadku śmierć oznaczała wygraną: zachowanie godności, pokazanie woli walki, umieranie na własnych warunkach (na oczach świata, a nie w ciszy i zapomnieniu).
|
18. | Biblia (Ewa) | Ewa | Wobec zakazu dotyczącego zerwania owocu z drzewa zakazanego | Ewa uległa namowom węża i zerwała owoc z zakazanego drzewa | Chęć doświadczenia czegoś nowego | Ludzie zostali wygnani z raju |
Konsekwencją buntu może być utrata tego, co ważne dla jednostki.
|
19. | Mitologia | Ikar | Bunt wobec praw natury / rozsądku ojca | Ikar, wbrew zakazowi ojca, poleciał za wysoko, przez co jego skrzydła uległy stopieniu | Marzycielstwo | Śmierć |
Konsekwencją buntu może być zderzenie własnych marzeń i fantazji z rzeczywistością – i w konsekwencji: śmierć.
|
21. | Konrad Wallenrod | Konrad Wallenrod | Krzyżacy | Podejmuje walkę z wrogiem, wybierając zdradę. Łamie zasady etyki rycerskiej, prowadzi swoich rycerzy na pewną smierć. | Litwa musi byc wolna, a nie ma na to innego sposobu | Krzyżacy przegrywają, Litwa jest wolna, bohater popełnia samobójstwo. |
Konsekwencją buntu może być klęska jednostki, która jednak prowadzi zbiorowość do zwycięstwa.
|
TEMAT 2:
Propozycje relacji z drugim człowiekiem (i jak to wpływa na jednostkę)
Lp. | Lektura | Kto ma relację z drugim człowiekiem? | Z kim ma relację? | Przebieg relacji | Argument – jak to kształtuje jednostkę? |
1. | Makbet | Makbet | Lady Makbet | Lady Makbet ma ogromny wpływ na męża. To jej namowy sprawiają, że bohater decyduje się zabić Dunkana, To ona jest pomysłodawczynią szczegółów planu morderstwa. Ona szydzi z jego słabości, pobudza ambicje. | Relacja z drugim człowiekiem może dawać jednostce siłę napędową do popełniania czynów, których samodzielnie człowiek nie mógłby popełnić |
2. | Kordian | Kordian | z Laurą / Wiolettą | Relacje z kobietami prowadzą do podważenia romantycznego mitu miłości; | Relacje z drugim człowiekiem mogą być źródłem rozczarowań |
3. | Kordian | Kordian | z Grzegorzem | Opowieści Grzegorza są dla Kordiana wskazaniem wariantów drogi, którą może pójść – tu rola opowieści o bohaterskim i straceńczym Kazimierzu | Relacje z drugim człowiekiem mogą być źródłem siły, wskazaniem drogi |
4. | Antygona | Antygona | Z Polinejkesem | Poświęca dla niego swoje życie (wbrew zakazowi Kreona grzebie ciało zmarłego brata uznanego za zdrajcę i ponosi za to nawiększą ofiarę – śmierć). Ma to bezpośredni wpływ na Kreona, który dopiero po śmierci Antygony, syna Hajmona i żony Eurdyki, rozumie konsekwencje swojej decyzji i tego, że popełnił błąd. | Relacja z drugim człowiekiem może być dla jednostki powodem, aby poświęcić się w pełni i być gotowym zapłacić za to najwyższą cenę. |
5. | Skąpiec | Harpagon | ze swoimi dziećmi (Elizą i Kleantem) | w rodzinie relacje to wyłącznie więzy krwi. Harpagon chce wydać córkę i ożenić syna wyłącznie dla korzyści materialnych. Nie liczy się dla niego szczęście dzieci, a jedynie zysk. Harpagon nie zmienia się, na końcu wybiera szkatułkę z pieniędzmi, którą udało mu się odnaleźć i traktuje ją (przytula) z czułością, jakiej nigdy nie okazał swoim dzieciom. | Relacja rodzinna oparta na interesowności może sprawiać, że zanika poczucie wspólnotowości – i każdy dba tylko o własne dobro |
6. | |||||
8. | Zbrodnia i kara | Raskolnikow | Sonia | budująca, ocalająca dla bohatera relacja, w której pracownica seksualna o anielskiej duszy wpływa na proces ekspiacji Raskolnikowa | Pod wpływem Soni Raskolnikow rozpoczął przemianę |
9. | Konrad Wallenrod | Konrad Wallenrod | z Halbanem / z Aldoną | Halban jest strażnikiem pamięci o tym, kim jest Wallenrod. To on opowiada mu o jego przeszłości i przypomina o zadaniu, które ma do wykonania – pokonanie Krzyżaków. Halban odmawia Wallenrodowi wypicie trucizny – chce być piewcą jego czynów. // W realcji z Aldoną ujawnia się czuła wrażliwa dusza bohatera, który musi zrezygnować ze szczęścia osobistego, by prowadzić swoją misję | Relacja z drugim człowiekiem może wskazywać jednostce, jak powinna się zachowywać (kim jest, dokąd zmierza) |
10. | Przedwiośnie | Cezary Baryka | z rodzicami | Relacje istotne dla tożsamości bohatera, który mimo buntu wynosi z domu podstawowe wartości, które zostaną poddane próbie | Relacje, szczególnie z rodzicami, mogą wprowadzać w życie młodego człowieka konflikty tożsamościowe. |
11. | Potop | Kmicic | z Oleńką | została mu zapisana w testamencie przez dziadka Oleńki Herakliusza Billewicza. Młodzi zakochoują się w sobie. Jednak styl życia Kmicica nie podoba się Oleńce. Ostatecznie, to ona jest jednym z powodów zmiany postawy życiowej Kmicica. | Relacja z ukochaną kobietą może prowadzić do przemiany wewnętrznej. |
12. | Potop | Kmicic | z Januszem Radziwiłłem | przysięga na krzyż wierność i posłuszeństwo Radziwiłłowi. Kiedy dowiaduje się, że podpisał układ w Kiejdanach, dociera do niego, co zrobił. Nie może dopuścić się jednak krzywoprzysięstwa. Radziwiłł manipiluje Kmicicem mówiąc mu, że wszystkie działania, które podejmuje mają służyć ojczyźnie. Ostatecznie Kmicic wypowiada mu posłuszeństwo. | Relacja z drugim człowiekiem może doprowadzić do utrarty dobrego imienia. |
13. | Przedwiośnie | Cezary Baryka | z kobietami – Karoliną | Cezary romansuje z wszystkimi kobietami, nie postępuje uczciwie, zostaje ostatecznie wypędzony z Nawłoci | Relacje z kobietami ujawniają wielkie pragnienie zachłyśnięcoa się urodą życia, co stanowi kontrast wobec mrocznych doświadczeń rewolucyjno-wojennych. Na pewno pozostał w nim ślad pierwszej miłości. Inne romanse kształtują jego obraz jako człowieka nie do końca dojrzałego |
14. | Inny świat | Pamfiłow | syn Sasza | ojciec wierzył, że syn nie ulegnie ideologii socjalistycznej, ale gdy tak się stało, wyrzekł się go. Gdy Sasza trafił do obozu, pojednali się. | Sytuacja graniczna może doprowadzić do naprawy relacji rodzinnych. |
15. | Proszę państwa do gazu | więźniowie z Kanady, pracujący przy rozładunku transportów | Więźniowie tracą wrażliwość na drugiego człowieka, mają do wykonania pracę, rozładowują transport, pozornie nieczuli na to,że właśnie odprowadzają ludzi na smierć. | Sytuacja graniczna może doprowadzić do utraty wrażliwości i empatii w relacjach z innymi ludźmi. |