Jakie tema­ty wypra­co­wań poja­wi­ły się na matu­rze z języ­ka pol­skie­go w 2024? Egza­min otwie­ra­ją­cy matu­ral­ny mara­ton roz­po­czął się punk­tu­al­nie 7 maja 2024 o godzi­nie 9:00. Abi­tu­rien­ci zmie­rzy­li się z arku­szem skła­da­ją­cym się z trzech czę­ści: testu „Język pol­ski w uży­ciu”, testu histo­rycz­no­li­te­rac­kie­go oraz wypra­co­wa­nia. Do zdo­by­cia jest 60 punk­tów, a żeby uzy­skać pozy­tyw­ny wynik, nale­ży otrzy­mać 30%, czy­li 18 punktów.

Matura 2024 – tematy wypracowań. Z jakimi zagadnieniami mierzyli się maturzyści?

Tema­ty wypra­co­wań na matu­rze z języ­ka pol­skie­go zawsze budzą naj­więk­sze zain­te­re­so­wa­nie, tak­że tych, któ­rzy egza­min doj­rza­ło­ści mają już daw­no za sobą. Z jaki­mi zagad­nie­nia­mi i któ­ry­mi lek­tu­ra­mi obo­wiąz­ko­wy­mi zma­ga­li się abi­tu­rien­ci w 2024? 

Temat 1: Bunt i jego konsekwencje dla człowieka
Temat 2: Jak relacja z drugą osobą kształtuje człowieka?

Matura 2024 – arkusze i wzorce odpowiedzi

Oprócz tema­tów wypra­co­wań na matu­rze 2024 wiel­kie zain­te­re­so­wa­nie budzą rów­nież ofi­cjal­ne arku­sze z majo­we­go egza­mi­nu. Te zosta­ną opu­bli­ko­wa­ne przez CKE w dniu matu­ry o godzi­nie 14:00. Plik zosta­nie umiesz­czo­ny poni­żej, gdy tyl­ko będzie dostępny.

Matura 2024. Język polski. ODPOWIEDZI

Matu­rzy­ści pra­gną­cy spraw­dzić, jak pora­dzi­li sobie z arku­szem, będą musie­li uzbro­ić się w cier­pli­wość. CKE opu­bli­ku­je klucz odpo­wie­dzi do matu­ry pol­skie­go 2024 po zakoń­cze­niu wszyst­kich egza­mi­nów. Do tego cza­su trze­ba będzie posił­ko­wać się nie­ofi­cjal­ny­mi odpo­wie­dzia­mi przy­go­to­wa­ny­mi przez eks­per­tów. Zachę­cam do udzia­łu w trans­mi­sji live, w trak­cie któ­rej omó­wię arkusz matu­ral­ny. Trans­mi­sja odbę­dzie się 7 maja 2024 ok. 14:30 – 15:00. Link do niej znaj­dziesz poniżej.

  • Opracowanie pytań na maturę ustną 2024 – pełen zestaw 40 lektur

    150,00 VAT
    Dodaj do koszyka

Przy­po­mi­nam rów­nież, że w sprze­da­ży są dostęp­ne opra­co­wa­nia pytań jaw­nych na matu­rę ust­ną 2024! Egza­mi­ny ust­ne, będą­ce dru­gą run­dą matu­ry z pol­skie­go, będą prze­pro­wa­dza­ne od 11 do 16 maja (z wyjąt­kiem 12 maja) oraz od 20 do 25 maja. Jeśli chcesz przy­go­to­wać się do egza­mi­nu, sko­rzy­staj z moich opra­co­wań 110 pytań jawnych!

ZADANIE 1.

Oceń praw­dzi­wość poda­nych stwier­dzeń odno­szą­cych się do tek­stu Richar­da Luec­ke­go oraz do tek­stu Han­ny Gadom­skiej. Zaznacz P, jeśli stwier­dze­nie jest praw­dzi­we, albo F – jeśli jest fał­szy­we.
1. W każ­dym z tek­stów omó­wio­no zagad­nie­nie cza­su zarów­no z per­spek­ty­wy dzie­ci, jak i z per­spek­ty­wy doro­słych.
2. Z każ­de­go z tek­stów wyni­ka, że współ­cze­śnie ludzie sto­su­ją dokład­niej­sze mia­ry cza­su niż daw­niej.

Pro­po­zy­cja odpo­wie­dzi Baby od pol­skie­go:
1. Fałsz
2. Fałsz

ZADANIE 2.

Na pod­sta­wie tek­stu Richar­da Luec­ke­go wyja­śnij, na czym pole­ga para­doks ludz­kich sta­rań o spo­wol­nie­nie upły­wu czasu.

Pro­po­zy­cja odpo­wie­dzi Baby od pol­skie­go:
Para­doks ludz­kich sta­rań pole­ga na tym, że poświę­ca­my wie­le cza­su na to, aby zaro­bić na urzą­dze­nia, któ­re pozwo­lą nam zaosz­czę­dzić czas. Richard Luec­ke przy­wo­łu­je przy­kład samo­cho­dów, któ­re mogą osią­gać wiel­kie pręd­ko­ści, ale nie korzy­sta­my z ich moż­li­wo­ści i sto­imy w korkach.

ZADANIE 3.

Podaj dwa uwa­run­ko­wa­nia wpły­wa­ją­ce na spo­sób postrze­ga­nia cza­su przez czło­wie­ka, o któ­rych mowa w tek­ście Han­ny Gadomskiej.

Pro­po­zy­cja odpo­wie­dzi Baby od pol­skie­go:
Czas zda­je się przy­spie­szać z wie­kiem.
Czas zwal­nia, gdy jeste­śmy pod­da­wa­ni nowym bodź­com, tra­fia­my w nowe środowisko.

ZADANIE 4.

Na pod­sta­wie tek­stu Han­ny Gadom­skiej wyja­śnij, na czym pole­ga rola uważ­no­ści w kon­tro­lo­wa­niu cza­su. Czy o takim samym spo­so­bie kon­tro­lo­wa­nia cza­su jest mowa w tek­ście Richar­da Luec­ke­go? Uza­sad­nij odpowiedź.

Pro­po­zy­cja odpo­wie­dzi Baby od polskiego:

Han­na Gadom­ska pisze o tym, że dzię­ki uważ­no­ści może­my mieć więk­szą kon­tro­lę nad tym, jak postrze­ga­my czas. Zauwa­ża, że “prze­ży­wa­nie trwa­ją­cej chwi­li wszyst­ki­mi zmy­sła­mi” może spo­wol­nić postrze­ga­nie cza­su. Richard Luec­ke z kolei prze­czy tej tezie, pisząc, że nie­za­leż­nie od naszych sta­rań nie może­my cza­su zaosz­czę­dzić ani zwolnić.

Dodat­ko­we zasa­dy oce­nia­nia (pro­po­zy­cja Baby od pol­skie­go):
2 pkt – roz­strzy­gnię­cie i popraw­ne uza­sad­nie­nie w odnie­sie­niu do obu tek­stów.
1 pkt – roz­strzy­gnię­cie i popraw­ne uza­sad­nie­nie w odnie­sie­niu do jed­ne­go tek­stu.
0 pkt – odpo­wiedź nie­po­praw­na lub nie­peł­na albo brak odpowiedzi.

ZADANIE 5.

Oceń praw­dzi­wość poda­nych stwier­dzeń odno­szą­cych się do ostat­nie­go aka­pi­tu tek­stu Han­ny Gadom­skiej. Zaznacz P, jeśli stwier­dze­nie jest praw­dzi­we, albo F – jeśli jest fał­szy­we.
1. Funk­cję impre­syw­ną w ostat­nim aka­pi­cie potwier­dza obec­ność powta­rza­ją­cych się cza­sow­ni­ków w pierw­szej oso­bie licz­by mno­giej.
2. W ostat­nim aka­pi­cie tek­stu wyko­rzy­sta­no tyl­ko wypo­wie­dze­nia złożone.



Pro­po­zy­cja odpo­wie­dzi Baby od pol­skie­go:
1. Praw­da
2. Fałsz

ZADANIE 6.

Na pod­sta­wie obu tek­stów napisz notat­kę syn­te­ty­zu­ją­cą na temat: czło­wiek wobec upły­wu cza­su. Two­ja wypo­wiedź powin­na liczyć 60 – 80 wyrazów.

Pro­po­zy­cja odpo­wie­dzi Baby od polskiego:

ZADANIE 7.

Czy powyż­szy obraz jest zgod­ny z wymo­wą Księ­gi Kohe­le­ta? Uza­sad­nij odpowiedź.

Pro­po­zy­cja odpo­wie­dzi Baby od pol­skie­go:
Tak, obraz “In ictu ocu­li” jest zgod­ny z wymo­wą Księ­gi Kohe­le­ta. Na obra­zie widać szkie­let trzy­ma­ją­cy rękę na świecz­ni­ku, obok nie­go jest widocz­ny napis “W mgnie­niu oka”. Szkie­let sym­bo­li­zu­je śmierć. Z kolei Księ­ga Kohe­le­ta sta­no­wi stu­dium mar­no­ści – Ekle­zja­sta opo­wia­da o prze­mi­ja­niu życia ludz­kie­go, o tym, że wszyst­ko ma swój czas. Zarów­no obraz, jak i Księ­ga Kohe­le­ta przy­po­mi­na­ją więc o śmier­ci i przemijaniu.

ZADANIE 8.

Czy posta­wa pod­mio­tu lirycz­ne­go w Tre­nie X Jana Kocha­now­skie­go jest podob­na do posta­wy Deme­ter? W uza­sad­nie­niu odwo­łaj się do Tre­nu X oraz do zacy­to­wa­ne­go frag­men­tu Mito­lo­gii Jana Parandowskiego.

Pro­po­zy­cja odpo­wie­dzi Baby od pol­skie­go:
Posta­wa pod­mio­tu lirycz­ne­go w Tre­nie X Jana Kocha­now­skie­go jest podob­na do posta­wy mito­lo­gicz­nej Deme­ter. Oba tek­sty kul­tu­ry uka­zu­ją roz­pacz rodzi­ca zwią­za­ną z utra­tą dziec­ka. W Tre­nie X pod­miot lirycz­ny wyra­ża swo­ją roz­pacz wyni­ka­ją­cą z nie­pew­no­ści, co sta­ło się z cór­ką po śmier­ci, szu­ka jej wszę­dzie, ale nie może zna­leźć; w micie grec­kim bogi­ni płod­no­ści tak­że despe­rac­ko szu­ka porwa­nej przez Hade­sa Per­se­fo­ny, pyta­nia o nią każ­de­go, ale nikt nie daje jej odpowiedzi.

2 pkt – popraw­ne roz­strzy­gnię­cie ORAZ odwo­ła­nie do Tre­nu X ORAZ odwo­ła­nie do frag­men­tu Mito­lo­gii
1 pkt – popraw­ne roz­strzy­gnię­cie ORAZ odwo­ła­nie do Tre­nu X ALBO odwo­ła­nie do frag­men­tu Mito­lo­gii
0 pkt – odpo­wiedź nie­po­praw­na albo brak odpowiedzi.

ZADANIE 9.

Oceń praw­dzi­wość poda­nych stwier­dzeń odno­szą­cych się do frag­men­tu Pie­śni o Rolan­dzie. Zaznacz P, jeśli stwier­dze­nie jest praw­dzi­we, albo F – jeśli jest fałszywe.

1. W poda­nym frag­men­cie zacho­wa­nie Rolan­da przed­sta­wio­no zgod­nie ze śre­dnio­wiecz­nym wzor­cem asce­ty.
2. W opi­sie śmier­ci Rolan­da widocz­ne są ele­men­ty sym­bo­li­ki religijnej.


Pro­po­zy­cja odpo­wie­dzi Baby od pol­skie­go:
1. Fałsz
2. Praw­da

ZADANIE 10.

Wyja­śnij, na czym pole­ga kon­cept w wier­szu „Nie­sta­tek” Jana Andrze­ja Morsztyna.

Pro­po­zy­cja odpo­wie­dzi Baby od pol­skie­go:
Kon­cept w wier­szu Morsz­ty­na pole­ga na zasko­cze­niu zwią­za­nym z zesta­wie­niem pięk­na cia­ła i moty­wów wani­ta­tyw­nych. Tytu­ło­wy “Nie­sta­tek” zgod­nie z teo­rią kon­cep­tu to napię­cie mię­dzy pięk­nem cia­ła a śmier­cią, dodat­ko­wo szo­ku­je zabaw­ne uka­za­nie rela­cji mię­dzy­ludz­kich, wg któ­rych kobie­ta jest kom­ple­men­to­wa­na, gdy mię­dzy zako­cha­ny­mi panu­je zgo­da, a gdy się pokłó­cą – jest już odrzu­ca­ją­ca. Utwór jest zbu­do­wa­ny też na zasa­dach kon­cep­tu for­my, nie tyl­ko tre­ści, bo nie­mal przez cały tekst autor posłu­gu­je się porównaniami.

ZADANIE 11.1.

Wykaż, że Dzia­dy cz. III to utwór o cha­rak­te­rze profetycznym.

Pro­po­zy­cja odpo­wie­dzi Baby od pol­skie­go:
„Dzia­dy” cz. III są utwo­rem o cha­rak­te­rze pro­fe­tycz­nym przede wszyst­kim ze wzglę­du na sce­nę zawie­ra­ją­cą Widze­nie Księ­dza Pio­tra, w któ­rym histo­ria Pol­ski zosta­ła zin­ter­pre­to­wa­na w duchu mesja­ni­stycz­nym, a obec­ne cier­pie­nia kra­ju zapo­wia­da­ją jego zmar­twych­wsta­nie w nawią­za­niu do ewan­ge­licz­nej opo­wie­ści o śmier­ci i zmar­twych­wsta­niu Jezusa.

ZADANIE 11.2.

Oceń praw­dzi­wość poda­nych stwier­dzeń odno­szą­cych się do frag­men­tu Pana Tade­usza Ada­ma Mic­kie­wi­cza. Zaznacz P, jeśli stwier­dze­nie jest praw­dzi­we, albo F – jeśli jest fał­szy­we.
1. Porów­na­nia zasto­so­wa­ne w powyż­szym frag­men­cie wpły­wa­ją na pla­stycz­ność opi­su.
2. Hiper­bo­le uży­te w powyż­szym frag­men­cie dyna­mi­zu­ją tekst.

Pro­po­zy­cja odpo­wie­dzi Baby od pol­skie­go:
1. Praw­da
2. Praw­da

ZADANIE 12.

Na pla­ka­cie za pomo­cą róż­nych ele­men­tów gra­ficz­nych przed­sta­wio­no inter­pre­ta­cję utwo­ru Juliu­sza Sło­wac­kie­go. Wybierz dwa ele­men­ty gra­ficz­ne i wyja­śnij ich sens w kon­tek­ście dra­ma­tu Kordian.

Pro­po­zy­cja odpo­wie­dzi Baby od pol­skie­go:
Na pla­ka­cie do przed­sta­wie­nia Kor­dia­na uka­za­no męż­czy­znę dźwi­ga­ją­ce­go kulę ziem­ską. Jest to nawią­za­nie do posta­wy głów­ne­go boha­te­ra, któ­ry bie­rze na swo­je bar­ki cię­żar odpo­wie­dzial­no­ści za los ojczyzny.W szpi­ta­lu Dok­tor zwró­cił uwa­gę Kor­dia­na na jed­ne­go z pacjen­tów, któ­ry uwa­ża, że musi trzy­mać w górze ręce, bo jeśli je opu­ści, to skle­pie­nie nie­bie­skie przy­gnie­cie ludz­kość. Dok­tor, czy­li Dia­beł, chciał zasu­ge­ro­wać Kor­dia­no­wi, że tak samo bez­sen­sow­ny jest jego wysi­łek, sko­ro myślał, że samot­nie, w poje­dyn­kę poko­na cara, weź­mie na swo­je bar­ki odpo­wie­dzial­ność, to sza­leń­stwo. W uka­za­nym frag­men­cie kuli ziem­skiej widać miej­sca podró­ży Kor­dia­na, są to Anglia, Wło­chy i szczyt Euro­py, Mont Blanc, na któ­rym Kor­dian, jako homo via­tor, uwa­ża, że musi wziąć na swo­je bar­ki los naro­du, podej­mu­je wte­dy decy­zję o wal­ce. Obie sce­ny – ta ze szpi­ta­la psy­chia­trycz­ne­go, zwa­ne­go szpi­ta­lem waria­tów, i mono­log na Mont Blanc, uka­zu­ją mesja­ni­stycz­ny sen utworu. 

Dodat­ko­we zasa­dy oce­nia­nia (pro­po­zy­cja Baby od pol­skie­go):
2 pkt – popraw­na inter­pre­ta­cja dwóch ele­men­tów gra­ficz­nych ORAZ wyja­śnie­nie ich sen­su w kon­tek­ście dra­ma­tu Kor­dian
1 pkt – popraw­na inter­pre­ta­cja jed­ne­go ele­men­tu gra­ficz­ne­go ORAZ wyja­śnie­nie jego sen­su w kon­tek­ście dra­ma­tu Kor­dian
0 pkt – odpo­wiedź nie­po­praw­na albo brak odpowiedzi.

ZADANIE 13.

Oceń praw­dzi­wość poda­nych stwier­dzeń odno­szą­cych się do “Poto­pu” Hen­ry­ka Sien­kie­wi­cza. Zaznacz P, jeśli stwier­dze­nie jest praw­dzi­we, albo F – jeśli jest fał­szy­we.
1. Wyszar­py­wa­nie podusz­ki spod gło­wy kona­ją­ce­go jest meta­fo­rą patrio­tycz­nej posta­wy tych, któ­rzy chcą sprze­ci­wić się szwedz­kim najeźdź­com.
2. Roz­dzie­ra­nie czer­wo­ne­go suk­na to meta­fo­ra dążeń magna­tów oraz zewnętrz­nych wro­gów, któ­rzy chcą wyko­rzy­stać sytu­ację Rze­czy­po­spo­li­tej dla wła­snych korzyści.

Pro­po­zy­cja odpo­wie­dzi Baby od pol­skie­go:
1. Fałsz
2. Praw­da

ZADANIE 14.

Wyja­śnij sym­bo­li­kę zło­te­go rogu w “Wese­lu” Sta­ni­sła­wa Wyspiańskiego.

Pro­po­zy­cja odpo­wie­dzi Baby od pol­skie­go:
Zło­ty róg jest sym­bo­lem goto­wo­ści do wiel­kie­go czy­nu wol­no­ścio­we­go – gdy nadej­dzie czas, dźwięk rogu będzie sygna­łem do walki.

ZADANIE 15.

Czy oce­na sytu­acji Pol­ski tuż po odzy­ska­niu nie­pod­le­gło­ści zawar­ta w poda­nym frag­men­cie utwo­ru „Na pro­bo­stwie w Wyszko­wie” znaj­du­je potwier­dze­nie w „Przed­wio­śniu” Ste­fa­na Żerom­skie­go? W uza­sad­nie­niu odpo­wie­dzi przy­wo­łaj sytu­ację z „Przed­wio­śnia”.

Pro­po­zy­cja odpo­wie­dzi Baby od pol­skie­go:
Oce­na sytu­acji Pol­ski znaj­du­je potwier­dze­nie w powie­ści, w któ­rej został przed­sta­wio­ny cha­os zwią­za­ny z odzy­ska­niem nie­pod­le­gło­ści przez kraj, któ­re­go nie było na mapie Euro­py od 123 lat. W powie­ści odnaj­du­je­my roz­mo­wy Ceza­re­go Bary­ki z Szy­mo­nem Gajow­cem, któ­re uka­zu­ją wspo­mnia­ne we frag­men­cie „Na pro­bo­stwie w Wyszko­wie” dia­gno­zy, np. wal­kę o wła­dzę, kon­flik­ty doty­czą­ce przyj­mo­wa­nych idei zwią­za­nych z pro­gra­mem par­tii, do tego wokół panu­je znisz­cze­nie; uli­ce, któ­re zwie­dza w War­sza­wie Bary­ka, wca­le nie przy­wo­łu­ją obra­zu szczę­ścia z powo­du wol­no­ści, moż­na śmia­ło je okre­ślić wręcz obra­zem nędzy. 

Dodat­ko­we zasa­dy oce­nia­nia (pro­po­zy­cja Baby od pol­skie­go):
2 pkt – popraw­ne roz­strzy­gnię­cie, uza­sad­nie­nie ORAZ przy­wo­ła­nie sytu­acji z Przed­wio­śnia
1 pkt – popraw­ne roz­strzy­gnię­cie ORAZ przy­wo­ła­nie sytu­acji z Przed­wio­śnia
0 pkt – odpo­wiedź nie­po­praw­na albo brak odpowiedzi.

ZADANIE 16.

Na pod­sta­wie poda­ne­go frag­men­tu “Zdą­żyć przed Panem Bogiem” oraz całe­go repor­ta­żu Han­ny Krall wyja­śnij, jaką rolę w powo­jen­nym życiu Mar­ka Edel­ma­na odgry­wa­ła pamięć o wyda­rze­niach z Umschlag­plat­zu. W odpo­wie­dzi uwzględ­nij sens tytu­łu reportażu.

Pro­po­zy­cja odpo­wie­dzi Baby od pol­skie­go:
Pamięć o wyda­rze­niach na Umschlag­plat­zu mia­ła bar­dzo istot­ny wpływ na powo­jen­ne życie
Mar­ka Edel­ma­na, któ­ry pod­czas woj­ny i po niej nie prze­cho­dził obo­jęt­nie wobec szans na
ura­to­wa­nie ludz­kie­go życia, czy to pod­czas powsta­nia w get­cie, czy w pra­cy leka­rza. Ta dra­ma­tycz­na wal­ka o ludz­kie ist­nie­nie zosta­ła tak­że odzwier­cie­dlo­na w tytu­le utwo­ru, któ­ry zwra­ca uwa­gę czy­tel­ni­ka na swo­je­go rodza­ju rywa­li­za­cję Edel­ma­na z Bogiem w wal­ce o życie człowieka.

Dodat­ko­we zasa­dy oce­nia­nia (pro­po­zy­cja Baby od pol­skie­go):
2 pkt – wyja­śnie­nie roli pamię­ci o wyda­rze­niach z Umschlag­plat­zu na pod­sta­wie poda­ne­go frag­men­tu i całe­go repor­ta­żu ORAZ wyja­śnie­nie sen­su tytu­łu repor­ta­żu
1 pkt – wyja­śnie­nie roli pamię­ci o wyda­rze­niach z Umschlag­plat­zu na pod­sta­wie poda­ne­go frag­men­tu ALBO całe­go repor­ta­żu
0 pkt – odpo­wiedź nie­po­praw­na albo brak odpowiedzi.

Zadanie 17.

Temat 1: Bunt i jego konsekwencje dla człowieka.

TEZA: Bunt może mieć róż­ne kon­se­kwen­cje dla człowieka.

Argu­ment 1: Kon­se­kwen­cją bun­tu może być dotkli­wa kara.

Przy­kład: Anty­go­na zbun­to­wa­ła się wobec Kre­ona i sze­rzej: wobec wła­dzy. Chcia­ła pocho­wać Poli­nej­ke­sa, swo­je­go bra­ta, któ­ry został uzna­ny za zdraj­cę, aby zapew­nić jego duszy spo­kój (zgod­nie z wie­rze­nia­mi jeśli nie pocho­wa się cia­ła, dusza nie będzie mogła zaznać spo­ko­ju). Zbun­to­wa­ła się w imię miło­ści do bra­ta i chę­ci prze­strze­ga­nia pra­wa boskie­go. Kon­se­kwen­cja bun­tu: Anty­go­na zosta­ła ska­za­na na śmierć (mia­ła zostać zamknię­ta żyw­cem w gro­cie skal­nej), popeł­ni­ła samobójstwo.

Argu­ment 2: Kon­se­kwen­cją bun­tu może być klę­ska jednostki.

Przy­kład: Kon­rad z III czę­ści “Dzia­dów” w “Wiel­kiej Impro­wi­za­cji” wypo­wie­dział bluź­nier­stwa wobec Boga, żądał wła­dzy. Bóg mil­czał, ostat­nie bluź­nier­stwo nazy­wa­ją­ce Boga carem wypo­wie­dział dia­beł, a Kon­rad zemdlał. To była klę­ska Konrada.

Kon­tekst: Kon­rad wyka­zał się posta­wą bun­tu pro­me­tej­skie­go. Chciał cier­pieć za ludzi, aby dać im wolność.

Argu­ment 3: Kon­se­kwen­cją bun­tu może być śmierć, jed­nak w nie­któ­rych sytu­acjach nie ozna­cza ona klę­ski jed­nost­ki lub zbiorowości. 

Przy­kład: “Zdą­żyć przed Panem Bogiem”: W tym przy­pad­ku śmierć ozna­cza­ła wygra­ną: zacho­wa­nie god­no­ści, poka­za­nie woli wal­ki, umie­ra­nie na wła­snych warun­kach (na oczach świa­ta, a nie w ciszy i zapomnieniu).

Kon­tekst: Miesz­kań­cy get­ta wie­dzie­li o pla­no­wa­nej likwi­da­cji. 19 kwiet­nia 1943 r. wznie­co­no powsta­nie prze­ciw Niemcom.

Temat 2: Jak relacja z drugą osobą kształtuje człowieka?
TEZA: Rela­cja z dru­gim czło­wie­kiem może mieć zarów­no pozy­tyw­ny, jak i nega­tyw­ny wpływ na jednostkę.

Argu­ment 1: Dzię­ki rela­cji z dru­gim czło­wie­kiem jed­nost­ka może lepiej poznać sie­bie i ota­cza­ją­cy ją świat.

Przy­kład: Opo­wie­ści Grze­go­rza są dla Kor­dia­na wska­za­niem warian­tów dro­gi, któ­rą może pójść – tu rola opo­wie­ści o boha­ter­skim i stra­ceń­czym Kazimierzu

Kon­tekst: Za podob­ne­go men­to­ra moż­na uznać Hal­ba­na, któ­ry był straż­ni­kiem pamię­ci o tym, kim jest Kon­rad Wal­len­rod. To on opo­wia­da mu o jego prze­szło­ści i przy­po­mi­na o zada­niu, któ­re ma do wyko­na­nia – poko­na­nie Krzy­ża­ków. Hal­ban odma­wia Wal­len­ro­do­wi wypi­cie tru­ci­zny – chce być piew­cą jego czy­nów. Mamy więc motyw men­to­ra, przewodnika.

Argu­ment 2: Rela­cja z dru­gim czło­wie­kiem może dawać jed­no­st­ce siłę napę­do­wą do popeł­nia­nia czy­nów, któ­rych samo­dziel­nie czło­wiek nie mógł­by popełnić

Przy­kład: Lady Mak­bet ma ogrom­ny wpływ na męża. To jej namo­wy spra­wia­ją, że boha­ter decy­du­je się zabić Dun­ka­na, To ona jest pomy­sło­daw­czy­nią szcze­gó­łów pla­nu mor­der­stwa. Ona szy­dzi z jego sła­bo­ści, pobu­dza ambicje.

Argu­ment 3: Rela­cja z uko­cha­ną kobie­tą może dopro­wa­dzić do prze­mia­ny wewnętrznej.

Przy­kład: zosta­ła mu zapi­sa­na w testa­men­cie przez dziad­ka Oleń­ki Hera­kliu­sza Bil­le­wi­cza. Mło­dzi zako­cho­ują się w sobie. Jed­nak styl życia Kmi­ci­ca nie podo­ba się Oleń­ce. Osta­tecz­nie, to ona jest jed­nym z powo­dów zmia­ny posta­wy życio­wej Kmicica.

Uszczegółowienie zasad oceniania wypracowania

Pro­po­zy­cje BABY OD POLSKIEGO uszcze­gó­ło­wie­nia zasad oce­nia­nia doty­czą­ce tema­tu 1.

Bunt i jego kon­se­kwen­cje dla człowieka.

1. Rozu­mie­nie pojęć: 

a) czło­wiek
– każ­da postać lite­rac­ka (a w przy­pad­ku kon­tek­stów: rów­nież np. fil­mo­wa), w tym posta­cie, któ­re nie są ludź­mi
– jed­nost­ka ALBO zbio­ro­wość (gru­pa ludzi) / boha­ter zbio­ro­wy / ludz­kość (wymiar uni­wer­sal­ny)
b) bunt
– sprze­ciw lub sta­wie­nie opo­ru wobec dru­gie­go czło­wie­ka, gru­py ludzi, sys­te­mu wła­dzy, Boga, sys­te­mu moral­ne­go itd., czę­sto w imię wyż­szych war­to­ści
c) kon­se­kwen­cje – rezul­tat, sku­tek lub następ­stwo dzia­łań (pozy­tyw­ne, nega­tyw­ne lub obo­jęt­ne)
2. Temat wypra­co­wa­nia moż­na zro­zu­mieć i zre­ali­zo­wać na kil­ka spo­so­bów, np.
1) Bunt jed­nost­ki i jego kon­se­kwen­cje dla tej­że jed­nost­ki.
2) Bunt jed­nost­ki i jego kon­se­kwen­cje dla zbio­ro­wo­ści, np. pokolenia/społeczności.
3) Bunt zbio­ro­wo­ści i jego kon­se­kwen­cje dla jed­nost­ki.
4) Bunt zbio­ro­wo­ści i jego kon­se­kwen­cje dla tej­że zbio­ro­wo­ści.
3. Wypra­co­wa­nie przy­naj­mniej czę­ścio­wo doty­czy pro­ble­mu wska­za­ne­go w pole­ce­niu, jeśli zda­ją­cy omó­wił:
1) bunt człowieka/zbiorowości
ORAZ
2) pra­ca zawie­ra opi­nię lub uza­sad­nie­nie.
3. Utwór lite­rac­ki uzna­je się za wyko­rzy­sta­ny w peł­ni funk­cjo­nal­nie, jeże­li zda­ją­cy w argu­men­ta­cji:
a) odwo­łał się bun­tu: wska­zał, kto się zbun­to­wał, wobec kogo, w jaki spo­sób i w jakim celu
ORAZ
b) roz­wa­żył, jakie były kon­se­kwen­cje bun­tu.
4. Utwór lite­rac­ki uzna­je się za wyko­rzy­sta­ny czę­ścio­wo funk­cjo­nal­nie,  jeże­li zda­ją­cy w argu­men­ta­cji odwo­łał się do bun­tu (np. kto się zbun­to­wał, wobec kogo, w jaki spo­sób i w jakim celu).
5. Lek­tu­ra obo­wiąz­ko­wa – dowol­na lek­tu­ra obo­wiąz­ko­wa, wybra­na spo­śród lek­tur wymie­nio­nych na stro­nach 3 i 4 arku­sza, ilu­stru­ją­ca zagad­nie­nie sfor­mu­ło­wa­ne w temacie.

Pro­po­zy­cje BABY OD POLSKIEGO uszcze­gó­ło­wie­nia zasad oce­nia­nia doty­czą­ce tema­tu 2.
Jak rela­cja z dru­gą oso­bą kształ­tu­je czło­wie­ka?

1. Rozu­mie­nie pojęć: 

a) rela­cja – zwią­zek zacho­dzą­cy mię­dzy ludź­mi lub gru­pa­mi spo­łecz­ny­mi
b) dru­ga oso­ba, czło­wiek
– każ­da postać lite­rac­ka (a w przy­pad­ku kon­tek­stów: rów­nież np. fil­mo­wa), w tym posta­cie, któ­re nie są ludź­mi
– jed­nost­ka ALBO zbio­ro­wość (gru­pa ludzi) / boha­ter zbio­ro­wy / ludz­kość (wymiar uni­wer­sal­ny)
c) kształ­to­wa­nie czło­wie­ka
– wpły­wa­nie na zmia­nę lub utrwa­le­nie zacho­wań, postaw, poglą­dów czło­wie­ka lub zbio­ro­wo­ści (pozy­tyw­nie, nega­tyw­nie lub obo­jęt­nie) przez dru­gą oso­bę
2. Wypra­co­wa­nie przy­naj­mniej czę­ścio­wo doty­czy pro­ble­mu wska­za­ne­go w pole­ce­niu, jeśli zda­ją­cy omó­wił:
a) rela­cję mię­dzy dwoj­giem ludzi/dwoma zbiorowościami/człowiekiem i zbio­ro­wo­ścią
ALBO
b) kształ­to­wa­nie czło­wie­ka przez rela­cję
ORAZ
c) pra­ca zawie­ra opi­nię lub uza­sad­nie­nie.
3. Utwór lite­rac­ki uzna­je się za wyko­rzy­sta­ny w peł­ni funk­cjo­nal­nie, jeże­li zda­ją­cy w argu­men­ta­cji:
a) odwo­łał się do rela­cji czło­wie­ka z dru­gą oso­bą
ORAZ
b) okre­ślił, w jaki spo­sób rela­cja kształ­tu­je czło­wie­ka
4. Utwór lite­rac­ki uzna­je się za wyko­rzy­sta­ny czę­ścio­wo funk­cjo­nal­nie, jeże­li zda­ją­cy w argu­men­ta­cji:
a) odwo­łał się do rela­cji mię­dzy dwoj­giem ludzi/dwoma zbiorowościami/człowiekiem i zbio­ro­wo­ścią
ALBO
b) opi­sał, w jaki spo­sób rela­cja ukształ­to­wa­ła czło­wie­ka.
6. Lek­tu­ra obo­wiąz­ko­wa – dowol­na lek­tu­ra obo­wiąz­ko­wa, wybra­na spo­śród lek­tur wymie­nio­nych na stro­nach 3 i 4 arku­sza, ilu­stru­ją­ca zagad­nie­nie sfor­mu­ło­wa­ne w temacie.

TEMAT 1:

Pro­po­zy­cje bun­tow­ni­ków (wraz z opi­sem, kto wobec kogo się bun­tu­je) i jakie to ma kon­se­kwen­cje dla człowieka:

Lp. Lek­tu­ra Kto się buntuje? Wobec kogo się buntuje? W jaki spo­sób prze­bie­ga bunt? Po co ten bunt? Jakie są kon­se­kwen­cje dla człowieka? ARGUMENT
1. Mito­lo­gia Pro­me­te­usz Wobec bogów Wykradł ogień z Olim­pu, nauczył ludzi pod­sta­wo­wych umie­jęt­no­ści, jak zabi­cie woła  Aby uła­twić ludziom życie oraz by ukra­rać Zeu­sa za zesła­nie Pandory Został przy­ku­ty do skał Kau­ka­zu, ska­za­ny na wiecz­ną mękę (codzien­nie ma wyja­da­ną wątro­bę, któ­ra się każ­de­go dnia regeneruje)
Kon­se­kwen­cją bun­tu może być dotkli­wa kara.
2. Ilia­da Achil­les Aga­mem­non Czu­je się głę­bo­ko ura­żo­ny tym, że Aga­mem­non ukradł mu bran­kę Bry­ze­idę. Posta­na­wia zaprze­stać walki. Chce uka­rać Aga­mem­no­na. Gre­cy tra­cą prze­wa­gę, koń­czy się ich dobra passa. Kon­se­kwen­cją jest śmierć Patro­klo­sa, któ­ry ubra­ny w zbro­ję przy­ja­cie­la wyru­szył na pole bitwy.
Kon­se­kwen­cją bun­tu jed­nost­ki może być prze­gra­na całej zbio­ro­wo­ści, co może dopro­wa­dzić rów­nież jed­nost­kę bun­tu­ją­cą się do utra­ty tego, co dla niej ważne.
3. Anty­go­na Anty­go­na Wobec Kre­ona i sze­rzej: wobec kró­lew­skiej władzy Chcia­ła pocho­wać Poli­nej­ke­sa, swo­je­go bra­ta, któ­ry został uzna­ny za zdraj­cę, aby zapew­nić jego duszy spo­kój (zgod­nie z wie­rze­nia­mi jeśli nie pocho­wa się cia­ła, dusza nie będzie mogła zaznać spokoju) W imię miło­ści do bra­ta i chę­ci prze­strze­ga­nia pra­wa boskiego Anty­go­na zosta­ła ska­za­na na śmierć (mia­ła zostać zamknię­ta żyw­cem w gro­cie skal­nej), popeł­ni­ła samobójstwo.
Kon­se­kwen­cją bun­tu może być dotkli­wa kara.
4. Dzia­dy cz. III Kon­rad wobec Boga Wiel­ka Impro­wi­za­cja – bluź­nier­stwa wobec Boga, żąda­nie władzy Chciał być niczym mito­lo­gicz­ny Pro­me­te­usz – dla ludzi Bóg mil­czał, ostat­nie bluź­nier­stwo nazy­wa­ją­ce Boga carem wypo­wie­dział dia­beł, a Kon­rad zemdlał
Kon­se­kwen­cją bun­tu może być klę­ska jednostki.
5. Dzia­dy cz. III Pol­ska mło­dzież, np. Cichowski Wobec zabor­cy. Był tor­tu­ro­wa­ny, ale nigdy nie zdra­dził nazwisk swo­ich współpracowników Aby chro­nić bliskich  Po uwol­nie­niu żył w para­noi, dosta­wał ata­ków histe­rii, nie ufał niko­mu. Był wra­kiem czło­wie­ka (fizycz­nie i psychicznie)
Kon­se­kwen­cją bun­tu może być utra­ta zdrowia.
6. Kor­dian Kor­dian wobec cara Posta­na­wia zabić cara, jest sam pod­czas tej misji W imię wal­ki o wol­ność ojczyzny Oka­zu­je sie zbyt sła­by, poko­nu­ją go jego wła­sne lęki, strach i imaginacja
Kon­se­kwen­cją bun­tu może być klę­ska jednostki.
8. Zbrod­nia i kara Raskol­ni­kow wobec norm spo­łecz­nych, wobec porząd­ku świata Bunt znaj­du­je teo­re­tycz­ne uza­sad­nie­nie w prze­ko­na­niu RR, że w spo­łe­czeń­stwie są jed­nost­ki wybit­ne i wszy ludz­kie; zabi­cie lichwiar­ki sta­je się w zało­że­niu wery­fi­ka­cją siły boha­te­ra, któ­ry bun­tu­je się rów­nież prze­ciw­ko bie­dzie i upo­ko­rze­niom, któ­rych zaznaje By poczuć się lep­szym, ponad­prze­cięt­nym, sprawczym Zły stan psy­chicz­ny i fizycz­ny, będą­cy kon­se­kwen­cją tłu­mio­nych wyrzu­tów sumienia. 
Kon­se­kwen­cją bun­tu może być klę­ska jed­nost­ki i utra­ta zdrowia.
9. Przed­wio­śnie Ceza­ry Baryka Wobec mat­ki Bez­re­flek­syj­nie poświę­cał się rewo­lu­cji, był gotów wska­zać, gdzie ojciec ukrył kosz­to­wo­ści, by zabez­pie­czyć rodzi­nę; mat­ka nie była dla nie­go żad­nym auto­ry­te­tem, na fali entu­zja­zmu pobił dyrek­to­ra i dostał wil­czy bilet Cał­ko­wi­te zaufa­nie rewo­lu­cji, poszu­ki­wa­nie wła­snej drogi Roz­cza­ro­wa­nie rewolucją 
Kon­se­kwen­cją bun­tu może być bole­sne roz­cza­ro­wa­nie – gdy jed­nost­ka zauwa­ża, że jej sprze­ciw był niewłaściwy.
Inny świat Micha­ił Kostylew Wobec sys­te­mu Regu­lar­nie sobie dłoń, aby nie pra­co­wać na rzecz wro­ga, co wią­za­ło się z wiel­kim cierpieniem Aby prze­ciw­sta­wić się wrogowi Miał zostać wysła­ny na Koły­mę (na pew­ną śmierć), dla­te­go popeł­nił samo­bój­stwo, aby tego uniknąć
Kon­se­kwen­cją bun­tu może być dotkli­wa kara – tak wiel­ka, że jed­nost­ka, chcąc jej unik­nąć, musi tar­gnąć się na wła­sne życie.
11. Dżu­ma Rieux Wobec śmier­ci, bez­rad­no­ści, bra­ku sensu Wal­czył z epi­de­mią, orga­ni­zu­jąc pomoc, wspie­ra­jac społeczność Egzy­sten­cjal­nie – by sprze­ci­wić się bez­rad­no­ści, pust­ce, złu Udo­wod­nił swo­je czło­wie­czeń­stwo, zro­bił to, co należy
Bunt może słu­żyć uka­za­niu moral­nej wyż­szo­ści nad inny­mi – a jego kon­se­kwen­cją jest świa­do­mość jed­nost­ki, że zro­bi­ła to, co nale­ża­ło zrobić.
12. Rok 1984 Win­ston Wobec sys­te­mu totalitarnego Nawią­zał rela­cję z O’Brie­nem, któ­re­go uwa­żał za wspól­ni­ka w wal­ce z Wiel­kim Bra­tem, łamał zasa­dy (nie pod­dał się bez­re­flek­syj­nie np. dwój­my­śle­niu), chciał odkryć Księ­gę Gold­ste­ina, pro­wa­dził podwój­ne życie (np. wyna­jął miesz­ka­nie na taj­ne spo­tka­nia z Julią) Aby prze­ciw­sta­wić się złe­mu systemowi Prze­grał, został zła­ma­ny przez sys­tem, poniósł karę
Kon­se­kwen­cją bun­tu może być klę­ska jednoski.
13. Win­ston i Julia Wobec sys­te­mu tota­li­tar­ne­go, któ­ry uzna­wał, że związ­ki mię­dzy ludź­mi muszą pro­wa­dzić do pro­kre­acji i dążył do tego, aby ludzie w obrę­bie rodzi­ny nie mogli czuć wspar­cia i bezpieczeństwa Nawią­za­li rela­cję roman­tycz­ną, któ­ra była nie­zgod­na z zasa­da­mi panu­ją­cy­mi w Oce­anii, mie­li wła­sne tajemnice Aby prze­ciw­sta­wić się złe­mu systemowi Prze­gra­li, musie­li zdra­dzić samych sie­bie (Win­ston miał fobię – bał się szczu­rów – i w momen­cie tor­tur bła­gał, aby wszyst­kie szczu­ry nasłać na Julię)
Kon­se­kwen­cją bun­tu może być kłę­ska jed­nost­ki i zdra­da najbliższych.
14. Tan­go Artur Wobec poko­le­nia rodziców Pró­bo­wał wpro­wa­dzić w domu hie­rar­chię, chciał przy­wró­cić porzą­dek. Zamie­rzał m.in. wziąć ślub, aby przy­wró­cić tradycję. Aby przy­wró­cić porzą­dek i tradycję. Prze­grał, został zabi­ty przez Edka. Otwo­rzył front, ale sko­rzy­stał z nie­go naj­sil­niej­szy – czy­li Edek.
Kon­se­kwen­cją bun­tu może być klę­ska jednoski.
15. Bal­la­dy­na Wdo­wa Wobec sys­te­mu praw­ne­go, któ­ry naka­zy­wał podać, wobec kogo wno­si się oskarżenie Nie poda­ła imie­nia swo­jej cór­ki, nie chcia­ła jej ska­zy­wać na śmierć Motyw mater dolo­ro­sa, mat­czy­nej miło­ści do dziecka Wdo­wa zosta­ła ska­za­na na śmierć
Kon­se­kwen­cją bun­tu może być klę­ska jed­nost­ki – śmierć.
16. Romeo i Julia Romeo i Julia Wobec zako­cha­nych zwa­śnio­nych rodzi­no oraz sprze­ciw wobec zamia­ru wyda­nia Julii za Parysa Uknu­li intry­gę, wzię­li ślub, któ­re­go pota­jem­nie udzie­lił im ojciec Lau­ren­ty, a następ­nie obo­je umarli W imię pra­wa decy­do­wa­nia o wła­snym szczęściu Mło­dzi boha­te­ro­wie zgi­nę­li, a zwa­śnio­ne rodzi­ny się pogodziły
Kon­se­kwen­cją bun­tu może być klę­ska jednoski.
17. Zdą­żyć przed Panem Bogiem Miesz­kań­cy get­ta, w tym Marek Edel­man i Mor­de­chaj Anielewicz Wobec Niem­ców, któ­rzy mie­li zli­kwi­do­wać getto Wznie­co­no powsta­nie mimo świa­do­mo­ści, że będzie to stra­ceń­cza decy­zja; oddzia­ły ŻOB‑u liczy­ły rap­tem dwie­ście osób Chęć zacho­wa­nia god­no­ści, decy­do­wa­nia o wła­snej śmier­ci; bunt jako ozna­ka hero­izmu – miesz­kań­cy Get­ta chcie­li umrzeć “z fajer­wer­kiem” na oczach świata Wie­le osób ponio­sło śmierć, po upad­ku powsta­nia get­to zosta­ło zrów­na­ne z zie­mią. Mimo to uczest­ni­cy powsta­nia osią­gnę­li suk­ces: jeśli ginę­li, to na wła­snych zasadach
Kon­se­kwen­cją bun­tu może być śmierć, jed­nak w nie­któ­rych sytu­acjach nie ozna­cza ona klę­ski jed­nost­ki lub zbio­ro­wo­ści. W tym przy­pad­ku śmierć ozna­cza­ła wygra­ną: zacho­wa­nie god­no­ści, poka­za­nie woli wal­ki, umie­ra­nie na wła­snych warun­kach (na oczach świa­ta, a nie w ciszy i zapomnieniu).
18. Biblia (Ewa) Ewa Wobec zaka­zu doty­czą­ce­go zerwa­nia owo­cu z drze­wa zakazanego Ewa ule­gła namo­wom węża i zerwa­ła owoc z zaka­za­ne­go drzewa Chęć doświad­cze­nia cze­goś nowego Ludzie zosta­li wygna­ni z raju
Kon­se­kwen­cją bun­tu może być utra­ta tego, co waż­ne dla jednostki.
19. Mito­lo­gia Ikar Bunt wobec praw natu­ry / roz­sąd­ku ojca Ikar, wbrew zaka­zo­wi ojca, pole­ciał za wyso­ko, przez co jego skrzy­dła ule­gły stopieniu  Marzy­ciel­stwo Śmierć
Kon­se­kwen­cją bun­tu może być zde­rze­nie wła­snych marzeń i fan­ta­zji z rze­czy­wi­sto­ścią – i w kon­se­kwen­cji: śmierć.
21. Kon­rad Wallenrod Kon­rad Wallenrod Krzy­ża­cy Podej­mu­je wal­kę z wro­giem, wybie­ra­jąc zdra­dę. Łamie zasa­dy ety­ki rycer­skiej, pro­wa­dzi swo­ich ryce­rzy na pew­ną smierć. Litwa musi byc wol­na, a nie ma na to inne­go sposobu Krzy­ża­cy prze­gry­wa­ją, Litwa jest wol­na, boha­ter popeł­nia samobójstwo.
Kon­se­kwen­cją bun­tu może być klę­ska jed­nost­ki, któ­ra jed­nak pro­wa­dzi zbio­ro­wość do zwycięstwa.

TEMAT 2:

Pro­po­zy­cje rela­cji z dru­gim czło­wie­kiem (i jak to wpły­wa na jednostkę)

Lp.Lek­tu­raKto ma rela­cję z dru­gim człowiekiem?Z kim ma relację?Prze­bieg relacjiArgu­ment – jak to kształ­tu­je jednostkę?
1.Mak­betMak­betLady Mak­betLady Mak­bet ma ogrom­ny wpływ na męża. To jej namo­wy spra­wia­ją, że boha­ter decy­du­je się zabić Dun­ka­na, To ona jest pomy­sło­daw­czy­nią szcze­gó­łów pla­nu mor­der­stwa. Ona szy­dzi z jego sła­bo­ści, pobu­dza ambicje.Rela­cja z dru­gim czło­wie­kiem może dawać jed­no­st­ce siłę napę­do­wą do popeł­nia­nia czy­nów, któ­rych samo­dziel­nie czło­wiek nie mógł­by popełnić
2.Kor­dianKor­dianz Lau­rą / WiolettąRela­cje z kobie­ta­mi pro­wa­dzą do pod­wa­że­nia roman­tycz­ne­go mitu miłości;Rela­cje z dru­gim czło­wie­kiem mogą być źró­dłem rozczarowań
3.Kor­dianKor­dianz Grze­go­rzemOpo­wie­ści Grze­go­rza są dla Kor­dia­na wska­za­niem warian­tów dro­gi, któ­rą może pójść – tu rola opo­wie­ści o boha­ter­skim i stra­ceń­czym KazimierzuRela­cje z dru­gim czło­wie­kiem mogą być źró­dłem siły, wska­za­niem drogi
4.Anty­go­naAnty­go­naZ Poli­nej­ke­semPoświę­ca dla nie­go swo­je życie (wbrew zaka­zo­wi Kre­ona grze­bie cia­ło zmar­łe­go bra­ta uzna­ne­go za zdraj­cę i pono­si za to nawięk­szą ofia­rę – śmierć). Ma to bez­po­śred­ni wpływ na Kre­ona, któ­ry dopie­ro po śmier­ci Anty­go­ny, syna Haj­mo­na i żony Eur­dy­ki, rozu­mie kon­se­kwen­cje swo­jej decy­zji i tego, że popeł­nił błąd.Rela­cja z dru­gim czło­wie­kiem może być dla jed­nost­ki powo­dem, aby poświę­cić się w peł­ni i być goto­wym zapła­cić za to naj­wyż­szą cenę.
5.Ską­piecHar­pa­gonze swo­imi dzieć­mi (Eli­zą i Kleantem)w rodzi­nie rela­cje to wyłącz­nie wię­zy krwi. Har­pa­gon chce wydać cór­kę i oże­nić syna wyłącz­nie dla korzy­ści mate­rial­nych. Nie liczy się dla nie­go szczę­ście dzie­ci, a jedy­nie zysk. Har­pa­gon nie zmie­nia się, na koń­cu wybie­ra szka­tuł­kę z pie­niędz­mi, któ­rą uda­ło mu się odna­leźć i trak­tu­je ją (przy­tu­la) z czu­ło­ścią, jakiej nigdy nie oka­zał swo­im dzieciom.Rela­cja rodzin­na opar­ta na inte­re­sow­no­ści może spra­wiać, że zani­ka poczu­cie wspól­no­to­wo­ści – i każ­dy dba tyl­ko o wła­sne dobro
6.
8.Zbrod­nia i karaRaskol­ni­kowSoniabudu­ją­ca, oca­la­ją­ca dla boha­te­ra rela­cja, w któ­rej pra­cow­ni­ca sek­su­al­na o aniel­skiej duszy wpły­wa na pro­ces eks­pia­cji RaskolnikowaPod wpły­wem Soni Raskol­ni­kow roz­po­czął przemianę
9.Kon­rad WallenrodKon­rad Wallenrodz Hal­ba­nem / z AldonąHal­ban jest straż­ni­kiem pamię­ci o tym, kim jest Wal­len­rod. To on opo­wia­da mu o jego prze­szło­ści i przy­po­mi­na o zada­niu, któ­re ma do wyko­na­nia – poko­na­nie Krzy­ża­ków. Hal­ban odma­wia Wal­len­ro­do­wi wypi­cie tru­ci­zny – chce być piew­cą jego czy­nów. // W real­cji z Aldo­ną ujaw­nia się czu­ła wraż­li­wa dusza boha­te­ra, któ­ry musi zre­zy­gno­wać ze szczę­ścia oso­bi­ste­go, by pro­wa­dzić swo­ją misjęRela­cja z dru­gim czło­wie­kiem może wska­zy­wać jed­no­st­ce, jak powin­na się zacho­wy­wać (kim jest, dokąd zmierza)
10.Przed­wio­śnieCeza­ry Barykaz rodzi­ca­miRela­cje istot­ne dla toż­sa­mo­ści boha­te­ra, któ­ry mimo bun­tu wyno­si z domu pod­sta­wo­we war­to­ści, któ­re zosta­ną pod­da­ne próbieRela­cje, szcze­gól­nie z rodzi­ca­mi, mogą wpro­wa­dzać w życie mło­de­go czło­wie­ka kon­flik­ty tożsamościowe. 
11.PotopKmi­cicz Oleń­kązosta­ła mu zapi­sa­na w testa­men­cie przez dziad­ka Oleń­ki Hera­kliu­sza Bil­le­wi­cza. Mło­dzi zako­cho­ują się w sobie. Jed­nak styl życia Kmi­ci­ca nie podo­ba się Oleń­ce. Osta­tecz­nie, to ona jest jed­nym z powo­dów zmia­ny posta­wy życio­wej Kmicica.Rela­cja z uko­cha­ną kobie­tą może pro­wa­dzić do prze­mia­ny wewnętrznej.
12.PotopKmi­cicz Janu­szem Radziwiłłemprzy­się­ga na krzyż wier­ność i posłu­szeń­stwo Radzi­wił­ło­wi. Kie­dy dowia­du­je się, że pod­pi­sał układ w Kiej­da­nach, docie­ra do nie­go, co zro­bił. Nie może dopu­ścić się jed­nak krzy­wo­przy­się­stwa. Radzi­wiłł mani­pi­lu­je Kmi­ci­cem mówiąc mu, że wszyst­kie dzia­ła­nia, któ­re podej­mu­je mają słu­żyć ojczyź­nie. Osta­tecz­nie Kmi­cic wypo­wia­da mu posłuszeństwo.Rela­cja z dru­gim czło­wie­kiem może dopro­wa­dzić do utrar­ty dobre­go imienia.
13.Przed­wio­śnieCeza­ry Barykaz kobie­ta­mi – KarolinąCeza­ry roman­su­je z wszyst­ki­mi kobie­ta­mi, nie postę­pu­je uczci­wie, zosta­je osta­tecz­nie wypę­dzo­ny z NawłociRela­cje z kobie­ta­mi ujaw­nia­ją wiel­kie pra­gnie­nie zachły­śnię­coa się uro­dą życia, co sta­no­wi kon­trast wobec mrocz­nych doświad­czeń rewo­lu­cyj­no-wojen­nych. Na pew­no pozo­stał w nim ślad pierw­szej miło­ści. Inne roman­se kształ­tu­ją jego obraz jako czło­wie­ka nie do koń­ca dojrzałego 
14.Inny światPam­fi­łowsyn Saszaojciec wie­rzył, że syn nie ule­gnie ide­olo­gii socja­li­stycz­nej, ale gdy tak się sta­ło, wyrzekł się go. Gdy Sasza tra­fił do obo­zu, pojed­na­li się. Sytu­acja gra­nicz­na może dopro­wa­dzić do napra­wy rela­cji rodzinnych.
15.Pro­szę pań­stwa do gazuwięź­nio­wie z Kana­dy, pra­cu­ją­cy przy roz­ła­dun­ku transportówWięź­nio­wie tra­cą wraż­li­wość na dru­gie­go czło­wie­ka, mają do wyko­na­nia pra­cę, roz­ła­do­wu­ją trans­port, pozor­nie nie­czu­li na to,że wła­śnie odpro­wa­dza­ją ludzi na smierć.Sytu­acja gra­nicz­na może dopro­wa­dzić do utra­ty wraż­li­wo­ści i empa­tii w rela­cjach z inny­mi ludźmi.