Jak rozumieć polecenie?
- „Na podstawie obu tekstów zredaguj” – pamiętaj, że wypowiedź ma dotyczyć dwóch artykułów;
- „syntetyzującą notatkę” – forma;
- „na temat: współczesny człowiek wobec sztucznej inteligencji” – zawsze w poleceniu masz wskazany temat notatki;
- „Twoja wypowiedź powinna liczyć 60 – 90 wyrazów”. – określenie liczby wyrazów, z których powinna składać się notatka.
- „Uwaga: w ocenie wypowiedzi będzie brana pod uwagę poprawność językowa, ortograficzna i interpunkcyjna” – wiesz, że musisz postarać się o kwestie językowe, jeden zły przecinek to już strata punktów.
Kolejność działań:
- zastanów się nad tematem wskazanym w poleceniu;
- wybierz najważniejsze informacje z artykułów zawartych w arkuszu egzaminacyjnym;
- określ stanowisko każdego z autorów/autorek obu tekstów;
- porównaj stanowiska autorów/autorek i wskaż elementy wspólne lub rozbieżne;
- napisz notatkę w brudnopisie, pełnymi zdaniami, bez wyliczeń i usuń pustosłowie oraz wszelkie powtórzenia, podlicz słowa.
Pisz zawsze w brudnopisie, bo wtedy możesz policzyć liczbę słów, odjąć to, co zbędne i dodać to, co ważne. Pamiętaj o odpowiednim poziomie uogólnienia, ale wskaż to, co ważne w danych tekstach. Musisz mieć 60 – 90 słów — ani mniej, ani więcej. | |
pierwszy tekst – Autor (nazwisko) w tekście XX wskazał/napisał/dowodził | |
drugi tekst – Autor (nazwisko) w tekście XX wskazał/napisał/dowodził | |
punty wspólne lub rozbieżne | |
Oceniana jest spójność wypowiedzi i poprawność językowa (u osób z dysleksją i dysortografią nie ocenia się poprawności ortograficznej i interpunkcyjnej) |
Zwroty przydatne w pisaniu notatki:
(szczegóły w kursie)
Przykładowa odpowiedź z klucza CKE:
Isaacson w swoim tekście przedstawił Leonarda da Vinci jako naukowca, który zapoczątkował konieczność dialogu doświadczenia i teorii w badaniach naukowych. Autor tekstu uznał ten związek za niezbędny warunek rozwoju nauki. Steinhaus pisze natomiast o konieczności współpracy przyrodników z matematykami, gdyż to ona jest warunkiem postępu w nauce służącej opisowi rzeczywistości. W ten sposób w obu tekstach udokumentowano postulat dialogu empirii i teorii, który przekłada się na podstawy współczesnej rewolucji naukowej.