Zafa­scy­no­wać lite­ra­tu­rą, nauczyć myśleć logicz­nie i poma­gać w zdo­by­ciu umie­jęt­no­ści pre­cy­zo­wa­nia myśli, aby język gięt­ki powie­dział wszyst­ko, co pomy­śli gło­wa.

Przy­go­tu­je­my cię do kon­kur­sów kura­to­ryj­nych, olim­piad, matu­ry z języ­ka pol­skie­go i filo­zo­fii; debat; nauczy­my łaci­ny, nauczy­my języ­ka pol­skie­go od postaw. Pra­cu­je­my też z oso­ba­mi, któ­re cier­pią z powo­du zabu­rzeń nastro­ju; dys­lek­sji, wybra­ły naucza­nie domo­we lub są dia­gno­zo­wa­ne pod kątem spek­trum auty­zmu, ADHD. W naszym zespo­le pra­cu­ją dwie dyplo­mo­wa­ne psychoterapeutki. 

Aneta Korycińska

Polo­nist­ka, nauczy­ciel­ka, redak­tor­ka, oli­go­fre­no­pe­da­goż­ka, pod­ca­ster­ka. Udzie­lam kore­pe­ty­cji z lite­ra­tu­ro- i języ­ko­znaw­stwa, pro­wa­dzę warsz­ta­ty pisar­skie, wspo­ma­gam pro­ces ucze­nia się uczniów z nie­peł­no­spraw­no­ścią inte­lek­tu­al­ną i ze spek­trum auty­zmu; poma­gam zdo­być odpo­wied­nie umie­jęt­no­ści i przy­go­to­wu­ję do egza­mi­nów. Napi­sa­łam książ­kę „Radio w mojej gło­wie. Opo­wie­ści o ADHD” (wyd. Pró­szyń­ski i S‑Ka) Moim koni­kiem jest dydak­ty­ka pisa­nia wypra­co­wań. Wiem, że moje sta­ra­nia mają sens, gdy uda mi się poka­zać nie­do­wiar­kom, że potra­fią myśleć logicz­nie tak­że o języ­ku. Spe­cja­li­zu­ję się w pra­cy z oso­ba­mi w spek­trum auty­zmu i ADHD, zaj­mu­ję się oso­ba­mi z opi­nią o dys­lek­sji; wspo­ma­gam w naucza­niu domo­wym; pra­cu­ję z oso­ba­mi cier­pią­cy­mi na zabu­rze­nia nastro­ju. Przy­go­to­wu­ję do kon­kur­sów lite­rac­kich, kura­to­ryj­nych, olim­piad. Mogę pochwa­lić się dużym gro­nem fina­li­stów. Zało­ży­łam fir­mę w stycz­niu 2017 r., od tej pory two­rzę wszyst­kie mate­ria­ły edu­ka­cyj­ne samo­dziel­nie — więk­szość z nich znaj­du­je się w wol­nym dostę­pie na mojej stro­nie www​.baba​od​pol​skie​go​.pl, część — moż­na kupić w SKLEPIE. Odpo­wia­dam tak­że za pro­wa­dze­nie całej mar­ki oso­bi­stej, jaką przez te lata uda­ło mi się stwo­rzyć. Infor­ma­cje o moim wykształ­ce­niu, pro­jek­tach spo­łecz­nych, arty­ku­łach i doświad­cze­niu zawo­do­wym moż­na prze­czy­tać w zakład­ce DYPLOMY.

Od mar­ca 2021 r. nie jestem już jed­ną Babą od polskiego. 

Magda Próchniak

Magda Próchniak

Od kil­ku lat przy­go­to­wu­ję uczniów do egza­mi­nów z pol­skie­go, przede wszyst­kim do egza­mi­nu 8‑klasisty. Mam doświad­cze­nie w pra­cy z obco­kra­jow­ca­mi – zarów­no z języ­kiem pol­skim jako obcym, jak i jako dru­gim. Znam spe­cy­fi­kę pra­cy z uczniem obco­ję­zycz­nym. Jako filo­loż­ka kla­sycz­na uczy­łam też łaci­ny, a jako samo­zwań­cza filo­zof­ka (i lau­re­at­ka ogól­no­pol­skich kon­kur­sów) przy­go­to­wy­wa­łam do olim­piad i kon­kur­sów z filo­zo­fii. Chęt­nie „prze­my­cam” tre­ści z histo­rii kul­tu­ry, przede wszyst­kim z anty­ku. Jestem rów­nież absol­went­ką histo­rii i pil­nu­ję, by ucznio­wie zna­li kon­tekst histo­rycz­ny oma­wia­nych lek­tur.

Znam wymo­gi Olim­pia­dy Lite­ra­tu­ry i Języ­ka Pol­skie­go, lubię twór­czą pra­cę z tek­stem i pisa­nie poza sche­ma­tem. Z poezji naj­bar­dziej lubię tę sta­ro­pol­ską oraz… dwu­dzie­sto­wiecz­ną. W gim­na­zjum byłam zago­rza­łą fan­ką Mar­ka Gre­chu­ty, w liceum zna­łam na pamięć Cze­sła­wa Miło­sza. Jestem oso­bą nie­neu­ro­ty­po­wą i wiem, że szko­ła może być bar­dzo trud­nym doświad­cze­niem, więc sta­ram się je czy­nić łatwiejszym.

Samanta Dryja-Zabielska

Samanta Dryja-Zabielska

Jestem tęczo­wą oso­bą nauczy­ciel­ską. Słu­cham, wspie­ram, uczę, bawię. Dzia­łam według autor­skie­go pro­gra­mu, któ­ry dosto­so­wu­ję do indy­wi­du­al­nych potrzeb oso­by uczą­cej się. Trak­tu­ję pro­ces naucza­nia-ucze­nia się jako wspól­ną podróż, peł­ną nie­spo­dzia­nek, trud­no­ści i pomyśl­nych roz­wią­zań. Na zaję­ciach two­rzę przy­ja­zną, bez­piecz­ną atmos­fe­rę.

Moim koni­kiem jest czy­ta­nie – uczę uważ­ne­go, kry­tycz­ne­go czy­ta­nia i spra­wiam, że ta czyn­ność sta­je się przy­jem­na. Stwo­rzy­łom pomoc w samo­dziel­nym czy­ta­niu – Lek­tu­row­nik. Zagad­nie­niem czy­ta­nia zaj­mu­ję się rów­nież nauko­wo. Napi­sa­łom współ­au­tor­ską mono­gra­fię „Czy­ta­nie w prak­ty­ce szkol­nej. O odbio­rze lek­tur szkol­nych” oraz licz­ne arty­ku­ły na temat czy­ta­nia kry­tycz­ne­go, etycz­ne­go, eko­kry­tycz­ne­go.

Ukoń­czy­łom stu­dia filo­lo­gicz­ne I i II stop­nia o spe­cjal­no­ści antro­po­lo­gicz­no-kul­tu­ro­wej i nauczy­ciel­skiej a tak­że semestr histo­rii sztu­ki na UJ. Mam za sobą tak­że pomyśl­nie zakoń­czo­ny pierw­szy semestr stu­diów Artes Libe­ra­les UW, jestem w trak­cie kur­su tutor­skie­go. Lubię się roz­wi­jać, dla­te­go w codzien­no­ści dostrze­gam oka­zje do nauki cze­goś nowe­go. Błę­dy to nie poraż­ki tyl­ko nie­od­łą­czo­ny ele­ment pro­ce­su ucze­nia się. 

Katarzyna Zwolska-Płusa

Cześć! Jestem polo­nist­ką, filo­zof­ką i psy­cho­te­ra­peut­ką w szko­le­niu. W czym mogę Ci pomóc? Przy­go­to­wu­ję do egza­mi­nów z języ­ka pol­skie­go na każ­dym eta­pie kształ­ce­nia, pro­wa­dzę zaję­cia rewa­li­da­cyj­ne dla osób w spek­trum auty­zmu. Wszyst­ko to w atmos­fe­rze dia­lo­gu i twór­czej pasji. W mojej ofer­cie znaj­dziesz rów­nież, a raczej przede wszyst­kim, kon­sul­ta­cje psy­cho­te­ra­peu­tycz­ne. Jeśli doświad­czasz trau­my szkol­nej, zabu­rzeń odży­wia­nia, depre­sji czy lęków – posta­ram się pomóc. Szcze­gól­nie dobrze czu­ję się w pra­cy z oso­ba­mi auty­stycz­ny­mi, do któ­rych sama się zali­czam. Cechu­je mnie duża otwar­tość na nauro­róż­no­rod­ność. Wspie­ram też oso­by queer. Z zaan­ga­żo­wa­niem pra­cu­ję w Fun­da­cji Dziew­czy­ny w Spek­trum, któ­ra dzia­ła dla dziew­cząt, kobiet i osób LGBT+ w spek­trum auty­zmu. By zająć się psy­cho­te­ra­pią, posta­no­wi­łam zre­zy­gno­wać z karie­ry nauko­wej, ale wciąż mam w sobie „małe­go mądra­lę”, dla­te­go mogę też pomóc Ci w redak­cji tek­stów nauko­wych. Jestem pisar­ką i poet­ką nomi­no­wa­ną do Wro­cław­skiej Nagro­dy Sile­sius, więc jeśli potrze­bu­jesz warsz­ta­tów twór­czych, kon­sul­ta­cji lite­rac­kich albo po pro­stu roz­mów o lite­ra­tu­rze współ­cze­snej – jestem do dyspozycji.
Spe­cja­li­za­cja: nauczy­ciel­ka, psy­cho­te­ra­peut­ka, tutor­ka roz­wo­jo­wa Zakres wspar­cia: trau­my szkol­ne, prze­moc rówie­śni­cza, zabu­rze­nia depre­syj­ne i lęko­we, zabu­rze­nia odży­wia­nia, auto­agre­sja, pla­no­wa­nie celów edu­ka­cyj­nych, men­to­ring edu­ka­cyj­ny, wspar­cie dla neu­ro­róż­no­rod­no­ści i osób LGBT+ Doświad­cze­nie zawo­do­we: Od 2011 – 2022 pra­co­wa­łam jako tutor­ka szkol­na i roz­wo­jo­wa z dzieć­mi i mło­dzie­żą w Autor­skim Liceum Arty­stycz­nym i Aka­de­mic­kim ALA w Czę­sto­cho­wie. Szko­li­łam nauczy­cie­li i dyrek­to­rów szkół w obsza­rze edu­ka­cji sper­so­na­li­zo­wa­nej (pro­jekt „Wycho­wać Czło­wie­ka Mądre­go”). Od 2016 do 2022 roku pro­wa­dzi­łam zaję­cia z zakre­su kul­tu­ro­znaw­stwa, lite­ra­tu­ro­znaw­stwa, tuto­rin­gu aka­de­mic­kie­go na Uni­wer­sy­te­cie im. Jana Dłu­go­sza w Czę­sto­cho­wie. Tam też przy­go­to­wu­ję roz­pra­wę dok­tor­ską o post­tru­ama­tycz­nym doświad­cze­niu sacrum w lite­ra­tu­rze. Od roku 2020 jestem nauczy­ciel­ką współ­or­ga­ni­zu­ją­cą kształ­ce­nie dla dzie­ci i mło­dzie­ży w spek­trum auty­zmu. Pro­wa­dzę wła­sny gabi­net w Czę­sto­cho­wie oraz przyj­mu­ję w gli­wic­kim Ośrod­ku Tera­pii Rodzin i Par. 

Katarzyna Kotaba

Jestem dok­tor­ką lite­ra­tu­ro­znaw­stwa, polo­nist­ką, biblio­te­ra­peut­ką, edu­ka­tor­ką. Udzie­lam kore­pe­ty­cji z języ­ka pol­skie­go. Ponad­to mam doświad­cze­nie w pro­wa­dze­niu spo­tkań autor­skich, warsz­ta­tów biblio­te­ra­peu­tycz­nych, ogól­no­ro­zwo­jo­wych, czy prze­zna­czo­nych dla rodzi­ców, na któ­rych pod­po­wia­dam nie tyl­ko co, ale też jak czy­tać dzie­ciom i z dzieć­mi. Uwa­żam, że lite­ra­tu­ra jest dro­gą do zro­zu­mie­nia sie­bie i innych.
Pro­wa­dzo­ne prze­ze mnie bada­nia nauko­we doty­czy­ły lite­ra­tu­ry dla dzie­ci i mło­dzie­ży, w związ­ku z czym pod­po­wia­dam mło­dym ludziom, co, zgod­ne­go z ich zain­te­re­so­wa­nia­mi, pasją, war­to prze­czy­tać. Poka­zu­ję rów­nież jak robić notat­ki, by nie były jedy­nie zlep­kiem słów zapi­sa­nych na bia­łej kar­cie.
Pro­wa­dzę kore­pe­ty­cje z pisa­nia prac dyplo­mo­wych: wyja­śniam krok po kro­ku, jaka powin­na być budo­wa pra­cy, jak dobie­rać tema­ty, two­rzyć roz­dzia­ły, jaką meto­do­lo­gię wybrać i jak kon­stru­ować wypo­wiedź. W naucza­niu sta­wiam na indy­wi­du­al­ne podej­ście do osób uczniow­skich, wza­jem­ny sza­cu­nek i kom­fort pra­cy. Z uśmie­chem i otwar­to­ścią pod­cho­dzę do każ­de­go człowieka. 

Magda Rudkowska

Zawo­do­wo czy­tam i piszę, pra­cu­ję nauko­wo (dr hab. w dzie­dzi­nie lite­ra­tu­ro­znaw­stwa), od zawsze lubię uczyć sie­bie i innych. Nie ma, że boli, uczę do skut­ku. Sta­ram się też o wza­jem­ną przy­jem­ność i roz­wi­ja­nie zainteresowań.:)

Monika Gawianowska

Jestem głę­bo­ko prze­ko­na­na o tym, że edu­ka­cja to przede wszyst­kim rela­cja. Utwier­dzam się w tym prze­ko­na­niu codzien­nie, pod­czas mojej szkol­nej prak­ty­ki i w indy­wi­du­al­nej pra­cy z oso­ba­mi uczniow­ski­mi. Uczę języ­ka pol­skie­go w szko­le pod­sta­wo­wej oraz w tech­ni­kum, jestem tak­że nauczy­ciel­ką wspo­ma­ga­ją­cą ucznia w spek­trum auty­zmu. Od trzech lat przy­go­to­wu­ję do egza­mi­nu ósmo­kla­si­sty; jestem egza­mi­na­tor­ką matu­ral­ną. Ukoń­czy­łam polo­ni­sty­kę na Uni­wer­sy­te­cie Wro­cław­skim, pody­plo­mo­wo stu­dio­wa­łam dzien­ni­kar­stwo i PR oraz biblio­te­ko­znaw­stwo. Inte­re­su­ję się histo­rią pol­skich Żydów, mecha­ni­zma­mi dys­kry­mi­na­cji i wyklu­cze­nia. Naj­chęt­niej czy­tam lite­ra­tu­rę fak­tu i poezje Szymborskiej.

Paulina Kaleta

Roman­tycz­na per­fek­cjo­nist­ka, marzy­ciel­ka, peł­na pomy­słów, wybu­ja­łej wyobraź­ni i nie­ogra­ni­czo­nej kre­atyw­no­ści. Uczę języ­ka pol­skie­go w szko­le pod­sta­wo­wej. Jestem tak­że z wykształ­ce­nia logo­ped­ką, a obec­nie stu­diu­ję biblio­te­ko­znaw­stwo. Przy­go­to­wu­ję uczniów do egza­mi­nu ósmo­kla­si­sty oraz matu­ry. Od ucze­nia bar­dziej kocham czytać 😉 

Za komu­ni­ka­cję z Pań­stwem odpowiada:

Robert Kowalski

Pisarz i poeta, autor powie­ści Wiesz­czo­wie” (K.I.T. Sto­wa­rzy­sze­nie Żywych Poetów, 2020) o Ada­mie Mic­kie­wi­czu, Juliu­szu Sło­wac­kim i Fry­de­ry­ku Cho­pi­nie i książ­ki „Od Ada­ma do Zyg­mun­ta. Roman­tycz­ne bio­gra­fie” (Pew­ne wydaw­nic­two, 2022). Pro­wa­dzi stro­nę Pary­skie salo­ny roman­ty­ków” – kom­pen­dium wie­dzy na temat roman­ty­zmu, zawie­ra­ją­ce bio­gra­fie, por­tre­ty i foto­gra­fie, drze­wa gene­alo­gicz­ne, metry­ki oraz wie­le innych infor­ma­cji o naj­waż­niej­szych arty­stach epo­ki. Zor­ga­ni­zo­wał larp „Wese­le Sand i Cho­pi­na” w pała­cu w Jabłon­nie (2020), od 2021 roku współ­or­ga­ni­zu­je kon­went miło­śni­ków roman­ty­zmu „Roman­ty­kon”, wpro­wa­dził rów­nież w życie pro­jekt Potom­ko­wie roman­ty­zmu” – serię wywia­dów ze współ­cze­śnie żyją­cy­mi potom­ka­mi roman­ty­ków.

Pary­skie salo­ny romantyków

Jan Brożek

Pra­wa pół­ku­la Baby od pol­skie­go (ale nie pół­mózg). Jako COO roz­wi­jam pomy­sły, żeby Baba rosła w siłę, a Ane­ta sku­pia­ła się na ucze­niu. Podob­no pcham Babo­wy wóze­czek do przo­du (bo do tyłu było­by trudno).

Stefa Marchwiówna

Oso­ba współ­za­ło­ży­ciel­ska maga­zy­nu “Sto­ner Pol­ski” i Sto­wa­rzy­sze­nia Kul­tu­ra w Pra­cy. Zaj­mu­je się gra­ficz­nym pro­jek­to­wa­niem publi­ka­cji, typo­gra­fią, komu­ni­ka­cją wizu­al­ną, skła­dem i ilu­stra­cją. Publi­ko­wałx w “Wizjach”, “Rzy­ra­do­rze” i “Szaj­nie”. Współ­pra­co­wałx m.in z Domem Lite­ra­tu­ry w Łodzi, Fun­da­cją Duży For­mat, Fun­da­cją KONTENT, Wydaw­nic­twem Ha!art, Kra­kow­ską Szko­łą Poezji im. Alek­san­dra Fre­dry i Sto­wa­rzy­sze­niem Pisa­rzy Polskich.