ZADANIE 1.

Na podstawie przytoczonego fragmentu utworu Chłopcy z Placu Broni oceń
prawdziwość poniższych stwierdzeń. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe,
albo F – jeśli jest fałszywe.

Postawa Nemeczka świadczy o tym, że dochowanie wierności przyjaciołom
wymaga odwagi. 
Zachowanie Acza wobec Nemeczka jest wyrazem lekceważenia przeciwnika. 

ODPOWIEDZI:

Postawa Nemeczka świadczy o tym, że dochowanie wierności przyjaciołom wymaga odwagi — P
Zachowanie Acza wobec Nemeczka jest wyrazem lekceważenia przeciwnika — F

Acz oddaje Nemeczkowi hołd, wydając rozkaz „Prezentuj broń!”, co świadczy o szacunku.

ZADANIE 2. 

Na podstawie przytoczonego fragmentu utworu Chłopcy z Placu Broni oceń
prawdziwość poniższych stwierdzeń. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe,
albo F – jeśli jest fałszywe.

ODPOWIEDZI: 

Postawa Nemeczka wpłynęła na zmianę zachowania jego przeciwników — P

Nemeczek nie był pewny reakcji swoich przeciwników na wypowiedziane przez siebie słowa — P
Pyta, czy może odejść, i czy nie zostanie pobity – to pokazuje niepewność.

ZADANIE 3.

Na podstawie przytoczonego fragmentu utworu Chłopcy z Placu Broni dokończ
zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
W przytoczonym fragmencie utworu postawę Nemeczka charakteryzuje
A. zawiść.
B. ciekawość.
C. nieugiętość.
D. nieodpowiedzialność.

ODPOWIEDŹ:

C. nieugiętość
Bohater nie boi się konsekwencji, mimo że jest sam. Trwa w lojalności wobec przyjaciół.

ZADANIE 4. 

Spośród podanych pytań wskaż to, na które nie można znaleźć odpowiedzi
w przytoczonym fragmencie utworu Chłopcy z Placu Broni. Wybierz właściwą
odpowiedź spośród podanych.
A. Kto siłą przytrzymywał Nemeczka w wodzie?
B. W jakim celu Nemeczek pojawił się na wyspie?
C. W jaki sposób Feri Acz zareagował na słowa Nemeczka?
D. Kogo Nemeczek oskarżył o nielojalność wobec chłopców z Placu Broni?

ODPOWIEDŹ:
B. W jakim celu Nemeczek pojawił się na wyspie?
Fragment tego nie wyjaśnia – pojawienie się Nemeczka jest faktem, ale bez podanego celu.

ZADANIE 5. 

W przytoczonym fragmencie utworu Chłopcy z Placu Broni Nemeczek stwierdza, że
silniejszy zawsze wygrywa.
Uzasadnij, że w sytuacji opisanej w przytoczonym fragmencie utworu to Nemeczek
okazał się silniejszy.

ODPOWIEDŹ: 

Nemeczek okazał się silniejszy, ponieważ wykazał się odwagą cywilną i niezłomnością. Nie dał się złamać psychicznemu i fizycznemu naciskowi, bronił wartości, jakimi są lojalność i honor. Swoją postawą zawstydził przeciwników, co świadczy o jego wewnętrznej sile.


ZADANIE 6. 

Na podstawie przytoczonego fragmentu utworu Chłopcy z Placu Broni wyjaśnij,
dlaczego podczas spotkania z Nemeczkiem Gereb najpierw szczerzył zęby
w uśmiechu, a potem śmiech uwiązł mu w gardle.

ODPOWIEDŹ: 

Gereb na początku był pewny siebie i szyderczy, ponieważ uważał Nemeczka za słabszego. Jednak słowa Nemeczka ujawniły zdradę Gereba i wzbudziły w nim wyrzuty sumienia. To dlatego śmiech „uwiązł mu się w gardle”, a on opuszcza głowę – czuje wstyd.

ZADANIE 7. 

Spośród lektur obowiązkowych – innych niż Chłopcy z Placu Broni – wybierz tę, której
bohater w sytuacji zagrożenia zachował godną postawę. Podaj tytuł tej lektury oraz jej
bohatera.
Uzasadnij swój wybór. W uzasadnieniu przywołaj sytuację z tej lektury, ilustrującą
Twoją argumentację.
Uwaga! Lista lektur obowiązkowych znajduje się na stronach 3 i 4 tego arkusza
egzaminacyjnego.
Tytuł lektury: ……………………………………………………………………………………………………………….
Bohater lektury: …………………………………………………………………………………………………………..
Uzasadnienie wyboru:

ODPOWIEDŹ:

Tytuł lektury: „Kamienie na szaniec”
Bohater lektury: Rudy (Jan Bytnar)
Rudy zachował się godnie w czasie śledztwa prowadzonego przez gestapo. Mimo tortur nie zdradził swoich towarzyszy. Jego postawa świadczyła o głębokim przywiązaniu do przyjaciół i wartości, za które był gotów oddać życie – podobnie jak Nemeczek, wybrał wierność i godność.

ZADANIE 8.

Uzupełnij poniższe zdania. Wybierz odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B
oraz odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D.
Znaczenia wyrazu podkreślonego w zdaniu Prześcigano się w szyderstwach należy szukać
w słowniku . Aby zachować sens tego zdania, podkreślony wyraz można
C D
zastąpić wyrazem .
A B
A. frazeologicznym C. drwinach
B. języka polskiego D. napominaniach

ODPOWIEDŹ: 

B (słownik języka polskiego)
C (drwinach)
Słowo „szyderstwo” to jednostka leksykalna o znaczeniu podstawowym – sprawdzamy w słowniku języka polskiego. Synonim to „drwiny”.

ZADANIE 9. 

Uzupełnij poniższe zdania. Wybierz odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B
oraz odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D.
W zdaniu Wystarczyłoby przystać do was podkreślony czasownik wystąpił w formie
. W trzeciej osobie liczby pojedynczej czasu przeszłego ten czasownik ma
A B
C D
postać .
A. osobowej C. przystał
B. nieosobowej D. przystanął

ODPOWIEDŹ: 

B (nieosobowej)
C (przystał)

ZADANIE 10. 

Uczniowie w ramach projektu przygotowali krótkie notatki na temat okoliczności
powstania wybranych lektur szkolnych. W jednej z notatek zabrakło trzech
przecinków. Uzupełnij poniższy zapis tak, aby był zgodny z zasadami interpunkcji.


W 1906 r. profesor Kornel Rupp poprosił Ferenca Molnára,
który był już wtedy znanym dziennikarzem o pomoc. Chodziło
o wsparcie szkolnego tygodnika, którego Rupp był redaktorem.
Wspólnie wpadli na pomysł aby w czasopiśmie publikować
w odcinkach powieść dla młodzieży. Rok później ukazało się
pierwsze wydanie „Chłopców z Placu Broni”, książki, która
przyniosła autorowi sławę. Utwór został przetłumaczony na ponad
40 języków co przyczyniło się do jego popularności na świecie.

ODPOWIEDŹ:

Poprawiona wersja zdania z przecinkami:
W 1906 r. profesor Kornel Rupp poprosił Ferenca Molnára,
który był już wtedy znanym dziennikarzem, o pomoc.
Wspólnie wpadli na pomysł, aby w czasopiśmie publikować…
…na ponad 40 języków, co przyczyniło się…


czyli przecinki przed: „o pomoc”, „aby”, „co”. 

ZADANIE 11. 

Na lekcji języka polskiego uczniowie jednej z klas otrzymali karty do gry przygotowanej na podstawie utworów literackich. Poniżej znajdują się wybrane karty do tej gry.
Spośród zaprezentowanych kart do gry wybierz dwie, na których umieszczono
elementy graficzne nawiązujące tematycznie do jednej lektury obowiązkowej.
Podaj tytuł tej lektury i wyjaśnij związek wybranych przez Ciebie kart z treścią utworu.
Uwaga! Lista lektur obowiązkowych znajduje się na stronach 3 i 4 tego arkusza
egzaminacyjnego.

Screenshot

Wybieram karty oznaczone literami …….. oraz …….. .
Tytuł lektury obowiązkowej: ……………………………………………………..……………………………………………………

Wyjaśnienie: ……………………………………………………………………………………………………………………………………….

ODPOWIEDŹ: 

A i F – Mały Książę
B i C – Pan Tadeusz
D i E – Dziady cz. 2

Wybrane karty: B i C
Tytuł lektury obowiązkowej: Pan Tadeusz
Wyjaśnienie:
Na karcie B widzimy ruiny zamku – to nawiązanie do głównego motywu konfliktu w „Panu Tadeuszu”, który toczył się między potomkiem Horeszków – Hrabią a Sędzią Soplicą. Na ilustracji C pokazany jest zaś niedźwiedź wychodzący z matecznika. W eposie polowano na niedźwiedzia. Obie te ilustracje odnoszą się do fabuły „Pana Tadeusza”

ZADANIE 12. 

Uzupełnij poniższe zdania tak, aby powstało streszczenie tekstu Czyim jesteś przyjacielem?

ODPOWIEDŹ: 

Tematem tekstu Anny Vivarelli jest przyjaźń i jej znaczenie w życiu człowieka.

Na początku autorka zastanawia się, dlaczego pojęcie przyjaźni tak często fascynowało filozofów, skoro na pierwszy rzut oka łatwo można ją zdefiniować.

W kolejnych akapitach przywołuje poglądy Arystotelesa i przedstawia trzy rodzaje przyjaźni: opierającej się na użyteczności lub przyjemności oraz przyjaźń doskonałą.

W zakończeniu podkreśla, że prawdziwa przyjaźń jest rzadkim, ale niezwykle wartościowym uczuciem.

ZADANIE 13. 

Na podstawie przytoczonego tekstu Czyim jesteś przyjacielem? oceń prawdziwość
poniższych stwierdzeń. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest
fałszywe.

ODPOWIEDZI:


Według Empedoklesa przyjaźń pozwala na harmonijne współistnienie
przeciwieństw. – P
Według Arystotelesa przyjaźń zobowiązuje do przemilczenia błędów
popełnionych przez przyjaciela. – F

ZADANIE 14. 

Które z podanych niżej zdań jest niezgodne z treścią tekstu Czyim jesteś
przyjacielem?
Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
A. Różnica charakterów nie przeszkadza w zawarciu trwałej przyjaźni.
B. Prawdziwie bezinteresowna przyjaźń nie jest powszechnym zjawiskiem.
C. Radość z przebywania z przyjacielem wystarczy, aby taka relacja nie wygasła.
D. O wartości przyjaźni przekonuje fakt, że dla wielu filozofów było to ważne zagadnienie.

ODPOWIEDŹ: 

C. Radość z przebywania z przyjacielem wystarczy, aby taka relacja nie wygasła.

ZADANIE 15. 

Przeczytaj poniższy fragment utworu.
Proszę, oswój mnie – powiedział. […] – Ludzie nie mają czasu na poznawanie
czegokolwiek. Kupują gotowe rzeczy w sklepach. Ponieważ jednak nie istnieją sklepy
z przyjaciółmi, ludzie nie mają przyjaciół. Jeśli chcesz mieć przyjaciela, oswój mnie!

15.1. Podaj tytuł lektury obowiązkowej, z której pochodzi powyższy fragment utworu.

Tytuł lektury: Mały Książę

15.2. Na podstawie znajomości całego utworu, z którego pochodzi powyższy fragment,
napisz, co jest niezbędne, aby zyskać przyjaciela. Swoją odpowiedź zilustruj
odpowiednim przykładem z tego utworu.

ODPOWIEDŹ:

Aby zyskać przyjaciela, potrzebne są czas, cierpliwość i wzajemne zaufanie. W „Małym Księciu” Lis prosi chłopca, by go oswoił – czyli stworzył więź poprzez codzienne spotkania i wzajemne poznanie. Tylko w ten sposób rodzi się prawdziwa relacja.

ZADANIE 16. 

Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Wypowiedzenie „Kiedy dwóch idzie razem, każdy z nich lepiej działa i myśli” jest zdaniem
A. pojedynczym.
B. złożonym podrzędnie.
C. wielokrotnie złożonym.
D. złożonym współrzędnie.

ODPOWIEDŹ: 

C – wielokrotnie złożonym

ZADANIE 17. 

Które z podanych niżej powiedzeń wyraża podobną myśl, co słowa Arystotelesa „Kiedy
dwóch idzie razem, każdy z nich lepiej działa i myśli”? Wybierz właściwą odpowiedź
spośród podanych.
A. Działać na dwa fronty.
B. Co dwie głowy, to nie jedna.
C. Trzymać dwie sroki za ogon.
D. Upiec dwie pieczenie na jednym ogniu.

ODPOWIEDŹ: 

B – Co dwie głowy, to nie jedna.

ZADANIE 18. 

Zredaguj ogłoszenie informujące o spotkaniu uczniów chętnych do udziału
w szkolnym przedstawieniu pt. Przyjaciel na zawsze. Zachęć do przyjścia na
spotkanie, używając dwóch argumentów, z których co najmniej jeden będzie
nawiązywał do tematyki spotkania.
Uwaga: w ocenie wypowiedzi będzie brana pod uwagę poprawność językowa,
ortograficzna i interpunkcyjna.

ODPOWIEDŹ: 

Drodzy Uczniowie SP 44 w Mławie! 

Informujemy, że 14 maja 2025 r. o 10:00 w sali gimnastycznej naszej szkoły odbędzie się spotkanie uczniów chętnych do udziału w szkolnym przedstawieniu pt. „Przyjaciel na zawsze”. Casting to doskonała okazja, aby rozwinąć swoje talenty aktorskie oraz nawiązać nowe znajomości z ludźmi o podobnej wrażliwości.

Samorząd Szkolny

ZADANIE 19. 

Temat 1.
Napisz przemówienie, w którym przekonasz rówieśników, że przyjaźń między dwiema
osobami to rodzaj harmonii, która potrafi połączyć zupełnie różne charaktery.
W argumentacji odwołaj się do wybranej lektury obowiązkowej oraz do innego utworu
literackiego.

ODPOWIEDŹ: 

Propozycje:

UWAGA: W każdym przykładzie trzeba: opisać charakter jednej postaci, opisać charakter drugiej postaci, wskazać na różnice charakterów i wykazać, że się przyjaźnili (co o tym świadczy)? 

Szybkie pomysły na lektury, które wymagają rozbudowania: 

„Kajko i Kokosz” 

„Hobbit, czyli tam i z powrotem” – J.R.R. Tolkien – Bilbo z początku jest samotnikiem, ale podczas wyprawy nawiązuje przyjaźnie z krasnoludami, mimo różnic charakterów i motywacji. Przyjaźń z Gandalfem ma charakter mistrz-uczeń, oparty na wzajemnym zaufaniu. W finale Bilbo wykazuje szczerość i lojalność, oddając Arcyklejnot, zamiast wykorzystać go dla własnej korzyści – to dowód, że przyjaźń i dobro wspólne są dla niego ważniejsze niż bogactwo.

„Syzyfowe prace” (fragmenty) – Stefan Żeromski – Przyjaźń Marcina Borowicza i Andrzeja Radka to główny motor przemiany światopoglądowej. Ich rozmowy, wspólna walka z rusyfikacją, odkrywanie sensu polskiej kultury i języka – to wspólnota wartości i celów. Ta relacja pomaga Borowiczowi wyrwać się spod wpływu systemu i odnaleźć tożsamość narodową.

„Mały Książę” – Antoine de Saint-Exupéry – Motyw przyjaźni pojawia się przede wszystkim w relacji Małego Księcia z lisem – „oswajanie” to proces budowania więzi. Przyjaźń jest tu relacją, która zmienia człowieka, daje mu sens i odpowiedzialność.  Spotkanie z Pilotem również ma charakter duchowego porozumienia i bliskości, a bohaterowie przyjmują odmienne postawy wobec tego, co ich spotyka, to opozycja dorosły-dziecko, ratio-emotio. 

Temat 2.
Wyobraź sobie, że spotkałeś bohatera jednej z lektur obowiązkowych. Podczas Waszej
wspólnej przygody dokonał on czynu godnego podziwu. Napisz o tym opowiadanie.
Wypracowanie powinno dowodzić, że dobrze znasz wybranego bohatera.
Elementem fabuły opowiadania uczyń sytuację przedstawioną na jednej z poniższych
ilustracji.

ODPOWIEDŹ: 

Propozycje na szybko, które wymagają dopracowania:


„Syzyfowe prace” (fragmenty) – Stefan Żeromski – Andrzej Radek poświęca wygodę, bezpieczeństwo i relacje rodzinne, by się uczyć i walczyć o wykształcenie. Marcin Borowicz również rezygnuje z dotychczasowego komfortu duchowego, stawiając czoła prawdzie o systemie rusyfikacji. To poświęcenie w imię narodowej i osobistej tożsamości.
„Mały Książę” – Antoine de Saint-Exupéry – Mały Książę decyduje się „umrzeć” (zostać ukąszonym przez żmiję), by powrócić na swoją planetę i zająć się Różą. To poświęcenie z miłości i tęsknoty, pełne symboliki duchowej. Jest to akt świadomy, cichy, pogodny, wynikający z odpowiedzialności.
„Hobbit, czyli tam i z powrotem” – J.R.R. Tolkien – Bilbo poświęca swoje bezpieczeństwo, wygodę i własność, by pomóc krasnoludom. Oddaje Arcyklejnot – największy skarb – w nadziei na pokój. To poświęcenie z potrzeby moralnej, nie dla nagrody. Bilbo nie musi tego robić, ale chce, co czyni go bohaterem.
„Chłopcy z Placu Broni” – Ferenc Molnár – Nemeczek poświęca zdrowie i życie, by bronić placu – symbolu wspólnoty i przynależności. Działa samotnie, nie domaga się uznania, nie zdradza drużyny mimo choroby. Jego śmierć to najczystsza forma poświęcenia – niewinna, lojalna, pełna odwagi.
„Kamienie na szaniec” – Aleksander Kamiński – Bohaterowie – Zośka, Rudy, Alek – to młodzi patrioci, którzy łączą codzienność z walką. Ich działalność sabotażowa, konspiracyjna i edukacyjna to realizacja hasła: „być mądrym, pięknym i odważnym” dla Polski. Śmierć za ojczyznę ma sens – buduje opowieść o pokoleniu gotowym do największych poświęceń. Widać tu patriotyzm świadomy, łączący myślenie i działanie.

WASZE PYTANIA Z CZATU I MOJE ODPOWIEDZI:

Pytanie:
Czy stracę wszystkie punkty za zadanie z kartami, jeśli odwołałam się do dwóch lektur?

Odpowiedź:
Zależy od zapisów w zasadach oceniania. Najprawdopodobniej zostanie to potraktowane jako odniesienie tylko do jednej ilustracji, co oznacza mniej punktów, ale nie powinno być zera, jeśli praca jest poprawna w innych aspektach.


Pytanie:
Co, jeśli kolega napisał przemówienie zupełnie nie na temat?

Odpowiedź:
Niestety, praca nie na temat oznacza 0 punktów za całość.


Pytanie:
Czy były dwie grupy egzaminacyjne?

Odpowiedź:
Tak, arkusze miały dwa warianty. Treść zadań była taka sama, ale kolejność pytań różna.


Pytanie:
Czy jeśli napisałam „Ordon”, a nie „Konstanty Julian Ordon”, to będzie zaliczone?

Odpowiedź:
Tak, samo nazwisko wystarczy, jeśli jest jednoznaczne i nie budzi wątpliwości.


Pytanie:
Czy błędy ortograficzne w zadaniach otwartych wpływają na ocenę?

Odpowiedź:
Nie. W większości krótkich zadań otwartych poprawność ortograficzna nie jest oceniana. Wyjątek stanowi wypracowanie – tam język ma znaczenie.


Pytanie:
Czy mogłem napisać w zadaniu 7 o Ursusie z „Quo vadis”?

Odpowiedź:
Tak, to trafny wybór, o ile argumentacja była zgodna z treścią zadania.


Pytanie:
Czy Alek może być bohaterem przemówienia w kontekście akcji pod Arsenałem?

Odpowiedź:
Tak, jeżeli argumenty są logiczne i pasują do tematu, można się odwołać do Aleksego Dawidowskiego.


Pytanie:
Czy jeśli napisałam „Jan Bytnar” zamiast „Rudy” – albo odwrotnie – to będzie dobrze?

Odpowiedź:
Tak, obie formy odnoszą się do tej samej osoby, więc są poprawne.


Pytanie:
Dlaczego piszemy „przystał”, a nie „przystanął”?

Odpowiedź:
„Przystał” to forma od „przystać”, czyli zgodzić się. „Przystanął” to forma od „przystanąć”, czyli zatrzymać się na chwilę. To dwa różne znaczenia.


Pytanie:
Czy jeśli zaznaczyłem obrazki E i D i odwołałem się do „Opowieści wigilijnej”, to będzie dobrze?

Odpowiedź:
Tak, jeśli twoja odpowiedź logicznie łączy się z tymi ilustracjami i spełnia wymogi zadania, czyli jeśli jasno wytłumaczyłeś, dlaczego jest tam cmentarz. Duch z łańcuchami występował też w „Dziadach cz. II”.


Pytanie:
Czy można było napisać, że cytat z „Małego Księcia” dotyczy zaufania?

Odpowiedź:
Tak, to poprawna interpretacja, jeśli dobrze uzasadniona.


Pytanie:
Gdzie sprawdzić, jak ocenia się przemówienie?

Odpowiedź:
W informatorze CKE nie znajdziesz szczegółowych informacji o elementach przemówienia. Warto zapoznać się z zasadami oceniania z arkusza diagnostycznego z grudnia 2024.


Pytanie:
Napisałam rozprawkę zamiast przemówienia – co teraz?

Odpowiedź:
Niestety, błędna forma oznacza 0 punktów za całość wypowiedzi.


Pytanie:
Ile błędów ortograficznych można mieć, by zachować 2 punkty za język?

Odpowiedź:
Nie więcej niż jeden błąd ortograficzny w całym wypracowaniu.


Pytanie:
Nie zaznaczyłem numeru tematu w wypracowaniu. Czy praca będzie wyzerowana?

Odpowiedź:
Nie. Jeśli z treści jasno wynika, który temat został zrealizowany, praca będzie oceniona.


Pytanie:
W zadaniu 11 z „Małego Księcia” nie dopisałam „ę”. Czy to błąd?

Odpowiedź:
Nie. W tym zadaniu nie ocenia się poprawności językowej.


Pytanie:
Jeśli nie odwołałam się do sprzeczności charakterów, tylko ogólnie do przyjaźni – czy to błąd?

Odpowiedź:
Częściowe odejście od tematu może skutkować utratą punktów za realizację tematu, ale nie wyklucza punktacji za inne elementy.


Pytanie:
Czy po przemianie Scrooge’a można było napisać, że zaprzyjaźnił się z pracownikiem?

Odpowiedź:
To naciągana interpretacja. Tekst nie daje wyraźnych podstaw do mówienia o przyjaźni między Scroogem a Cratchitem.


Pytanie:
Jeśli mam jeden błędny argument w rozprawce – czy cała praca jest źle?

Odpowiedź:
Nie. Jeden słaby argument nie przekreśla całości, ale może obniżyć ocenę za logiczność i spójność wypowiedzi.


Pytanie:
Nie napisałem godziny w ogłoszeniu – ile punktów stracę?

Odpowiedź:
To brak jednego elementu treści, więc możesz otrzymać 1 punkt zamiast 2 za treść.


Pytanie:
Nie zdążyłam przepisać całego przemówienia na czysto. Czy egzaminator zajrzy do brudnopisu?

Odpowiedź:
Egzaminator sprawdza tylko to, co jest na czysto. Jeśli nie zaznaczysz wyraźnie, że kontynuacja znajduje się w brudnopisie, może nie być ona brana pod uwagę.


Pytanie:
Jeśli w opowiadaniu nie odwołałem się do obrazka – czy dostanę 0 punktów?

Odpowiedź:
Nie. Prawdopodobnie stracisz punkt za niepełną realizację tematu, ale pozostałe kryteria nadal będą oceniane.


Pytanie:
Czy można było potraktować ilustrację metaforycznie w opowiadaniu?

Odpowiedź:
Tak, o ile sytuacja przedstawiona na ilustracji stała się elementem fabularnym opowiadania – nawet w interpretacji metaforycznej.


Pytanie:
W przemówieniu napisałam „między trzema” zamiast „dwiema” osobami – to błąd?

Odpowiedź:
Nie. Liczba osób nie jest tu kluczowa, jeśli przykład i argumentacja są trafne.


Pytanie:
Napisałam opowiadanie z elementem lotu balonem. W tekście bohaterem był Mały Książę, który pomógł mi przebaczyć rodzicom, zrozumieć ich emocje i nauczył mnie miłości oraz współczucia. Czy to jest praca na temat?

Odpowiedź:
Tak, jeśli lot balonem stanowił element fabularny, a bohater dokonał czynu godnego podziwu, praca spełnia warunki zadania. Kluczowe jest to, że sytuacja przedstawiona w opowiadaniu jest zgodna z poleceniem, a nie dosłowna obecność bohatera literackiego.


Pytanie:
Czy w opowiadaniu można było wykorzystać sytuację z materiału na początku arkusza, np. z „Chłopców z Placu Broni”?

Odpowiedź:
Tak, ale tylko pod warunkiem, że nie przepisywałeś tekstu dosłownie. Można nawiązać do sytuacji opisanej w arkuszu, jeśli samodzielnie ją rozwinąłeś i wplotłeś w fabułę.


Pytanie:
Nie odwołałem się do dwóch obrazków, tylko do jednego. Czy moja praca zostanie wyzerowana?

Odpowiedź:
Jeśli mówisz o opowiadaniu, to w poleceniu napisano, że wystarczy odwołać się do jednego, więc wszystko się zgadza. A jeśli mówisz o zadaniu z kartami, to będzie to strata punktów.


Pytanie:
Odwołałam się do „Zemsty”, ale pomyliłam opisy postaci z bohaterami „Kamieni na szaniec”. Co teraz?

Odpowiedź:
To błąd rzeczowy. Możesz stracić punkty za kompetencje literackie i kulturowe (KLiK), ale niekoniecznie za całość pracy.


Pytanie:
W przemówieniu miało być o dwóch bohaterach, a ja napisałem o trzech z „Kamieni na szaniec”. Czy to błąd?

Odpowiedź:
Nie. Przyjaźń w kontekście większej grupy ludzi także wpisuje się w temat. Ważne, by argumentacja była spójna i logiczna. Nie trzeba trzymać się sztywno liczby „dwoje bohaterów”, jeśli sens wypowiedzi na to pozwala.


Pytanie:
Czy w przemówieniu można było odwołać się do „Małego Księcia”, skoro temat mówił o przyjaźni między dwiema osobami?

Odpowiedź:
Tak, pod warunkiem że wskazana relacja (np. Mały Książę i Pilot, Mały Książę i Róża) została przedstawiona jako przyjaźń i dobrze uzasadniona. Każdy bohater, nawet jeśli jest nim pies, może być traktowany jak osoba, bo chodzi tu o uniwersalne wartości, jakie te postaci przedstawiają.


Pytanie:
W przemówieniu nie użyłem apostrofy ani bezpośredniego zwrotu do odbiorcy, jedynie pytanie retoryczne i zaimki w drugiej osobie liczby mnogiej. Czy dostanę punkty?

Odpowiedź:
Tak. Masz przynajmniej jeden środek językowy charakterystyczny dla przemówienia. Prawdopodobnie otrzymasz 1 punkt za realizację formy wypowiedzi, choć nie maksymalną liczbę.


Pytanie:
Napisałam „ciąg dalszy na stronie 22” – czy egzaminator to przeczyta?

Odpowiedź:
Tak. Egzaminator powinien przeczytać całość Twojej wypowiedzi, jeśli została wyraźnie wskazana kontynuacja.


Pytanie:
Nie zaznaczyłem, który temat wybrałem. Czy dostanę 0 punktów?

Odpowiedź:
Nie. Jeśli z treści pracy jasno wynika, który temat realizujesz, egzaminator to odczyta.


Pytanie:
Czy jeśli w przemówieniu napisałem, że przyjaźń między dwiema osobami nie jest formą harmonii, to cała praca jest nie na temat?

Odpowiedź:
To zależy od interpretacji. Temat wyraźnie sugerował konieczność poparcia określonej tezy, więc zaprzeczenie jej może być potraktowane jako niezgodne z poleceniem. W praktyce jednak raczej nie zostaniesz oceniony na 0 punktów – praca zostanie sprawdzona, ale możesz stracić punkty za realizację tematu. Jeśli praca zostanie oceniona na 0 punktów, warto rozważyć wgląd do pracy i ewentualne odwołanie.