11 listopada byłam gościnią audycji „Niepodległość jest Kobietą” w Programie 1 Polskiego Radia (Jedynka). Rozmawialiśmy o feministycznym spojrzeniu na historię, literaturę i edukację. Skupiliśmy się na pytaniu: jakie lektury czytać – i jakie należałoby napisać – aby wiedza o Polkach Niepodległych nie była kolejną odsłoną szkolnego frazesu „Słowacki wielkim poetą był”. Rozmowę prowadzili Ludwika Włodek i Grzegorz Kalinowski.
A to kilka refleksji, które starałam się przekazać podczas audycji.
Ile jest kobiet w listach lektur (MEN, 28.06.2024)
Klasy 1–3 – propozycje do wspólnego i indywidualnego czytania
Kobiety: 16 z 27 nazwanych autorów (ok. 59%).
Justyna Bednarek, Agnieszka Frączek, Dorota Gellner, Julita Grodek, Barbara Kosmowska, Zofia Kossak-Szczucka, Maria Krüger, Åsa Lind, Astrid Lindgren, Aleksandra Mizielińska (współautorka), Joanna Papuzińska, Danuta Parlak, Janina Porazińska, Maria Terlikowska, Barbara Tylicka, Danuta Wawiłow.
Klasy 4–6 – lektury obowiązkowe
Kobiety: 3 z 18 nazwanych autorów (ok. 17%).
Anna Kamieńska, Joanna Kulmowa, Maria Konopnicka.
Uwaga: wśród pozycji czytanych w całości jest zero autorek.
Klasy 7–8 – lektury obowiązkowe
Tylko nazwiska wymienione explicite: 1 z 17 (ok. 6%) – Wisława Szymborska.
Jeśli doliczyć „poetów wskazanych w klasach IV–VI” (Kamieńska, Kulmowa, Konopnicka): 4 z 20 (ok. 20%).
Liceum i technikum – poziom podstawowy (2024/2025)
Kobiety: 5 z 41 nazwanych autorów (ok. 12%).
Hanna Krall, Olga Tokarczuk, Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Halina Poświatowska, Wisława Szymborska.
Uwaga: wśród utworów poznawanych w całości pojawia się jedna autorka – Hanna Krall.
Liceum i technikum – po doliczeniu pozycji z zakresu rozszerzonego
Kobiety: 5 z 52 nazwanych autorów (ok. 10%).
W sekcjach rozszerzonych nie dochodzą kolejne nazwiska kobiet.
Jak liczyłam: uwzględniłam wyłącznie nazwane osoby autorskie; pominęłam kategorie ogólne („Biblia”, „wybrane mity”, „podania i legendy”, „wybrane wiersze baroku” itp.). W pozycjach współautorskich policzyłam każdą wymienioną osobę.
Co z tego wynika?
I tutaj z odpowiedzią przychodzi książka „Bezradne i romantyczne” Aleksandry Korczak (Wydawnictwo Krytyki Politycznej). Autorka proponuje, by w lekturach szukać innych punktów ciężkości.
„Role obu płci kształtuje kultura”.
Nie biologia, lecz zestaw szkolnych wyborów i nawyków interpretacyjnych decyduje, jak widzimy dziewczynki i kobiety w literaturze. Gdy w kanonie powraca jeden typ bohaterki (opiekuńczej, pięknej, milczącej), uczniowie uczą się, że to „naturalny” wzorzec – choć jest po prostu utrwaloną konwencją.
„W wielu lekturach nie ma bohaterek pierwszego planu”.
Nieobecność lub marginalizacja bohaterek to efekt selekcji i sposobu czytania. Tam, gdzie kobiety są, częściej wspierają i czekają niż decydują. Z perspektywy dydaktycznej warto zmienić pytania do tekstu: z „kto kogo ratuje” na „kto ma cel, kompetencje i wpływ”.
„Schemat ocalającego i ocalanej”.
Popularna dynamika fabularna (on działa, ona jest podopieczną) dobrze „niesie” przygodę, lecz utrwala asymetrię sprawczości. Krytyczne czytanie polega na śledzeniu, kto ma prawo do błędu i rozwoju, a kto zostaje „nagrodą” lub „motywacją” dla bohatera.
Zamiast schematów – czego szukać w lekturach
Zamiast ocen wyglądu – opis kompetencji, decyzji i odpowiedzialności bohaterek.
Zamiast „ratowania damy” – przykłady współdziałania i partnerstwa ról.
Zamiast „wiecznej dziewczęcości” – dojrzewania rozumianego jako nabywanie podmiotowości.
Dwie podpowiedzi czytelnicze pod temat obywatelskości
„W pustyni i w puszczy” – dobry punkt wyjścia do rozmowy o kolonialnych hierarchiach oraz o sprawczości dziewczynek i kobiet: kto planuje, kto decyduje, kto ponosi konsekwencje.
„Ania z Zielonego Wzgórza” – przykład, jak ambicja i edukacja przekładają się na podmiotowość; dojrzewanie nie sprowadza się do romantycznych uniesień, lecz także obejmuje rozwój kompetencji i odpowiedzialności.

Możesz zostać moim patronem/moją patronką: