W tym roku na maturze rozszerzonej z języka polskiego pojawił się temat wypracowania: „Doświadczenie historyczne w zapisie literackim” Bogumiły Kaniewskiej. Jaki jest główny problem tekstu? Jakie jest rozwiązanie przyjęte przez autorkę i jak może wyglądać stanowisko?
Na co wskazuje tytuł?
Tekst dotyczy tego, w jaki sposób czyjeś doświadczenie historyczne (czyli to, co przeżywał w okresie twórczości) jest uchwycone w tekście literackim
Problematyka tekstu:
Mediatyzacja doświadczenia historycznego w tekście literackim – czyli w jaki sposób tekst literacki jest zapośredniczony w historii. Czy tekst literacki mówi tylko o tym, co wymyślił autor? No właśnie nie – bo to, co sobie myślał autor (i w jaki sposób myślał) jest uzależnione od epoki historycznej. Autor wraz ze swoimi poglądami jest sam w sobie eksponatem pokazującym konkretne myślenie danej epoki; jakkolwiek by nie próbował od tego uciec, nie może.
Dobrym przykładem jest to, w jaki sposób ludzie myślą o przyszłości. Ich wyobrażenia o tym, co będzie za 50 lat, pozwalają dokładnie poznać, jak postrzegają świat. Ludzie sobie wyobrażali latające samochody, które wyglądały tak jak w latach 50. XX wieku (teraz widzimy, że wygląd się totalnie zmienił).
Konflikt:
Literatura jako ujście emocji jednostki i pamięci indywidualnej vs. literatura jako sztuka wchodząca w dialog z pamięcią zbiorową
Stanowisko autorki:
- Literatura zawsze jest odbiciem myślenia jednostki, ale ponieważ myślenie jednostki jest zdeterminowane przez czasy, w których żyje, jest to jednocześnie odbicie myślenia społeczności – to się nie wyklucza; literatura może być dokumentem historycznym (w skali makro) i doświadczeniem jednostkowym (mikro)
- Odległość dzieła od doświadczenia (np. konwencja literacka) nie odbiera sztuce autentyczności ani wymiaru historycznego
- Mediatyzacja doświadczenia historycznego to każdy zabieg, którego celem jest przełożenie własnego doświadczenia historycznego na język literatury – nawet jeśli nie jest to zabieg zamierzony
Pisze zresztą wprost na ten temat:
“Mediatyzację doświadczenia historycznego pojmowałabym zatem jako rodzaj przekładu doświadczenia historycznego na środki dostępne literaturze, swoiste przetwarzanie racji historii na racje literatury”
Nie chodzi tu oczywiście o anachronizację sztuki (choć oczywiście to też jest możliwe; to, że w kinie lat 60. powstawało wiele filmów historycznych świadczy o tym, że była taka potrzeba, a to już jest informacja na metapoziomie na temat ówczesnych czasów).
Temat wypracowania na maturze rozszerzonej 2022 omawiałam na live
W trakcie live’a omówiliśmy następujące kwestie:
- O czym jest tekst „Doświadczenie historyczne w zapisie literackim”?
- Jaki jest główny problem tekstu na maturze rozszerzonej z polskiego 2022?
- Jakie rozwiązania przyjęła autorka Bogumiła Kaniewska?
- Jakie stanowisko można było zająć?
- Jakie argumenty mogłyby poprzeć stanowisko?
- Jak rozumieć tekst „Doświadczenie historyczne w zapisie literackim”?