POLECENIE:
Analiza czasu w utworach epickich najczęściej obejmuje napięcie między czasem narracji a czasem fabuły, rozpiętość i sposób łączenia scen w ramach czasu akcji, a także wszelkie odniesienia fabuły/akcji do kontekstu historycznego. Ale nie tylko następstwo zdarzeń mówi o przebiegu czasu – także zmiana obrazowania, perspektywy […] albo też przywołanie minionych, nieaktualnych dziś nazw czy form językowych. (Dorota Korwin-Piotrowska)

Rozważ, jaką rolę w utworze literackim pełni konstrukcja czasu. Punktem wyjścia do rozważań uczyń fragment tekstu Doroty Korwin-Piotrowskiej.
W pracy odwołaj się do:
• wybranej lektury obowiązkowej
• utworów literackich z dwóch różnych epok
• wybranego kontekstu.

MOJE ROZWIĄZANE, ROBIONE SZYBKO, NA KOLANIE, WIĘC TRZEBA JE JESZCZE ROZPISAĆ DO MIN. 500 WYRAZÓW I DODAĆ ZAKOŃCZENIE. TO JEDYNIE PRZYKŁAD ROZWIĄZANIA, ALE MAM NADZIEJĘ, ŻE SIĘ WAM PRZYDA:

Analiza (przy okazji kontekst): Maska historyczna pozwala narratorowi na uniknięcie cenzury i przez analogię do obecnych wydarzeń czytelnicy odczytują działania i postawy bohaterów osadzonych w średniowieczu, porównując je do obecnej sytuacji politycznej, co można zauważyć w powieści poetyckiej pt.: Adama Mickiewicza „Konrad Wallenrod”. Na to napięcie między czasem fabuły a czasem narracji zwraca uwagę Dorota Korwin-Piotrowska. Badaczka zauważa też wpływ czasu na stylizację historyczną, która przez wprowadzenie archaicznych form językowych ma przenieść odbiorcę dzieła literackiego do epok przedstawianych w utworze.

Teza: Należy zatem stwierdzić, że konstrukcja czasu odgrywa w utworze literackim istotną rolę i wpływa na perspektywę odbiorcy wobec opisywanych wydarzeń.

Argument 1: W dramacie antycznym konstrukcja czasu pełni funkcję ograniczenia perspektywy i jest motywowana cechą gatunkową.
Przykład z obowiązkowej 1: „Król Edyp”/ „Antygona” – wydarzenia 24h
Kontekst: Kontekstem do antycznej konwencji czasu tragedii są dramaty szekspirowskie oraz romantyczne, w których zniesiono zasadę trzech jedności i dzięki temu można wprowadzić do utworu mnogość wątków fabularnych oraz np. ukazać symboliczne znaczenie czasu, jak w przypadku pełnego roku liturgicznego w “Dziadach cz. III”.

Argument 2: W eposie konstrukcja czasu dzięki retrospekcjom pozwala na uszczegółowienie motywacji bohaterów i wyjaśnienie przyczyn aktualnych wydarzeń.
Przykład lektury z innej epoki 2: “Pan Tadeusz”

Argument 3: Wspomnienia w powieści realistycznej pozwalają na ukazanie niemimetycznych wydarzeń, wrażeń i przeżyć bohaterów, co pozwala na rozbudowanie charakterystyki postaci.
Przykład lektury z innej epok 3: “Lalka”.

ZAKOŃCZENIE:

Więcej na ten temat dowiesz się z mojego kursu do matury (w sklepie znajdziesz też kurs do egzaminu ósmoklasisty). Chesz się z nim zapoznać? KLIKNIJ TUTAJ.