Wstęp (wprowadzenie):
Przemiana wewnętrzna bohatera to całkowita zmiana sposobu myślenia oraz zachowania postaci. Antropolog kulturowy Joseph Campbell w opracowaniu „Bohater o tysiącu twarzy” przeanalizował strukturę mitów w różnych kulturach i wyodrębnił pojęcie „monomitu” stanowiącego wspólną część wszystkich opowieści. Wykazał on, że każdy bohater mitologii przechodzi przez rozmaite etapy (między innymi wezwanie do przygody, przejście do nieznanego świata, sprostanie wyzwaniom i powrót do zwyczajnego świata). Kiedy bohater zdoła powrócić do swojego codziennego życia, staje się „Mistrzem dwóch światów” umiejącym ulepszać rzeczywistość. Analiza Campbella wykazuje, że podstawą każdego tekstu kultury jest przemiana. Bohater musi zmierzyć się z wyzwaniami rzucanymi przez życie i przechodzi zupełną przemianę, która może jednak odbywać się na różnych zasadach.
Rozwinięcie („Zbrodnia i kara”):
Motyw przemiany wewnętrznej bohatera jest podstawą powieści „Zbrodnia i kara” Fiodora Dostojewskiego. Główną postacią utworu jest Rodion Raskolnikow – były student prawa żyjący w biedzie w Petersburgu, ateista, wyznający przekonanie o istnieniu wybitnych jednostek, które mają prawo działać niezgodnie z etyką chrześcijańską w imię wyższych celów. Punktem wyjścia do jego rozważań na temat etyki był dług, który miał u lichwiarki Alony Iwanownej. Mężczyzna wierzył, że jej sposób zarabiania (żerowanie na biednych) jest niemoralny, dlatego postanowił ją zamordować, a pieniądze oddać potrzebującym. Pierwsze objawy przemiany Raskolnikowa miały miejsce już w trakcie popełniania zbrodni. Po zamordowaniu Iwanownej zaczął zachowywać się nieracjonalnie – ukradł…
Zbiór opracowań zagadnień z puli pytań jawnych na maturę ustną 2024 z języka polskiego pozwoli Ci jeszcze lepiej przygotować się do egzaminu! W ebooku omawiam wszystkie zagadnienia ze „Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego oraz podaję konteksty z innych lektur obowiązkowych. Znajdziesz tu między innymi omówienie tematu „Przemiana wewnętrzna bohatera” na podstawie „Zbrodni i kary”.