Dziś świętujemy Międzynarodowy Dzień Kobiet i Dziewcząt w Nauce
Według danych UNESCO (2014-2016) tylko około 30% wszystkich studentek wybiera kierunki związane z naukami ścisłymi.
Na całym świecie odsetek kobiet jest szczególnie niski w obszarze technologii informatycznych (3%), nauk przyrodniczych, matematyki
——
Wg raportu postaw społecznych przeprowadzonego przez 3m (State of Science Index) 87% respondentów uznało, że brak kobiet w nauce to niewykorzystanie potencjału!
———-
Nauka wywodzi się z uniwersalnej ciekawości, która czyni nas ludźmi, i zadaje pytania, które są wspólne dla nas wszystkich. Jest nam pilnie potrzebna do budowania bardziej inkluzywnych, transformatywnych i odpowiedzialnych ekosystemów nauki i technologii, które będą wolne od uprzedzeń i dyskryminacji.
Tymczasem: wiecie, że zaledwie 10% szkół w Polsce nosi imię patronki. A wiele dziewcząt nadal nie wierzy, że może zająć się nauką?
„Między 11-12 rokiem życia przypada okres największego zainteresowania dziewcząt naukami ścisłymi. Niestety, ta fascynacja nie trwa długo, bo już po 4 latach zainteresowanie gwałtownie słabnie”.
„81 proc. maturzystek nie jest w stanie podać żadnej inżynierki,
ponieważ nigdy o takiej nie słyszały w szkole, w mediach, ani od znajomych” (wg danych Fundacji It Girls)
Jak zatem wspierać dziewczynki, by to zmienić?
Jak to zrobić?
Czy jest na to przestrzeń w szkole?
Sprawdźmy!
————-
UWAGA: Każdy, kto uczy, może i powinien sam dobierać teksty kultury i uzupełniać podstawę programową, bo wygląda to tak:
Ile tekstów filozofek poznasz podczas szkolnej edukacji? 0
W klasach 1-4 SZKOŁY PONADPODSTAWOWEJ (forma matury 2023)
Ile lektur napisały kobiety?
Na poziomie podstawowym:
– wśród obowiązkowych:
Orzeszkowa, Krall, Tokarczuk
oraz poetki:
Szymborska, Poświatowska, Osiecka
– wśród uzupełniających:
Orzeszkowa, Nałkowska, Kossak-Szczucka
oraz poetki:
Konopnicka, Kamieńska, Świrszczyńska, Hartwig
Na poziomie rozszerzonym:
– wśród obowiązkowych: 0
– wśród uzupełniających:
Zapolska, Lubieniecka-Baraniak
W klasach 7-8 SP
Ile lektur obowiązkowych napisały kobiety? 0
W klasach 4-6 SP
Ile lektur obowiązkowych napisały kobiety? 0
W klasach 1-3 SP (przeznaczone do wspólnego czytania)
Ile lektur napisały kobiety? – 16
Zatkało kakao?!
——————————–
Co mogę zrobić?
– edukować
– informować
– pisać herstorie.
-> Zapraszam do mojego cyklu: #patronki #superbaby (co czwartek inna superbaba), a także do rozmów o feminatywach, których przeprowadziłam już wiele. (Szykuję z tych wszystkich historii książeczkę do edukacji domowej).
-> Zapraszam na profil i stronę Fundacja ITgirls, gdzie do pobrania ebook (DZISIAJ MA ON PREMIERĘ):
„Jak wspierać dziewczynki w odkrywaniu nauk ścisłych”
A w nim:
47 stron poradnika dla rodziców, opiekunów oraz nauczycieli, w tym między innymi:
Stereotypy – jak wpływają na nasze wybory życiowe.
Jak mądrze wspierać dziecko w wyborze ścieżki zawodowej?
Dlaczego feminatywy są ważne.
118 strony dodatku “Kobiety w IT i dlaczego warto uświadamiać dziewczynkom, że świat IT ma im wiele do zaoferowania.”
-> Zapraszam do śledzenia akcji poszukiwania lokalnych superbohaterek, którą prowadzi „Kosmos dla Dziewczynek” Kosmos dla Dziewczynek
-> Zapraszam do śledzenia profilu: Jak wychowywać dziewczynki
———–
„Jeśli mamy sprostać ogromnym wyzwaniom XXI wieku – od zmian klimatycznych po technologiczne – będziemy musieli polegać na nauce
i mobilizować wszystkie nasze zasoby. Dlatego świat nie może sobie pozwolić na utratę potencjału, inteligencji lub kreatywności tysięcy kobiet, które są ofiarami głęboko zakorzenionych nierówności
i uprzedzeń”
– wskazuje Audrey Azoulay, dyrektor generalna UNESCO.