Gry i zabawa w praktyce – czy lekcja polskiego może być ekscytująca?
„Przede wszystkim jestem zachwycona tą energią, że przypadki wywołały aż tyle emocji. Młodzi ludzie kłócili się o to, kto pierwszy dobrze odmienił, a kto gorzej: „źle odmieniłeś, bo powiedziałeś w liczbie pojedynczej, a powinno być w mnogiej”. To naprawdę bardzo mnie zdziwiło, szczerze mówiąc, bo zwykle pracuję z nastolatkami w wieku licealnym i tam raczej trzeba pracować nad tym, żeby coś wzbudziło energię. Czyli to ja muszę skakać. Tutaj zdecydowanie był inny problem. Taki, że oni nie potrafili skończyć danej rozgrywki, bo byli zainteresowani. Zafascynowało ich to, że wyraz „muzeum” ma taką samą formę w liczbie pojedynczej, że to jest naprawdę ciekawe i można sprzedać to komuś jako ciekawostkę.
Gry podczas lekcji polskiego sprawiają, że ta lekcja polskiego jest zupełnie inna. Uczucie, które towarzyszy młodym ludziom nawet podczas nauki gramatyki, to uczucie zabawy. Już dzisiejsza lekcja polskiego rozpoczęła się od zdania: „myśleliśmy, że nie będzie języka polskiego”, i w gruncie rzeczy według nich nie było. Po prostu się bawili. A przecież właśnie ćwiczyli odmianę przez przypadki.
Jak pies Gramatyńczyk urozmaica lekcję polskiego?
Jeżeli chodzi o naukę przypadków, uważam, że najważniejsza jest metoda skojarzeniowa, żeby móc to zapamiętać właśnie w formie zabawy. Tak jak radzi nam Spryciula, robimy „ZZZ” (ale nie to, o którym myślimy). Tutaj musimy zagrać, zrozumieć i dopiero zapamiętać. Pomaga nam w tym na przykład pies Gramatyńczyk, który – jeśli jest biernikiem – biernie leży i zwisa z fotela, a jeśli mamy dopełniacz – to dopełniamy karmę do miski. Dzięki takim właśnie skojarzeniom możemy się bawić zamiast zakuwać te pytania. Możemy je też zwizualizować, na przykład za pomocą tęczy.”
Nowoczesna edukacja w NK!
Nowa seria gier edukacyjnych wspiera uczniów, rodziców i nauczycieli dzięki sprytnej metodzie ZZZ: Zagraj–Zrozum–Zapamiętaj. Każda gra w serii pomaga opanować 1 zagadnienie lub rozwiązać 1 problem szkolny z danego przedmiotu/dziedziny wiedzy, np. nauka liczenia, odmiana przez przypadki, czasowniki modalne w języku angielskim, itp. W podejmowaniu szkolnych wyzwań pomagają nam uczeń o imieniu Spryciula i jego ekspercki zwierzyniec, którzy chętnie dzielą się wiedzą. Z tą ekipą wiedza sama wchodzi do głowy! I to bez podręczników!
Druga gra tej serii to wciągająca gra gramatyczna. Spryciula wraz z psem Gramatyńczykiem zajadają orzeszki i poznają nieprzypadkową ekipę rzeczownika, która odmieni ich życie nie tylko przez przypadki… TAK! Lekcje gramatyki języka polskiego w czwartej klasie szkoły podstawowej mogą być łatwe, przyjemne i pożyteczne.
• Pomoc dydaktyczna + gra edukacyjna
• 200 elementów
• 2 poziomy trudności
• Nauka odmiany wyrazów przez przypadki
• Poradnik z pomysłami na gry i zabawy
• Doskonałe uzupełnienie tradycyjnych metod nauczania gramatyki
• Gotowe rozwiązanie na lekcje języka ojczystego w szkole oraz języka polskiego jako obcego
Film powstał podczas warsztatów z Babą od Polskiego w Szkole Podstawowej w Zamieniu.Wydawnictwo Nasza Księgarnia