Kocham ironię losu, która sprawiła, że przychodzę dzisiaj z refleksjami na temat uważności, a sama jestem osobą z ADHD, więc wiem, że to nie jest moja mocna strona.
Z drugiej strony – kto inny, jak nie mindset ACDC, może mieć takie doświadczenie w kwestii szukania sposobu na bycie tu i teraz, gdy w głowie gra nieustannie radio, wszystko jest fascynujące, a czas pędzi.
Od lat, a z każdym rokiem bardziej to widać, młodzi ludzie mają trudność ze skupieniem się na zadaniu. Nie chcę tu przedstawiać apokaliptycznej wizji, bo jak powiedziałyby Kuce Bronxu: jeden woli „wolmo”, a drugi „szypko”. Ja wolę „szypko”.
Jednak wiem też, że ten nieustanny bieg – niekoniecznie po wygraną, bo ja biegnę dla samego biegnięcia, jestem zadaniową gazelą, która ucieka przed lampartem-czasem – jest wykańczający. Młodzi ludzie nie potrafią się skupić, dziś ich uwaga to maksymalnie 10 sekund, co skutecznie trenuje TikTok, dla rozwoju jednak niezbędna jest nuda i czas na refleksję. To dzięki nim można złapać oddech, odkryć pasję, a nawet przeczytać całe polecenie zadania na egzaminie ósmoklasisty! (Tak, naprawdę tam jest wszystko napisane i nie ma
potrzeby, by zgadywać). Nie mówię tu o okadzaniu się dymem, spotkaniu z Yodą, czyj jogicznych ćwiczeniach oddechu, bo nie mam prawa się na ich temat wypowiadać. Chodzi o to, by dzieci nie musiały być poddawane wyścigowi szczurów, którego efekty wcale nie kończą się w Oxfordzie, a w szpitalach. Niestety, mimo że świat – jak się nam wydaje – pędzi ( my go takim robimy w swoich głowach), to nie jesteśmy biologicznie gotowi, by za nim nadążać.
Czy rodzic, który nie umie zadbać o chwilę relaksu, będzie umiał nauczyć dziecko odpoczywania?
Czy szkoła może wyjść poza korporacyjny schemat biegu po bycie NAJ?
Można i to jeszcze jak, ale to wymaga pracy. Praktykowanie uważności powinno być ćwiczone od najmłodszych lat, są już programy, by wprowadzać „uważność żabki”, by przyjrzeć się swoim emocjom. Dzisiaj są też Krople Uważności, które stworzyła Fundacja Szkoła z Klasą (Fundacja Szkoła z Klasą), oraz liczne webinary dla pedagogów i opiekunów, które mają na celu przeciwdziałanie szkodliwemu pędowi, który tylko powoduje adrenalinę i nieustanne poczucie winy, że jest się jeszcze NIE DOŚĆ___ (dobrym/mądrym/ładnym/sprawnym).
Zachęcam do zapoznania się z najnowszą kampanią Fundacji, przyjrzenia się „Kroplom Uważności” oraz wprowadzenia do swoich lekcji chwili na refleksję, np. zamiast wymagania, by osoby uczące się zawsze znały dobrą odpowiedź i strzelały nią w nas, jak w tarczę.