Mówiliśmy „tak daleko to się nie posuną!” no i kurde poddaliśmy im pomysł. Minister Czarnek ogłosił wczoraj nową listę lektur, która zacznie obowiązywać od 1 września br. Mamy dwa tygodnie, by NIE CZYTAĆ – (teraz już rozumiem, że „lektur się nie czyta”) nacjonalistów. Wiele książek skomentowano, że się nie nadają, bo mają „niejednoznaczne przesłanie” (czy literatura nie powinna być niejednoznaczna?). Najbardziej dostało się Marcinowi Świetlickiemu (mówiłam „M jak Morderstwo” na konkursie poetyckim „Warszawska Syrenka” w 2000 roku, więc wiem co to anarchia) oraz podstawom kultury europejskiej np. mitologii. Za to dodano wielu związanych z Kościołem Katolickim twórców, młodzież nie będzie teraz głupsza, ale ma być wierniejsza. Oto nowy ład. 

Nie wiem, czy to czyni, że jest straszno, czy śmieszno. Publikuję zbiorcze zestawienie, jeśli masz pytania, o czym jest konkretna książka — pisz śmiało. 

Lektury szkolne 2021 – lista zmian:

Szkoła podstawowa, klasy I-III:

  • Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz, „Zaczarowana zagroda” /USUNIĘTE
  • Mira Jaworczakowa, „Oto jest Kasia” /USUNIĘTE
  • Leszek Kołakowski, „Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?”/USUNIĘTE
  • Marcin Pałasz, „Sposób na Elfa”/USUNIĘTE
  • Dorota Gellner, „Wścibscy”/DODANE
  • Julita Grodek, „Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie”/DODANE
  • Tom Justyniarski, „Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca”/DODANE
  • Piotr Kordyasz, „Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły” (fragmenty)/DODANE
  • Zofia Kossak-Szczucka, „Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata”/DODANE
  • Åsa Lind, „Piaskowy Wilk”/DODANE
  • Aleksandra i Daniel Mizielińscy, „Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych”/DODANE

Szkoła podstawowa, klasy IV-VI:

  • Karol May, „Winnetou”/USUNIĘTE
  • Carlo Collodi, „Pinokio”/DODANE
  • John Flanagan, „Zwiadowcy. Księga 1. Ruiny Gorlanu”/DODANE
  • Emilia Kiereś, „Rzeka”/DODANE
  • Zofia Kossak-Szczucka, „Topsy i Lupus”/DODANE
  • Bolesław Leśmian, „Klechdy sezamowe”/DODANE
  • Alan Aleksander Milne, „Kubuś Puchatek”/DODANE
  • Longin Jan Okoń, „Tecumseh”/DODANE
  • Ferdynand Antoni Ossendowski, „Słoń Birara”/DODANE
  • Jacek Podsiadło, „Czerwona kartka dla Sprężyny”/DODANE
  • Louis de Wohl, „Posłaniec króla”/DODANE
  • Rafał Kosik, „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi”/PRZENIESIONE

Szkoła podstawowa, klasy VII-VIII:

  • Nancy H. Kleinbaum, „Stowarzyszenie Umarłych Poetów”/USUNIĘTE
  • Lloyd Cassel Douglas, „Wielki Rybak”/DODANE
  • Zofia Kossak-Szczucka, „Bursztyny” (wybrane opowiadanie)/DODANE
  • André Frossard, „Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II”/DODANE
  • Bolesław Prus, „Placówka”, „Zemsta”/DODANE
  • Henryk Sienkiewicz, „Sąd Ozyrysa”/DODANE
  • Nicolas Sparks, „Jesienna miłość”/DODANE
  • Melchior Wańkowicz, „Ziele na kraterze”/PRZENIESIONE
  • Jan Paweł II, „Przekroczyć próg nadziei” (fragmenty)/PRZENIESIONE

Liceum ogólnokształcące/Technikum:

  • Marcin Świetlicki, wybrane wiersze/USUNIĘTE
  • „Kronika Książąt Polskich”, oprac. Jerzy Wojtczak-Szyszkowski/DODANE ZAKRES PODSTAWOWY
  • Juliusz Słowacki, „Listy do Matki” (fragmenty)/DODANE ZAKRES PODSTAWOWY
  • Henryk Sienkiewicz, „Listy z podróży do Ameryki” (fragmenty)/DODANE ZAKRES PODSTAWOWY
  • Stefan Żeromski, „Ludzie bezdomni”/DODANE ZAKRES PODSTAWOWY
  • Ryszard Krynicki, Adam Zagajewski, wybór wierszy/DODANE ZAKRES PODSTAWOWY
  • Witold Pilecki, „Raport Witolda”/DODANE ZAKRES PODSTAWOWY
  • Wiesław Kielar, „Anus mundi”/DODANE ZAKRES PODSTAWOWY
  • Zofia Kossak-Szczucka, „Pożoga. Wspomnienia z Wołynia 1917–1919”/DODANE ZAKRES PODSTAWOWY
  • Jarosław Iwaszkiewicz, wybrane opowiadanie/DODANE ZAKRES PODSTAWOWY
  • John Ronald Reuel Tolkien, „Władca pierścieni. Drużyna pierścienia”/DODANE ZAKRES PODSTAWOWY
  • Zofia Kossak-Szczucka, „Błogosławiona wina”/DODANE ZAKRES ROZSZERZONY
  • Ferdynand Antoni Ossendowski, „Mocni ludzie; Ludzie, zwierzęta, bogowie”/DODANE ZAKRES ROZSZERZONY
  • Krystyna Lubieniecka-Baraniak, „Gdy brat staje się katem”/DODANE ZAKRES ROZSZERZONY
  • Jan Paweł II, „Przekroczyć próg nadziei” (fragmenty); „Tryptyk rzymski”; „Pamięć i tożsamość” (fragmenty), „Fides et ratio” (fragmenty)/DODANE ZAKRES ROZSZERZONY
  • Karol Wojtyła, „Przed sklepem jubilera”/DODANE ZAKRES ROZSZERZONY
  • Stefan Wyszyński, „Zapiski więzienne”/DODANE ZAKRES ROZSZERZONY
  • Paweł Zuchniewicz, „Ojciec wolnych ludzi. Opowieść o Prymasie Wyszyńskim”/DODANE ZAKRES ROZSZERZONY
I jeszcze oficjalne zestawienie, na którym widać, że USUNIĘTO MITOLOGIĘ 😀 za to Szczuckiej więcej niż Mickiewicza. 

Typ szkołyLektury usunięte Nowe pozycje na listachPrzeniesienia
Szkoła podstawowa: klasy I–III
  1. Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz, Zaczarowana zagroda;
  2. Mira Jaworczakowa, Oto jest Kasia;
  3. Leszek Kołakowski, Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?;
  4. Marcin Pałasz, Sposób na Elfa
  1. Dorota Gellner, Wścibscy;
  2. Julita Grodek, Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie;
  3. Tom Justyniarski, Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca;
  4. Piotr Kordyasz, Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły (fragmenty);
  5. Zofia Kossak-Szczucka, Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata;
  6. Åsa Lind, Piaskowy Wilk;
  7. Aleksandra i Daniel Mizielińscy, Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych

Szkoła podstawowa: klasy IV–VI 
Lektury uzupełniające:
Karol May, Winnetou
 
 

Lektury uzupełniające:
  1. Carlo Collodi, Pinokio;
  2. John Flanagan, Zwiadowcy. Księga 1. Ruiny Gorlanu;
  3. Emilia Kiereś, Rzeka;
  4. Zofia Kossak-Szczucka, Topsy i Lupus;
  5. Bolesław Leśmian, Klechdy sezamowe;
  6. Alan Aleksander Milne, Kubuś Puchatek;
  7. Longin Jan Okoń, Tecumseh;
  8. Ferdynand Antoni Ossendowski, Słoń Birara;
  9. Jacek Podsiadło, Czerwona kartka dla Sprężyny;
  10.  Louis de Wohl, Posłaniec króla
Rafał Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi – przeniesiona z wykazu lektur obowiązkowych do wykazu lektur uzupełniających
 

Szkoła podstawowa: klasy VII i VIIILektury uzupełniające:
Nancy H. Kleinbaum, Stowarzyszenie Umarłych Poetów;

Lektury uzupełniające:
  1. Lloyd Cassel Douglas, Wielki Rybak;
  2. Zofia Kossak-Szczucka, Bursztyny (wybrane opowiadanie);
  3. André Frossard, Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II;
  4. Bolesław Prus, Placówka, Zemsta;
  5. Henryk Sienkiewicz, Sąd Ozyrysa;
  6. Nicolas Sparks, Jesienna miłość
 

  1. Melchior Wańkowicz, Ziele na kraterze (fragmenty) – przeniesione z wykazu lektur obowiązkowych do wykazu lektur uzupełniających jako pozycja: Melchior Wańkowicz, Ziele na kraterze
  2. Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei (fragmenty)  – przeniesione z wykazu lektur uzupełniających do wykazu lektur uzupełniających w zakresie rozszerzonym w liceach ogólnokształcących i technikach
Branżowa szkoła I stopniaLektura obowiązkowa
wybrane wiersze poety Marcina Świetlickiego


Liceum ogólnokształcące/
Technikum
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Branżowa szkoła II stopnia
Lektura obowiązkowa
Zakres podstawowy: wybrane wiersze następujących poetów: Marcin Świetlicki
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Zakres rozszerzony:
  1. Jan Parandowski, Mitologia, część II Rzym;
  2. François Villon, Wielki testament (fragmenty);
  3. Piotr Skarga, Żywoty świętych (fragmenty).
 
 

Lektura uzupełniająca
Zakres podstawowy:
  1. Kronika Książąt Polskich, oprac. Jerzy Wojtczak-Szyszkowski;
  2. Juliusz Słowacki, Listy do Matki (fragmenty);
  3. Henryk Sienkiewicz, Listy z podróży do Ameryki (fragmenty);
  4. Stefan Żeromski, Ludzie bezdomni;
  5. Ryszard Krynicki, Adam Zagajewski, wybór wierszy;
  6. Witold Pilecki,  Raport Witolda;
  7. Wiesław Kielar, Anus mundi;
  8. Zofia Kossak-Szczucka, Pożoga. Wspomnienia z Wołynia 1917–1919;
  9. Jarosław Iwaszkiewicz, wybrane opowiadanie;
  10. John Ronald Reuel Tolkien, Władca pierścieni. Drużyna pierścienia
 
Zakres rozszerzony:
  1. Zofia Kossak-Szczucka, Błogosławiona wina;
  2. Ferdynand Antoni Ossendowski, Mocni ludzie; Ludzie, zwierzęta, bogowie;
  3. Krystyna Lubieniecka-Baraniak, Gdy brat staje się katem;
  4. Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei (fragmenty); Tryptyk rzymski; Pamięć i tożsamość (fragmenty), Fides et ratio (fragmenty);
  5. Karol Wojtyła, Przed sklepem jubilera;
  6. Stefan Wyszyński, Zapiski więzienne;
  7. Paweł Zuchniewicz, Ojciec wolnych ludzi. Opowieść o Prymasie Wyszyńskim. 
Lektura obowiązkowa
zmiana o charakterze redakcyjnym w pkt 49 dotyczącym powojennej piosenki literackiej
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
zmiana o charakterze redakcyjnym w pkt 33 dotyczącym powojennej piosenki literackiej
Liceum ogólnokształcące/
Technikum
 

Zalecane dzieła teatralne i filmowe

  1. Apocalypsis cum figuris, reż. Jerzy Grotowski;
  2. Zezowate szczęście, reż. Andrzej Munk
Zalecane dzieła teatralne i filmowe
 
Przerwanie działań wojennych, reż. Juliusz Machulski


Liceum ogólnokształcące/
Technikum
 

Teksty polecane do samokształcenia
 
Ewelina Nurczyńska-Fidelska, Barbara Parniewska, Ewa Popiel-Popiołek, Halina Ulińska, Film w szkolnej edukacji humanistycznej

Teksty polecane do samokształcenia

  1. Jan Błoński, Język właściwie użyty. Szkice o poezji polskiej drugiej połowy XX wieku;
  2. Grażyna Borkowska, Pozytywiści i inni;
  3. Włodzimierz Dłubacz, O kulturę filozofii;
  4. Keith Houston, Książka. Najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski;
  5. Czesław Jaroszyński i Piotr Jaroszyński, Kultura słowa. Podstawy retoryki klasycznej;
  6. Piotr Jaroszyński, Człowiek i nauka. Studium z filozofii kultury;
  7. Karl Jaspers, Idea uniwersytetu;
  8. Teresa Kowalik, Przemysław Słowiński, Królewski dar. Co Polska i Polacy dali światu;
  9. Jakub Z. Lichański, Retoryka. Historia – Teoria – Praktyka, t. I i II;
  10. O polską kulturę humanistyczną. Z Mieczysławem A. Krąpcem OP rozmawia Piotr S. Mazur;
  11. Ryszard Przybylski, Klasycyzm, czyli prawdziwy koniec Królestwa Polskiego.
 

Kotwica