Język jest kodem naturalnym i służy przekazywaniu informacji. Można jednak wymienić kilka funkcji, które sprawiają, że wymiana myśli jest precyzyjna i wiemy, co nadawca chciał przekazać. Funkcje języka są w pewnym sensie związane z elementami aktu komunikacji, o którym piszę w tym wpisie.
Funkcje języka:
- Funkcja informatywna – przekazuje informacje (także o KONTEKŚCIE). Charakteryzują ją brak słownictwa nacechowanego emocjonalnie, brak wyrazów artystycznych, rzeczowość i precyzyjność, obecność terminów.
- Funkcja ekspresywna – teksty o tej funkcji wyrażają emocje NADAWCY. Charakteryzują ją obecność słów nacechowanych emocjonalnie, zdania wykrzyknikowe, środki stylistyczne.
- Funkcja impresywna – ma nakłonić ODBIORCĘ do konkretnych działań lub postawy. Występuje często w np. reklamach, hasłach, poradnikach. Charakteryzują ją czasowniki w trybie rozkazującym, słownictwo oceniające, formy kategoryczne.
- Funkcja poetycka – ma wzbudzać emocje, wzruszać. Czytelnik ma zwracać uwagę nie tylko na treść, ale i formę tekstu wynikającą z rodzaju KOMUNIKATU. Charakteryzuje ją obecność środków stylistycznych
- Funkcja fatyczna – nawiązuje i utrzymuje KONTAKT. Upodabnia tekst do rozmowy, informuję o relacjach między nadawcą a odbiorcą.
- Funkcja magiczna – ma moc kreowania rzeczywistości, zmieniania jej. Są to życzenia, przekleństwa (nie wulgaryzmy, ale wyrażenie złej intencji), zaklęcia np. „miłego dnia”, „dużo zdrowia”, „a niech cię szlag trafi”, „abrakadabra”.
- Funkcja stanowiąca – ma moc stanowienia, zmieniania rzeczywistości. Słowa niosą zmianę w świecie np. „zwalniam pana z pracy”, „ogłaszam was mężem i żoną”,