Po roku wspólnych doświadczeń wejdźmy w nowy semestr razem. Wezwijmy rząd do realizacji swoich obowiązków – niech wyciągnie wnioski i naprawi błędy. Chcemy zapewnienia równych szans i jakościowej edukacji dla wszystkich uczniów i uczennic, niezależnie od kraju pochodzenia. Bo przecież szkoła jest dla wszystkich dzieci

W związku z trwającą w Ukrainie wojną polski system edukacji stanął przed ogromnym  wyzwaniem przyjęcia do szkół niemal 200 tys. ukraińskich dzieci. 

Uczniowie i uczennice są zmuszeni realizować obowiązek szkolny w Polsce, bardzo często  nie znając języka polskiego lub zdalnie kontynuować nauczanie w Ukrainie. To ostatnie, w  związku z trwającym konfliktem zbrojnym, w wielu przypadkach jest niezwykle trudne ze względu m.in. na przerwy w dostawie prądu czy zniszczoną infrastrukturę. Nikt nie wie, jak  wiele uczniów i uczennic funkcjonuje poza jakimkolwiek systemem nauki.  

Nauczyciele i nauczycielki na własną rękę szukają rozwiązań sytuacji, w której z dnia na  dzień w ich klasach pojawiły się dzieci nieznające języka polskiego. Wielu z nich wskazuje,  że czuje się „pozostawiona sama sobie”. Brakuje ukraińskich podręczników, asystentów  nauczycieli, oddziałów przygotowawczych, miejsc w szkołach.  

W tych ciężkich warunkach, w ubiegłym roku szkolnym uczniowie i uczennice z Ukrainy w  polskich szkołach musieli zdawać egzamin ósmoklasisty – inaczej powtarzaliby rok.  

Z pełną świadomością tego, że na tak wyjątkową sytuację żadne państwo nie może być  przygotowane, Amnesty International stwierdziła, że Ministerstwo Edukacji i Nauki wciąż  może zrobić więcej, by zapewnić równe szanse i możliwie najwyższy poziom edukacji  dzieciom i młodzieży z Ukrainy. To obowiązek polskiego rządu, wynikający z Konstytucji  RP i wiążącego ją prawa międzynarodowego.  

Wzywamy Ministerstwo Edukacji i Nauki do wypracowania strategii monitorowania liczby  uczniów i uczennic z doświadczeniem uchodźczym, którzy są poza systemem, wprowadzenia  innego sposobu weryfikacji wiedzy nowych uczniów i uczennic z Ukrainy niż egzamin  ósmoklasisty, który obecnie nie odzwierciedla ich realnej wiedzy i umiejętności.  

Wzywamy również do wypracowania jednoznacznych i sprawiedliwych metod klasyfikacji  tych uczniów i uczennic oraz do efektywnego wsparcia nauczycieli i nauczycielek uczących  dzieci z Ukrainy.  

Działaj z nami – wezwij Ministerstwo Edukacji i Nauki do zadbania o każdego ucznia i  uczennicę! 

Treść petycji:

Do: Ministra Edukacji i Nauki Przemysława Czarnka  

Szanowny Panie Ministrze, 

Jestem świadomy/a ogromu wyzwań, przed jakim stanął polski system edukacji w obliczu  przybycia do Polski tysięcy nowych uczniów i uczennic. Niemniej, po niemal roku od  rosyjskiej agresji na Ukrainę, nadal brakuje rozwiązań problemów, które uniemożliwiają  korzystanie z edukacji dzieciom i młodzieży z doświadczeniem uchodźstwa na równi z  uczniami i uczennicami polskimi. Uważam, że jest to wystarczająco długi czas, by  odpowiedzieć na najważniejsze z tych wyzwań.  

Wzywam Pana do:  

wypracowania strategii monitorowania liczby uczniów i uczennic z doświadczeniem  uchodźczym, którzy i które nie uczęszczają do szkół w Polsce ani do szkół w swoim  kraju w systemie zdalnym, oraz do prowadzenia działań mających na celu  kontynuowanie bądź podjęcie przez nich nauki;  

  

rezygnacji z konieczności powtarzania ósmej klasy w przypadku nieprzystąpienia do  egzaminu ósmoklasisty przez dzieci z doświadczeniem uchodźczym, z jednoczesnym wypracowaniem nowej strategii weryfikacji wiedzy tych uczniów i uczennic w  procesie rekrutacji do szkół ponadpodstawowych, z zachowaniem równych szans dla  dzieci cudzoziemskich i dzieci-obywateli/obywatelek Polski;  

  

wypracowania jednoznacznych, sprawiedliwych metod klasyfikacji uczniów i  uczennic z doświadczeniem uchodźczym, z uwzględnieniem różnego poziomu  znajomości języka polskiego oraz przeszkolenia nauczycieli i nauczycielek w tym  zakresie;  

  

monitorowania, we współpracy z kuratoriami oświaty, czy w szkołach rejonowych  dochodzi do nieuzasadnionego odmówienia przyjęcia ucznia/uczennicy z  doświadczeniem uchodźczym przez dyrekcję i jeśli tak – wyciągnięcia stosownych  konsekwencji;  

  

wprowadzenia jednoznacznych wytycznych dotyczących włączania i edukacji dzieci z  doświadczeniem uchodźczym dla ogólnodostępnych szkół podstawowych, by  zapewnić takie same szanse adaptacji, integracji i edukacji w nowym środowisku  wszystkim uczniom i uczennicom;  

  

wprowadzenia systemowo zajęć z edukacji międzykulturowej i antydyskryminacyjnej  w szkołach podstawowych oraz dążenia do zwiększenia liczby asystentów i  asystentek międzykulturowych (pomocy nauczyciela);  

zwiększenie wsparcia finansowego dla samorządów, we współpracy z Prezesem Rady  Ministrów, umożliwiającego im zatrudnienie adekwatnej do liczby uczniów i  uczennic z Ukrainy liczby asystentów i asystentek międzykulturowych, tworzenie  oddziałów przygotowawczych i podjęcie innych działań wspierających na rzecz  uczniów i uczennic z Ukrainy. 

 

Te działania są konieczne, by wszyscy uczniowie i uczennice mogli cieszyć się równym  dostępem do edukacji w atmosferze bezpieczeństwa, zrozumienia i empatii, co jest ich  prawem człowieka.  

Z poważaniem,