Po roku wspólnych doświadczeń wejdźmy w nowy semestr razem. Wezwijmy rząd do realizacji swoich obowiązków – niech wyciągnie wnioski i naprawi błędy. Chcemy zapewnienia równych szans i jakościowej edukacji dla wszystkich uczniów i uczennic, niezależnie od kraju pochodzenia. Bo przecież szkoła jest dla wszystkich dzieci
W związku z trwającą w Ukrainie wojną polski system edukacji stanął przed ogromnym wyzwaniem przyjęcia do szkół niemal 200 tys. ukraińskich dzieci.
Uczniowie i uczennice są zmuszeni realizować obowiązek szkolny w Polsce, bardzo często nie znając języka polskiego lub zdalnie kontynuować nauczanie w Ukrainie. To ostatnie, w związku z trwającym konfliktem zbrojnym, w wielu przypadkach jest niezwykle trudne ze względu m.in. na przerwy w dostawie prądu czy zniszczoną infrastrukturę. Nikt nie wie, jak wiele uczniów i uczennic funkcjonuje poza jakimkolwiek systemem nauki.
Nauczyciele i nauczycielki na własną rękę szukają rozwiązań sytuacji, w której z dnia na dzień w ich klasach pojawiły się dzieci nieznające języka polskiego. Wielu z nich wskazuje, że czuje się „pozostawiona sama sobie”. Brakuje ukraińskich podręczników, asystentów nauczycieli, oddziałów przygotowawczych, miejsc w szkołach.
W tych ciężkich warunkach, w ubiegłym roku szkolnym uczniowie i uczennice z Ukrainy w polskich szkołach musieli zdawać egzamin ósmoklasisty – inaczej powtarzaliby rok.
Z pełną świadomością tego, że na tak wyjątkową sytuację żadne państwo nie może być przygotowane, Amnesty International stwierdziła, że Ministerstwo Edukacji i Nauki wciąż może zrobić więcej, by zapewnić równe szanse i możliwie najwyższy poziom edukacji dzieciom i młodzieży z Ukrainy. To obowiązek polskiego rządu, wynikający z Konstytucji RP i wiążącego ją prawa międzynarodowego.
Wzywamy Ministerstwo Edukacji i Nauki do wypracowania strategii monitorowania liczby uczniów i uczennic z doświadczeniem uchodźczym, którzy są poza systemem, wprowadzenia innego sposobu weryfikacji wiedzy nowych uczniów i uczennic z Ukrainy niż egzamin ósmoklasisty, który obecnie nie odzwierciedla ich realnej wiedzy i umiejętności.
Wzywamy również do wypracowania jednoznacznych i sprawiedliwych metod klasyfikacji tych uczniów i uczennic oraz do efektywnego wsparcia nauczycieli i nauczycielek uczących dzieci z Ukrainy.
Działaj z nami – wezwij Ministerstwo Edukacji i Nauki do zadbania o każdego ucznia i uczennicę!
Treść petycji:
Do: Ministra Edukacji i Nauki Przemysława Czarnka
Szanowny Panie Ministrze,
Jestem świadomy/a ogromu wyzwań, przed jakim stanął polski system edukacji w obliczu przybycia do Polski tysięcy nowych uczniów i uczennic. Niemniej, po niemal roku od rosyjskiej agresji na Ukrainę, nadal brakuje rozwiązań problemów, które uniemożliwiają korzystanie z edukacji dzieciom i młodzieży z doświadczeniem uchodźstwa na równi z uczniami i uczennicami polskimi. Uważam, że jest to wystarczająco długi czas, by odpowiedzieć na najważniejsze z tych wyzwań.
Wzywam Pana do:
• wypracowania strategii monitorowania liczby uczniów i uczennic z doświadczeniem uchodźczym, którzy i które nie uczęszczają do szkół w Polsce ani do szkół w swoim kraju w systemie zdalnym, oraz do prowadzenia działań mających na celu kontynuowanie bądź podjęcie przez nich nauki;
• rezygnacji z konieczności powtarzania ósmej klasy w przypadku nieprzystąpienia do egzaminu ósmoklasisty przez dzieci z doświadczeniem uchodźczym, z jednoczesnym wypracowaniem nowej strategii weryfikacji wiedzy tych uczniów i uczennic w procesie rekrutacji do szkół ponadpodstawowych, z zachowaniem równych szans dla dzieci cudzoziemskich i dzieci-obywateli/obywatelek Polski;
• wypracowania jednoznacznych, sprawiedliwych metod klasyfikacji uczniów i uczennic z doświadczeniem uchodźczym, z uwzględnieniem różnego poziomu znajomości języka polskiego oraz przeszkolenia nauczycieli i nauczycielek w tym zakresie;
• monitorowania, we współpracy z kuratoriami oświaty, czy w szkołach rejonowych dochodzi do nieuzasadnionego odmówienia przyjęcia ucznia/uczennicy z doświadczeniem uchodźczym przez dyrekcję i jeśli tak – wyciągnięcia stosownych konsekwencji;
• wprowadzenia jednoznacznych wytycznych dotyczących włączania i edukacji dzieci z doświadczeniem uchodźczym dla ogólnodostępnych szkół podstawowych, by zapewnić takie same szanse adaptacji, integracji i edukacji w nowym środowisku wszystkim uczniom i uczennicom;
• wprowadzenia systemowo zajęć z edukacji międzykulturowej i antydyskryminacyjnej w szkołach podstawowych oraz dążenia do zwiększenia liczby asystentów i asystentek międzykulturowych (pomocy nauczyciela);
• zwiększenie wsparcia finansowego dla samorządów, we współpracy z Prezesem Rady Ministrów, umożliwiającego im zatrudnienie adekwatnej do liczby uczniów i uczennic z Ukrainy liczby asystentów i asystentek międzykulturowych, tworzenie oddziałów przygotowawczych i podjęcie innych działań wspierających na rzecz uczniów i uczennic z Ukrainy.
Te działania są konieczne, by wszyscy uczniowie i uczennice mogli cieszyć się równym dostępem do edukacji w atmosferze bezpieczeństwa, zrozumienia i empatii, co jest ich prawem człowieka.
Z poważaniem,