Pierwszy ważny egzamin za Tobą – czas na analizę egzaminu ósmoklasisty 2025!

Egzamin ósmoklasisty 2025 z języka polskiego już za nami! Teraz nadszedł moment, aby wspólnie przeanalizować zadania, sprawdzić, na co należało zwrócić uwagę, oraz przygotować się do kolejnych wyzwań.
Zapraszam Cię na wyjątkowy live, podczas którego omówimy cały arkusz krok po kroku.

Co nas czeka?

  • szybkie omówienie arkusza krok po kroku,
  • przykładowe odpowiedzi i wskazówki,
  • analiza najtrudniejszych pytań,
  • komentarz do tematów rozprawek, opowiadań i przemówień.

Kiedy i gdzie?

13 maja 2025 (wtorek), godzina 15:00.

Na wszystkich kanałach informacyjnych: Facebooku, Instagramie, YouTubie, TikToku.

Sponsorem spotkania jest eduVULCAN: https://www.facebook.com/vulcan.oswiata

ODPOWIEDZI NA WSZYSTKIE ZADANIA Z ARKUSZA ZNAJDZIECIE TUTAJ: https://babaodpolskiego.pl/egzamin-osmoklasisty-2025-propozycje-odpowiedzi-klucz-odpowiedzi/

WASZE PYTANIA Z CZATU I MOJE ODPOWIEDZI:

Pytanie:
Czy stracę wszystkie punkty za zadanie z kartami, jeśli odwołałam się do dwóch lektur?

Odpowiedź:
Zależy od zapisów w zasadach oceniania. Najprawdopodobniej zostanie to potraktowane jako odniesienie tylko do jednej ilustracji, co oznacza mniej punktów, ale nie powinno być zera, jeśli praca jest poprawna w innych aspektach.


Pytanie:
Co, jeśli kolega napisał przemówienie zupełnie nie na temat?

Odpowiedź:
Niestety, praca nie na temat oznacza 0 punktów za całość.


Pytanie:
Czy były dwie grupy egzaminacyjne?

Odpowiedź:
Tak, arkusze miały dwa warianty. Treść zadań była taka sama, ale kolejność pytań różna.


Pytanie:
Czy jeśli napisałam „Ordon”, a nie „Konstanty Julian Ordon”, to będzie zaliczone?

Odpowiedź:
Tak, samo nazwisko wystarczy, jeśli jest jednoznaczne i nie budzi wątpliwości.


Pytanie:
Czy błędy ortograficzne w zadaniach otwartych wpływają na ocenę?

Odpowiedź:
Nie. W większości krótkich zadań otwartych poprawność ortograficzna nie jest oceniana. Wyjątek stanowi wypracowanie – tam język ma znaczenie.


Pytanie:
Czy mogłem napisać w zadaniu 7 o Ursusie z „Quo vadis”?

Odpowiedź:
Tak, to trafny wybór, o ile argumentacja była zgodna z treścią zadania.


Pytanie:
Czy Alek może być bohaterem przemówienia w kontekście akcji pod Arsenałem?

Odpowiedź:
Tak, jeżeli argumenty są logiczne i pasują do tematu, można się odwołać do Aleksego Dawidowskiego.


Pytanie:
Czy jeśli napisałam „Jan Bytnar” zamiast „Rudy” – albo odwrotnie – to będzie dobrze?

Odpowiedź:
Tak, obie formy odnoszą się do tej samej osoby, więc są poprawne.


Pytanie:
Dlaczego piszemy „przystał”, a nie „przystanął”?

Odpowiedź:
„Przystał” to forma od „przystać”, czyli zgodzić się. „Przystanął” to forma od „przystanąć”, czyli zatrzymać się na chwilę. To dwa różne znaczenia.


Pytanie:
Czy jeśli zaznaczyłem obrazki E i D i odwołałem się do „Opowieści wigilijnej”, to będzie dobrze?

Odpowiedź:
Tak, jeśli twoja odpowiedź logicznie łączy się z tymi ilustracjami i spełnia wymogi zadania, czyli jeśli jasno wytłumaczyłeś, dlaczego jest tam cmentarz. Duch z łańcuchami występował też w „Dziadach cz. II”.


Pytanie:
Czy można było napisać, że cytat z „Małego Księcia” dotyczy zaufania?

Odpowiedź:
Tak, to poprawna interpretacja, jeśli dobrze uzasadniona.


Pytanie:
Gdzie sprawdzić, jak ocenia się przemówienie?

Odpowiedź:
W informatorze CKE nie znajdziesz szczegółowych informacji o elementach przemówienia. Warto zapoznać się z zasadami oceniania z arkusza diagnostycznego z grudnia 2024.


Pytanie:
Napisałam rozprawkę zamiast przemówienia – co teraz?

Odpowiedź:
Niestety, błędna forma oznacza 0 punktów za całość wypowiedzi.


Pytanie:
Ile błędów ortograficznych można mieć, by zachować 2 punkty za język?

Odpowiedź:
Nie więcej niż jeden błąd ortograficzny w całym wypracowaniu.


Pytanie:
Nie zaznaczyłem numeru tematu w wypracowaniu. Czy praca będzie wyzerowana?

Odpowiedź:
Nie. Jeśli z treści jasno wynika, który temat został zrealizowany, praca będzie oceniona.


Pytanie:
W zadaniu 11 z „Małego Księcia” nie dopisałam „ę”. Czy to błąd?

Odpowiedź:
Nie. W tym zadaniu nie ocenia się poprawności językowej.


Pytanie:
Jeśli nie odwołałam się do sprzeczności charakterów, tylko ogólnie do przyjaźni – czy to błąd?

Odpowiedź:
Częściowe odejście od tematu może skutkować utratą punktów za realizację tematu, ale nie wyklucza punktacji za inne elementy.


Pytanie:
Czy po przemianie Scrooge’a można było napisać, że zaprzyjaźnił się z pracownikiem?

Odpowiedź:
To naciągana interpretacja. Tekst nie daje wyraźnych podstaw do mówienia o przyjaźni między Scroogem a Cratchitem.


Pytanie:
Jeśli mam jeden błędny argument w rozprawce – czy cała praca jest źle?

Odpowiedź:
Nie. Jeden słaby argument nie przekreśla całości, ale może obniżyć ocenę za logiczność i spójność wypowiedzi.


Pytanie:
Nie napisałem godziny w ogłoszeniu – ile punktów stracę?

Odpowiedź:
To brak jednego elementu treści, więc możesz otrzymać 1 punkt zamiast 2 za treść.


Pytanie:
Nie zdążyłam przepisać całego przemówienia na czysto. Czy egzaminator zajrzy do brudnopisu?

Odpowiedź:
Egzaminator sprawdza tylko to, co jest na czysto. Jeśli nie zaznaczysz wyraźnie, że kontynuacja znajduje się w brudnopisie, może nie być ona brana pod uwagę.


Pytanie:
Jeśli w opowiadaniu nie odwołałem się do obrazka – czy dostanę 0 punktów?

Odpowiedź:
Nie. Prawdopodobnie stracisz punkt za niepełną realizację tematu, ale pozostałe kryteria nadal będą oceniane.


Pytanie:
Czy można było potraktować ilustrację metaforycznie w opowiadaniu?

Odpowiedź:
Tak, o ile sytuacja przedstawiona na ilustracji stała się elementem fabularnym opowiadania – nawet w interpretacji metaforycznej.


Pytanie:
W przemówieniu napisałam „między trzema” zamiast „dwiema” osobami – to błąd?

Odpowiedź:
Nie. Liczba osób nie jest tu kluczowa, jeśli przykład i argumentacja są trafne.


Pytanie:
Napisałam opowiadanie z elementem lotu balonem. W tekście bohaterem był Mały Książę, który pomógł mi przebaczyć rodzicom, zrozumieć ich emocje i nauczył mnie miłości oraz współczucia. Czy to jest praca na temat?

Odpowiedź:
Tak, jeśli lot balonem stanowił element fabularny, a bohater dokonał czynu godnego podziwu, praca spełnia warunki zadania. Kluczowe jest to, że sytuacja przedstawiona w opowiadaniu jest zgodna z poleceniem, a nie dosłowna obecność bohatera literackiego.


Pytanie:
Czy w opowiadaniu można było wykorzystać sytuację z materiału na początku arkusza, np. z „Chłopców z Placu Broni”?

Odpowiedź:
Tak, ale tylko pod warunkiem, że nie przepisywałeś tekstu dosłownie. Można nawiązać do sytuacji opisanej w arkuszu, jeśli samodzielnie ją rozwinąłeś i wplotłeś w fabułę.


Pytanie:
Nie odwołałem się do dwóch obrazków, tylko do jednego. Czy moja praca zostanie wyzerowana?

Odpowiedź:
Jeśli mówisz o opowiadaniu, to w poleceniu napisano, że wystarczy odwołać się do jednego, więc wszystko się zgadza. A jeśli mówisz o zadaniu z kartami, to będzie to strata punktów.


Pytanie:
Odwołałam się do „Zemsty”, ale pomyliłam opisy postaci z bohaterami „Kamieni na szaniec”. Co teraz?

Odpowiedź:
To błąd rzeczowy. Możesz stracić punkty za kompetencje literackie i kulturowe (KLiK), ale niekoniecznie za całość pracy.


Pytanie:
W przemówieniu miało być o dwóch bohaterach, a ja napisałem o trzech z „Kamieni na szaniec”. Czy to błąd?

Odpowiedź:
Nie. Przyjaźń w kontekście większej grupy ludzi także wpisuje się w temat. Ważne, by argumentacja była spójna i logiczna. Nie trzeba trzymać się sztywno liczby „dwoje bohaterów”, jeśli sens wypowiedzi na to pozwala.


Pytanie:
Czy w przemówieniu można było odwołać się do „Małego Księcia”, skoro temat mówił o przyjaźni między dwiema osobami?

Odpowiedź:
Tak, pod warunkiem że wskazana relacja (np. Mały Książę i Pilot, Mały Książę i Róża) została przedstawiona jako przyjaźń i dobrze uzasadniona. Każdy bohater, nawet jeśli jest nim pies, może być traktowany jak osoba, bo chodzi tu o uniwersalne wartości, jakie te postaci przedstawiają.


Pytanie:
W przemówieniu nie użyłem apostrofy ani bezpośredniego zwrotu do odbiorcy, jedynie pytanie retoryczne i zaimki w drugiej osobie liczby mnogiej. Czy dostanę punkty?

Odpowiedź:
Tak. Masz przynajmniej jeden środek językowy charakterystyczny dla przemówienia. Prawdopodobnie otrzymasz 1 punkt za realizację formy wypowiedzi, choć nie maksymalną liczbę.


Pytanie:
Napisałam „ciąg dalszy na stronie 22” – czy egzaminator to przeczyta?

Odpowiedź:
Tak. Egzaminator powinien przeczytać całość Twojej wypowiedzi, jeśli została wyraźnie wskazana kontynuacja.


Pytanie:
Nie zaznaczyłem, który temat wybrałem. Czy dostanę 0 punktów?

Odpowiedź:
Nie. Jeśli z treści pracy jasno wynika, który temat realizujesz, egzaminator to odczyta.


Pytanie:
Czy jeśli w przemówieniu napisałem, że przyjaźń między dwiema osobami nie jest formą harmonii, to cała praca jest nie na temat?

Odpowiedź:
To zależy od interpretacji. Temat wyraźnie sugerował konieczność poparcia określonej tezy, więc zaprzeczenie jej może być potraktowane jako niezgodne z poleceniem. W praktyce jednak raczej nie zostaniesz oceniony na 0 punktów – praca zostanie sprawdzona, ale możesz stracić punkty za realizację tematu. Jeśli praca zostanie oceniona na 0 punktów, warto rozważyć wgląd do pracy i ewentualne odwołanie.

Jeśli to czytasz — daj mi znać 🧡 na swoim ulubionym kanale: