Czym jest dostosowanie zasad oceniania?
Dostosowanie to jedna z podstawowych form wsparcia uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Oznacza ono nie tylko modyfikację warunków egzaminacyjnych, lecz także odpowiednie zasady oceniania, które uwzględniają realne potrzeby ucznia.
Dlaczego dostosowanie jest konieczne?
Dostosowanie pozwala wyrównać szanse edukacyjne i uniknąć sytuacji, w której trudność ucznia wynika z jego specyfiki poznawczej, a nie z braku wiedzy. Kluczowym celem jest sprawiedliwa ocena efektów uczenia się.
Jakie błędy ortograficzne należy uwzględniać?
Błędy podlegające ocenie
W przypadku uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, za błędy ortograficzne uznaje się tylko:
błędy w zapisie wyrazów z „u” – „ó”, „ż” – „rz”, „h” – „ch”
łamanie zasady pisowni wielką literą na początku zdania
Błędy niepodlegające ocenie w ramach dostosowania
Dostosowanie zasad oceniania polega na niewliczaniu jako błędów ortograficznych takich uchybień jak:
przestawianie, dodawanie lub opuszczanie liter, sylab i wyrazów
mylenie liter:
o podobnym kształcie (np. a – o, l – ł – t)
o podobnym brzmieniu (np. b – p, d – t, w – f)
różniących się położeniem (np. p – b, m – w, d – g)
ominięcie elementów graficznych:
miękkości (np. ś, ź)
kropek (np. nad i, j)
„ogonków” i kreski przy literach: ą, ę, ó, ł
błędny podział wyrazów
błędy fonetyczne (np. kóska zamiast kózka, proźba zamiast prośba)
błędy wynikające z nadmiernego schematyzmu ortograficznego (np. startóje zamiast startuje)
mylenie przedrostków i przyimków (np. pode szły)
błędny zapis połączeń przyimków z innymi częściami mowy (np. wklasie, zachwilę, napewno)
błędny zapis spółgłosek miękkich (np. rosinie zamiast rośnie)