Czym jest dostosowanie zasad oceniania?

Dostosowanie to jedna z podstawowych form wsparcia uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Oznacza ono nie tylko modyfikację warunków egzaminacyjnych, lecz także odpowiednie zasady oceniania, które uwzględniają realne potrzeby ucznia.

Dlaczego dostosowanie jest konieczne?

Dostosowanie pozwala wyrównać szanse edukacyjne i uniknąć sytuacji, w której trudność ucznia wynika z jego specyfiki poznawczej, a nie z braku wiedzy. Kluczowym celem jest sprawiedliwa ocena efektów uczenia się.

Jakie błędy ortograficzne należy uwzględniać?

Błędy podlegające ocenie

W przypadku uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, za błędy ortograficzne uznaje się tylko:

  • błędy w zapisie wyrazów z „u” – „ó”, „ż” – „rz”, „h” – „ch”

  • łamanie zasady pisowni wielką literą na początku zdania

Błędy niepodlegające ocenie w ramach dostosowania

Dostosowanie zasad oceniania polega na niewliczaniu jako błędów ortograficznych takich uchybień jak:

  • przestawianie, dodawanie lub opuszczanie liter, sylab i wyrazów

  • mylenie liter:

    • o podobnym kształcie (np. a – o, l – ł – t)

    • o podobnym brzmieniu (np. b – p, d – t, w – f)

    • różniących się położeniem (np. p – b, m – w, d – g)

  • ominięcie elementów graficznych:

    • miękkości (np. ś, ź)

    • kropek (np. nad i, j)

    • „ogonków” i kreski przy literach: ą, ę, ó, ł

  • błędny podział wyrazów

  • błędy fonetyczne (np. kóska zamiast kózka, proźba zamiast prośba)

  • błędy wynikające z nadmiernego schematyzmu ortograficznego (np. startóje zamiast startuje)

  • mylenie przedrostków i przyimków (np. pode szły)

  • błędny zapis połączeń przyimków z innymi częściami mowy (np. wklasie, zachwilę, napewno)

  • błędny zapis spółgłosek miękkich (np. rosinie zamiast rośnie)

Jeśli to czytasz — daj mi znać 🧡 na swoim ulubionym kanale:

Chcesz zapisać się na korepetycje?