Kiedy podjęłam decyzję o powrocie do edukacji, wiedziałam, że chcę uczyć tak, by te zajęcia były dla moich uczniów i uczennic ciekawe, by nie stały się kolejną godziną do przetrwania.
Wiedziałam, że chcę uczynić teksty literackie z minionych epok znośnymi. Chcę, aby uczniowie potrafili szukać odniesień, kontekstów i powiązań i aby zrozumieli, jaki wpływ ma na nich konkretny tekst.
Dlatego postawiłam na nauczanie kontekstowe, które odnosi się zarówno do innych tekstów kultury, jak i do aktualnej sytuacji uczniów, czy zdarzeń, które mają miejsce w kraju i na świecie.
Poprzez nauczanie kontekstowe języka polskiego rozumiem takie nauczanie, które odnosi się do współczesnych realiów, problemów dzieci i nastolatków. Dlatego zawsze szukam takich metod, sposobów, technik, a także materiałów, które pozwolą mi omawiany tekst literacki osadzić we współczesności.
Odwołuję się zatem do:
- innych aktualnych tekstów,
- filmów,
- utworów muzycznych,
- artykułów prasowych i blogowych,
- plakatów,
- reklam,
- graffiti,
- obrazów itp.
- social media,
- wirtualne muzea,
- kości story cubs,
- karty Dixit,
- własne materiały.
- łatwiej im ocenić jaki wpływ na nich ma konkretny tekst literacki czy poruszona w nim kwestia,
- zyskują umiejętność szukania powiązań pomiędzy tekstami kultury,
- rozumieją, że problemy poruszane w konkretnym tekście są nadal aktualne, zmieniają się tylko okoliczności,
- łatwiej im oswoić teksty z poprzednich stuleci, jeśli mogą je odnieść do współczesności.
- poszerza horyzonty,
- zaciekawia,
- czyni tekst literacki z poprzednich epok bardziej zrozumiałym,
- uczy szukania powiązań, odniesień,
- nie jest nudne.
Autorką tekstu jest KATARZYNA KOTABA.
Więcej o jej działalności możecie przeczytać w Jej Książkowym Oddziale Ratunkowym: HTTPS://WWW.INSTAGRAM.COM/KATARZYNA_KOTABA/
Katarzyna jest też jedną z Bab od polskiego. Możesz zapisać się do niej na lekcje: HTTPS://BABAODPOLSKIEGO.PL/HOME/