„Dziady” to lektura Narodowego Czytania 2026, dlatego wiele szkół i instytucji już teraz planuje wydarzenia edukacyjne wokół dramatu Mickiewicza. Prowadzę profesjonalne wykłady, warsztaty i spotkania dla młodzieży oraz dorosłych — oparte na wiedzy literaturoznawczej, przystępne, pełne humoru i przykładów, a jednocześnie przygotowujące do egzaminu ósmoklasisty i matury.

Moje wykłady o „Dziadach” są dostosowane do poziomu edukacyjnego oraz potrzeb grupy. Oferuję pojedyncze prelekcje, cykle zajęć oraz spotkania interdyscyplinarne – na żywo lub online.

Dlaczego warto zamówić wykład o „Dziadach”?

  • przekaz oparty na faktach, analizach i współczesnych badaniach literackich
  • jasny, angażujący język
  • przygotowanie egzaminacyjne oparte na wymaganiach CKE
  • sceny, motywy i konteksty wyjaśniane tak, by uczniowie naprawdę je zapamiętali
  • humor, mnemotechniki, przykłady kulturowe i odwołania współczesne
  • możliwość dostosowania czasu trwania i poziomu zaawansowania

Tematy wykładów — szkoły ponadpodstawowe („Dziady cz. II” i „Dziady cz. III”)



1. „Dziady cz. III” jako thriller polityczno-mistyczny

Jak Mickiewicz opowiada o przemocy, władzy i buncie? Omówienie scen więziennych, Wielkiej Improwizacji, Widzenia ks. Piotra i Salonu warszawskiego. Psychomachia, opozycja dobra i zła oraz martyrologia młodzieży — w pigułce potrzebnej do matury.

2. „Nasz naród jak lawa” — o podziałach społecznych

Interpretacja słynnej metafory i jej aktualność.

3. Konrad — buntownik, bluźnierca, mesjasz?

Analiza bohatera na podstawie Wielkiej i Małej Improwizacji oraz scen mistycznych. Prometeizm i byronizm w praktyce.

4. Mesjanizm i historiozofia: po co wizja Polski–Chrystusa Narodów?

Interpretacja Widzenia ks. Piotra i kontekst epoki. Skąd wzięło się „40 i 4”?

5. „Dziady” jako dramat o pamięci i winie

Motywy snu, objawienia i widzenia. Funkcja obrzędu w cz. II.

6. Poetyka snu i wizji

Prolog, Improwizacje, Widzenia, Sen Senatora — jak Mickiewicz tworzy nielogiczną, lecz prawdziwą rzeczywistość?

7. „Dziady” jako dramat romantyczny — a może antydramat?

Synkretyzm, zerwanie z zasadą trzech jedności, groteska, język i symbolika.

8. „Dziady cz. III” scena po scenie

Wykład przygotowujący do matury — analiza, humor, wieloznaczność i aktualność tekstu.

9. „Nie ma dramatu romantycznego bez bluźniercy”

Hybris, teodycea i granice buntu.

10. „Zemsta, zemsta…” — co oznacza pieśń Konrada?

Symbolika przemocy i emocjonalność romantyków.

11. „Mickiewicz kontra car Aleksander”

Ustęp, procesy, propaganda i jej demaskacja.

12. „Dziady cz. III” jako opowieść o traumie zbiorowej

Sobolewski, Janczewski, Wasilewski, Cichowski, Rollison — analiza postaci i mechanizmów opresji.

13. Piotr Wysocki — romantyk, rewolucjonista, symbol

Interpretacja metafory lawy i zestawienie postaci z pierwowzorami historycznymi.

14. Kobiety w „Dziadach”

Matka Polka, Ewa, Pasterka, Kobieta w żałobie — portrety symboliczne i realistyczne.

15. „Dlaczego Doktora zabija piorun?”

Ludowa symbolika kary i sprawiedliwości.

16. „Dziady” jako serial — jedno uniwersum bohatera

Od Jasieńka po Konrada. Ciągłość motywów i tożsamości.

17. Mistycyzm w „Dziadach” cz. III

Chrześcijańskie misterium, profetyzm i egzorcyzmy — czy dramat można czytać jak tekst mistyczny?



Tematy wykładów — szkoły podstawowe („Dziady cz. II”) — 40 minut


1. Kim są Józio, Rózia, Zły Pan i Zosia?

Trzy stopnie winy i kary — lekcja o tym, co znaczy być człowiekiem.

2. Obrzęd dziadów

Pogańskie, ludowe i chrześcijańskie elementy — wprowadzenie ważne także do OLiJP.

3. Groza i tajemnica w „Dziadach” cz. II

Zaklęcia, atmosfera i morał. Dlaczego dramat nie jest horrorem?

4. „Dziady cz. II” scena po scenie

Wykład przygotowujący do egzaminu ósmoklasisty.

5. „Jak wyglądałby Instagram Zosi, Józia i Rózi?”

Lekka interpretacja dla młodzieży — o tym, czego uczą duchy.

6. „Dlaczego Guślarz zna zaklęcia?”

Zioła, magia i ludowa mądrość.

7. „Po co komu duchy?”

O pamięci i o tym, co zostaje po człowieku.

Jak zamówić wykład o „Dziadach”?


Współpracuję ze szkołami, bibliotekami, domami kultury, uczelniami i instytucjami publicznymi w całej Polsce. Wykłady mogą odbyć się:

  • stacjonarnie (ograniczona liczba)
  • online

Aby ustalić termin i warunki, napisz na: [email protected].