„Dziady” to lektura Narodowego Czytania 2026, dlatego wiele szkół i instytucji już teraz planuje wydarzenia edukacyjne wokół dramatu Mickiewicza. Prowadzę profesjonalne wykłady, warsztaty i spotkania dla młodzieży oraz dorosłych — oparte na wiedzy literaturoznawczej, przystępne, pełne humoru i przykładów, a jednocześnie przygotowujące do egzaminu ósmoklasisty i matury.
Moje wykłady o „Dziadach” są dostosowane do poziomu edukacyjnego oraz potrzeb grupy. Oferuję pojedyncze prelekcje, cykle zajęć oraz spotkania interdyscyplinarne – na żywo lub online.
Dlaczego warto zamówić wykład o „Dziadach”?
- przekaz oparty na faktach, analizach i współczesnych badaniach literackich
- jasny, angażujący język
- przygotowanie egzaminacyjne oparte na wymaganiach CKE
- sceny, motywy i konteksty wyjaśniane tak, by uczniowie naprawdę je zapamiętali
- humor, mnemotechniki, przykłady kulturowe i odwołania współczesne
- możliwość dostosowania czasu trwania i poziomu zaawansowania
Tematy wykładów — szkoły ponadpodstawowe („Dziady cz. II” i „Dziady cz. III”)
1. „Dziady cz. III” jako thriller polityczno-mistyczny
Jak Mickiewicz opowiada o przemocy, władzy i buncie? Omówienie scen więziennych, Wielkiej Improwizacji, Widzenia ks. Piotra i Salonu warszawskiego. Psychomachia, opozycja dobra i zła oraz martyrologia młodzieży — w pigułce potrzebnej do matury.
2. „Nasz naród jak lawa” — o podziałach społecznych
Interpretacja słynnej metafory i jej aktualność.
3. Konrad — buntownik, bluźnierca, mesjasz?
Analiza bohatera na podstawie Wielkiej i Małej Improwizacji oraz scen mistycznych. Prometeizm i byronizm w praktyce.
4. Mesjanizm i historiozofia: po co wizja Polski–Chrystusa Narodów?
Interpretacja Widzenia ks. Piotra i kontekst epoki. Skąd wzięło się „40 i 4”?
5. „Dziady” jako dramat o pamięci i winie
Motywy snu, objawienia i widzenia. Funkcja obrzędu w cz. II.
6. Poetyka snu i wizji
Prolog, Improwizacje, Widzenia, Sen Senatora — jak Mickiewicz tworzy nielogiczną, lecz prawdziwą rzeczywistość?
7. „Dziady” jako dramat romantyczny — a może antydramat?
Synkretyzm, zerwanie z zasadą trzech jedności, groteska, język i symbolika.
8. „Dziady cz. III” scena po scenie
Wykład przygotowujący do matury — analiza, humor, wieloznaczność i aktualność tekstu.
9. „Nie ma dramatu romantycznego bez bluźniercy”
Hybris, teodycea i granice buntu.
10. „Zemsta, zemsta…” — co oznacza pieśń Konrada?
Symbolika przemocy i emocjonalność romantyków.
11. „Mickiewicz kontra car Aleksander”
Ustęp, procesy, propaganda i jej demaskacja.
12. „Dziady cz. III” jako opowieść o traumie zbiorowej
Sobolewski, Janczewski, Wasilewski, Cichowski, Rollison — analiza postaci i mechanizmów opresji.
13. Piotr Wysocki — romantyk, rewolucjonista, symbol
Interpretacja metafory lawy i zestawienie postaci z pierwowzorami historycznymi.
14. Kobiety w „Dziadach”
Matka Polka, Ewa, Pasterka, Kobieta w żałobie — portrety symboliczne i realistyczne.
15. „Dlaczego Doktora zabija piorun?”
Ludowa symbolika kary i sprawiedliwości.
16. „Dziady” jako serial — jedno uniwersum bohatera
Od Jasieńka po Konrada. Ciągłość motywów i tożsamości.
17. Mistycyzm w „Dziadach” cz. III
Chrześcijańskie misterium, profetyzm i egzorcyzmy — czy dramat można czytać jak tekst mistyczny?
Tematy wykładów — szkoły podstawowe („Dziady cz. II”) — 40 minut
1. Kim są Józio, Rózia, Zły Pan i Zosia?
Trzy stopnie winy i kary — lekcja o tym, co znaczy być człowiekiem.
2. Obrzęd dziadów
Pogańskie, ludowe i chrześcijańskie elementy — wprowadzenie ważne także do OLiJP.
3. Groza i tajemnica w „Dziadach” cz. II
Zaklęcia, atmosfera i morał. Dlaczego dramat nie jest horrorem?
4. „Dziady cz. II” scena po scenie
Wykład przygotowujący do egzaminu ósmoklasisty.
5. „Jak wyglądałby Instagram Zosi, Józia i Rózi?”
Lekka interpretacja dla młodzieży — o tym, czego uczą duchy.
6. „Dlaczego Guślarz zna zaklęcia?”
Zioła, magia i ludowa mądrość.
7. „Po co komu duchy?”
O pamięci i o tym, co zostaje po człowieku.
Jak zamówić wykład o „Dziadach”?
Współpracuję ze szkołami, bibliotekami, domami kultury, uczelniami i instytucjami publicznymi w całej Polsce. Wykłady mogą odbyć się:
- stacjonarnie (ograniczona liczba)
- online
Aby ustalić termin i warunki, napisz na: [email protected].

Możesz zostać moim patronem/moją patronką: