Zasady etykiety słowa są zbiorem przyjętych w danej społeczności wzorów językowych i zachowań grzecznościowych zależnych od sytuacji i kontekstu. Człowiek dostosowuje swoje zachowanie (gesty, sposób wysławiania się) do sytuacji – zupełnie inaczej zachowujemy się np. podczas sytuacji formalnych (przed sądem, podczas rozmowy o pracę, w czasie maturalnego egzaminu ustnego), a inaczej podczas sytuacji nieformalnych (spotkanie ze znajomymi, pogawędka z rodzeństwem, rozmowa z ekspedientką).
Zasady etyki słowa:
- dostosowywanie języka do sytuacji – można wyróżnić między innymi sytuacje formalne i biznesowe (grzeczne, eleganckie i poprawne gesty oraz język – nie możemy sobie pozwolić na otwartość) oraz sytuacje nieformalne (spotkanie towarzyskie, gdzie możemy używać potocznego języka, odzywać się z luzem i skrócić dystans między nami a innymi ludźmi)
- poprawność gramatyczna – w sytuacjach formalnych unikamy kolokwializmów, wulgaryzmów, wyrażeń internetowych (LOL, xD)
- przejrzystość wypowiedzi – w sytuacjach formalnych unikamy dygresji, mówimy pełnymi zdaniami i kontynuujemy omawiany temat od początku do końca (podczas rozmów między prezydentami dwóch krajów unika się skakania z tematu na temat, np. przeplatania negocjacji politycznych i omawiania kwestii gospodarczych na przemian z rozmową o ulubionym filmie)
- jednoznaczność wypowiedzi – w sytuacjach formalnych unikamy ironizowania i nadawania innych odcieni znaczeniowych wypowiadanym kwestiom (w rozmowie z nauczycielem nie używamy ironicznego stwierdzenia “ta, jasne”).