Olimpiada Literatury i Języka Polskiego dla Szkół Podstawowych to konkurs skierowany do uczennic_uczniów szkół podstawowych (szczególnie VII i VIII klasy) sprawdzający wiedzę z języka polskiego.

Udział w Olimpiadzie jest bezpłatny, a przywileje, które czekają na najlepszych, to:
· Osoby z tytułem Finalisty i osoby z tytułem Laureata – zwolnienie z egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego (automatyczny wynik 100%) oraz przyjęcie do wybranej szkoły średniej poza kolejnością.

Przywileje opisuje Dziennik Ustaw:  

https://dziennikustaw.gov.pl/D2019000173701.pdf?fbclid=IwAR3wHFU-hqwRTszzfW72sBXBF-pIWDsBqPM3iZ0drUWeWAEgoogYSuEGk6k

Ale precyzyjniej Prawo oświatowe:  https://lexlege.pl/prawo-oswiatowe/art-132/

Olimpiada Literatury i Języka Polskiego dla Szkół Podstawowych składa się z trzech etapów:
· zawodów szkolnych (3-14 października 2022);
· zawodów okręgowych (część pisemna: 28 stycznia 2022, część ustna: 25 lutego 2022);
· zawodów ogólnopolskich (25 marca/ 14-15 kwietnia 2022).

Jak wygląda etap szkolny Olimpiady Literatury i Języka Polskiego dla Szkół Podstawowych?

Na kilka tygodni przed etapem szkolnym ogłaszana jest lista tematów i lektur obowiązujących podczas etapu szkolnego. Możesz się z nią zapoznać na stronie olijpsp.pl

PAMIĘTAJ! Trzeba zgłosić chęć uczestnictwa do 28 października: 

Do każdego tematu obowiązuje znajomość lektur (głównie współczesnych).

Podczas zawodów szkolnych osoby biorące udział w Olimpiadzie piszą wypracowanie na jeden wybrany przez siebie temat. Forma wypowiedzi zależy od polecenia – może to być np. rozprawka, charakterystyka lub sproblematyzowany opis.

Czas pisania: 2 lekcje

W 2022 r. trzeba przygotować się z następujących zagadnień: 

Tematy prac pisemnych, już są dostępne (zawsze pojawiają się na dwa tgodnie przed egzaminem). 
TEMATY: 

1) Warto poznawać świat. Napisz artykuł do gazetki szkolnej, zachęcający do podróży. Odwołaj się do doświadczeń literackich bohaterów. 

2) Napisz list do przyjaciół zawierający relację z podróży, które odbyłeś/odbyłaś z bohaterami wybranych utworów literackich. „Moja podróż marzeń”. 

3) Napisz ofertę biura podróży, w której przekonasz klientów do wędrówki śladami wybranych postaci literackich.

Zagadnienie I. Literackie podróże – poznawanie siebie i świata
  1. Jules Verne, W 80 dni dookoła świata, przekład Zbigniew Florczak, Wydawnictwo Wilga, Warszawa 2019 lub inne wydania w tym przekładzie (wyd. 1: Warszawa 1952).
  2. Catherine Clément, Podróż Teo, przekład Adam Szymanowski, Wydawnictwo Cyklady, Warszawa 1999.
  3. Ryszard Kapuściński, Droga do Kumasi; Ja, biały; W cieniu drzewa, w Afryce, w: tegoż, Heban, Agora, Warszawa 2008 lub inne wydania (wyd. 1: Warszawa 1998).
  4. Dorota Terakowska, Córka Czarownic, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2022 lub inne wydania (wyd. 1: Chotomów 1991).
  5. Adam Bahdaj, Podróż za jeden uśmiech, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2019 lub inne wydania (wyd. 1: Warszawa 1964).

TEMATY

1) „Wy, ludzie. Wszystko niszczycie…” – mówi łania bohaterowi „Paxa” Sary Pennypacker. Niszczymy czy troszczymy się o przyrodę? Odpowiedz łani, przywołując literackie przykłady działań człowieka. 
 
2) Czego zwierzęcy bohaterowie uczą swoich ludzkich przyjaciół? A czego nauczyły ciebie? 
 
3) Opisz rozmowę ze swoim ulubionym zwierzęciem (zakładając, że i ono przeczytało te same książki, co ty). Przedstaw w tym dialogu różnice i podobieństwa doświadczania świata przez człowieka i inne żywe istoty.

Zagadnienie II. Planeta – przyroda – my. Jak literatura uczy rozumienia natury

  1. Adolf Dygasiński, Zając, wydanie dowolne (zalecane wydania ze słownikiem trudniejszych wyrazów).
  2. Sara Pennypacker, Pax, przekład Dorota Dziewońska, Wyd. IUVI, Kraków 2016.
  3. Colin Thiele, Chłopiec z burzy, w: tegoż, Chłopiec z burzy i inne opowiadania, przekład Danuta Górska, Janusz Ochab, Robert Waliś, Wyd. Albatros, Warszawa 2019.
  4. Yann Martel, Życie Pi, przekład Zbigniew Batko, Wyd. Znak, Kraków 2003.
  5. Cezary Harasimowicz, Mirabelka, Wyd. Zielona Sowa, Warszawa 2018 (lub wydanie następne).
UWAGA! Wydawnictwo Literackie przygotowało 40-procentowy rabat na zakup “Córki Czarownic”. Oferta będzie ważna do końca października. Zapraszamy do skorzystania z rabatu pod linkiem: HTTPS://WYDAWNICTWOLITERACKIE.PL/CORKA-CZAROWNIC-DLA…

Lista autorów, których wiersze będą przedmiotem rozmów podczas ustnej części zawodów II stopnia w roku szkolnym 2022/2023:
Wacław Potocki
Adam Mickiewicz
Anna Kamieńska
Julia Hartwig
Piotr Sommer.
Wszystkie wiersze oraz materiały pomocne w przygotowaniu i interpretacji tekstów mają być udostępnione na stronie Olimpiady. 

Prace są oceniane przez nauczycieli pracujących w szkole na podstawie następujących kryteriów:
· samodzielność i oryginalność opracowania,
· wyraziste zasady budowy wywodu (kompozycja pracy),
· językowy poziom wypowiedzi (poprawność języka, spójność wywodu, odpowiedni dobór środków stylistycznych)

O skierowaniu autorów najlepszych prac do II etapu decydują nauczyciele szkolni, a następnie jury Komitetu Okręgowego.

Zawody okręgowe – część pisemna

Część pisemna II etapu składa się z dwóch części:
· wypracowanie – uczestnicy piszą rozprawkę na jeden z podanych tematów, czas trwania tej części to 120 minut
· test językowy – arkusz sprawdzający wiedzę z zakresu poprawności językowej, składni, fleksji, słowotwórstwa, frazeologii, semantyki i stylistyki, czas trwania tej części to 90 minut

Wypracowanie i test językowy odbywają się tego samego dnia. Do drugiej części II etapu przechodzą ci uczestnicy, którzy uzyskali co najmniej połowę punktów w każdej z części.

Część ustna II etapu polega na głosowej interpretacji wylosowanego wiersza oraz rozmowie z członkami komisji jurorskiej. Uczestnik ma 20-30 minut na przygotowanie się do swojej wypowiedzi, a następnie prezentuje swoje przemówienie.

Głównymi kryteriami oceny głosowej interpretacji są:
· umiejętność zinterpretowania utworu,
· poziom i samodzielność przygotowania,
· znajomość reguł poetyki,
· znajomość kontekstów biograficznych,
· spójność wypowiedzi i interpretacji utworu,
· poziom kultury języka.
Ponadto ocenie podlega umiejętność wysłuchania pytań od komisji i udzielenia na nie odpowiedzi, a także zdolność do wchodzenia w dialog (lub polemikę).

W tej części można uzyskać aż 40 punktów.

Kwalifikacja do III etapu (zawodów ogólnopolskich)

Do zawodów ogólnopolskich kwalifikuje się 170 najlepszych uczestników – po 5 z każdego okręgu (80 osób) oraz 90 osób z najwyższymi wynikami z listy rankingowej. Aby znaleźć się na liście, należy uzyskać co najmniej po 15 punktów z obu części etapu pisemnego i 20 punktów z etapu ustnego zawodów okręgowych.

Zawody ogólnopolskie – część pisemna

W trzecim etapie uczestnicy piszą wypracowanie oraz test językowy.

Do wyboru są trzy tematy. W wypracowaniu można odnieść się do literatury obowiązującej w etapie szkolnym, lektur szkolnych lub samodzielnie wybranych tekstów literackich. Czas trwania tej części to 120 minut.

W ramach testu językowego sprawdzane są te same umiejętności, co w II etapie, a dodatkowo pojawiają się zadania z zakresu stylistyki czy umiejętności dostosowania języka do sytuacji komunikacyjnej. Test składa się z zadań otwartych, a czas na jego rozwiązanie to 90 minut.

Zawody ogólnopolskie – część ustna

Część ustna III etapu polega na przedstawieniu przez uczestnika wypowiedzi na jeden z podanych tematów. Lista zagadnień jest publikowana na stronie OLiJP-SP, dlatego można się przygotować do tego etapu w domu. Po zaprezentowaniu wypowiedzi uczestnik odbywa rozmowę z komisją, w której musi wykazać się własnymi refleksjami oraz znajomością kontekstów wykraczających poza program szkoły podstawowej.

Po tej części tworzona jest lista rankingowa. Najlepsi uzyskują tytuł Laureata, a wszyscy uczestnicy III etapu – tytuł Finalisty.