Olimpiada Literatury i Języka Polskiego dla Szkół Podstawowych to konkurs skierowany do uczennic_uczniów szkół podstawowych (szczególnie VII i VIII klasy) sprawdzający wiedzę z języka polskiego.
Udział w Olimpiadzie jest bezpłatny, a przywileje, które czekają na najlepszych, to:
· Osoby z tytułem Finalisty i osoby z tytułem Laureata – zwolnienie z egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego (automatyczny wynik 100%) oraz przyjęcie do wybranej szkoły średniej poza kolejnością.
Przywileje opisuje Dziennik Ustaw:
Ale precyzyjniej Prawo oświatowe: https://lexlege.pl/prawo-oswiatowe/art-132/
Olimpiada Literatury i Języka Polskiego dla Szkół Podstawowych składa się z trzech etapów:
· zawodów szkolnych (3−14 października 2022);
· zawodów okręgowych (część pisemna: 28 stycznia 2022, część ustna: 25 lutego 2022);
· zawodów ogólnopolskich (25 marca/ 14 – 15 kwietnia 2022).
Jak wygląda etap szkolny Olimpiady Literatury i Języka Polskiego dla Szkół Podstawowych?
Na kilka tygodni przed etapem szkolnym ogłaszana jest lista tematów i lektur obowiązujących podczas etapu szkolnego. Możesz się z nią zapoznać na stronie olijpsp.pl
PAMIĘTAJ! Trzeba zgłosić chęć uczestnictwa do 28 października:
Do każdego tematu obowiązuje znajomość lektur (głównie współczesnych).
Podczas zawodów szkolnych osoby biorące udział w Olimpiadzie piszą wypracowanie na jeden wybrany przez siebie temat. Forma wypowiedzi zależy od polecenia – może to być np. rozprawka, charakterystyka lub sproblematyzowany opis.
Czas pisania: 2 lekcje
W 2022 r. trzeba przygotować się z następujących zagadnień:
1) Warto poznawać świat. Napisz artykuł do gazetki szkolnej, zachęcający do podróży. Odwołaj się do doświadczeń literackich bohaterów.
2) Napisz list do przyjaciół zawierający relację z podróży, które odbyłeś/odbyłaś z bohaterami wybranych utworów literackich. „Moja podróż marzeń”.
3) Napisz ofertę biura podróży, w której przekonasz klientów do wędrówki śladami wybranych postaci literackich.
-
Jules Verne, W 80 dni dookoła świata, przekład Zbigniew Florczak, Wydawnictwo Wilga, Warszawa 2019 lub inne wydania w tym przekładzie (wyd. 1: Warszawa 1952).
-
Catherine Clément, Podróż Teo, przekład Adam Szymanowski, Wydawnictwo Cyklady, Warszawa 1999.
-
Ryszard Kapuściński, Droga do Kumasi; Ja, biały; W cieniu drzewa, w Afryce, w: tegoż, Heban, Agora, Warszawa 2008 lub inne wydania (wyd. 1: Warszawa 1998).
-
Dorota Terakowska, Córka Czarownic, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2022 lub inne wydania (wyd. 1: Chotomów 1991).
-
Adam Bahdaj, Podróż za jeden uśmiech, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2019 lub inne wydania (wyd. 1: Warszawa 1964).
TEMATY
Zagadnienie II. Planeta – przyroda – my. Jak literatura uczy rozumienia natury
-
Adolf Dygasiński, Zając, wydanie dowolne (zalecane wydania ze słownikiem trudniejszych wyrazów).
-
Sara Pennypacker, Pax, przekład Dorota Dziewońska, Wyd. IUVI, Kraków 2016.
-
Colin Thiele, Chłopiec z burzy, w: tegoż, Chłopiec z burzy i inne opowiadania, przekład Danuta Górska, Janusz Ochab, Robert Waliś, Wyd. Albatros, Warszawa 2019.
-
Yann Martel, Życie Pi, przekład Zbigniew Batko, Wyd. Znak, Kraków 2003.
-
Cezary Harasimowicz, Mirabelka, Wyd. Zielona Sowa, Warszawa 2018 (lub wydanie następne).
Prace są oceniane przez nauczycieli pracujących w szkole na podstawie następujących kryteriów:
· samodzielność i oryginalność opracowania,
· wyraziste zasady budowy wywodu (kompozycja pracy),
· językowy poziom wypowiedzi (poprawność języka, spójność wywodu, odpowiedni dobór środków stylistycznych)
O skierowaniu autorów najlepszych prac do II etapu decydują nauczyciele szkolni, a następnie jury Komitetu Okręgowego.
Zawody okręgowe – część pisemna
Część pisemna II etapu składa się z dwóch części:
· wypracowanie – uczestnicy piszą rozprawkę na jeden z podanych tematów, czas trwania tej części to 120 minut
· test językowy – arkusz sprawdzający wiedzę z zakresu poprawności językowej, składni, fleksji, słowotwórstwa, frazeologii, semantyki i stylistyki, czas trwania tej części to 90 minut
Wypracowanie i test językowy odbywają się tego samego dnia. Do drugiej części II etapu przechodzą ci uczestnicy, którzy uzyskali co najmniej połowę punktów w każdej z części.
Część ustna II etapu polega na głosowej interpretacji wylosowanego wiersza oraz rozmowie z członkami komisji jurorskiej. Uczestnik ma 20 – 30 minut na przygotowanie się do swojej wypowiedzi, a następnie prezentuje swoje przemówienie.
Głównymi kryteriami oceny głosowej interpretacji są:
· umiejętność zinterpretowania utworu,
· poziom i samodzielność przygotowania,
· znajomość reguł poetyki,
· znajomość kontekstów biograficznych,
· spójność wypowiedzi i interpretacji utworu,
· poziom kultury języka.
Ponadto ocenie podlega umiejętność wysłuchania pytań od komisji i udzielenia na nie odpowiedzi, a także zdolność do wchodzenia w dialog (lub polemikę).
W tej części można uzyskać aż 40 punktów.
Kwalifikacja do III etapu (zawodów ogólnopolskich)
Do zawodów ogólnopolskich kwalifikuje się 170 najlepszych uczestników – po 5 z każdego okręgu (80 osób) oraz 90 osób z najwyższymi wynikami z listy rankingowej. Aby znaleźć się na liście, należy uzyskać co najmniej po 15 punktów z obu części etapu pisemnego i 20 punktów z etapu ustnego zawodów okręgowych.
Zawody ogólnopolskie – część pisemna
W trzecim etapie uczestnicy piszą wypracowanie oraz test językowy.
Do wyboru są trzy tematy. W wypracowaniu można odnieść się do literatury obowiązującej w etapie szkolnym, lektur szkolnych lub samodzielnie wybranych tekstów literackich. Czas trwania tej części to 120 minut.
W ramach testu językowego sprawdzane są te same umiejętności, co w II etapie, a dodatkowo pojawiają się zadania z zakresu stylistyki czy umiejętności dostosowania języka do sytuacji komunikacyjnej. Test składa się z zadań otwartych, a czas na jego rozwiązanie to 90 minut.
Zawody ogólnopolskie – część ustna
Część ustna III etapu polega na przedstawieniu przez uczestnika wypowiedzi na jeden z podanych tematów. Lista zagadnień jest publikowana na stronie OLiJP-SP, dlatego można się przygotować do tego etapu w domu. Po zaprezentowaniu wypowiedzi uczestnik odbywa rozmowę z komisją, w której musi wykazać się własnymi refleksjami oraz znajomością kontekstów wykraczających poza program szkoły podstawowej.
Po tej części tworzona jest lista rankingowa. Najlepsi uzyskują tytuł Laureata, a wszyscy uczestnicy III etapu – tytuł Finalisty.