Nie ma znaczenia, jaki egzamin piszesz – w starej, czy nowej formule. Kolejność działań powinna być taka sama.
Po pierwsze – czytasz pytania.
Po drugie – czytasz tekst/teksty (skoro znasz już pytania, będzie łatwiej szukać odpowiedzi).
Po trzecie – rozwiązujesz zadania od najłatwiejszego do najtrudniejszego, ale pamiętaj o zadaniu pisemnym za 3 punkty i nigdy go nie pomijaj. Nie trać czasu na zbyt długie rozważanie odpowiedzi w zadaniu za jeden punkt. Idź szybko do wypracowania.
Po czwarte – czytaj uważnie polecenia!
W każdym zadaniu sprawdzane są inne umiejętności. Zwracaj uwagę na czasowniki, które występują w poleceniach, bo informuje o tym, czego się od ciebie oczekuje.
Np.:
- podaj, wymień, nazwij – krótka odpowiedź, bez wyjaśniania
- określ, opisz – przedstaw przyczynę, opisz zwięźle
- rozstrzygnij – zajmij stanowisko (teza) i je uzasadnij (argument)
- wyjaśnij – podaj przyczynę, skutki problemu, którego dotyczy polecenie
- uzasadnij, sformułuj argument – odnieść się do tezy, poglądu, opinii zawartej w poleceniu
- wypisz, zacytuj – zacytuj
Facebook
Twitter
LinkedIn