LITERATURA 

„Pan Tadeusz” Adam Mickiewicz –  zamek w posiadaniu Sopliców w wyniku targowicy; 

„Dziady cz. III” Adam Mickiewicz – odniesienia do represji i cierpienia w wyniku akcji Nowosilcowa, który podlega carowi (Mikołaj I Romanow); 

„Syzyfowe prace” Stefan Żeromski – rusyfikacja pod zaborami (Aleksander II Romanow); 

„Krzyżacy” Henryk Sienkiewicz – postacie historyczne (Jagiełło) i fikcyjne, odtworzenie języka i kultury średniowiecza – archaizacja – opis bitwy pod Grunwaldem; powstanie na Żmudzi – zgodnie z prawdą historyczną, ale idealizuje bohatrów – np. Jadwiga jest niemal świętą; podkreśla, waleczność, w pozytywizmie ku pokrzepieniu serc, by wskrzesić moc Polaków pod zaborami, wybiera tylko to, co chce pokazać; 

„Lalka” Bolesław Prus – nie ma ukazanych zaborów i rzeczywistości w państwie pełnym funkcjonariuszy moskiewskich, chociaż to powieść realistyczna; 

”U nas w Auschwitzu”/”Proszę państwa do gazu” Tadeusz Borowski – obozowa rzeczywistość, gdzie człowiek nie ma wartości, rządzi inne prawo – behawioryzm, zezwierzęcenie, dotychczasowe pojęcia tracą znaczenie;

”Zdążyć przed panem Bogiem” Hanna Krall – rozmowa z Markiem Edelmanem – kardiochirurgiem i jednym z przywódców powstania w getcie, który przeżył i opowiada o tamtych wydarzeniach;

”Medaliony” Zofia Nałkowska – autorka opisuje historię prześladowań, ponieważ działa w Głównej Komisji Badania Zbrodni Niemieckich w Polsce;

”Inny świat” Gustaw Herling-Grudziński – o zsyłkach na Syberię do łagrów i przemocy wobec więźniów, którzy trafiają tam niewinni i lądują wraz z mordercami, okrutne praktyki, odczłowieczenie, człowiek to zwierzę i skoro przetrwał, to znaczy, że ma wiele na sumieniu. 

”Sto lat samotności” Gabriel Garcia Marquez – Kompletna historia miasta i rodziny od początku do końca

    FILM 

„Jojo Rabbit” reż. Taika Waititi – o chłopcu, który jest nazistą, ma wymyślonego przyjaciela Hitlera, odwołania do II wojny światowej i Hitlerjugend; 

”Wołyń” reż. Wojciech Smarzowski – Polacy i Ukraińcy, którzy zajmują te same ziemie już w trakcie uroczystości weselnych, wykazują nienawiść wobec siebie, pokazano krwawe i okrutne praktyki;

”Miasto 44” reż. Jan Komasa – młodzi bohaterowie w obliczu powstania; 

”Ostateczne rozwiązanie” reż Frank Pierson – plan zagłady żydów; 

    MUZYKA

„Wojenko” Lao Che – tłumaczenie dziecku, czym jest wojna; personifikacja i porównanie II wojny światowej do dziewczynki; 

„Sen Katarzyny” Kaczmarski –  o okrutnej carycy i jej podbojach miłosnych;

Rok 1812 (uwertura) – Piotr Czajkowski, odparcie wojsk Napoleona Bonaparte i obrona Moskwy przed nimi, czego efektem była bitwa pod Borodino w 1812 

    INNE SZTUKI:     TEATR, MALARSTWO, RZEŹBA: 

„Nasza klasa” Tadeusza Słobodzianka w teatrze Dramatycznym (także książka) o dorosłych w trakcie II wojny światowej, którzy jako dzieci bawili się razem, a później mordowali i gwałcili tylko dlatego, że niektórzy z nich byli Żydami (https://teatrdramatyczny.pl/nasza-klasa)