LITERATURA
„Mistrz i Małgorzata” Michaił Bułhakow – Mistrz jest alter ego Bułhakowa i nowym wcieleniem Fausta, cierpi z powodu krytyki swojego dzieła, potrzebuje kobiety-muzy, by pisać;
„Evviva l’arte” Kazimierz Przerwa-Tetmajer – artysta gardzi filistrem, żyje w biedzie, ale oddaje się sztuce;
„Exegi monumentum” Horacy – twórczość jest jak pomnik, który przetrwa przez wieki i sprawi, że pamięć o artyście nie zginie;
„Pieśń XXIV” Jan Kochanowski parafrazuje Horacego i mówi o tym, że pamięć o nim nigdy nie zginie, bo jest artystą, non omnis moriar, więc nie ma co płakać na jego pogrzebie;
„Nie-boska komedia” Zygmunt Krasiński – Orcio jest niewidomy i na dodatek jest dzieckiem, to daje w tradycji romantycznej dużo wrażliwości, wymyśla nawet słowa modlitwy, czego ojciec nie pochwala, chociaż sam marzył kiedyś o byciu artystą i jako Mąż poszedł za złudną muzą i zdradził z poezją życie rodzinne;
„Wesele” Stanisław Wyspiański – Poeta to Kazimierz Przerwa-Tetmajer – marzy o wielkich bohaterach i poezji, która będzie oddziaływała na czytelników, a jednocześnie chce pisać wg zasady ”sztuka dla sztuki” – nie umie tego pogodzić, czuje niemoc, jest dekadentem;
„Konrad Wallenrod” Adam Mickiewicz – wajdelota czyli bard wychowuje Konrada na mściciela i śpiewa pieśni o jego roli oraz historii, jest nauczycielem moralności, honoru;
„Dziady cz. III” Adam Mickiewicz – Konrad nazywa się mistrzem, jest pyszny (hybris), nie było lepszego przed nim i po nim nie będzie, mogą jego śpiewu słuchać tylko Bóg i natura; ludzie nie są gotowi na wielkość jego słów;
”Droga nad przepaścią w Czufut-Kale” Adam Mickiewicz – pielgrzym poznaje tajemnice istnienia, znajduje wśród przepaści odpowiedź na pytania metafizyków, jest to koncepcja romantycznego poety, który dostrzega więcej, bo jest wybrańcem;
”Testament mój” Juliusz Słowacki – podmiot liryczny cierpiał z narodem, nie był wyjątkowy, starał się być jak najbliżej ludzi i ich emocji, poświęcił się dla ojczyzny, pisząc utwory – wspierał słowem.
”Pan Tadeusz” Adam Mickiewicz – Epilog – podmiot liryczny, alter ego autora mówi o tym, gdzie i dlaczego pisze epos i wyraża nadzieję, że jego księgi będą czytane we wszystkich domach.
FILM
„Powidoki” reż. Andrzej Wajda – o Władysławie Strzemińskim i trudnościach twórcy w okresie stalinizmu, o roli sztuki w życiu społecznym;
„Twój Vincent” – biografia Vincenta van Gogha w stylu jego malarstwa i opowiadający o jego wrażliwości i samotności;
„Ostatnia rodzina” reż. Jan P. Matuszyński – o życiu Zdzisława Beksińskiego i jego rodzinie, w której nikt poza sztuką się nie liczył, o samotności emocjonalnej życia z artystą, który jest aspołeczny i głównie fascynuje się tym, co wymyśla;
„Ray”; „Skazany na bluesa”, „Spacer po linie”; „Bohemian Rhapsody”; – filmy biograficzne o muzykach
„Rocketmen” – historia Eltona Johna, człowieka wrażliwego, który przez lata zmagał się z uzależnieniami i problemami psychicznymi;
„Green Book” reż. Peter Farrelly -o Doni Shirleyu czarnoskórym pianiście;
”Zakochany Goethe” reż. Philipp Stolzl – o inspiracjach i tworzeniu „Cierpień młodego Wertera”;
”Whiplash” – o perkusiście;
”Amadeusz” groteskowy film o życiu Mozarta;
MUZYKA
Don McLean – „Vincent (Starry, Starry Night)” o Vincencie van Goghu;
INNE SZTUKI: TEATR, MALARSTWO, RZEŹBA