W mózgu z ADHD dopa­mi­na jest mniej aktyw­na niż w mózgu neu­ro­ty­po­wym.
Dopa­mi­na jest nie­zbęd­na do kon­cen­tra­cji, kon­tro­li impul­sów i moto­ry­ki.
Jej brak to zabu­rze­ni kon­cen­tra­cji, impul­syw­ność, hiper­ak­tyw­ność.
Jak zapew­nić sobie dopa­mi­no­wy zastrzyk?
Każ­de uza­leż­nie­nie jest wyni­kiem tej potrze­by, gry dają natych­mia­sto­we wyna­gro­dze­nie w posta­ci dopa­mi­ny, gdy odbie­rasz dziec­ku dostęp do niej — powo­du­jesz dys­kom­fort psy­chicz­ny.

Jakie są kon­se­kwen­cje bra­ku dopa­mi­ny?
- płacz­li­wość, depre­sja
- roz­tar­gnie­nie
- się­ga­nie po używ­ki jako krót­ko­trwa­łe zapew­nie­nie sobie zastrzy­ków dopa­mi­ny
- trud­no­ści z przy­wią­za­niem i roman­ty­zmem
- odse­pa­ro­wa­nie od czu­cia
- spa­dek libi­do.

Czy są spo­so­by na zastrzyk dopa­mi­ny?
- nowe hob­by, spor­ty, przed­się­wzię­cia
- spę­dza­nie cza­su na tym, co się lubi (uwa­ga! czas wte­dy pły­nie szyb­ciej, co też ma zwią­zek z dopa­mi­ną)
- emo­cje i ruch (lepiej zapa­mię­tu­je­my, gdy wyda­rze­nia mają zwią­zek z sil­ny­mi emo­cja­mi: zło­ści lub pożą­da­nia), a zatem w tym „idź pobie­gaj” jest tro­chę sen­su
- spor­to­wa rywa­li­za­cja
- joga!
- dotyk i masa­że
- muzy­ka i taniec
- pozna­nie sie­bie i zapew­nia­nie sobie odpo­wied­nie­go roz­kła­du ener­gii.

Czło­wiek z ADHD musi być świa­do­my tego, jak funk­cjo­nu­je, co jest wręcz nie­moż­li­we, gdy jest się dziec­kiem. Tutaj istot­na jest rola czuj­nych doro­słych i wzrost świa­do­mość o aty­po­wo­ści – zarów­no wśród rodzi­ców, jak i nauczycieli.