LITERATURA
„Sklepy cynamonowe” Bruno Schulz – Drohobycz jako labirynt i kraina dzieciństwa;
„Proces” Franz Kafka – miasto nieokreślone, prawdopodobnie Praga; labirynt, pełen biurokracji, nie ma ucieczki;
„Zbrodnia i kara” Fiodor Dostojewski – Petersburg jako miasto pełne oszustw, morderstw, gorące, bez warunków do życia, dusi mieszkańców;
„Mistrz i Małgorzata” Michaił Bułhakow – Moskwa jako ostatni krąg piekła, upał, najgorsze miejsce na ziemi, pełne fałszywych ludzi, rządzi tam system totalitarny, miasto – więzienie, nie ma z niego ucieczki;
„Buszujący w zbożu” J.D. Salinger – błądzi po ulicach Nowego Jorku, próbując odnaleźć siebie
“Nie kończąca się historia” Michael Ende – Miasto ukazane w wielu formach; pojawia się jako alegoria codzienności, centrum kultury i sztuki, ośrodek władzy, więzienie i forma harmonii.
FILM
„Przygoda na Mariensztacie” reż. Leonard Buczkowski – komedia o odbudowywaniu Warszawy, gender (sic!);
„Joker” reż. Todd Phillips – o upadłym i konsumpcyjnym mieście Gotham;
MUZYKA
„Sen o Warszawie” Niemen – hymn Legii, uwielbienie miasta, które ma rzekę;
„Szlugi i kalafiory” Taco Hemingway – – o nocnym życiu Warszawy, po imprezach;
„Trójkąt” Taco Hemingway – o stacjach metra, miejscach klubowych, modnych barach;
„Jak przygoda to tylko w Warszawie” Irena Santor – o możliwościach, jakie daje stolica;
„Mój hymn o Warszawie” Ralph Kaminski – o mieście, którego się nienawidzi i które się kocha, a finalnie nie chce opuszczać
TEATR
“Król” Teatr Polski – na podstawie powieści Szczepana Twardocha – miasto jako miejsce, którego się nienawidzi, ale kocha, chce się uciec, ale nigdy nie porzuca. Opowieść o targanej konfliktami narodowymi, politycznymi i społecznymi Warszawie u progu drugiej wojny światowej. Socjaliści dzień w dzień stawiają czoła falandze, agresja i przemoc rządzą na ulicach, spolaryzowane media podsycają konflikt – mit zjednoczonej Polski zaczyna upadać.
INNE SZTUKI: MALARSTWO, RZEŹBA