LITERATURA 

„Sklepy cynamonowe” Bruno Schulz – Drohobycz jako labirynt i kraina dzieciństwa; 

„Proces” Franz Kafka – miasto nieokreślone, prawdopodobnie Praga; labirynt, pełen biurokracji, nie ma ucieczki; 

„Zbrodnia i kara” Fiodor Dostojewski – Petersburg jako miasto pełne oszustw, morderstw, gorące, bez warunków do życia, dusi mieszkańców;

 „Mistrz i Małgorzata” Michaił Bułhakow – Moskwa jako ostatni krąg piekła, upał, najgorsze miejsce na ziemi, pełne fałszywych ludzi, rządzi tam system totalitarny, miasto – więzienie, nie ma z niego ucieczki; 

„Buszujący w zbożu” J.D. Salinger – błądzi po ulicach Nowego Jorku, próbując odnaleźć siebie 

“Nie kończąca się historia” Michael Ende – Miasto ukazane w wielu formach; pojawia się jako alegoria codzienności, centrum kultury i sztuki, ośrodek władzy, więzienie i forma harmonii.

    FILM

 „Przygoda na Mariensztacie” reż. Leonard Buczkowski –  komedia o odbudowywaniu Warszawy, gender (sic!); 

„Joker” reż. Todd Phillips – o upadłym i konsumpcyjnym mieście Gotham; 

    MUZYKA 

„Sen o Warszawie” Niemen – hymn Legii, uwielbienie miasta, które ma rzekę; 

„Szlugi i kalafiory” Taco Hemingway – – o nocnym życiu Warszawy, po imprezach; 

„Trójkąt” Taco Hemingway – o stacjach metra, miejscach klubowych, modnych barach; 

„Jak przygoda to tylko w Warszawie” Irena Santor –  o możliwościach, jakie daje stolica; 

„Mój hymn o Warszawie” Ralph Kaminski – o mieście, którego się nienawidzi i które się kocha, a finalnie nie chce opuszczać

    TEATR 

 “Król” Teatr Polski – na podstawie powieści Szczepana Twardocha –  miasto jako miejsce, którego się nienawidzi, ale kocha, chce się uciec, ale nigdy nie porzuca.  Opowieść o targanej konfliktami narodowymi, politycznymi i społecznymi Warszawie u progu drugiej wojny światowej. Socjaliści dzień w dzień stawiają czoła falandze, agresja i przemoc rządzą na ulicach, spolaryzowane media podsycają konflikt – mit zjednoczonej Polski zaczyna upadać. 

INNE SZTUKI: MALARSTWO, RZEŹBA