Roczny plan doskonalenia kadry w zakresie udzielania informacji zwrotnej jest zaledwie propozycją sposobu zaplanowania działań dla kadry pedagogicznej, które mają odbywać się w trybie hybrydowym i umożliwiać współpracownikom nawiązywanie wzajemnych relacji.


DZIAŁANIA:

miesiąc

temat spotkania

działania stacjonarne


działania zdalne


Ustanowienie stałego terminu spotkań, np. pierwszy poniedziałek miesiąca.

Założenie, że większość spotkań odbywa się zdalnie, a spotkania stacjonarne są z góry ustalone w planie

Założenie, że członkowie kadry mają już adresy e-mail w szkolnej domenie na platformie Google i znają narzędzia takie jak Meet, Jamboard czy Classroom.

wrzesień

Współpraca i partnerstwo wspierają rozwój potencjału grupy.


Dyskusja online na Google Meet o tym, jak reagujemy na krytykę, czy odróżniamy ją od porady? Informacja zwrotna jest prezentem, jak musi brzmieć, by mogła cieszyć? 

Czego potrzeba naszemu zespołowi? Jak stworzyć relacje partnerskie?

Dyskusja w losowo wybranych grupach trzyosobowych: https://pl.rakko.tools/tools/59/ i podsumowanie na forum. Stworzenie mapy myśli w Jamboard. 


październik

Cel stosowania informacji zwrotnej?

Indywidualny rozwój i świadomość procesów uczenia się — nie doradzaj w każdej kwestii! 


Przed spotkaniem należy zapoznać się z materiałami dotyczącymi IZ (linki pod tabelą), zwłaszcza https://www.youtube.com/watch?v=7Ls47kpUq0Q

Zastanowić się dlaczego w ogóle warto myśleć o skuteczności i metodach udzielania IZ: zadanie na Classroom do dyskusji w komentarzach dla wszystkich. 


Np.

Plusy: 

  • konieczność określenia kryteriów sprawdzania pracy (Nacobezu)

  • świadomość procesów uczenia się

  • odpowiedzialność

  • komentowanie konkretnego punktu Nacobezu, a nie mnie


Minusy: 

  • czasochłonność i pracochłonność,

  • rozdzielenie oceny kształtującej od sumującej,

  • niemożność podania pełnej informacji zwrotnej do bardzo słabej pracy ucznia,

  • przyzwyczajenie rodziców i uczniów do stopni,

  • trzymanie się kryteriów sukcesu,

  • przyjęty przez szkołę system oceniania,

  • nie widać szybkich efektów.

listopad

Forma udzielania informacji zwrotnej?

Wybrana przez nauczyciela czy ucznia?„mówić trzeba prosto, a myśleć w sposób skomplikowany. Nie na odwrót”


Dyskusja w losowo wybranych przez program https://pl.rakko.tools/tools/59/ grupach (po 3 osoby) w jaki sposób chcemy udzielać informacji zwrotnej, by każda kolejna nie była kopią poprzedniej? Ile możemy przeznaczyć na nie czasu? 

Dlaczego po IZ powinien zostać ślad? 


Szkolenie:

  • Recenzje w plikach elektronicznych pisanych – dodawanie pisemnych recenzji i komentarzy do Dokumentu Google

  • Dodawanie IZ nagranej ustnie (dyktafon w telefonie, wysyłamy plik na dysk, podlinkowujemy do niego w komentarzu Dokumentu Google. 

grudzień

Jaką metodę udzielania IZ wybrać? 

  • FUKO a kanapka?

  • fakty

  • ustosunkowanie (”ja wolę”)

  • konsekwencje (do czego taki błąd może doprowadzić?)

  • oczekiwania (prośby, wola)

  • wydzielamy jeden aspekt i do niego stosujemy FUKO.


Co nas motywuje? Dyskusja i głosowanie: https://www.mentimeter.com/


Dlaczego metoda kanapki nas nie motywuje?

Czym jest metoda FUKO? Jej zalety i wady: dyskusja i ćwiczenia w grupach losowo wybranych po 3 osoby, w tym celu użyjemy aplikacji: https://pl.rakko.tools/tools/59/, grupy spotkają się pod odpowiednimi linkami do Google Meet. 

Po dziesięciu minutach powrót do dyskusji wszystkich uczestników spotkania: dzielenie się uwagami. 


Wizualizacja i metoda dramy: w grupach trzyosobowych (https://pl.rakko.tools/tools/59/, przyjmujemy jedną rolę: uczeń, nauczyciel, obserwator – udzielamy informacji zwrotnej i oceniamy, czy udało się zrealizować metodę FUKO).

Powrót do spotkania dla wszystkich i krótkie podsumowanie wniosków.

styczeń

Błąd w informacji zwrotnej — nastawienie na uczenie się, a nie na sukces.

Omówienie roli błędu w IZ; warsztaty w parach i wspólna praktyka udzielania informacji zwrotnej; nastawienie na wyrażanie komunikatu o błędach

(grupy trzyosobowe, losowo wybrane).


luty

Czy feedback jest skuteczny? Jak obserwować i monitorować postępy odraz skuteczność IZ?


Dyskusja o tym jak obserwować i monitorować postępy oraz skuteczność IZ.

Praca w grupach na Google Meet, tworzenie wspólnej mapy pomysłów w Jamboard (zajęcia w małych grupach, powrót do spotkania dla wszystkich, dzielenie się wnioskami) i ustalenie wspólnego narzędzia do ewaluacji postępów uczniów – jeden dla całej kadry, chyba że grupa będzie wolała indywidualnie wybrane metody sprawdzania skuteczności IZ.

marzec

Jak przyjmować IZ?

Tworzenie planu wzajemnych obserwacji lekcji.


Metoda dramy sprawdzająca reakcje na IZ; stworzenie planu wzajemnych obserwacji lekcji, pary nie mogą być wybrane pod względem bliskości relacji, lecz losowo np. dzięki: https://pl.rakko.tools/tools/59/ 

kwiecień

Obserwacja wzajemnych lekcji (docenianie, zadawanie pytań, wspólna refleksja, informacja zwrotna, dzielenie się doświadczeniem, stawianie pytań czy

zastanawianie się nad ważnymi dylematami).

W pierwszy poniedziałek miesiąca warsztaty w parach i wspólna praktyka udzielania informacji zwrotnej; poza szkoleniem realizacja wzajemnych obserwacji lekcji i ustalenie formy udzielania IZ.


maj

W pierwszy poniedziałek miesiąca warsztaty w parach i wspólna praktyka udzielania informacji zwrotnej; poza szkoleniem realizacja wzajemnych obserwacji lekcji i ustalenie formy udzielania IZ.


czerwiec

Podsumowanie i ewaluacja.

Rada wyjazdowa w terenie, wspólne działanie i podsumowanie pracy z IZ, co nam dała? Czy jest to gra warta świeczki? Czy udzielanie IZ wspomaga procesy uczenia się i wzmacnia świadomość o tego, jak zdobywamy wiedzę?



materiały: 

https://www.youtube.com/watch?v=AvIWq5vnGGY

https://przetargowa.pl/informacja-zwrotna/

https://mfiles.pl/pl/index.php/Informacja_zwrotna

http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.pan-ps-yid-2012-iid-3-art-000000000005

https://www.youtube.com/watch?v=AdYtQHX2LlA

http://wneiz.umk.pl/_upload/Dolna/zasady_udzielania_konstruktywnej_informacji_zwrotnej.html

https://zerobs.pl/zarzadzanie-projektami/informacja-zwrotna-fuko/

https://www.corazlepszafirma.pl/blog/informacja-zwrotna

https://www.edunews.pl/narzedzia-i-projekty/narzedzia-edukacyjne/5618-informacja-zwrotna-w-formie-narady

https://cdw.edu.pl/jak-udzielac-informacji-zwrotnej-chwalic-i-doceniac/

https://aktywnaedukacja.ceo.org.pl/sites/aktywnaedukacja.ceo.org.pl/files/kp_m3_material_01_historia-wos.pdf

http://www.psp7stalowa.pl/rokszkolny/stale/dokumenty/nauczyciel/ocen-ksztalt/3.info-zwrotna.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=7Ls47kpUq0Q

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwi93J-M9pD4AhXj_CoKHdqEDgIQFnoECAMQAQ&url=https%3A%2F%2Fspzawadkaosiecka.pl%2Fprezentacja-iz-1449565650.pdf&usg=AOvVaw0rySixYiQWMdBUBs6EeUpx

https://www.ceo.org.pl/publikacje/ocenianie-ksztaltujace

https://9lib.org/article/jak-udziela%C4%87-informacji-zwrotnej-uczniom.4yrd3pqo