ZDANIA ZŁOŻONE WSPÓŁRZĘDNIE — zbudowane z samodzielnych wypowiedzeń, każde ze zdań ma swój czasownik, a są one połączone ze sobą za pomocą spójników:
ŁĄCZNE — uzupełniają się: — — — -…i, oraz, a, ani, jak, również… — — — — –
Mikołaj zagra w koszykówkę i pojeździ na kierownicy
PRZECIWSTAWNE — treść jednego zdania przeciwstawna w stosunku do drugiego
— — — -> albo, lub, a, natomiast, zaś < — — — —
Marek zje zupę pomidorową albo rosół
ROZŁĄCZNE — zdania się wykluczają
< — — — …albo, lub, czy, bądź — — — ->
Janek zagra na konsoli albo nie zagra
WYNIKOWE — treść zdania wynika z drugiego (ten spójnik może być tylko w domyśle, nie musi być zapisany:
— — — -> więc, toteż, dlatego, zatem — — — ->
Hermenegilda nie miała maseczki w sklepie, dlatego zachorowała na koronawirusa
*WŁĄCZNE — drugie zdanie uzupełnia pierwsze (jakby były jednym zdaniem)
— — — < czyli, to jest, mianowicie > — — — —
Zjadłem curry, czyli ostrą indyjską potrawę
Co robić? Szukasz zdania nadrzędnego, z niego wynika pytanie, na które odpowiedź jest w zdaniu podrzędnym, to jakie zadasz pytanie, decyduje o typie zdania podrzędnego.
Np. (1) Poważny jest człowiek,(2) który nie odnosi się poważnie do rzeczy niepoważnych.
1 – nadrzędne -> (jaki? który?) -> 2 – podrzędne przydawkowe
ZDANIA ZŁOŻONE PODRZĘDNIE — zdanie nadrzędne uzupełnione zdaniem podrzędnym
PODMIOTOWE — zdanie nadrzędne zawiera wyrażony lub domyślny zaimek wskazujący; odpowiada na pytania: kto? co?
Przed naszym autem coś przebiegło, chyba pies. co?
Wydawało im się, że słyszą muzykę? co?
Przed naszym domem ktoś stał, to chyba był listonosz. kto?
ORZECZNIKOWE — określa orzecznik zdania nadrzędnego i odpowiada na pytania: kim jest? czym jest?
Widziałem dzisiaj kolegę z klasy, jest uczniem 6a
Widziałem dzisiaj w parku nowego kolegę z klasy, jest on harcerzem.
PRZYDAWKOWE — zastępuje lub uzupełnia przydawkę w zdaniu nadrzędnym i odpowiada na pytania: jaki? który? czyj? ile?
Był najważniejszym z tych, którzy wycierpieli.
Spotkałem psa na ulicy, był mojego kolegi
Zloty pociąg będzie tego, kto zdoła go znaleźć. czyj?
DOPEŁNIENIOWE — pełni funkcję dopełnienia zdania nadrzędnego i odpowiada na pytania przypadków zależnych: kogo? czego? komu? czemu? kogo? co? z kim?
Zastanawiała sie, czy nowy rok okaże sie pomyślny nad kim? nad czym?
Nie bój się, że ci coś zrobią. kogo? czego? tego...
Dbał o to, żeby jego sklep wyglądał ładnie – o kogo?co?
OKOLICZNIKOWE — określają: miejsce, czas zdarzenia, sposób istnienia lub wykonywania czynności; ukazują cel; podają warunek; wyjaśniają, dlaczego wydarzyła się jakaś sytuacja; mówią o sytuacji kontrastującej, przeciwnej — to wszystko w odniesieniu do zdania nadrzędnego
miejsca: gdzie? skąd? dokąd?
czasu: kiedy? odkąd?
stopnia i miary: ile cm? ile kg?
celu: po co? w jakim celu?
przyczyny: dlaczego? z jakiej przyczyny?
sposobu: jak? w jaki sposób?
warunku: pod jakim warunkiem? w jakim wypadku?
przyzwolenia: mimo co? mimo czego?
℗Zanim wrócił z pracy, (N)zrobiło się ciemno. zdanie podrzedne okolicznikowe czasu
(N)Biegł, dokąd go oczy poniosły ℗. zdanie podrzedne okolicznikowe miejsca
CIEKAWOSTKA
od spójnika który — zawsze zaczyna się zdanie podrzędne przydawkowe
1 krok: czy zdanie jest złożone współrzędnie (jest równe sobie i połączone spójnikami?) czy nadrzędno-podrzędnie (jedno zdanie zadaje pytanie, a drugie na nie odpowiada)?
2 krok: a) jeśli współrzędnie, to jaki to typ zdania?
b) jeśli nadrzędno-podrzędnie to znajdź zdanie nadrzędne – zaznacz je na niebiesko; postaw odpowiednie pytanie i od tego pytania będzie zależało jakie to jest zdanie podrzędne, bo ma ono na nie odpowiedać