Co sprawia, że człowiek staje się dla drugiego człowieka bohaterem? to temat wypracowania maturalnego, który pojawił się na maturze podstawowej w maju 2023 r. W tym wpisie znajdziesz wszystko, co może Cię zainteresować na temat rozprawki Co sprawia, że człowiek staje się dla drugiego człowieka bohaterem? dla człowieka:
- zasady oceniania
- wyjaśnienie, o czym można napisać przy okazji tego tematu
- propozycje kontekstów
- przykładowe wypracowanie z zasobów CKE
- podpowiedzi od ekspertów z CKE
Jeżeli szukasz gotowca, który wykorzystasz w swoim wypracowaniu, to mam dla Ciebie złą wiadomość – w tym wpisie tego nie znajdziesz.
Jeżeli jednak chcesz się nauczyć pisać doskonałe wypracowanie, to czytaj dalej, ponieważ pokażę Ci, co zrobić, żeby prawidłowo omówić ten temat.
Co sprawia, że człowiek staje się dla drugiego człowieka bohaterem? – wypracowanie maturalne
Zacznijmy od początku – czyli od tego, jakie zadanie przed Tobą stoi. Oto treść polecenia z matury w maju 2023 r.
Temat 2.
Co sprawia, że człowiek staje się dla drugiego człowieka bohaterem?
W pracy odwołaj się do:
- lektury obowiązkowej – wybranej spośród lektur wymienionych na stronach 3 i 4 tego arkusza egzaminacyjnego
- innego utworu literackiego – może to być również utwór poetycki
- wybranych kontekstów.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę podczas omawiania tego tematu?
Odpowiedź na to pytanie wynika wprost z uszczegółowienia zasad oceniania (czyli z pliku, który znajduje się w zasadach oceniania matury w maju 2023).
Wynika z tego, że przy opracowaniu tematu Co sprawia, że człowiek staje się dla drugiego człowieka bohaterem? musisz:
- odwołać się do lektury obowiązkowej (bez tego dostaniesz 0 punktów za wypracowanie)
- wymienić czynnik powodujący, że ktoś dla kogoś staje się bohaterem, odwołać się do bohaterstwa jednostki lub zbiorowości i określić, kto dla kogo staje się bohaterem (musisz omówić wszystkie te trzy elementy na przykładzie każdego utworu literackiego; jeśli omówisz tylko jeden element, wówczas utwór zostanie wykorzystany co najwyżej częściowo funkcjonalnie)
Poniżej znajdziesz natomiast uszczegółowienie zasad oceniania tematu Co sprawia, że człowiek staje się dla drugiego człowieka bohaterem? (wraz z wyjaśnieniem pojęć kluczowych).
Co sprawia, że człowiek staje się dla drugiego człowieka bohaterem? – zasady oceniania
Poniżej znajdziesz uszczegółowienie zasad oceniania tego tematu. Dlaczego to ważne? Pamiętaj, że dzięki uszczegółowieniu zasad oceniania możesz się dowiedzieć, co należało napisać, aby utwory literackie zostały uznane za omówione w pełni funkcjonalnie!
Uszczegółowienie zasad oceniania:
1. Rozumienie pojęć:
a) człowiek
− każda postać literacka (a w przypadku kontekstów – również np. filmowa), w tym postacie, które nie są ludźmi
− jednostka ALBO zbiorowość (grupa ludzi) / bohater zbiorowy
b) bohater, np.
− przykład/wzór/idol/autorytet
− jednostka odznaczająca się męstwem
− jednostka wzbudzająca w danej chwili czyjeś zainteresowanie
− jednostka, którą ktoś jest czasowo zafascynowany
c) relacja: człowiek bohaterem dla drugiego człowieka, np.
− bohater literacki dla drugiego bohatera literackiego (a w przypadku kontekstu – bohater filmowy dla drugiego bohatera filmowego)
− bohater literacki dla czytelnika (a w przypadku kontekstu – bohater filmowy dla widza)
− postać literacka dla autora, który ją wykreował (a w przypadku kontekstu – postać filmowa dla reżysera/autora scenariusza, który ją wykreował)
d) co sprawia – pozytywny albo negatywny, stały albo zmienny czynnik (np. cecha, zachowanie, postawa) powodujący, że ktoś dla kogoś staje się bohaterem.
2. Wypracowanie przynajmniej częściowo dotyczy problemu wskazanego w poleceniu, jeżeli w pracy zdający omówił:
a) bohaterstwo jednostki/zbiorowości / przykład bycia bohaterem
ALBO
b) czynnik powodujący, że ktoś dla kogoś staje się bohaterem
ORAZ
c) praca zawiera opinię albo uzasadnienie.
3. Utwór literacki uznaje się za wykorzystany w pełni funkcjonalnie, jeżeli zdający w argumentacji odwołał się:
a) do bohaterstwa jednostki/zbiorowości
ORAZ
b) określił, kto dla kogo staje się bohaterem
c) wymienił czynnik powodujący, że ktoś dla kogoś staje się bohaterem.
4. Utwór literacki uznaje się za wykorzystany częściowo funkcjonalnie, jeżeli zdający w argumentacji odwołał się:
a) do bohaterstwa jednostki/zbiorowości
ALBO
b) wymienił czynnik powodujący, że ktoś dla kogoś staje się bohaterem.
5. Charakterystykę bohatera uznaje się za argumentację, jeżeli zdający formułuje wnioski wynikające z opisu/analizy cech bohatera.
6. Lektura obowiązkowa – dowolna lektura obowiązkowa, wybrana spośród lektur wymienionych na stronach 3 i 4 arkusza, ilustrująca zagadnienie sformułowane w temacie.
Źródło: Zasady oceniania rozwiązań zadań.
Chcesz się dobrze przygotować do matury z języka polskiego?
Skorzystaj z mojego opracowania wszystkich 76 pytań jawnych na maturę ustną w 2026, 2027 i 2028 roku.
Pamiętaj, że dobrze opracowane pytania jawne mogą Ci pomóc także podczas pisania wypracowania!
Baba radzi – co zrobić, aby napisać prawidłowe wypracowanie na temat: Co sprawia, że człowiek staje się dla drugiego człowieka bohaterem? Utwory literackie
W pierwszej kolejności: zastanów się, w których znanych Ci utworach literackich pojawia się motyw bohaterstwa. Proponuję, aby punktem wyjścia były poniższe pytania jawne na maturę ustną 2026-2028:
Mitologia (cz. I – Grecja):
Iliada (fragmenty):
Antygona:
Lament świętokrzyski (fragmenty):
Pieśń o Rolandzie (fragmenty):
Dziady cz. III:
Lalka:
Potop (fragmenty):
Zbrodnia i kara:
Przedwiośnie:
Proszę państwa do gazu:
Inny świat (fragmenty):
Zdążyć przed Panem Bogiem:
Dżuma:
Rok 1984:
Temat rozważony? W takim razie teraz stwórz klucz interpretacyjny – zastanów się, które czynniki sprawiające, że człowiek staje się dla drugiego człowieka bohaterem, mogą się ze sobą łączyć. Dzięki temu Twoja praca będzie sprawiała wrażenie przemyślanej. Pamiętaj, że omawiane wątki powinny jakoś się ze sobą łączyć. Przeanalizuj zatem zagadnienie tak, aby przedstawić różnorodne argumenty, które będą razem tworzyć przemyślaną wypowiedź.
Chcesz się dobrze przygotować do matury z języka polskiego?
Skorzystaj z mojego opracowania wszystkich 76 pytań jawnych na maturę ustną w 2026, 2027 i 2028 roku.
Pamiętaj, że dobrze opracowane pytania jawne mogą Ci pomóc także podczas pisania wypracowania!
Co sprawia, że człowiek staje się dla drugiego człowieka bohaterem? – jak należy zrealizować ten temat? Opinia ekspertów z CKE
Jeżeli dalej nie wiesz, jak się zabrać za ten temat wypracowania maturalnego, możesz również skorzystać z podpowiedzi przygotowanych przez ekspertów z CKE. Poniższa treść pochodzi ze sprawozdania CKE z 19 września 2023 r. i zawiera ekspercki komentarz na temat założeń tego tematu wypracowania.
Zdający, który wybrał temat 2., miał za zadanie zredagować dłuższą wypowiedź o charakterze argumentacyjnym. Poprawna realizacja wymagała rozważenia sformułowanego w temacie problemu: Co sprawia, że człowiek staje się dla drugiego człowieka bohaterem?, tj. omówienia czynników wpływających na uznanie przez jednostkę albo zbiorowość określonego człowieka (lub grupy ludzi) za bohatera (bohaterów). Po sformułowaniu własnego stanowiska, należało przedstawić spójny z przyjętym rozstrzygnięciem wywód wynikający ze zrozumienia tematu oraz wybranego przez siebie tekstu lektury obowiązkowej, innego tekstu literackiego oraz wybranych kontekstów.
Ponieważ pole semantyczne leksemu bohater obejmuje zarówno przykład, wzór, idola i autorytet, jak też jednostkę, która odznacza się szeroko pojętym męstwem, ale także taką, która w danej chwili wzbudza czyjś podziw lub zainteresowanie/fascynację, maturzyści najczęściej konstruowali wywód, wybierając jedno ze wskazanych znaczeń oraz przyjmując kryterium wewnątrztekstowe (postać literacka bohaterem dla innej postaci) albo zewnątrztekstowe (postać literacka bohaterem w oczach odbiorcy tekstu). Wypowiedzi realizujące temat w sposób pełny zawierały w argumentacji trzy elementy: wskazywały osobę lub grupę ludzi, która uznaje kogoś za bohatera, określały tożsamość bohatera oraz określały czynnik (czynniki), ze względu na który (które) danej postaci można przypisać predykat bohater. Zawężenie tematu do wskazania bohatera albo opisania wyłącznie przyczyny uznania kogoś za bohatera skutkowało uznaniem realizacji tematu za dotyczącą problemu jedynie częściowo.
W argumentacji poświadczającej rozumienie tematu abiturienci odwoływali się do utworów literackich, w tym do lektur obowiązkowych (podobnie, jak w przypadku tematu 1. obligatoryjnym było odwołanie się do jednego tekstu z listy lektur obowiązkowych z II lub III etapu edukacyjnego). Wybierali m.in. Antygonę Sofoklesa, Mitologię Jana Parandowskiego, Iliadę Homera, Pieśń o Rolandzie, Konrada Wallenroda i Pana Tadeusza Adama Mickiewicza, Lillę Wenedę Juliusza Słowackiego, Glorię victis Elizy Orzeszkowej, Potop Henryka Sienkiewicza, Lalkę Bolesława Prusa, Dżumę Alberta Camusa, Inny świat Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, opowiadania obozowe Tadeusza Borowskiego, Tango Sławomira Mrożka.
Wśród przywoływanych kontekstów dominowały historyczne, historycznoliterackie i literackie, filmowe oraz te związane z obserwacją rzeczywistości, kwestiami politycznymi i społecznymi (np. sytuacja wojny w Ukrainie, doświadczenie covidu/lockdownu).
Zdający, realizując temat 2., choć posługiwali się trafnie wybranym materiałem rzeczowym (zarówno literackim, jak i kontekstowym), stosunkowo często poprzestawali na powierzchownej analizie postawy omawianego bohatera (w tego rodzaju sytuacjach odniesienia do tekstów źródłowych miały często charakter linearnego streszczania), skłaniali się do konstatacji, że dana postać jest bohaterem dla innych/ludzi bez próby wyjaśnienia tak sformułowanego stanowiska. Wskazane błędy wpływały negatywnie na kształt rozwiązania problemu przedstawionego w temacie. Niejednokrotnie powierzchowność lub fragmentaryczność odczytań motywacji konkretnych postaci prowadziła do wniosków zniekształcających wymowę utworu (np. Edka z Tanga Sławomira Mrożka uznawano za bohatera rodziny Stomilów, zaś doktora Rieux z Dżumy Alberta Camusa określano mianem bohatera dla ludzkości).
Źródło: SPRAWOZDANIE ZA ROK 2023, EGZAMIN MATURALNY, JĘZYK POLSKI, CKE, 19 WRZEŚNIA 2023 R., SS. 53-54.
Co sprawia, że człowiek staje się dla drugiego człowieka bohaterem? – przykładowa wypowiedź argumentacyjna
Wypowiedź argumentacyjna pochodzi ze sprawozdania CKE z 19 września 2023 r. Link do sprawozdania znajdziesz tutaj.
Bohaterstwo jest motywem podejmowanym w kulturze i sztuce od wieków. Już bajki, które poznajemy w dzieciństwie kreują nam wyjątkowo prosty schemat, w którym waleczny rycerz zabija smoka, ratuje księżniczkę, a cała wioska czy całe królestwo nadaje mu tytuł bohatera. Wraz z upływem lat przychodzi jednak moment, kiedy taka wizja bohaterstwa przestaje być aktualna, adekwatna do rzeczywistości. Jako dorośli ludzie przekonujemy się, że dla drugiego człowieka możemy stać się bohaterem dzięki czynom, ideom czy poświęceniu.
Jedną z takich osób jest Małgorzata, tytułowa bohaterka powieści „Mistrz i Małgorzata” autorstwa Michaiła Bułhakowa. Autor wykreował postać kobiecą, która jest prostolinijną, dobroduszną mieszkanką Moskwy i choć na początku nie wydaje się ona być przykładem bohaterki, w momencie balu u Wolanda udowadnia, że jest godna tego tytułu. Historia Mistrza i Małgorzaty, ich miłości oraz rozłąki, jest przykładem relacji, w której człowiek poświęca się dla drugiej osoby, to też czyni Małgorzata, by odzyskać ukochanego. Decydując się na współpracę z szatanem, Małgorzata ukazuje ogrom swojej miłości i tęsknoty za Mistrzem, jest gotowa zrobić wszystko, by znów mogli być razem. Woland uczynił z niej królową balu, na którym Małgorzata wiele wycierpiała: korona na jej głowie była powodem bólu, uginała się pod ciężarem naszyjnika, jej kolano stało się sine od pocałunków gości z zaświatów. Bohaterka, gdy bal się skończył, była ledwie żywa i zasadniczo już w tym momencie odznaczała się wytrwałością, odwagą i poświęceniem, co jest oznaką bohaterstwa. Jednak Małgorzata zdecydowała się na kolejny szlachetny krok, mianowicie zamiast o mistrza prosiła Wolanda, by za jej zasługi uwolnił dzieciobójczynie Friedę od mąk, których doświadczała po śmierci. Możemy więc uznać Małgorzatę za bohaterkę zarówno dla Mistrza, jak i dla Friedy, a już z pewnością za bohaterkę dla wielu odbiorców powieści. Ten tytuł zapewniły jej chęci do działania, wielka miłość oraz odwaga. Podobny obraz kobiety jako bohaterki wykreował Juliusz Słowacki w „Lilli Wenedzie”, dramacie opowiadającym o losach rodu Wenedów i Lechitów, będących ze sobą w konflikcie. Tytułowa bohaterka jest podobna do Małgorzaty, gdyż wykazuje się bohaterstwem, jest odważna oraz motywuje ją miłość. W tym wypadku jest to miłość do jej ojca, którego trzykrotnie ratuje przed śmiercią. Ten zapał, zawzięcie i odwaga pozwalają nam nazwać Lillę bohaterką.
Męskich postaci, które są godne tytułu bohatera również nie brakuje, a jedną z nich jest Jacek Soplica, główny bohater „Pana Tadeusza”. Adam Mickiewicz na przykładzie tej persony ukazuje nam istotną prawdę dotycząca odkupienia win. Jacek Soplica w młodości był istnym przeciwieństwem słowa bohater, najcięższym z jego grzechów było zastrzelenie Stolnika, którego zamek atakowali Moskale. Jednak przeszedł on przemianę wewnętrzną i na znak pokuty zmienił tożsamość. Jako ksiądz Robak zasłużył się dla ojczyzny, biorąc udział w walkach napoleońskich, czy pełniąc rolę emisariusza w Soplicowie. Najważniejszy jest jednak moment, gdy własnym ciałem osłania Hrabiego przed strzałem, czego skutkiem była gangrena. Był to niewątpliwie czyn bohaterski i z pewnością ksiądz Robak stał się wtedy dla Hrabiego bohaterem. Na łożu śmierci Jacek Soplica wyznaje wszystkie swoje grzechy oraz swoją prawdziwą tożsamość. Nasuwają się więc pytania: Czy przeszłość Jacka zmniejsza rangę jego zasług i poświęceń? Czy mimo jego grzechów wciąż możemy nazwać go bohaterem? Pomocny w tym wypadku staje się „Potop” Henryka Sienkiewicza, w którym również dynamiczną postacią jest Andrzej Kmicic. Kolejnym podobieństwem jest przemiana wewnętrzna oraz zmiana imienia. Przez całą powieść śledzimy postać Kmicica, wiemy, że choć popełnił wiele błędów chciał odkupić swoje winy, co mu się udaje. Znów można zadać te same jak w przypadku Jacka Soplicy pytania, a w odpowiedzi mogą nam pomóc słowa Oleńki, która mówi Kmicicowi, że nie jest godna całować jego ran. Tak więc zarówno Jacek Soplica oraz Andrzej Kmicic pod nowymi imionami odznaczyli się bohaterstwem, wytrwałością i patriotyzmem. Niektórzy mogą twierdzić, że jest to zbyt wyniosły tytuł dla tych bohaterów, lecz warto spojrzeć na to, ile odwagi i siły wymaga od człowieka tak diametralna zmiana swojej osoby.
Każdy z przywołanych przykładów pozwala nam uświadomić sobie dwie ważne prawdy dotyczące bohaterstwa. Pierwsza uczy nas, że najważniejsze są czyny, chęci, poświęcenie i inne istotne dla nas idee. Druga natomiast, dość truistycznie, ukazuje nam, jak bardzo subiektywne są kryteria dotyczące uznawania drugiego człowieka za bohatera. Warto więc pamiętać o różnych postaciach literackich, które mogą nam pomóc w spersonalizowaniu tych kryteriów, jednocześnie służąc nam za wzór bohaterstwa.
Źródło: Sprawozdanie za rok 2023, Egzamin maturalny, Język polski, CKE, 19 września 2023 r., ss. 54-55.
Komentarz do przykładu 59.
Wypracowanie spełnia formalne warunki polecenia:
- nie zawiera błędu kardynalnego
- znajduje się w niej odwołanie do lektury obowiązkowej (Pan Tadeusz Adama Mickiewicza)
- dotyczy problemu wskazanego w poleceniu
- ma formę argumentacyjną.
Kompetencje literackie i kulturowe
W wypracowaniu w sposób w pełni funkcjonalny odwołano się do dwóch utworów literackich (Pana Tadeusza Adama Mickiewicza oraz Mistrza i Małgorzaty Michaiła Bułhakowa), które zostały wykorzystane jako egzemplifikacja stanowiska piszącego wyrażonego we wstępie: (…) dla drugiego człowieka możemy stać się bohaterem dzięki czynom, ideom czy poświęceniu. Zdający ilustruje swoje stanowisko w sposób problemowy, odwołując się do kreacji Małgorzaty z powieści Bułhakowa i w sposób celowy wykorzystuje sytuacje z udziałem bohaterki, które potwierdzają jej bohaterskie i altruistyczne zachowanie (zdolność do poświęcenia się w imię miłości do Mistrza oraz rezygnację z osobistych potrzeb na rzecz uwolnienia dzieciobójczyni Friedy od cierpienia). Do pogłębienia kwestii bohaterstwa Małgorzaty zdający wykorzystał kontekst literacki, pokazując heroiczną postawę Lilli Wenedy z utworu Juliusza Słowackiego. Wieloaspektowość argumentacji tezy widoczna jest również w omówieniu relacji interpersonalnych pomiędzy bohaterami literackimi oraz uznaniem bohaterstwa kobiet przez czytelnika. W podobny sposób w wypracowaniu zrealizowano kwestię bohaterstwa mężczyzn na przykładzie Jacka Soplicy i Andrzeja Kmicica (odniesienie do Potopu Henryka Sienkiewicza jest przydatne do osadzenia omawianego postępowania Jacka Soplicy w szerszej perspektywie). Zdający funkcjonalnie przywołuje fakty biograficzne z ich życia (w przypadku pierwszego zamordowanie Stolnika, metamorfozę, udział w walkach napoleońskich, pełnienie roli emisariusza, ocalenie Hrabiego; w przypadku drugiego wskazuje przemianę wewnętrzną oraz zmianę imienia). Podobnie jak w przypadku utworów potwierdzających kobiece bohaterstwo, zdający wykazał, że Soplica i Kmicic się bohaterami zarówno dla innych postaci literackich (Hrabiego i Oleńki), jak i dla odbiorców. Tę część rozważań zamyka konkluzja, że proces ekspiacji wymaga heroizmu. Obydwa przywołane konteksty literackie (Lilla Weneda i Potop) należy uznać za funkcjonalne i pogłębiające rozumienie bohaterstwa przez zdającego, ale i potwierdzające stanowisko zawarte we wstępie rozważań. Erudycyjność wypowiedzi wyraża się np. w dostrzeżeniu dwupoziomowego (wewnątrz- i zewnątrztekstowego) postrzegania bohaterstwa postaci literackiej i umiejętnym wykorzystaniu kontekstów. Zdający nie popełnił błędów rzeczowych.
Kompozycja wypowiedzi
Elementy treściowe zostały przez zdającego zorganizowane w sposób problemowy, co znajduje potwierdzenie w zaprezentowaniu bohaterstwa na przykładzie kobiet i mężczyzn. Wypowiedź jest w całości spójna i logiczna. Rozważania są podporządkowane tematowi pracy i tezie zdającego.
Styl wypowiedzi
Styl wypowiedzi jest dostosowany do sytuacji komunikacyjnej i zawiera struktury językowe charakterystyczne dla oficjalnej odmiany polszczyzny pisanej.
Język wypowiedzi
W wypracowaniu występują: zróżnicowana składnia, poprawne struktury składniowe:
- zdania pojedyncze, np.: Bohaterstwo jest motywem podejmowanym w kulturze i sztuce od wieków.
- zdania złożone, np.: Woland uczynił z niej królową balu, na którym Małgorzata wiele wycierpiała.
- zdania wielokrotnie złożone, np.: Tytułowa bohaterka jest podobna do Małgorzaty, gdyż wykazuje się bohaterstwem, jest odważna oraz motywuje ją miłość.
- zdania pytające, np.: Czy mimo jego grzechów wciąż możemy nazwać go bohaterem?.
Zastosowano wyrażenia synonimiczne, np. odwaga, poświęcenie oraz precyzyjne słownictwo, np. postać dynamiczna, truistyczny, spersonalizowanie.
Chcesz się dobrze przygotować do matury z języka polskiego?
Skorzystaj z mojego opracowania wszystkich 76 pytań jawnych na maturę ustną w 2026, 2027 i 2028 roku.
Pamiętaj, że dobrze opracowane pytania jawne mogą Ci pomóc także podczas pisania wypracowania!

Możesz zostać moim patronem/moją patronką:
