Co sprawia, że człowiek staje się dla drugiego człowieka bohaterem? to temat wypracowania maturalnego, który pojawił się na maturze podstawowej w maju 2023 r. W tym wpisie znajdziesz wszystko, co może Cię zainteresować na temat rozprawki Co sprawia, że człowiek staje się dla drugiego człowieka bohaterem? dla człowieka:

  • zasady oceniania
  • wyjaśnienie, o czym można napisać przy okazji tego tematu (już niedługo)
  • propozycje kontekstów (już niedługo)
  • przykładowe wypracowania z zasobów CKE (już niedługo)
  • podpowiedzi od ekspertów z CKE (już niedługo)

Jeżeli szukasz gotowca, który wykorzystasz w swoim wypracowaniu, to mam dla Ciebie złą wiadomość – w tym wpisie tego nie znajdziesz.

Jeżeli jednak chcesz się nauczyć pisać doskonałe wypracowanie, to czytaj dalej, ponieważ pokażę Ci, co zrobić, żeby prawidłowo omówić ten temat.

Co sprawia, że człowiek staje się dla drugiego człowieka bohaterem? – wypracowanie maturalne

Zacznijmy od początku – czyli od tego, jakie zadanie przed Tobą stoi. Oto treść polecenia z matury w maju 2023 r.

Temat 2.
Co sprawia, że człowiek staje się dla drugiego człowieka bohaterem?
W pracy odwołaj się do:

Na co należy zwrócić szczególną uwagę podczas omawiania tego tematu?

Odpowiedź na to pytanie wynika wprost z uszczegółowienia zasad oceniania (czyli z pliku, który znajduje się w zasadach oceniania matury w maju 2023). 

Wynika z tego, że przy opracowaniu tematu Co sprawia, że człowiek staje się dla drugiego człowieka bohaterem? musisz:

  1. odwołać się do lektury obowiązkowej (bez tego dostaniesz 0 punktów za wypracowanie)
  2. wymienić czynnik powodujący, że ktoś dla kogoś staje się bohaterem, odwołać się do bohaterstwa jednostki lub zbiorowości i określić, kto dla kogo staje się bohaterem (musisz omówić wszystkie te trzy elementy na przykładzie każdego utworu literackiego; jeśli omówisz tylko jeden element, wówczas utwór zostanie wykorzystany co najwyżej częściowo funkcjonalnie)

Poniżej znajdziesz natomiast uszczegółowienie zasad oceniania tematu Co sprawia, że człowiek staje się dla drugiego człowieka bohaterem? (wraz z wyjaśnieniem pojęć kluczowych).

Co sprawia, że człowiek staje się dla drugiego człowieka bohaterem? – zasady oceniania

Poniżej znajdziesz uszczegółowienie zasad oceniania tego tematu. Dlaczego to ważne? Pamiętaj, że dzięki uszczegółowieniu zasad oceniania możesz się dowiedzieć, co należało napisać, aby utwory literackie zostały uznane za omówione w pełni funkcjonalnie!
Uszczegółowienie zasad oceniania:

1. Rozumienie pojęć:
a) człowiek
− każda postać literacka (a w przypadku kontekstów – również np. filmowa), w tym postacie, które nie są ludźmi
− jednostka ALBO zbiorowość (grupa ludzi) / bohater zbiorowy
b) bohater, np.
− przykład/wzór/idol/autorytet
− jednostka odznaczająca się męstwem
− jednostka wzbudzająca w danej chwili czyjeś zainteresowanie
− jednostka, którą ktoś jest czasowo zafascynowany
c) relacja: człowiek bohaterem dla drugiego człowieka, np.
− bohater literacki dla drugiego bohatera literackiego (a w przypadku kontekstu – bohater filmowy dla drugiego bohatera filmowego)
− bohater literacki dla czytelnika (a w przypadku kontekstu – bohater filmowy dla widza)
− postać literacka dla autora, który ją wykreował (a w przypadku kontekstu – postać filmowa dla reżysera/autora scenariusza, który ją wykreował)
d) co sprawia – pozytywny albo negatywny, stały albo zmienny czynnik (np. cecha, zachowanie, postawa) powodujący, że ktoś dla kogoś staje się bohaterem.

2. Wypracowanie przynajmniej częściowo dotyczy problemu wskazanego w poleceniu, jeżeli w pracy zdający omówił:
a) bohaterstwo jednostki/zbiorowości / przykład bycia bohaterem
ALBO
b) czynnik powodujący, że ktoś dla kogoś staje się bohaterem
ORAZ
c) praca zawiera opinię albo uzasadnienie.

3. Utwór literacki uznaje się za wykorzystany w pełni funkcjonalnie, jeżeli zdający w argumentacji odwołał się:
a) do bohaterstwa jednostki/zbiorowości
ORAZ
b) określił, kto dla kogo staje się bohaterem
c) wymienił czynnik powodujący, że ktoś dla kogoś staje się bohaterem.

4. Utwór literacki uznaje się za wykorzystany częściowo funkcjonalnie, jeżeli zdający w argumentacji odwołał się:
a) do bohaterstwa jednostki/zbiorowości
ALBO
b) wymienił czynnik powodujący, że ktoś dla kogoś staje się bohaterem.

5. Charakterystykę bohatera uznaje się za argumentację, jeżeli zdający formułuje wnioski wynikające z opisu/analizy cech bohatera.

6. Lektura obowiązkowa – dowolna lektura obowiązkowa, wybrana spośród lektur wymienionych na stronach 3 i 4 arkusza, ilustrująca zagadnienie sformułowane w temacie.

Źródło: Zasady oceniania rozwiązań zadań

Chcesz się dobrze przygotować do matury z języka polskiego?

Skorzystaj z mojego opracowania wszystkich 76 pytań jawnych na maturę ustną w 2026, 2027 i 2028 roku.

Pamiętaj, że dobrze opracowane pytania jawne mogą Ci pomóc także podczas pisania wypracowania!