Bardzo ważne, by twoja praca miała minimum sześć cech opowiadania, czyli musisz w niej zawrzeć:
-
czas wydarzeń
-
miejsce wydarzeń
-
elementu opisu: bohaterów, krajobrazu, przedmiotów
-
charakterystykę postaci (wygląd zewnętrzny i wewnętrzny)
-
zwroty akcji (nagła, niespodziewana sytuacja)
-
punkt kulminacyjny (szczyt napięcia)
-
puentę (nauka, która płynie z tej historii)
-
monolog bohatera/dialogi
-
retrospekcję (wspomnienia tego, co się wydarzyło wcześniej niż akcja opowiadania.
-
oraz najważniejsza część opowiadania na egzaminie ósmoklasisty, czyli wykazanie się znajomością lektur – gdzie się tylko da, wplataj informacje, które znasz z książek, o których piszesz.
Dialogi nie mogą zdominować pracy, musisz je przeplatać fragmentami narracyjnymi; dialog zapisujesz od nowej linijki, dodajesz myślnik, słowa bohatera, później znów myślnik i komentarz do słów np. o emocjach, z jakimi były wypowiadane.
SZCZEGÓŁY W KURSIE:
JAK POPRAWNIE ZAPISYWAĆ DIALOGI?
Uwaga! Ta pisownia jest szalenie ważna! Nieustannie pojawiają się takie błędy w pracach egzaminacyjnych:
“Kim jesteś? I czemu tu siedzisz? – Zapytałem ponownie[.]”.
Poprawny zapis powinien wyglądać tak:
- Kim jesteś? I czemu tu siedzisz? – zapytałem ponownie.
Co to znaczy?
To znaczy, że musisz być bardzo uważny/a i pamiętać o wszystkich szczegółach.
Dialog zaczynasz od myślnika, po nim piszesz wypowiedź postaci wielką literą – nie stawiasz ani kropki, ani przecinka, dodajesz kolejny myślnik i małą literą komentarz: “powiedziała” i dopiero później kropkę.
Kropka jest na końcu całego wypowiedzenia, a znak zapytania lub wykrzyknik po wypowiedzi postaci:
- Kim jesteś? – zapytała.
- Twoim snem! – dumnie odpowiedział.
- Chyba sobie żarty robisz – zauważyła Anna.
— — — –
Ważne! Zanim oddasz pracę, koniecznie ją przeczytaj, pousuwaj wszystkie powtórzenie, zamień je na synonimy, bo słowo może występować tylko jeden raz w całym akapicie. Jeśli piszesz pracę w domu, możesz posłużyć się tabelą, którą stworzyłam – wtedy nie zapomnisz o żadnym z elementów. Warto także nagrać na dyktafon swój głos z czytania pracy – jeśli coś będzie brzmiało źle, albo czytało się trudno, to zapewne musisz popracować nad składnią i interpunkcją.
SCHEMAT, ustalasz typ narratora i czas, w którym piszesz:
CO PISAĆ? | TWÓJ TEKST |
WSTĘP:czas, miejsce akcji, kim jesteś, co masz dziś w planach, zapowiadasz temat: nie spodziewałeś się, że ten dzień będzie inny niż zwykle (trzeba zaciekawić czytelnika, by miał ochotę czytać dalej); | |
ROZWINIĘCIE:przedstawiasz wydarzenia, dodajesz opisy miejsc, przedmiotów, charakterystykę postaci – wewnętrzną i zewnętrzną; część dialogową przeplatasz narracją, nie możesz pozwolić, by dialog zdominował tekst; pisz tylko to, co jest ważne; niech postaci wymieniają sensowne wypowiedzi – resztę możesz opisać jako narrator; możesz dodać retrospekcje; pamiętaj o narastającym napięciu, zwrocie akcji i punkcie kulminacyjnym; koniecznie wykaż się znajomość lektury! | |
ZAKOŃCZENIE: to miejsce na załagodzenie, emocje opadają, zawrzyj w nim puentę, podsumuj dzień bohatera, wyciągnij wnioski – naukę z tej przygody. |
Ćwiczenia:
-
Ciemno wszędzie, głucho wszędzie… Co to będzie, co to będzie? Napisz opowiadanie o wydarzeniach w cmentarnej kaplicy, których jesteś przypadkowym świadkiem. W swoim wypracowaniu wykaż, że dobrze znasz II część Dziadów Adama Mickiewicza. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 słów.
-
Wyobraź sobie, że tytułowy bohater książki Pan Tadeusz Adama Mickiewicza zaprosił do domu swojego stryja postać z innego utworu literackiego. Napisz opowiadanie o dwudniowym pobycie tej postaci w Soplicowie, którego życie i zwyczaje gość poznaje w towarzystwie Tadeusza. Wykaż się znajomością treści utworu Adama Mickiewicza. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 słów
1 Comment
1 Pingback