Śladami Polskiego Państwa Podziemnego to jeden z czterech obszarów edukacyjnych, które nauczyciele powinni zagospodarować, aby móc ubiegać się o dofinansowanie wycieczki szkolnej w ramach programu „Poznaj Polskę”. Zapewne nie zabraknie pomysłów na realizację wyjazdu – warto jednak zastanowić się, jak w ramach ministerialnego dofinansowania poszerzyć horyzonty uczennic i uczniów.

W polskiej szkole wojna to obraz martyrologiczny i romantyczny, który ma umacniać nacjonalistyczną wizję świata (całkowicie nieprzystającą do współczesnych realiów). A może pozwolić sobie na inną perspektywę? Gdybym pisała program wycieczki, najważniejszymi zagadnieniami dla mnie byłyby te, których nie znajdziemy w podręcznikach do historii:

  • codzienność w czasach wojny,
  • dostrzeżenie roli kobiet podczas wojny,
  • dylematy związane z czasem wojny.

Każda wycieczka musi mieć także swój gwóźdź programu – a tym jest, rzecz jasna, postać Marii Kownackiej, znanej m.in. z “Przygód Plastusia”. Legendarna pisarka cały czas tworzyła w czasie wojny i powstania warszawskiego (nawet redagowała pismo dla dzieci). Czemu więc nie skorzystać z ministerialnego dofinansowania, aby przybliżyć uczennicom i uczniom inną formę życia podczas wojny?

To jak? Podejmiesz się wyzwania i napiszesz program wycieczki “Śladami Polskiego Państwa Podziemnego” z Marią Kownacką w roli głównej?