Wstęp (wprowadzenie):

Historia uczy, że solidarność, czyli poczucie wspólnoty i współodpowiedzialności, umożliwia ludziom osiąganie najambitniejszych celów. Żaden człowiek nie jest w stanie samodzielnie obalić władzy – w starciu z aparatem państwowym jednostka stoi na straconej pozycji, tylko wspólnymi siłami można zaprowadzić nowe porządki. Dlatego też państwa totalitarne dążą do rozbicia relacji międzyludzkich: niszczą wspólnotowość, zakazują przyjaźni i lojalności, a nawet odbierają poczucie bezpieczeństwa w domu.

Rozwinięcie („Rok 1984”):

Rządy Wielkiego Brata w Oceanii dążyły do unicestwienia wszelkich relacji międzyludzkich – jednostka miała jedynie służyć Partii oraz płodzić nowych obywateli. Totalitarny reżim uniemożliwiał nawiązywanie przyjaźni, a nawet uderzał w relacje rodzinne: wszystko po to, aby pozbawić ludzi poczucia bezpieczeństwa. Właśnie z tego powodu działała między innymi organizacja Kapusiów wpajająca dzieciom jedyne słuszne wzorce oraz zachęcająca do donoszenia na swoich rodziców, jeśli wykażą nieprawomyślność. Wiedza o tym, że dzieci mogą szybko stać się wrogami, była powszechna – dlatego Winston współczuł pani Parsons, która już niedługo miała być inwigilowana przez dzieci 24 godziny na…

Zbiór opracowań zagadnień z puli pytań jawnych na maturę ustną 2025 z języka polskiego pozwoli Ci jeszcze lepiej przygotować się do egzaminu! W ebooku omawiam wszystkie zagadnienia z „Roku 1984” George’a Orwella oraz podaję konteksty z innych lektur obowiązkowych. Znajdziesz tu między innymi omówienie tematu „Relacje międzyludzkie w rzeczywistości państwa totalitarnego” na podstawie „Roku 1984”.

Jeśli to czytasz — daj mi znać 🧡 na swoim ulubionym kanale: