Wiecie dlaczego ludzie częściej dzwonią, niż piszą, by pochwalić się, że wyjechali na wakacje? Bo mają problem z granicami!  (A jak mawiała Nałkowska — trzeba je mieć). 

Gdzie ja zatem jadę? 

Zagranicę czy za granicę?

To nie jest łatwe, bo wymaga zastanowienia, co chcemy przekazać, ale postaram się pomóc. Najpierw poznacie zasadę, później zobaczycie użycie słów w kontekstach, a następnie zagracie w grę, która pozwoli utrwalić wiedzę i rozwiążecie zadanie egzaminacyjne. 

Pisownia łączna: ZAGRANICA, to rzeczownik określający wszystkie kraje obce, na dodatek możemy z niej wrócić/przyjechać. 

Pisownia rozdzielna: ZA GRANICĄ, to wyrażenie przyimkowe (przyimek „za” i rzeczownik „granica”), określa jakieś miejsce poza naszym krajem, dlatego polecam dodawanie w myślach słowa (Polski), przy okazji możemy za nią wyjechać. 

NP.:

Podczas wyjazdu zwiedziliśmy zagranicę: Czechy, Słowację. 

Za granicą (Polski) mam ciocię i chętnie ją odwiedzam. 

Mój brat wrócił z zagranicy. 

Mój brat wyjedzie za granicę. 


A tak wygląda jedno z ćwiczeń z egzaminu ósmoklasisty:

Uzupełnij zdania. Wpisz w wyznaczone miejsca A albo B.

A. za granicę (pisane rozdzielnie)

B. zagranicę (pisane łącznie)

1. Informacja o naszych półpancerzach obiegła całą _____

2. Do końca tygodnia należy przygotować zamówienie, które zostanie wysłane ____

3. W związku z popularnością półpancerzy przewidziane są wyjazdy pracowników ___.

odpowiedzi do zadania z półpancerzami: B, A, A.