Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się na wniosek rodziców lub opiekunów prawnych dziecka. Potrzebę taką powinni zauważyć i zasugerować nauczyciele pracujący dotychczas z uczniem. Jednak z różnych przyczyn nie zawsze tak się dzieje, dlatego ważne jest, aby rodzic lub opiekun prawny, przebywający z dzieckiem na co dzień i znający je najlepiej, nie obawiał się reagować na swoje spostrzeżenia, wątpliwości i intuicje. W przypadku, gdy uczeń/uczennica jest pełnoletni/pełnoletnia ma prawo wnioskować samodzielnie.


Do rozpoczęcia procedury wydania orzeczenia nie jest potrzebne skierowanie.


Procedurę warto rozpocząć możliwie prędko, ponieważ czas oczekiwania na wizytę w poradni bywa długi. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się w terminie maksymalnie 30 dni, licząc od dnia złożenia wniosku o jego wydanie lub od dnia uzupełnienia wniosku, lub przedstawienia dokumentacji.


Wniosek jest do pobrania na stronie internetowej rejonowej poradni; można otrzymać go również w wersji papierowej w sekretariacie poradni. 

Wniosek wraz z załącznikami składa się w formie elektronicznej lub papierowej.


Komplet dokumentacji zawiera:

  • uzupełniony wniosek;
  • wydane przez lekarza aktualne zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka lub ucznia (do pobrania na stronie internetowej rejonowej poradni);
  • oryginał aktualnej opinii przedszkola lub szkoły;
  • wydane przez specjalistów opinie, zaświadczenia oraz wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych i lekarskich
  • dokumentację medyczną dotyczącą leczenia specjalistycznego;
  • poprzednio wydane orzeczenia lub opinie, jeżeli takie zostały wydane;
  • kwestionariusz wywiadu dla zespołu orzekającego.
  • Procedura składania wniosku o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego:
  • Złożenie wniosku przez rodziców/opiekunów prawnych (w placówce lub za pośrednictwem poczty elektronicznej).
  • Powołanie przez poradnię zespołu orzekającego (na podstawie zarządzenia dyrektora(rki) poradni, który(a) powołuje skład zespołu orzekającego i ustala termin jego posiedzenia).
  • Zawiadomienie wnioskodawców o terminie posiedzenia zespołu (po uprzednim skompletowaniu dokumentacji wysyłane jest oficjalne pismo informujące o terminie posiedzenia).
  • Wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego (decyzja podejmowana jest w drodze jawnego głosowania; rodzice mają prawo uczestniczyć w posiedzeniu zespołu orzekającego).
  • Sporządzenie protokołu z posiedzenia zespołu orzekającego.
  • Dostarczenie orzeczenia wnioskodawcom (w terminie do 7 dni od dnia posiedzenia zespołu; od decyzji można wnieść odwołanie do kuratora oświaty – w terminie do 14 dni od dnia doręczenia orzeczenia lub opinii)

Ważne informacje:

  • Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego jest dokumentem stwierdzającym, że dziecko wymaga stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.
  • Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydawane jest na czas określony, który może być przedłużony lub skrócony w zależności od potrzeb dziecka.
  • Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego uprawnia dziecko do korzystania z dodatkowych form pomocy w szkole, takich jak:
  • zajęcia rewalidacyjne;
  • zajęcia specjalistyczne;
  • indywidualny tok nauczania;
  • indywidualny program nauczania;
  • indywidualna terapia pedagogiczna.

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może być podstawą do przyznania dziecku dodatkowych świadczeń, takich jak:

  • dofinansowanie do podręczników i materiałów edukacyjnych;
  • dofinansowanie do zajęć specjalistycznych;
  • dofinansowanie do transportu i wyżywienia;
  • dofinansowanie do opieki w czasie zajęć szkolnych.

Orzeczenie musi zawierać:

  • dane zespołu, który orzeczenie wydał,
  • datę wydania,
  • datę złożenia wniosku,
  • podstawę prawną do wydania orzeczenia (nazwę ustawy),
  • dane osobowe dziecka,
  • symbol przyczyny niepełnosprawności
  • datę lub okres powstania niepełnosprawności,
  • na jaki czas orzeczono niepełnosprawność
  • wskazania
  • uzasadnienie wydania orzeczenia,
  • informację o możliwości składania odwołania,
  • podpisy członków zespołu z określeniem przewodniczącego.

Źródła:
https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/orzeczenia-i-opinie-wydawane-przez-zespoly-orzekajace-dzialajace-w-18631506
http://bip.pppp.klobuck.pl/50/procedura-rozpatrywania-wnioskow-o-wydanie-orzeczenia-o-potrzebie-nauczania-indywidualnego-ksztalcenia-specjalnego-i-zajec-rewalidacyjno-wychowawczych-oraz-opinii-o-potrzebie-wczesnego-wspomagania-rozwoju-dziecka.html

Jako BABA OD POLSKIEGO świadczę taką usługę zajęć rewalidacyjnych i korekcyjno—kompensacyjnych z języka polskiego dla uczniów z Liceum Astrid oraz Szkoły w Chmurze i pomagam rodzicom oraz szkołom w wyjaśnieniu procedury.


W BABIE OD POLSKIEGO stosowne wykształcenie i doświadczenie do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych oraz korekcyjno-kompensacyjnych mają Aneta Korycińska i Katarzyna Zwolska-Płusa.


Więcej informacji na temat zajęć rewalidacyjnych znajdą Państwo w zakładce: KSZTAŁCENIE SPECJALNE.