Jeśli Twoje dziecko ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, możesz ubiegać się o dofinansowanie zajęć specjalistycznych z organu prowadzącego szkołę (np. gminy, powiatu, województwa). Dofinansowanie może obejmować koszty zajęć prowadzonych przez specjalistów, takich jak logopeda, terapeuta SI, pedagog specjalny lub psycholog.
Pomoc finansowa z PFRON:
Polski Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) oferuje pomoc finansową na rehabilitację i integrację społeczną osób niepełnosprawnych, w tym dzieci z autyzmem. Pomoc PFRON może obejmować koszty zajęć specjalistycznych, zakupu sprzętu rehabilitacyjnego lub dostosowanie domu lub mieszkania do potrzeb osoby niepełnosprawnej.
Wniosek można złożyć w formie papierowej lub elektronicznej.
Do wniosku należy dołączyć:
- orzeczenie o niepełnosprawności dziecka,
- opinię lekarza o stanie zdrowia dziecka,
- opis rodzaju i zakresu potrzeb dziecka w zakresie rehabilitacji i integracji społecznej,
- kosztorys planowanych wydatków.
Wniosek rozpatrywany jest przez komisję do spraw dofinansowania PFRON. W przypadku pozytywnej decyzji, PFRON wypłaca dofinansowanie na wskazany we wniosku rachunek bankowy.
Więcej informacji na temat dofinansowania od PFRON można znaleźć na stronie internetowej PFRON.
Zajęcia rewalidacyjne opłacane z subwencji oświatowej:
Subwencja oświatowa jest to roczna dotacja udzielana przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania jednostkom samorządu terytorialnego na pokrycie wydatków na cele oświatowe. Subwencja jest dzielona pomiędzy samorządy na podstawie liczby uczniów w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez te samorządy.
W przypadku uczniów z orzeczeniem o spektrum autyzmu wysokość subwencji jest zwiększana o 9,5 punktu procentowego. Oznacza to, że na każdego ucznia z autyzmem jednostka samorządu terytorialnego otrzymuje w 2023 roku dodatkową kwotę 6947 zł.
Subwencja oświatowa może być wykorzystana na pokrycie wydatków związanych z edukacją uczniów z autyzmem, takich jak:
- zajęcia rewalidacyjne,
- specjalistyczne usługi wspomagające,
- dostosowanie warunków lokalowych do potrzeb uczniów z autyzmem,
- zakup pomocy dydaktycznych,
- dofinansowanie wyżywienia i transportu uczniów z autyzmem.
Jeżeli placówka, do której uczęszcza osoba z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na spektrum autyzmu, nie zatrudnia odpowiednio wykształconych oligofrenopedagogów, może skorzystać z zajęć realizowanych przez ośrodki zewnętrzne, które podpiszą umowę z placówką.
Jako BABA OD POLSKIEGO świadczę taką usługę zajęć rewalidacyjnych i korekcyjno—kompensacyjnych z języka polskiego dla uczniów z Liceum Astrid oraz Szkoły w Chmurze i pomagam rodzicom oraz szkołom w wyjaśnieniu procedury.
W BABIE OD POLSKIEGO stosowne wykształcenie i doświadczenie do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych oraz korekcyjno-kompensacyjnych mają Aneta Korycińska i Katarzyna Zwolska-Płusa.
Więcej informacji na temat zajęć rewalidacyjnych znajdą Państwo w zakładce: KSZTAŁCENIE SPECJALNE.