Co sprawia, że człowiekowi łatwiej jest mierzyć się z życiowymi problemami? to temat wypracowania maturalnego, który pojawił się na maturze podstawowej w sierpniu 2025 r. W tym wpisie znajdziesz wszystko, co może Cię zainteresować na temat rozprawki Co sprawia, że człowiekowi łatwiej jest mierzyć się z życiowymi problemami?:

  • zasady oceniania
  • wyjaśnienie, o czym można napisać przy okazji tego tematu (już niedługo)
  • propozycje kontekstów (już niedługo)

Jeżeli szukasz gotowca, który wykorzystasz w swoim wypracowaniu, to mam dla Ciebie złą wiadomość – w tym wpisie tego nie znajdziesz.

Jeżeli jednak chcesz się nauczyć pisać doskonałe wypracowanie, to czytaj dalej, ponieważ pokażę Ci, co zrobić, żeby prawidłowo omówić ten temat.

Co sprawia, że człowiekowi łatwiej jest mierzyć się z życiowymi problemami? – wypracowanie maturalne

Zacznijmy od początku – czyli od tego, jakie zadanie przed Tobą stoi. Oto treść polecenia z matury w sierpniu 2025 r.

Temat 1.
Co sprawia, że człowiekowi łatwiej jest mierzyć się z życiowymi problemami?
W pracy odwołaj się do:

Źródło: Arkusz maturalny, język polski, matura 2025, termin poprawkowy.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę podczas omawiania tego tematu?

Odpowiedź na to pytanie wynika wprost z uszczegółowienia zasad oceniania (czyli z pliku, który znajduje się w zasadach oceniania matury w sierpniu 2025). 

Wynika z tego, że przy opracowaniu tematu Co sprawia, że człowiekowi łatwiej jest mierzyć się z życiowymi problemami? musisz:

  1. odwołać się do lektury obowiązkowej (bez tego dostaniesz 0 punktów za wypracowanie)
  2. omówić mierzenie się z życiowym problemem lub życiowymi problemami oraz określić czynnik powodujący, że człowiekowi łatwiej jest mierzyć się z życiowym problemem lub życiowymi problemami (musisz omówić oba te elementy na przykładzie każdego utworu literackiego; jeśli omówisz tylko jeden element, wówczas utwór zostanie wykorzystany co najwyżej częściowo funkcjonalnie)

Poniżej znajdziesz natomiast uszczegółowienie zasad oceniania tematu Co sprawia, że człowiekowi łatwiej jest mierzyć się z życiowymi problemami? (wraz z wyjaśnieniem pojęć kluczowych).

Co sprawia, że człowiekowi łatwiej jest mierzyć się z życiowymi problemami? – zasady oceniania

Poniżej znajdziesz uszczegółowienie zasad oceniania tego tematu. Dlaczego to ważne? Pamiętaj, że dzięki uszczegółowieniu zasad oceniania możesz się dowiedzieć, co należało napisać, aby utwory literackie zostały uznane za omówione w pełni funkcjonalnie!
Uszczegółowienie zasad oceniania:

1. Rozumienie pojęć:
a) człowiek
− każda postać literacka (a w przypadku kontekstów – również np. filmowa), w tym postacie, które nie są ludźmi
– jednostka ALBO zbiorowość (grupa ludzi) / bohater zbiorowy / ludzkość (wymiar uniwersalny)
b) życiowy problem
– to, co sprawia jakąś trudność
– kłopot pojawiający się w związku z kimś lub z czymś
– zadanie wymagające rozwiązania
– kwestia do rozstrzygnięcia
c) mierzyć się – zmagać się z czymś lub z kimś, nie poddawać się, nie ustępować
d) co sprawia, że jest łatwiej – czynnik (np. cecha charakteru, postawa, człowiek, relacje międzyludzkie, świat wartości) powodujący, że człowiek mierzy się z życiowymi problemami z mniejszym wysiłkiem/trudem.

2. Zdający może zrozumieć i zrealizować temat w dowolny sposób. Jeżeli wypowiedź zdającego jest zgodna z tematem i z warunkami zadania, pracę należy oceniać.

3. Wypracowanie przynajmniej częściowo dotyczy problemu wskazanego w poleceniu, jeżeli praca zdającego zawiera:
a) odniesienie do mierzenia się z życiowym problemem
ALBO
b) czynnik powodujący, że człowiekowi łatwiej jest mierzyć się z życiowym problemem / z życiowymi problemami
ORAZ
c) opinię albo uzasadnienie.

4. Utwór literacki uznaje się za wykorzystany w pełni funkcjonalnie, jeżeli zdający w argumentacji:
a) omówił mierzenie się z życiowym problemem / z życiowymi problemami
ORAZ
b) określił czynnik powodujący, że człowiekowi łatwiej jest mierzyć się z życiowym problemem / z życiowymi problemami.

5. Utwór literacki uznaje się za wykorzystany częściowo funkcjonalnie, jeżeli zdający w argumentacji:
a) omówił mierzenie się z życiowym problemem / z życiowymi problemami
ALBO
b) określił czynnik powodujący, że człowiekowi łatwiej jest mierzyć się z życiowym problemem / z życiowymi problemami.

6. Lektura obowiązkowa – dowolna lektura obowiązkowa, wybrana spośród lektur wymienionych na stronach 3 i 4 arkusza, ilustrująca zagadnienie sformułowane w temacie.

Źródło: Zasady oceniania rozwiązań zadań

Chcesz się dobrze przygotować do matury z języka polskiego?

Skorzystaj z mojego opracowania wszystkich 76 pytań jawnych na maturę ustną w 2026, 2027 i 2028 roku.

Pamiętaj, że dobrze opracowane pytania jawne mogą Ci pomóc także podczas pisania wypracowania!