Pełne opracowanie i streszczenie „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza (czas akcji, miejsce akcji, bohaterowie, język, motywy, konteksty, symbole, geneza, „Epilog”, rodzaje broni – tabela na 45 stron) znajdziesz w MOIM SKLEPIE.
EPOS/EPOPEJA
zaczerpnięty z antyku, na wzór wielkich eposów: „Iliady”, „Eneidy”;
liczba ksiąg w eposie dzieli się przez sześć, w „Panu Tadeuszu” mamy dwanaście ksiąg;
zwykle heksametr daktyliczny — w „Panu Tadeuszu” jest to trzynastozgłoskowiec (13 sylab w wersie, ze średniówką po siódmej sylabie): „Litwo ojczyzno moja, ty jesteś, jak zdrowie; ile cię trzeba cenić, ten tylko się dowie, kto cię stracił”
Wyjątek: niecały „Pan Tadeusz” został napisany trzynastozgłoskowcem: we fragmentach zawierających spowiedź Jacka Soplicy, który umiera postrzelony w płuca — jest siedem sylab w wersie, czasami mniej, wielokropki (gdy się umiera, to trudno mówić trzynastozgłoskowcem), a w epilogu jest jedenaście sylab w wersie.
porównania homeryckie — rozbudowane porównania na minimum pięć wersów, które odnoszą się do przyrody;
inwokacja — rozbudowana apostrofa, czyli zwrot do adresata. W inwokacjach poprzedzających znane eposy adresatem jest Bóg, ojczyzna albo muza, w “Panu Tadeuszu” mamy Litwę, i Matkę Boską (Jasnogórską i Ostrobramską);
narrator obiektywny i trzecioosobowy;
Wyjątek: w „Panu Tadeuszu” występuje też narrator pierwszoosobowy, uczestnik wydarzeń: „I ja tam z gośćmi byłem, miód i wino piłem, A com widział i słyszał, w księgi umieściłem”.
poemat heroiczny, czyli w narracji o bohaterach występuje patos (podniosły styl) – tu jest patos w mówieniu o postaciach patriotów, ale nie brak też komizmu sytuacyjnego;
muszą być sceny batalistyczne (bitwa) – mamy tu bitwę szlachty z Moskalami i zajazd;
musi być ukazane ważne wydarzenia dla danej społeczności — w „Panu Tadeuszu” obserwujemy proces odchodzenia formacji szlachty staropolskiej i wprowadzenie nowych zwyczajów, ponieważ „Pan Tadeusz” kończy się uwłaszczeniem chłopów (uprawiane przez nich ziemie, które należały do szlachty, przechodzą w ich ręce; zniesiono też obciążenia feudalne), czyli nadchodzą nowe czasy bez niewolnictwa;
bohater zbiorowy, czyli szlachta;
retardacje — mistrzostwo opisów, które spowalniają bieg akcji — bohaterowie w pędzie wydarzeń zatrzymują się i podziwiają przyrodę, mamy opisy burzy;
liczne epitety stałe;
antropomorfizacja i personifikacja przyrody.
Pełne opracowanie i streszczenie „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza (czas akcji, miejsce akcji, bohaterowie, język, motywy, konteksty, symbole, geneza, „Epilog”, rodzaje broni – tabela na 45 stron) znajdziesz w MOIM SKLEPIE.