Jeśli to czy­tasz — daj mi znać 🧡 na swo­im ulu­bio­nym kanale:

Anto­ine de Saint-Exu­péry – Mały Ksią­żę – pro­dukt ze skle­pu Baba od polskiego

Peł­ne opra­co­wa­nie „Małe­go Księ­cia” Anto­ine de Saint-Exu­péry­’e­go, a w nim: stresz­cze­nie dzie­ła, wyja­śnie­nie cech rodza­ju i gatun­ku lite­rac­kie­go, omó­wie­nie pro­ble­ma­ty­ki, sym­bo­li­ki, gene­zy, języ­ka, typu nar­ra­cji, moty­wów lite­rac­kich i boha­te­rów. Plik ma 19 stron i znaj­dziesz go w moim skle­pie.

Jeśli to czy­tasz — daj mi znać 🧡 na swo­im ulu­bio­nym kanale:

Korzy­stasz z przy­go­to­wa­ne­go prze­ze mnie stresz­cze­nia i opra­co­wa­nia lek­tu­ry, po inne  opra­co­wa­nia zapra­szam na stro­nę skle­pu:
HTTPS://​BABA​OD​POL​SKIE​GO​.PL/​S​K​L​EP/

MAŁY KSIĄŻĘ

Autor

Anto­ine de Saint-Exu­péry [czyt. Ątłan de Sę Egziuperi]. 

Odmia­na tego nazwi­ska przez przy­pad­ki:
D/B. Saint-Exupéry’ego
C. Saint-Exupéry’emu
N/Ms. Saint-Exu­pérym

Tytuł

Mały Ksią­żę (oba czło­ny zawsze zapi­sy­wa­ne jako nazwa wła­sna — wiel­ką literą) 

Mały — każ­dy czło­wiek dora­sta­ją­cy, któ­ry uczy się życia i usta­la swo­ją hie­rar­chię war­to­ści; 
Ksią­żę — każ­dy jest wyjątkowy.

Rodzaj literacki

epi­ka

Gatunek literacki

powiast­ka filozoficzna/ baśń/ przy­po­wieść (utwór ma cechy tych gatunków):

- jako powiast­ka filo­zo­ficz­na pre­zen­tu­je pew­ną ideę świa­to­po­glą­do­wą, skła­nia doro­słych czy­tel­ni­ków do zasta­no­wie­nia się nad sen­sem i celem życia, mówi o waż­nych wartościach.

- jako baśń opo­wia­da o wędrów­ce głów­ne­go boha­te­ra, wal­ce dobra ze złem (moty­wy typo­we dla baśni); zawie­ra ele­men­ty fan­ta­stycz­ne (np. mówią­ce zwie­rzę­ta), nie ma dokład­nie okre­ślo­ne­go cza­su i miej­sca akcji.

- jako przy­po­wieść ma dwie „war­stwy” zna­cze­nio­we — dosłow­ną i metaforyczną.

Dedykacja 

Leono­wi Wor­tho­wi, przy­ja­cie­lo­wi, prze­czy­tasz o nim TUTAJ

Data wydania

1943

Epoka literacka

współ­cze­sność, cza­sy II woj­ny światowej 

Miejsce wydania

Nowy Jork

Czas akcji 

XX wiek, osiem dni

Miejsce akcji

aste­ro­ida B‑612; Saha­ra, sześć nie­wiel­kich aste­ro­id: 325, 326, 327, 328, 329, 330 + Ziemia

UWAGA: Mały Ksią­żę nie miesz­kał na pla­ne­cie, a na aste­ro­idzie, by unik­nąć powtó­rzeń, możesz użyć też okre­śle­nia pla­ne­to­ida albo nazwy B‑612.

Asteroidy/ pla­ne­to­idy to nie­wiel­kich roz­mia­rów, ska­li­ste cia­ła wewnątrz Ukła­du Słonecznego.

Geneza

W płat­nej wer­sji pliku. 

Problematyka

W płat­nej wer­sji pliku. 

Typ narracji

W płat­nej wer­sji pliku. 

Język 

W płat­nej wer­sji pliku. 

Bohaterowie

W płat­nej wer­sji pliku. 

Symbolika

W płat­nej wer­sji pliku. 

Motywy literackie

W płat­nej wer­sji pliku. 

Konteksty

W płat­nej wer­sji pliku. 

Co się jeszcze omawia przy tej lekturze?

W płat­nej wer­sji pliku. 

Streszczenie i omówienie

W płat­nej wer­sji pliku. 

Cytaty

A oto mój sekret. Jest bar­dzo pro­sty: dobrze widzi się tyl­ko ser­cem. Naj­waż­niej­sze jest nie­wi­docz­ne dla oczu.

Decy­zja oswo­je­nia nie­sie w sobie ryzy­ko łez.

Dla całe­go świa­ta możesz być nikim, dla kogoś możesz być całym światem.

Doro­śli nigdy nie potra­fią sami zro­zu­mieć. A dzie­ci bar­dzo męczy koniecz­ność sta­łe­go objaśniania.

Doro­śli są zako­cha­ni w cyfrach. Jeże­li opo­wia­da­cie im o nowym przy­ja­cie­lu, nigdy nie spy­ta­ją o rze­czy naj­waż­niej­sze. Nigdy nie usły­szy­cie:, „Jaki jest dźwięk jego gło­su? W co lubi się bawić? Czy zbie­ra moty­le?” Oni spy­ta­ją was: „Ile ma lat? Ilu ma bra­ci? Ile waży? Ile zara­bia jego ojciec?” Wów­czas dopie­ro sądzą, że coś wie­dzą o waszym przy­ja­cie­lu. Jeże­li mówi­cie doro­słym: „Widzia­łem pięk­ny dom z czer­wo­nej cegły, z pelar­go­nia­mi w oknach i gołę­bia­mi na dachu” – nie potra­fią sobie wyobra­zić tego domu. Trze­ba im powie­dzieć: „Widzia­łem dom za sto tysię­cy fran­ków”. Wte­dy krzyk­ną: „Jaki to pięk­ny dom!”

Gdy jest bar­dzo smut­no, to kocha się zacho­dy słońca.

Idąc pro­sto przed sie­bie, nie moż­na zajść daleko.

Jeste­ście pięk­ne, lecz próż­ne – powie­dział im jesz­cze. Nie moż­na dla was poświę­cić życia. Oczy­wi­ście moja róża wyda­wa­ła­by się zwy­kłe­mu prze­cho­dnio­wi podob­na do was, lecz dla mnie ona jed­na ma więk­sze zna­cze­nie niż wy wszyst­kie razem, ponie­waż ją wła­śnie pod­le­wa­łem. Ponie­waż ją przy­kry­wa­łem klo­szem. Ponie­waż ją wła­śnie osła­nia­łem. Ponie­waż wła­śnie dla jej bez­pie­czeń­stwa zabi­ja­łem gąsie­ni­ce (z wyjąt­kiem dwóch czy trzech, z któ­rych chcia­łem mieć moty­le). Ponie­waż słu­cha­łem jej skarg, jej wychwa­lań się, a cza­sem jej mil­cze­nia. Ponie­waż… jest moją różą.

– Jeśli chcesz mieć przy­ja­cie­la, oswój mnie!
– A jak to się robi? – spy­tał Mały Ksią­żę.
– Trze­ba być bar­dzo cier­pli­wym. Na począt­ku sie­dzisz w pew­nej odle­gło­ści ode mnie, ot tak, na tra­wie. Będę spo­glą­dać na cie­bie kątem oka, a ty nic nie powiesz. Mowa jest źró­dłem nie­po­ro­zu­mień, lecz każ­de­go dnia będziesz mógł sia­dać tro­chę bliżej…

A co działo się z Różą, gdy Mały Książę wyruszył w swoją przygodę?

Zachę­cam do oma­wia­nia naj­now­sze­go tele­dy­sku Nata­lia Moskal na lek­cjach, cie­ka­wa jestem uczniow­skich interpretacji.

Jeśli to czy­tasz — daj mi znać 🧡 na swo­im ulu­bio­nym kanale:

Anto­ine de Saint-Exu­péry – Mały Ksią­żę – pro­dukt ze skle­pu Baba od polskiego

Peł­ne opra­co­wa­nie „Małe­go Księ­cia” Anto­ine de Saint-Exu­péry­’e­go, a w nim: stresz­cze­nie dzie­ła, wyja­śnie­nie cech rodza­ju i gatun­ku lite­rac­kie­go, omó­wie­nie pro­ble­ma­ty­ki, sym­bo­li­ki, gene­zy, języ­ka, typu nar­ra­cji, moty­wów lite­rac­kich i boha­te­rów. Plik ma 19 stron i znaj­dziesz go w moim skle­pie.

Jeśli to czy­tasz — daj mi znać 🧡 na swo­im ulu­bio­nym kanale:

Chcesz zapisać się na korepetycje?