To propozycja, a nie jedyne słuszny sposób pisania. Testowana na ludziach.
1. AKAPIT – WPROWADZENIE
-
Analiza fragmentu:
Krótkie omówienie załączonego fragmentu (jeśli jest w poleceniu), wskazanie głównego zagadnienia, motywu lub problemu. -
Kontekst:
Warto podać jeden kontekst (np. filozoficzny, literacki, historyczny), który wprowadzi temat i pomoże w płynnym rozpoczęciu wypowiedzi. -
Teza:
Wyraźne sformułowanie własnego stanowiska zgodnie z poleceniem, np. „Należy zatem stwierdzić, że… [przekształcone polecenie w zdanie twierdzące]”.
2. AKAPIT – ARGUMENT 1
-
Argument:
Sformułuj zdanie uniwersalne, niesugerujące od razu konkretnej lektury. -
Przykład z lektury obowiązkowej / wskazanej w poleceniu:
Wprowadź przykład: „Można to zauważyć w [gatunek] pt. „[tytuł]” [imię i nazwisko autora], gdzie [krótkie odniesienie do argumentu].” -
Refleksja (interpretacja):
Nie streszczaj treści, lecz dokonaj interpretacji. Odnieś się do problematyki oraz struktury utworu, wyraźnie wskazując związek z omawianym zagadnieniem. -
Opcjonalny kontekst (jeśli nie pojawił się we wstępie):
Możesz tu podać kontekst (jeśli nie został wykorzystany wcześniej), np. filozoficzny lub literacki, funkcjonalnie powiązany z argumentem. -
Podsumowanie:
Jednym zdaniem zbierz najważniejsze myśli i jasno powiąż je z postawionym wcześniej argumentem.
3. AKAPIT – ARGUMENT 2
-
Argument:
Uniwersalne zdanie, bez sugestii konkretnej lektury. -
Przykład z utworu literackiego z innej epoki:
„Można to zauważyć w [gatunek] pt. „[tytuł]” [imię i nazwisko autora], w którym [odniesienie do argumentu]”. -
Refleksja (interpretacja):
Dokonaj interpretacji tekstu, unikając streszczania. Omów krótko problematykę oraz strukturę tego utworu, podkreślając ich związek z tematem Twojej pracy. -
Opcjonalny kontekst (szczególnie polecany literacki, jeśli wcześniej go nie użyłeś/aś):
Jeśli to trzeci przywołany utwór (konieczne są trzy w całej pracy), zwróć uwagę na jego funkcjonalność. W jednym zdaniu opisz jego problematykę i strukturę oraz jasno wskaż związek z tematem. -
Podsumowanie:
Krótkie zdanie, zbierające najważniejsze myśli i łączące je bezpośrednio z argumentem.
4. AKAPIT – ARGUMENT 3 (opcjonalny)
(Jeżeli praca zawiera już dwa argumenty, trzy utwory literackie i kontekst, to ten akapit można pominąć).
-
Argument:
Uniwersalne zdanie, bez wskazywania lektury. -
Przykład z utworu literackiego z innej epoki:
„Można to zauważyć w [gatunek] pt. „[tytuł]” [imię i nazwisko autora], gdzie [krótkie nawiązanie do argumentu]”. -
Refleksja (interpretacja):
Interpretuj problematykę oraz strukturę utworu, wyjaśniając jasno ich związek z tematem wypracowania. -
Podsumowanie:
Jednym zdaniem zbierz najważniejsze myśli, odnosząc się bezpośrednio do argumentu.
5. AKAPIT – PODSUMOWANIE PRACY
-
Podsumuj całość wypowiedzi, przypomnij jasno sformułowaną tezę, wymień krótko argumenty oraz utwory, do których się odwołałeś/aś w rozwinięciu.
WERSJA Z TABELĄ
Akapit | Segment do omówienia / element wypracowania | Twoja praca (tutaj pisz) |
---|---|---|
1. AKAPIT – WPROWADZENIE | Analiza fragmentu: Krótkie omówienie załączonego fragmentu (jeśli jest w poleceniu), wskazanie głównego zagadnienia, motywu lub problemu. | |
Kontekst: Jeden kontekst (np. filozoficzny, literacki, historyczny), który wprowadzi temat i pomoże w płynnym rozpoczęciu wypowiedzi. | ||
Teza: Wyraźne sformułowanie własnego stanowiska zgodnie z poleceniem, np. „Należy zatem stwierdzić, że… [przekształcone polecenie w zdanie twierdzące]”. | ||
2. AKAPIT – ARGUMENT 1 | Argument: Zdanie uniwersalne, niesugerujące konkretnej lektury. | |
Przykład z lektury obowiązkowej: „Można to zauważyć w [gatunek] pt. „[tytuł]” [imię i nazwisko autora], gdzie [krótkie odniesienie do argumentu]”. | ||
Refleksja (interpretacja): Bez streszczania. Odnieś się do problematyki i struktury utworu, wyraźnie wskazując związek z omawianym zagadnieniem. | ||
Opcjonalny kontekst: Jeśli nie pojawił się we wstępie, tutaj podaj kontekst (np. filozoficzny, literacki), funkcjonalnie powiązany z argumentem. | ||
Podsumowanie: Jednym zdaniem zbierz najważniejsze myśli i jasno powiąż je z argumentem. | ||
3. AKAPIT – ARGUMENT 2 | Argument: Uniwersalne zdanie, bez sugestii konkretnej lektury. | |
Przykład z utworu z innej epoki: „Można to zauważyć w [gatunek] pt. „[tytuł]” [imię i nazwisko autora], w którym [odniesienie do argumentu]”. | ||
Refleksja (interpretacja): Dokonaj interpretacji, unikaj streszczania. Omów krótko problematykę oraz strukturę utworu, podkreślając ich związek z tematem Twojej pracy. | ||
Opcjonalny kontekst: Jeśli wcześniej nie użyto, tutaj wprowadź trzeci utwór literacki z wyraźnym odniesieniem do tematu – wskaż krótko jego problematykę, strukturę oraz ich związek z tematem. | ||
Podsumowanie: Krótkie zdanie, zbierające najważniejsze myśli i odnoszące się bezpośrednio do argumentu. | ||
4. AKAPIT – ARGUMENT 3 (opcjonalny) | (Jeśli praca zawiera już dwa argumenty, trzy utwory literackie i kontekst, możesz pominąć ten akapit.) | |
Argument: Uniwersalne zdanie, bez wskazywania lektury. | ||
Przykład z utworu z innej epoki: „Można to zauważyć w [gatunek] pt. „[tytuł]” [imię i nazwisko autora], gdzie [krótkie nawiązanie do argumentu]”. | ||
Refleksja (interpretacja): Interpretacja problematyki oraz struktury utworu; jasno wskaż związek z tematem wypracowania. | ||
Podsumowanie: Jednym zdaniem zbierz najważniejsze myśli, odnosząc się bezpośrednio do argumentu. | ||
5. AKAPIT – PODSUMOWANIE PRACY | Podsumuj całość wypowiedzi: przypomnij jasno sformułowaną tezę, wymień krótko argumenty oraz utwory, do których się odwołałeś/aś w rozwinięciu. |
WAŻNE MATERIAŁY DO MATURY ROZSZERZONEJ Z JĘZYKA POLSKIEGO
Przygotowałam też dla Was zestawienie wszystkich najważniejszych materiałów, które pozwolą Wam skutecznie przygotować się do matury rozszerzonej z języka polskiego. Znajdziecie tu dokładnie omówione pojęcia, wskazówki dotyczące pisania rozprawki oraz kursy i e-booki, które uporządkują Waszą wiedzę o egzaminie.
POJĘCIA OBOWIĄZKOWE NA MATURĘ ROZSZERZONĄ
Koniecznie zapoznaj się z tą tabelą – zawiera wszystkie pojęcia, które mogą pojawić się na maturze rozszerzonej:
Zobacz: Tabela – erudycyjność na maturze rozszerzonej (PDF)
Wyjaśnienia pojęć z poziomu rozszerzonego
Jeśli potrzebujesz dokładnych wyjaśnień wszystkich kluczowych pojęć, znajdziesz je tutaj – szczegółowe definicje, przykłady oraz wskazówki dotyczące ich stosowania w wypracowaniach:
Zobacz: Konwencje literackie i inne pojęcia z poziomu rozszerzonego
WSZYSTKIE WPISY NA TEMAT MATURY ROZSZERZONEJ
Pełne zestawienie wpisów blogowych, w których omawiam konkretne zagadnienia, przykładowe tematy oraz porady egzaminacyjne na maturę rozszerzoną:
Zobacz: Wpisy – matura rozszerzona (pełne archiwum)
KURS/E-BOOK: PROCEDURY I ZASADY OCENIANIA MATURY PODSTAWOWEJ I ROZSZERZONEJ
Kompleksowy, regularnie aktualizowany kurs oraz e-book, który dokładnie omawia procedury egzaminacyjne, zasady oceniania oraz najczęstsze błędy maturzystów. Dzięki niemu unikniesz nieprzyjemnych niespodzianek:
Zobacz: Kurs maturalny 2025 – przygotowanie do matury (podstawa i rozszerzenie)
LEKTURY – MATURA ROZSZERZONA
Jeśli zastanawiasz się, jakie lektury koniecznie trzeba znać na maturze rozszerzonej lub chcesz zdobyć materiały ułatwiające ich analizę, zajrzyj tutaj:
Zobacz: Lektury – matura rozszerzona (opracowania, materiały)
SCHEMAT PISANIA WYPRACOWANIA NA MATURZE ROZSZERZONEJ
Jeżeli potrzebujesz konkretnego schematu, który pomoże Ci stworzyć klarowne, dobrze punktowane wypracowanie maturalne na poziomie rozszerzonym – skorzystaj z mojej autorskiej metody w postaci przejrzystej tabeli:
Zobacz: Schemat wypracowania – matura rozszerzona (autorska metoda)
Zobacz: Zebrane archiwalne tematy wypracowań z matury na poziomie rozszerzonym
Korzystajcie śmiało i powodzenia na maturze!