Nauczę Cię pisać przemówienie! Przeanalizowałam setki stron zasad oceniania i informatorów i wiem, na co należy zwrócić uwagę!
W kursie wideo znajdziesz lekcje wyjaśniające szczegółowo, krok po kroku, zasady oceniania przemówienia na egzaminie ósmoklasisty!
Wypracowanie musi zawierać cechy charakterystyczne przemówienia jako wypowiedzi o charakterze argumentacyjnym, przeznaczonej do wygłoszenia:
a) bezpośredni zwrot do adresata,
b) retoryczne środki językowe, np.: pytanie retoryczne, anafora, antyteza, wyliczenia, powtórzenie, porównanie, wykrzyknienie, słownictwo nacechowane emocjonalnie, wartościująco i stylistycznie,
c) czasowniki w trybie rozkazującym,
d) czasowniki w 1. i 2. osobie l.mn. służące podtrzymaniu kontaktu z odbiorcami lub pełniące funkcję perswazyjną,
e) zaimki w 1. i 2. osobie l.mn. służące podtrzymaniu kontaktu z odbiorcami lub pełniące funkcję perswazyjną,
f) zjednywanie przychylności odbiorców, np. podkreślenie ich znaczenia, kompetencji itp.
Uczeń może otrzymać 2 punkty, jeżeli:
• w jego wypracowaniu pojawią się bezpośredni zwrot do adresata oraz przynajmniej dwie różne cechy wybrane spośród b) – f); każda cecha powinna być potwierdzona przynajmniej jeden raz, np. uczeń w wypracowaniu użył jednego porównania i jednego zaimka w 1 osobie l.mn., tym samym zrealizował podpunkty b) i e),
• wszystkie pozostałe elementy polecenia zostały uwzględnione,
• wypowiedź w całości dotyczy problemu wskazanego w poleceniu.
Oceniając kompozycję należy rozważyć m.in., czy:
• kompozycja wypowiedzi jest zgodna z formą wskazaną w poleceniu, np. czy rozprawka zawiera wstęp, rozwinięcie i zakończenie, a list – zwrot do adresata, wstęp, rozwinięcie, zakończenie i zwrot pożegnalny
• wypowiedź jest spójna, tzn. czy jest napisana w taki sposób, że łatwo się ją czyta dzięki np. jasnym powiązaniom wewnątrz zdań oraz między zdaniami i akapitami tekstu
• wypowiedź jest logiczna, tzn. czy jest zbiorem uporządkowanych myśli • wypowiedź jest podzielona na odpowiednio wyodrębnione graficznie akapity, z których każdy stanowi logicznie zorganizowaną, zwartą całość.
- Argumentowanie nie polega na streszczaniu utworów.
- Za wypowiedź w formie rozprawki uczeń otrzymuje 0 pkt
Przemówienie jest to wypowiedź wygłoszona do słuchaczy, aby przedstawić własne stanowisko i skłonić ich do konkretnych reakcji, zachowań.
Składa się z trzech głównych części: wstępu, rozwinięcia (argumentów) i zakończenia.
NAPISZ PLAN:
– przywitaj się ze słuchaczami: Drogie Koleżanki, Drodzy Koledzy, spotkaliśmy się tutaj, by porozmawiać o ….
– podaj temat wypowiedzi i używaj hiperboli, że jest to niemalże sprawa życia i śmierci 😉
– zbierz potrzebne argumenty, pomyśl o odwołaniu do lektury obowiązkowej;
– postaw wyraźną tezę np. dbałość o przyrodę jest naszym zadaniem
– używaj precyzyjnych argumentów np. odwołaj się do przyrody ukazanej w „Panu Tadeuszu” Adama Mickiewicza
– stosuj bezpośrednie zwroty do słuchaczy – najlepiej w 1 os. l.mn. – przynajmniej trzykrotnie
– nawiązuj kontakt z publicznością – zwracaj się do słuchaczy, stawiaj pytania retoryczne, odwołuj się do emocji np. zatem następnym razem, gdy będziecie kupować kawę w plastikowym kubku, zastanówcie się; jak często wykorzystujemy…
– stosuj perswazyjny ton (tak naprawdę jest to manipulacja, bo odwołujemy się do emocji odbiorcy i nie dajemy mu szans na ripostę).
– napisz zakończenie, puentę rozważań, wyraź nadzieję na współpracę.
wstęp | powitalny zwrot do słuchaczy temat przemówienia | |
rozwinięcie | argumenty, a w nich: wykrzyknienie/ czasownik w trybie rozkazującym/ pytanie retoryczne/ podkreślanie więzi ze słuchaczami (my, nasze) | |
zakończenie | wniosek formuła pożegnalna |