Nauczę Cię pisać prze­mó­wie­nie! Prze­ana­li­zo­wa­łam set­ki stron zasad oce­nia­nia i infor­ma­to­rów i wiem, na co nale­ży zwró­cić uwagę!

W kur­sie wideo znaj­dziesz lek­cje wyja­śnia­ją­ce szcze­gó­ło­wo, krok po kro­ku, zasa­dy oce­nia­nia prze­mó­wie­nia na egza­mi­nie ósmoklasisty! 

  • Przemówienie na egzaminie ósmoklasisty – autorski kurs Baby od polskiego

    149,00 VAT
    Dowiedz się więcej!
Wię­cej na ten temat dowiesz się z moje­go kur­su do egza­mi­nu ósmo­kla­si­sty w for­mie ebo­oka (od wrze­śnia 2024 r. jest tez kurs wideo) (w skle­pie znaj­dziesz też kurs do matu­ry). Chesz się z nim zapo­znać? KLIKNIJ TUTAJ

Wypra­co­wa­nie musi zawie­rać cechy cha­rak­te­ry­stycz­ne prze­mó­wie­nia jako wypo­wie­dzi o cha­rak­te­rze argu­men­ta­cyj­nym, prze­zna­czo­nej do wygło­sze­nia:
a) bez­po­śred­ni zwrot do adre­sa­ta,
b) reto­rycz­ne środ­ki języ­ko­we, np.: pyta­nie reto­rycz­ne, ana­fo­ra, anty­te­za, wyli­cze­nia, powtó­rze­nie, porów­na­nie, wykrzyk­nie­nie, słow­nic­two nace­cho­wa­ne emo­cjo­nal­nie, war­to­ściu­ją­co i sty­li­stycz­nie,
c) cza­sow­ni­ki w try­bie roz­ka­zu­ją­cym,
d) cza­sow­ni­ki w 1. i 2. oso­bie l.mn. słu­żą­ce pod­trzy­ma­niu kon­tak­tu z odbior­ca­mi lub peł­nią­ce funk­cję per­swa­zyj­ną,
e) zaim­ki w 1. i 2. oso­bie l.mn. słu­żą­ce pod­trzy­ma­niu kon­tak­tu z odbior­ca­mi lub peł­nią­ce funk­cję per­swa­zyj­ną,
f) zjed­ny­wa­nie przy­chyl­no­ści odbior­ców, np. pod­kre­śle­nie ich zna­cze­nia, kom­pe­ten­cji itp.

Uczeń może otrzy­mać 2 punk­ty, jeże­li:
• w jego wypra­co­wa­niu poja­wią się bez­po­śred­ni zwrot do adre­sa­ta oraz przy­naj­mniej dwie róż­ne cechy wybra­ne spo­śród b) – f); każ­da cecha powin­na być potwier­dzo­na przy­naj­mniej jeden raz, np. uczeń w wypra­co­wa­niu użył jed­ne­go porów­na­nia i jed­ne­go zaim­ka w 1 oso­bie l.mn., tym samym zre­ali­zo­wał pod­punk­ty b) i e),
• wszyst­kie pozo­sta­łe ele­men­ty pole­ce­nia zosta­ły uwzględ­nio­ne,
• wypo­wiedź w cało­ści doty­czy pro­ble­mu wska­za­ne­go w poleceniu.

Oce­nia­jąc kom­po­zy­cję nale­ży roz­wa­żyć m.in., czy:
• kom­po­zy­cja wypo­wie­dzi jest zgod­na z for­mą wska­za­ną w pole­ce­niu, np. czy roz­praw­ka zawie­ra wstęp, roz­wi­nię­cie i zakoń­cze­nie, a list – zwrot do adre­sa­ta, wstęp, roz­wi­nię­cie, zakoń­cze­nie i zwrot poże­gnal­ny
• wypo­wiedź jest spój­na, tzn. czy jest napi­sa­na w taki spo­sób, że łatwo się ją czy­ta dzię­ki np. jasnym powią­za­niom wewnątrz zdań oraz mię­dzy zda­nia­mi i aka­pi­ta­mi tek­stu
• wypo­wiedź jest logicz­na, tzn. czy jest zbio­rem upo­rząd­ko­wa­nych myśli • wypo­wiedź jest podzie­lo­na na odpo­wied­nio wyod­ręb­nio­ne gra­ficz­nie aka­pi­ty, z któ­rych każ­dy sta­no­wi logicz­nie zor­ga­ni­zo­wa­ną, zwar­tą całość.

  • Argu­men­to­wa­nie nie pole­ga na stresz­cza­niu utworów.
  • Za wypo­wiedź w for­mie roz­praw­ki uczeń otrzy­mu­je 0 pkt

Prze­mó­wie­nie jest to wypo­wiedź wygło­szo­na do słu­cha­czy, aby przed­sta­wić wła­sne sta­no­wi­sko i skło­nić ich do kon­kret­nych reak­cji, zachowań.

Skła­da się z trzech głów­nych czę­ści: wstę­pu, roz­wi­nię­cia (argu­men­tów) i zakończenia.

NAPISZ PLAN:
- przy­wi­taj się ze słu­cha­cza­mi: Dro­gie Kole­żan­ki, Dro­dzy Kole­dzy, spo­tka­li­śmy się tutaj, by poroz­ma­wiać o ....
- podaj temat wypo­wie­dzi i uży­waj hiper­bo­li, że jest to nie­mal­że spra­wa życia i śmier­ci 😉
- zbierz potrzeb­ne argu­men­ty, pomyśl o odwo­ła­niu do lek­tu­ry obo­wiąz­ko­wej;
- postaw wyraź­ną tezę np. dba­łość o przy­ro­dę jest naszym zada­niem
- uży­waj pre­cy­zyj­nych argu­men­tów np. odwo­łaj się do przy­ro­dy uka­za­nej w “Panu Tade­uszu” Ada­ma Mic­kie­wi­cza
- sto­suj bez­po­śred­nie zwro­ty do słu­cha­czy – naj­le­piej w 1 os. l.mn. – przy­naj­mniej trzy­krot­nie
- nawią­zuj kon­takt z publicz­no­ścią – zwra­caj się do słu­cha­czy, sta­wiaj pyta­nia reto­rycz­ne, odwo­łuj się do emo­cji np. zatem następ­nym razem, gdy będzie­cie kupo­wać kawę w pla­sti­ko­wym kub­ku, zasta­nów­cie się; jak czę­sto wyko­rzy­stu­je­my...
- sto­suj per­swa­zyj­ny ton (tak napraw­dę jest to mani­pu­la­cja, bo odwo­łu­je­my się do emo­cji odbior­cy i nie daje­my mu szans na ripo­stę).
- napisz zakoń­cze­nie, puen­tę roz­wa­żań, wyraź nadzie­ję na współpracę.

Wię­cej na ten temat dowiesz się z moje­go kur­su do egza­mi­nu ósmo­kla­si­sty w for­mie ebo­oka (od wrze­śnia 2024 r. jest tez kurs wideo) (w skle­pie znaj­dziesz też kurs do matu­ry). Chesz się z nim zapo­znać? KLIKNIJ TUTAJ

wstęp

powi­tal­ny zwrot do słuchaczy


temat prze­mó­wie­nia


roz­wi­nię­cie

argu­men­ty, a w nich: 

wykrzyknienie/ cza­sow­nik w try­bie rozkazującym/ pyta­nie retoryczne/ pod­kre­śla­nie wię­zi ze słu­cha­cza­mi (my, nasze)


zakoń­cze­nie

wnio­sek


for­mu­ła pożegnalna