WAŻNE! To ma tylko pomóc w sprawdzeniu, jak możemy się najlepiej uczyć; by rodzice nie krzyczeli na ruchliwe dzieci itd.

Nie wolno klasyfikować ludzi bez uwzględnienia ich charakteru i temperamentu, te testy są uniwersalne i ogólne, a każdy z nas jest inny.

TEST NR 1 – DLA OPIEKUNÓW:

 Test oraz opracowanie wyników napisały Dawna Markova i Anne Powell w książce: „Twoje dziecko jest inteligentne. Jak poznać i rozwijać jego umysł”.

 Na każde pytanie udziel najbliższej prawdzie odpowiedzi, jeśli w odpowiedzi są podane dwa warianty – to oba wpisz do tabeli. Na końcu podlicz, który wzorzec zaznaczał_ś najczęściej.

  

Na podstawie obserwacji
rodzicielskich:

1. Jak określiłbyś sposób mówienia twojego dziecka?

a. Słowa płyną potoczyście, w logicznym porządku, nieprzerwanie, bez wahania; bogate słownictwo SRW, SWR.

b. Kontroluje się, bywa onieśmielone, gdy ma wypowiedzieć się w większym towarzystwie WRS, RWS.

c. Używa wielu przenośni, mówi barwnie WSR, RSW.

d. Mówi przeważnie o działaniach, uczuciach, wydarzeniach RSW .

e. Szukając właściwych słów, gestykuluje, pomaga sobie rękami, kręci się WRS, RSW.

f. Krąży wokół tematu, zadaje niezliczone pytania WRS, RWS.

 

2. Jaki jest kontakt wzrokowy z twoim dzieckiem?

a. Utrzymuje stały kontakt wzrokowy WSR, WRS.

b. Nieśmiałe spojrzenie, kontakt wzrokowy przez czas dłuższy niż kilka sekund peszy je, często ucieka z oczami SRW, RSW.

c. Utrzymuje stały kontakt wzrokowy, ale jeśli się przedłuża, mruga oczami, miewa tiki SWR, RWS.

d. Gdy musi słuchać zbyt długo, jego wzrok staje się szklisty WRS, RWS.

 

3. Jak określisz charakter pisma swojego dziecka?

a. Pismo ładne, czytelne WSR, WRS.

b. Trudne do odczytania SWR, RWS.

c.  Niewyrobione, trochę nieporządne, litery bywają niekształtne SRW, RSW.

 

4. Co najłatwiej zapamiętuje twoje dziecko?

a. Wypowiedzi ustne, dowcipy, teksty piosenek, nazwiska,
tytuły, zapamiętuje powtarzając wielokrotnie na głos SRW, SWR.

b. To, co widziało lub czytało, twarze, widoki, zapamiętuje
przepisując wielokrotnie WSR, WRS.

c. Czynności, doświadczenia, wrażenia dotykowe, zapachy,
zapamiętuje powtarzając jakąś czynność wielokrotnie RWS, RSW.

 

5. Jak oceniasz potrzeby i umiejętności fizyczne swojego dziecka?

a. Jest ciągle w ruchu, wiercipięta, potrzebuje swobody ruchów RWS, RSW.

b. Potrafi przez dłuższy czas siedzieć spokojnie SWR, WSR.

c. Czuje się niezręcznie, łatwo się denerwuje, gdy po raz pierwszy uczy się jakiejś czynności SWR, WSR.

d. Łatwo nabiera umiejętności fizycznych RWS, RSW.

 

6. Jak twoje dziecko reaguje na dotyk?

a.  Kontakt fizyczny raczej je onieśmiela SWR, WSR.

b.  Lubi dotykać innych i być dotykane RWS, RSW.

c.  Kontakt fizyczny musi być poprzedzony nawiązaniem porozumienia SRW, WRS.

 

7. Jak dziecko wyraża swoje uczucia?

a.  Są dla niego sprawą bardzo intymną WSR.

b.  Uczucia kryją się „tuż pod skórą” SRW, WRS.

c.  Łatwo wyraża uczucia SRW, RSW.

d.  Łatwo uzasadnia uczucia SWR.

e.  Z najwyższym trudem ubiera uczucia w słowa RWS.

 

8. W jakich okolicznościach dziecko wyłącza się?

a. Gdy ma przed sobą zbyt wiele szczegółów wizualnych, gdy mu się coś pokazuje albo wypytuje o to, co widziało SRW, RSW.

b. Gdy słyszy zbyt wiele słów, ustnych objaśnień albo pytań dotyczących czegoś, co słyszało WRS, RWS.

c. Gdy ma do wyboru zbyt wiele czynności, gdy się go dotyka, gdy się go pyta, co czuje SWR, WSR

 

9. Jakie zachowanie twojego dziecka uważasz za najbardziej denerwujące?

a.  Nie może usiedzieć spokojnie na jednym miejscu SRW, RSW.

b.  Wypowiada się przez akt fizyczny, popychając i uderzając innych RSW.

c.  Popisuje się WSR.

d.  Dowcipkuje, używa zbyt śmiałego Języka SRW, SWR.

e.  Obraża się, zamyka w sobie WRS, RWS.

f.  Przerywa, mówi nieustannie SRW, SWR.

g.  Obraża się, narzeka, mówi „tak, ale” WRS.

 

Aby dowiedzieć się
czegoś więcej, zadaj swojemu dziecku [sobie – A.K.] następujące pytania:

 

10. Co najlepiej pamiętasz z filmu, programu telewizyjnego, lektury?

a. Wygląd bohaterów, scenerię WSR, WRS.

b. O czym była mowa, muzykę SRW, SWR.

c. Co się wydarzyło, charaktery bohaterów RWS, RSW.

 

11. Co robisz, żeby zapamiętać czyjś numer telefonu?

a.  Przepowiadam go sobie, słyszę go wewnątrz SRW, SWR.

b.  Wyobrażam sobie telefon albo cyfry numeru WSR, WRS.

c.  Wyobrażam sobie, jak biorę słuchawkę i nakręcam numer RWS, RSW.

 

12. Co najłatwiej zapamiętujesz w ludziach, których poznajesz?

a. To, co robicie wspólnie, jakie uczucia w tobie budzą RWS, RSW.

b. Jak wyglądają WSR, WRS.

c. Jak się nazywają, co mówią SRW, SWR.

 

13. Co cię najbardziej rani, co najtrudniej ci znieść?

a.  Złe, raniące słowa WRS, RWS.

b.  Natręctwo, agresywne gesty SWR, WSR.

c.  Złe spojrzenia SRW, RSW.

 

14. Jak zabierasz się do składania jakiejś rzeczy?

a.  Czytam instrukcję, potem sam to robię. Podpowiadanie mi przeszkadza WRS.

b.  Czytam instrukcję, zadaję pytania, mówię sam sobie, co mam zrobić WSR.

c.  Dopasowuję części do siebie. Jeśli trzeba, to pytam. Nigdy nie czytam instrukcji RSW.

d.  Dopasowuję części, patrzę na schemat, potem pytam RWS.

e.  Proszę kogoś, żeby mi powiedział, a potem pokazał, jak to robić, potem próbuję sam SWR.

f. Proszę kogoś, żeby mi powiedział, jak to robić, potem próbuję sam. Instrukcję czytam w ostateczności SRW.

 

15. Czym się kierujesz, wybierając sobie ubrania?

a.  Jakie są w dotyku, czy są wygodne, z jakiej są tkaniny RWS, RSW.

b.  Ich kolorem, jak w nich wyglądam, czy harmonizują ze sobą WSR, WRS.

c. Czy pasują do mojej osobowości, jakiej są firmy, co mówią o mnie SRW, SWR.

LP.

SRW

SWR

RSW

RWS

WRS

WSR

1

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

 

13

 

 

 

 

 

 

14

 

 

 

 

 

 

15

 

 

 

 

 

 

TEST NR 2 – SPRAWDŹ SWÓJ WZORZEC:


Znalazłam też świetny test, który można zrobić samemu sobie. Jest dostępny na stronie Nowej Ery: TUTAJ: https://www.terazmatura.pl/strefa-ucznia/jak-zyc-zeby-zdac/sposob-na-mature/4645-jak-sie-uczyc-aby-sie-nauczyc

TYPY WZORCÓW UCZENIA SIĘ:

 

1.                Jeśli kanał słuchowy aktywuje poziom świadomy, kanał wzrokowy – poziom podświadomy, a kanał ruchowy – poziom nieświadomy, to powstaje wzorzec: słuch – wzrok – ruch, w skrócie SWR.

2.                Jeśli kanał słuchowy aktywuje poziom świadomy, kanał ruchowy – poziom podświadomy, a kanał wzrokowy – poziom nieświadomy, to powstaje wzorzec: słuch – ruch – wzrok, w skrócie SRW.

3.                Jeśli kanał ruchowy aktywuje poziom świadomy, kanał wzrokowy – poziom podświadomy, a kanał słuchowy – poziom nieświadomy, to powstaje wzorzec: ruch – wzrok – słuch, w skrócie RWS.

4.                Jeśli kanał ruchowy aktywuje poziom świadomy, kanał słuchowy – poziom podświadomy, a kanał wzrokowy – poziom nieświadomy, to powstaje wzorzec: ruch – słuch –wzrok, w skrócie RSW.

5.                Jeśli kanał wzrokowy aktywuje poziom świadomy, kanał słuchowy – poziom podświadomy, a kanał ruchowy – poziom nieświadomy, to powstaje wzorzec: wzrok – słuch – ruch, w skrócie WSR.

6.                Jeśli kanał wzrokowy aktywuje poziom świadomy, kanał ruchowy – poziom podświadomy, a kanał słuchowy – poziom nieświadomy, to powstaje wzorzec: wzrok – ruch – słuch, w skrócie WRS.

SRW

Język

Łatwo porozumiewa się z innymi w mowie. Ma bogate słownictwo. Przemawia z uczuciem, melodyjnie. Lubi mówić innym, co mają robić (urodzony przywódca).

Sfera wzrokowa

Kontakt wzrokowy, zwłaszcza dłuższy, onieśmiela je. Widzi całość obrazu. Rysuje proste rysunki.

Cechy fizyczne

Tłumiona energia wre tuż pod skórą. Lubi sport – dobry trener, dobry zawodnik. Ostrożnie nawiązuje kontakt fizyczny.

Mocne strony i trudności w nauce

Uczy się łatwo z dyskusji i wykładów. Łatwo też przychodzi mu nauka za pomocą ćwiczeń manualnych i metod eksperymentalnych. Może mieć trudności z czytaniem, pisaniem, ortografią. Potrafi uczyć się języka ze słuchu. Wyłącza się, gdy musi się przyglądać zbyt wielu rzeczom, gdy ma opowiedzieć, co widzi.

Jakie stwarza problemy

Przerywa innym. Dowcipniś, złośliwiec, przesadnie śmiały, wygłupia się, jego słowa potrafią ranić.

Jakie są jego problemy

Ma trudności z realizowaniem swoich wyobrażeń w satysfakcjonujący go sposób.

Wrodzone zalety

Wizjoner – ma wiele wspaniałych pomysłów. Stara się inspirować innych.

SWR

Język

Łatwo porozumiewa się z innymi w mowie. Ma bogate słownictwo. Wypowiada się logicznie o faktach, ideach, koncepcjach. Lubi rozmawiać z dorosłymi i starszymi dziećmi.

Sfera wzrokowa

Utrzymuje długotrwały kontakt wzrokowy, ale może mrużyć oczy, mrugać, miewa tiki. Potrafi koncentrować się na całości obrazu i szczegółach jednocześnie. Analizuje obrazy w myślach. Ma trudne do odczytania pismo.

Cechy fizyczne

Ma powierzchowną świadomość własnego ciała. Bywa niezdarne, aktywność łatwo wytrąca je z równowagi. Woli dyscypliny indywidualne (pływanie, biegi) niż wymagające rywalizacji. Nie śmiałe w kontakcie fizycznym, skryte w uczuciach.

Mocne strony i trudności w nauce

Uczy się łatwo z dyskusji i wykładów oraz lektur. Ma trudności z zajęciami manualnymi, sportem. Potrafi uczyć się języków obcych ze słuchu i przez czytanie. Wyłącza się, gdy, gdy musi słuchać długich wyjaśnień, gdy się je pyta, o czym myśli lub co słyszało o tym czy owym.

Jakie stwarza problemy

Przerywa innym. Monopolizuje rozmowę. Stale pyta „dlaczego?”

Jakie są jego problemy

Ma trudności z wyrażaniem uczuć w słowach. Bez objaśnień lub pokazu trudno mu opanować umiejętności fizyczne.

Wrodzone zalety

Wspaniale porozumiewa się z innymi – uwielbia wymieniać myśli. Stara się pomagać innym.

RSW

Język

Chętnie mówi o własnych doświadczeniach. Potrafi dobrze uczyć, objaśniać czynności ruchowe. Lubi opowiadać. Gestykuluje, próbując znaleźć właściwe słowa.

Sfera wzrokowa

Kontakt wzrokowy onieśmiela je, nie potrafi go utrzymać. Umie objąć całość jednym spojrzeniem. Organizuje sobie pracę, układając rzeczy w stosiki. Rzadko świadomie odbiera obrazy. Ma bardzo charakterystyczne nieporządne pismo.

Cechy fizyczne

Niezwykle łatwo wchodzi w związki z innymi, robiąc coś wspólnie lub przez kontakt fizyczny. Stale w ruchu, stale czynne. Ma ogromne zasoby energii fizycznej. Zwykle dobrze zorganizowane, urodzony sportowiec. W sporcie ceni rywalizację. Lubi dotykać i być dotykane.

Mocne strony i trudności w nauce

Łatwo nabywa umiejętności fizycznych. Łatwo też przychodzi mu nauka z pomocą ćwiczeń manualnych lub metod eksperymentalnych. Potrafi uczyć się z dyskusji na ważne tematy. Może mieć trudności z czytaniem, pisaniem i ortografią. Wyłącza się, gdy musi przyglądać się zbyt wielu rzeczom, gdy ma opowiedzieć, co widzi.

Jakie stwarza problemy

Nadruchliwe, nie potrafi usiedzieć w miejscu, niespokojny duch.

Jakie są jego problemy

Trudno mu znaleźć pozytywne sposoby rozładowania energii fizycznej.

Wrodzone zalety

Znakomite w działaniu, aktywne, doprowadza sprawy do końca. Stara się robić coś z pożytkiem dla innych.

 

WSR

Język

Mówi z uczuciem i emfazą. Uwielbia opowiadać, udzielać wyjaśnień, przekonywać. Mówienie na głos pomaga mu uporządkować myśli i podejmować decyzje. Używa wtrętów słownych takich jak „eee”, „no”, „wiesz”. Lubi oddziaływać na ludzi słowami.

Sfera wzrokowa

Niezwykle łatwo nawiązuje kontakt wzrokowy. Uczucia ma wypisane na twarzy. Organizuje sobie pracę, sporządzając listy, notatki. Lubi, aby otoczenie wyglądało porządnie. Pisze schludnie, czytelnie.

Cechy fizyczne

Potrafi przez dłuższy, czas siedzieć cicho. Bywa niezdarne, aktywność fizyczna łatwo wytrąca je z równowagi. Ma powierzchowną świadomość własnego ciała; aby uprzytomnić sobie, co czuje, musi zamknąć oczy. Dotyk onieśmiela je. Uczucia są dla niego sprawą bardzo intymną. W sporcie woli dyscypliny indywidualne (pływanie, biegi) niż wymagające rywalizacji.

Mocne strony i trudności w nauce

Jest gorliwym czytelnikiem – szybko uczy się czytać. Łatwo mu się uczyć przez lektury, rozmowy na określone tematy lub nauczanie innych. Pisze dobrze, ortograficznie, łatwo wyłapuje błędy. Trudności sprawiają mu zalesia manualne oraz zorganizowane. Wyłącza się, gdy się je dotyka, pyta o uczucia, pragnienia.

Jakie stwarza problemy

Popisuje się, nadgorliwie uczynne, aby tylko zrobić dobre wrażenie.

Jakie są jego problemy

Brak mu poczucia czasu.

Wrodzone zalety

Świetnie uczy – uwielbia pokazywać i tłumaczyć. Stara się oświecać innych.

RWS

Język

Mówi łagodnym tonem, zwięźle. Rzadko zabiera głos w grupie. Nie od razu znajduje właściwe słowa, często robi długie przerwy. Potrzebuje ciszy do namysłu.

Sfera wzrokowa

Utrzymuje długotrwały kontakt wzrokowy, ale może przy tym mrużyć oczy, mrugać, miewa tiki. Potrafi koncentrować się na całości obrazu i szczegółach jednocześnie. Analizuje obrazy w myślach, przygląda im się z wielu stron. Może mieć trudne do odczytania pismo.

Cechy fizyczne

Niezwykle łatwo wchodzi w związki z innymi, robiąc coś wspólnie lub przez kontakt fizyczny. Uwielbia aktywność, ruch, działanie. Obdarzone pełną gracji energią. Zwykle dobrze zorganizowane, urodzony sportowiec. W sporcie ceni rywalizację. Lubi dotykać i być dotykane.

Mocne strony i trudności w nauce

Łatwo przychodzi mu nauka za pomocą ćwiczeń manualnych i metod eksperymentalnych. Może dobrze czytać, jeśli uczy się metodą prób i błędów, nie ze słuchu. Ma kłopoty z czytaniem na głos i opowiadaniem. Koncentracja na wykładach i uczestnictwo w dyskusjach sprawiają mu trudności. Wyłącza się, gdy musi słuchać długich wyjaśnień, gdy się je pyta, o czym myśli lub co słyszało o tym czy owym.

Jakie stwarza problemy

Obraża się, zamyka w sobie.

Jakie są jego problemy

Bardzo trudno mu wyrazić uczucia słowami.

Wrodzone zalety

Kocha przyrodę, szczególnie zwierzęta. Ma wiele różnorodnych zainteresowań (na przykład rysunek i hokej). Stara się łączyć przeciwieństwa.

WRS

Język

Wypowiada się w okrężny sposób, odwołując się do osobistych doświadczeń. Mówiąc, musi sobie pomagać rękami albo ruszać się. Nie od razu znajduje właściwe słowa, często robi długie przerwy. Rzadko zabiera głos w grupie.

Sfera wzrokowa

Niezwykle łatwo nawiązuje kontakt wzrokowy. To, co widzi, przemawia do jego uczuć. Organizuje sobie pracę, sporządzając listy, notatki. Aby myśleć jasno, potrzebuje zewnętrznego ładu. Pisze schludnie, czytelnie.

Cechy fizyczne

Tłumiona energia czai się tuż pod skóra. Łatwo opanowuje dyscypliny sportowe. Umie określić swoje odczucia cielesne mając oczy otwarte. Kontakt fizyczny nawiązuje ostrożnie. Lubi zorganizowane zajęcia sportowe oparte na’ rywalizacji. Bywa, że cudze uczucia i doznania mieszają mu się z jego własnymi.

Mocne strony i trudności w nauce

Może dobrze czytać pod warunkiem, że będzie się uczyć raczej wzrokowo niż ze słuchu. Łatwo się uczy: patrząc i naśladując, bez słów i notatek. Pisze dobrze, ortograficznie, łatwo wyłapuje błędy. Ma trudności z głośnym czytaniem i opowiadaniem, koncentracja podczas wykładów i uczestnictwem w klasowych dyskusjach. Wyłącza się, słuchając długich ustnych objaśnień, gdy się je pyta, co myśli, co słyszało o różnych rzeczach.

Jakie stwarza problemy

Obrażalskie, wiecznie niezadowolone, zbyt uległe wobec większości.

Jakie są jego problemy

Ma trudności z myśleniem o sobie samym.

Wrodzone zalety

Znakomity partner, świetnie współdziała z innymi. Stara się tworzyć powiązania między ludźmi, sieć kontaktów.