Z tego omówienia „Dekameronu” dowiesz się, jak wiele motywów, kontekstów i szokujących, jak na czasy powstania, historii zawarł Boccaccio w swoim dziele. Oczywiście przeczytasz tu też analizę i interpretację zbioru nowel.
Dla wszystkich — do szkoły ponadpodstawowej, czy na studia — przygotowałam tu wiele cennych informacji dotyczących kontekstu epoki, a wszystko stało się możliwe dzięki współpracy z Wydawnictwo Świat Książki, które uwierzyło, że taka praca ma sens i nadal wydaje klasyczne dzieła, ale teraz w pięknej, eleganckiej lub kolekcjonerskiej oprawie.
[współpraca edukacyjna]
DEKAMERON
autor: |
Giovanni Boccaccio (czyt. dżiowanni bokaczio) Nazwiska zakończone na ‑o będą się odmieniały jak polskie nazwiska męskie zakończone na ‑o, np. Cyzio: M. Giovanni Boccaccio D. Giovanniego Boccaccia C. Giovanniemu Boccacciowi B. Giovanniego Boccaccia N. z Giovannim Boccacciem Msc. o Giovannim Boccacciu W. Giovanni Boccaccio! |
tytuł: |
Dekameron
Odmiana jak w rzeczownikach zakończonych na ‑eron, np. peron, więc: M. Dekameron D. Dekameronu C. Dekameronowi B. Dekameron N. Dekameronem Msc. Dekameronie W. Dekameronie! |
rodzaj literacki: |
epika |
gatunek literacki: |
zbiór nowel |
data wydania: |
ok. 1470 roku |
epoka literacka: |
renesans |
miejsce wydania: |
Włochy |
czas akcji: |
W czasie śmiertelnej zarazy dżumy, która w 1348 roku zdziesiątkowała populację Europy. |
miejsce akcji: |
podmiejska willa niedaleko Florencji |
geneza: |
Boccaccio prawdopodobnie rozpoczął pracę nad „Dekameronem” w 1348 roku, wkrótce po wybuchu epidemii czarnej śmierci, a zakończył ją w 1353 roku. W trakcie tworzenia dzieła czerpał inspiracje z literatury Dalekiego Wschodu, takiej jak „Księga tysiąca i jednej nocy”. Część opowieści zawartych w „Dekameronie” jest uznawana za legendy i anegdoty, które były popularne na terenie Włoch. |
problematyka: |
„Dekameron” jest dziełem opartym na autentycznych zdarzeniach z 1348 roku, kiedy to Włochy zostały dotknięte potężną zarazą. Mieszkańcy miast byli zmuszeni do opuszczenia swoich domów i szukania schronienia na wsi, aby uchronić się przed panującą epidemią. W „Dekameronie” Boccaccio skupia się na trzech kluczowych tematach: miłości, inteligencji i ludzkim losie. |
typ narracji: |
narrator trzecioosobowy wszechwiedzący |
język: |
florencki, dialekt włoski |
bohaterowie: |
Pampinea, będąca Królową Pierwszego Dnia, była najstarszą z kobiet, mimo że miała niewiele ponad 20 lat. Była naturalną przywódczynią grupy i krewną jednego z mężczyzn. To ona zaproponowała plan ucieczki na wieś i przekonała trzech mężczyzn, by do nich dołączyli. Po dotarciu na wieś przydzieliła zadania służbie. Misia, jej służąca, podjęła pracę w kuchni. Pampinea ustaliła również codzienną rutynę odosobnienia i zaproponowała, aby wszyscy na zmianę opowiadali historie. Przyznała, że ceni uczucie zakochania, ale była mądra w swoim podejściu do mężczyzn i podziwiała silne kobiety, które potrafiły im się przeciwstawić. W swoich opowieściach często udzielała rad innym kobietom na temat miłości i zachowania w miejscach publicznych. Pod koniec drugiego dnia zaśpiewała o przyjemnościach płynących z pożądania. Filomena była Królową Drugiego Dnia, charakteryzował ją pragmatyzm i niezbyt dobre zdanie o przedstawicielkach swojej płci. Kiedy podjęła decyzję o przeprowadzce na wieś, obawiała się, że plan może się nie powieść, ponieważ kobiety pozostawione same sobie często zachowywały się irracjonalnie i miały ograniczone możliwości załatwiania spraw. W dniu, kiedy sprawowała rządy, zaproponowała ograniczenie tematów opowieści. Deklarowała, że chciałaby usłyszeć historie o ludziach, którzy doświadczyli serii nieszczęść, ale ostatecznie osiągnęli nieoczekiwane szczęście. Jej gust literacki w opowieściach miał często ponury charakter. Przykładowo, opowiedziała historię kobiety, która odcina głowę swojemu zamordowanemu kochankowi i sadzi ją w doniczce z bazylią. Na koniec siódmego dnia zaśpiewała pieśń, w której błagała swojego byłego kochanka o powrót. Neifile, będąca Królową Trzeciego Dnia, apelowała o opowieści o ludziach, którzy dzięki własnym wysiłkom spełniali swoje pragnienia. W dniu, kiedy objęła tytuł królowej, wykazała się dużym zaangażowaniem, umieszczając grupę przyjaciół w ich nowym miejscu pobytu — pałacu z magicznym ogrodem otoczonym murem. Była osobą wysoce zorganizowaną i szanującą ustalony porządek społeczny. Ceniła również silne, inteligentne kobiety, takie jak jej bohaterka Gilette — córka lekarza, która dzięki swojej inteligencji zdobyła zarówno ukochanego mężczyznę, jak i wyższy status społeczny. Na zakończenie dziewiątego dnia zaśpiewała pieśń, w której śpiewała do kwiatu symbolizującego miłość, a także do swojego ukochanego. Filostrato, będący Królem Czwartego Dnia, był najstarszym mężczyzną w towarzystwie. Podczas swoich rządów zachęcał do opowieści o ludziach, których miłość skończyła się tragicznie. Rozpoczął jednak swoją opowieść od długiego, chaotycznego monologu o sobie i swojej karierze literackiej. Filostrato, choć rzadko, dorównywał sprytem Fiammetcie. W jego opowiadaniach można było dostrzec zamiłowanie do makabry, jak w przypadku przerażającej historii o mężczyźnie, który zmusza swoją żonę do zjedzenia serca kochanka. Nie brakowało również niewybrednego humoru, jak w pikantnej opowieści o kochanku ukrywającym się w wannie. Na zakończenie czwartego dnia zaśpiewał pieśń o bólu po stracie ukochanej osoby. Fiammetta, zwana Królową Piątego Dnia, posiadała długie, złote loki, zaróżowione policzki i oczy błyszczące jak u sokoła. Jej wesołe usposobienie sprawiało, że łatwo nawiązywała relacje. Czasami zdarzało się, że wdawała się w spory z Filostratem, tworzyła muzykę z Dioneo, śpiewając duety i akompaniując lutni Dioneo na wiolonczeli. Stratilia, pokojówka Fiammetty, była jedną z dwóch pokojówek, które troszczyły się o damy. Fiammetta była silna i niezależna. W dniu swojego panowania wzywała do opowieści o przygodach kochanków, którzy pokonywali trudności i osiągali szczęście. Opowiadała historie, w których główne role odgrywały silne, niezależne kobiety. W kilku z jej opowieści pojawiały się sztuczki, które inteligentne kobiety stosowały, aby poradzić sobie z codziennymi upokorzeniami. Pieśń Fiammetty pojawiała się pod koniec dziesiątego dnia. Śpiewała o bólu zazdrości. Elissa, znana jako Królowa Szóstego Dnia, charakteryzowała się wyniosłą naturą i wyznawała tradycyjne wartości dotyczące relacji między mężczyznami i kobietami. Czasami idealizowała męskie autorytety, jak w swojej opowieści o szlachetnym hrabim Antwerpii. Konwencjonalne cechy Elissy równoważyła jej skłonność do ekstremalnej namiętności. Jako królowa, zachęcała do opowieści o ludziach, którzy dzięki szybkim ripostom lub sprytnym manewrom unikali niebezpieczeństwa, dyskomfortu lub ośmieszenia. Wieczorem szóstego dnia śpiewała o byciu więźniem miłości, przy czym ciężko wzdychała. Dioneo, który był Królem Siódmego Dnia, był dowcipny i skłonny do flirtów. Jego sługa, Parmeno, pełnił funkcję zarządcy, dbając o komfort grupy. Dioneo, będąc głównym muzykiem, grał razem z Fiammettą, Laurettą i Tindaro, jednym ze służących. Zawsze opowiadał ostatnią historię każdego dnia, co gwarantowało, że każdy dzień kończył się na zabawnym akcencie. Wszystkie jego opowieści, z wyjątkiem ostatniej, dotyczyły pożądania i były sprośne. Kiedy był królem siódmego dnia, przywoływał opowieści o sztuczkach, które kobiety płatały swoim mężom. Jego wiazdorski występ muzyczny odbył się pod koniec piątego dnia, kiedy zaśpiewał piosenkę, w której błagał Kupidyna o interwencję, aby kobieta go pokochała. Lauretta, Królowa Ósmego Dnia, była kobietą rozważną. Wykazywała talent muzyczny, komponując piosenki, śpiewając w duecie z Dioneo i często prowadząc taniec. Opowiadała historie o silnych kobietach, które nie pozwalały sobie na manipulację, jak w opowieści o Monnie Nonnie de’ Pulci, której riposta zawstydziła zarozumiałego biskupa. Jako królowa, opowiadała historie o sztuczkach, które ludzie płatają sobie nawzajem. Pod koniec trzeciego dnia wykonała specjalną piosenkę własnej kompozycji, opowiadającą o bólu po stracie kochanka i samotności. Emilia, Królowa Dziewiątego Dnia, była bardzo piękna i niezwykle próżna. Otrzymała koronę jako ostatnia. Jej poglądy na temat ról kobiet były skrajnie konserwatywne. Wybierała historie, które utwierdzały ją w jej poglądach. Dziewiątego dnia, jako królowa, pozwoliła gawędziarzom rozmawiać na dowolny temat, głównie po to, by pouczyć towarzystwo o potrzebie posłuszeństwa mężczyznom, a następnie opowiedzieć historię o królu Salomonie, który radził mężczyźnie, aby bił swoją żonę. Na koniec pierwszego dnia wykonała piosenkę, w której wychwalała swoje piękno. Panfilo, Król Dziesiątego Dnia, był poważny i pobożny. Rozpoczynał i kończył opowieści pochwałami Boga, a do swoich opowieści często dodawał rady moralne i komentarze społeczne. Opowiedział pierwszą historię pierwszego dnia – o Ciappelletto, nikczemnym notariuszu, który stał się świętym, kłamiąc podczas spowiedzi na łożu śmierci. Tematem opowieści ostatniego dnia, kiedy Panfilo był królem, byli ludzie, którzy dokonali hojnych uczynków. W swojej specjalnej pieśni ósmego dnia śpiewał o radości bycia zakochanym, co skłoniło innych do spekulacji na temat obiektu jego uczuć. |
streszczenie: |
„Dekameron” to zbiór stu nowel opowiadanych przez siedem kobiet i trzech mężczyzn. Narrator, jeden z mężczyzn, dzieli się swoimi doświadczeniami z miłością, która przyniosła mu zarówno ból, jak i radość. Wyraża wdzięczność dla tych, którzy wspierali go w trudnych chwilach, i chce teraz pomóc innym, zwłaszcza kobietom, które często muszą ukrywać swoje uczucia. W 1348 roku we Florencji wybuchła zaraza dżumy, która według narratora była spowodowana wpływem ciał niebieskich lub została zesłana przez Boga, aby ukarać ludzi za ich grzechy. Zaraza była tak silna, że łatwo przenosiła się z chorych na zdrowych, a nawet na zwierzęta, które zbliżyły się do przedmiotu należącego do chorego. W obliczu zarazy dżumy, ludzie reagowali na różne sposoby: niektórzy izolowali się, inni szukali ucieczki w piciu i wesołości, a jeszcze inni nosili pachnące zioła, wierząc, że zapachy wzmocnią ich siły życiowe. Wielu opuszczało miasto, swoje domy i krewnych, przenosząc się do posiadłości poza miastem lub szukając schronienia u obcych. Zaraza szerzyła się srodze wśród wszystkich tych grup. W tym czasie w kościele Santa Maria Novella spotyka się siedem młodych kobiet – Pampinea, Fiammetta, Filomena, Emilia, Lauretta, Neifile i Eliza. Pampinea wygłasza przemówienie, w którym wyraża przekonanie, że każdy ma prawo do ochrony swojego życia, oraz zaniepokojenie tym, co widzą i słyszą, gdy opuszczają kościół: chorych i umarłych, różnych łotrzyków i posługaczy moru. Pampinea proponuje, aby opuściły miasto i udały się na wieś, gdzie mogą żyć wśród wesołości i rozrywek. Pozostałe kobiety chwalą jej plan, ale Filomena zauważa, że są kobietami i że bez pomocy mężczyzn trudno im będzie coś przedsięwziąć. Eliza zgadza się z Filomeną, ale zastanawia się, gdzie mogą znaleźć mężczyzn do pomocy. Niebawem dołączają do nich Panfilo, Filostrato i Dioneo. Grupa dociera do pięknej wiejskiej posiadłości, gdzie postanawia odpocząć. Pampinea zostaje wybrana na królową pierwszego dnia i organizuje ich pobyt, wyznaczając obowiązki dla służby. Po obiedzie wszyscy bawią się, śpiewając i tańcząc, a następnie udają się na odpoczynek. Gdy nadchodzi wieczór, królowa sugeruje, że powinni opowiadać historie, aby szybciej upłynął czas. Gdy wszyscy zgadzają się na propozycję, Pampinea mówi im, że mogą swobodnie wypowiadać się na dowolny temat. Zaprasza Panfila do opowiedzenia pierwszej historii. Drugi gawędziarz, Neifile, opowiada historię Abrahama, pobożnego Żyda, który podróżuje do Rzymu, gdzie obserwuje głupotę i zepsucie na najwyższych szczeblach chrześcijaństwa. Następnie Filomena opowiada o Żydzie Melchizedeku i jego słownym sparingu z wielkim sułtanem Saladynem. Kolejne dwie historie, opowiedziane przez Dioneo i Fiammettę, również przedstawiają ludzi, którzy sprytnie przechytrzają swoich przełożonych. Opowieści ciągną się dalej, dopóki cała dziesiątka młodych ludzi nie weźmie w nich udział. Pierwszy dzień opowieści wyznacza wzorzec na pozostałe. Następna królowa, Filomena, utrzymuje domowe ustalenia Pampinei, co jest milczącym uznaniem przywództwa Pampinei. Propozycja Filomeny, aby każdy dzień miał inny motyw przewodni, sprawia, że pozostałe dni wzbudzają więcej entuzjazmu, a opowieści układają się w spójną historię. Kolejni władcy otrzymują korony na koniec dnia, po czym ogłaszają następny temat. Na koniec dnia zawsze ktoś wykonuje popisowy numer — śpiewa. Piosenki te dodają kolejne elementy fabularne. Dekameron ma dziesięć dni opowiadania, z dziesięcioma postaciami, z których każda opowiada dziesięć historii – plus dziesięć wierszy miłosnych. Ponadto pojawiają się interwały muzyki i tańca w ciągu dnia oraz przed i po przedstawionej piosence dnia. Drugiego dnia królową zostaje Filomena. Historie tego dnia opowiadają o ludziach, którzy cierpią z powodu nieszczęścia, ale potem niespodziewanie znajdują szczęście. Neifile opowiada pierwszą historię, o człowieku, który pozoruje cudowne lekarstwo, ale unika kary, ponieważ jego właściciel zna księcia. Filostrato i inni opowiadają podobne opowieści o zakrętach losu. Po zakończeniu ostatniej opowieści królowa Filomena przekazuje koronę Neifile, który sugeruje, aby zrobili sobie dwudniową przerwę od opowiadania historii, aby nadrobić zaległości w domach i przenieść się w nowe miejsce. Neifile zapowiada, że kolejne historie będą opowiadały o ludziach, którzy własnymi siłami osiągają upragniony cel lub odzyskują coś utraconego. Po muzyce i tańcach Neifile prosi Pampineę, aby zaśpiewała. Piosenka Pampinei wychwala miłość, a zwłaszcza uczucie płonącego pożądania. Neifile, królowa trzeciego dnia, budzi pozostałych o świcie i prowadzi ich ścieżką wyłożoną trawą i kwiatami do pałacu oddalonego o około dwie mile na zachód. Przestronny, elegancki pałac posiada otoczony murem ogród wypełniony kwiatami, drzewami owocowymi i wieloma gatunkami zwierząt. Rozkoszne śpiewy ptaków wypełniają słodko pachnące powietrze. W centrum ogrodu znajduje się wspaniała fontanna otoczona bujnym trawnikiem. Tego popołudnia dziesięciu towarzyszy zbiera się w ogrodzie. Historie tego dnia opowiadają o ludziach, którzy wykorzystują własne wysiłki, aby osiągnąć swoje pragnienia lub znaleźć rzeczy, które stracili. Filostrato zaczyna się od opowieści o przystojnym młodym wieśniaku, którego wysiłki prowadzą do pracy w klasztorze, jako ogrodnik i kochanek zakonnic. Pampinea i inni opowiadają kolejne opowieści o zaradnych ludziach. Po zakończeniu ostatniej opowieści królowa Neifile przekazuje koronę Filostrato, który oznajmia, że następnego dnia historie będą o ludziach, których miłość zakończyła się nieszczęśliwie. Po muzyce i tańcach Filostrato prosi Laurettę o zaśpiewanie. Lauretta wykonuje piosenkę własnej kompozycji o smutku bycia niekochaną. Trzeci dzień kończy się wyborem tematu na następny dzień. Król czwartego dnia, Filostrato, oznajmia, że tematem będzie miłość, która nie kończy się dobrze, co jest aluzją do jego osobistej historii. Następnie Lauretta wykonuje jedną ze swoich kompozycji, lament nad kochankiem, który ją porzucił, co jest echem opowieści o nieszczęśliwej miłości. Piosenka Lauretty jest emocjonalnym pomostem między szczęśliwymi zakończeniami trzeciego dnia a tragediami nadchodzącego dnia. Filostrato, król czwartego dnia, rozpoczyna poranek długą rozprawą o swoich literackich wysiłkach. Opisuje swój styl pisania jako skromny i broni się przed zarzutami krytyków, że pisze za dużo o kobietach i dla nich. Filostrato zaczyna opowiadać historię o Filippo, który wychowuje syna całkowicie z dala od świata, ale traci nad nim kontrolę, gdy tylko chłopiec odkrywa kobiety. Ponieważ kobiety mają tego rodzaju władzę, argumentuje Filostrato, pisarze muszą zrobić wszystko, co w ich mocy, aby je zadowolić. Popołudniowa sesja opowiadania historii rozpoczyna się późno. Filostrato wybrał temat ludzi, których miłość kończy się nieszczęśliwie. Pierwszy mówca, Fiammetta, sprzeciwia się temu tematowi, ponieważ ma on wzmacniać swojego ducha, a nie słuchać o nieszczęściach innych ludzi. Podąża za wskazówkami Filostrato, ale tworzy horror, w którym książę wycina serce kochankowi swojej córki. Druga mówczyni, Pampinea, wybiera zabawną historię o mnichu, który mówi kobiecie, że jest aniołem Gabrielem, ale w końcu traci jej miłość. Ośmiu kolejnych prelegentów opowiada historie utraconej miłości. Neifile opowiada historię dwojga młodych kochanków, którzy kładą się obok siebie i umierają. Po zakończeniu ostatniej historii król Filostrato przekazuje koronę Fiammetcie, która ogłasza, że następnego dnia historie będą dotyczyć kochanków, którzy przetrwają trudności i osiągną szczęście. Fiammetta prosi Filostrato, aby zaśpiewał, aby żaden inny dzień nie został zrujnowany jego nieszczęściami. Filostrato lamentuje smutno nad swoim żalem po tym, jak opuściła go miłość. Dzień panowania Fiammetty zaczyna się o świcie, kiedy eskortuje ona swoich towarzyszy na szeroką i trawiastą równinę, aby posłuchać śpiewu ptaków. Późnym popołudniem zbierają się ponownie przy fontannie, aby opowiadać historie. Fiammetta poprosiła o przygody kochanków, którzy przetrwają trudności i osiągną szczęście. Panfilo, pierwszy gawędziarz, opowiada o Cymonie, którego ojciec wysyła jego ukochaną, Ifigenię, na Rodos, aby poślubiła innego mężczyznę. Cymon przechwytuje statek Ifigenii, porywa swoją miłość i poślubia ją po kolejnych przygodach na morzu. Druga mówczyni, Emilia, opowiada o kobiecie, która z rozpaczy odpływa samotnie, ale dociera do Tunisu, gdzie odnajduje swojego zaginionego kochanka, który wciąż żyje. Pozostali prelegenci również tworzą pełne przygód historie miłosne ze szczęśliwymi zakończeniami. Elissa opowiada o kochanku, który zostaje schwytany przez bandytów. Kochankowie w opowieści Pampinei omal nie spłonęli na stosie. NOWELA „SOKÓŁ”: Najważniejszą jednak stała się historia dziewiąta. Fiammetta opowiadała o losachFederiga degli Alberighi, zamożnego szlachcica z Florencji, który zakochał się w Monnie Giovannie, ale ona nie zwracała na niego uwagi. Mężczyzna wydawał majątek na podarunki dla Monny, co doprowadziło go do ruiny, więc po zbankrutowaniu żył skromnie na wsi, polując ze swoim sokołem. Tymczasem mąż Monny zmarł, pozostawiając cały majątek synowi, a potem jej. Wyprowadziła się zatem z dzieckiem do wiejskiej posiadłości. Syn Monny Giovanny zaprzyjaźnił się z Federigo i bardzo chciał mieć jego sokoła. Kiedy zachorował, zapragnął, że chociaż przed śmiercią musi zobaczyć sokoła Federiga. Monna odwiedziła więc Federiga, ale ten w obawie, że nie ma jej czym ugościć — zabił go i upiekł. Monna wyjawiła, że powodem jej przybycia była troska o zdrowie syna, poprosiła o pokazanie zwierzęcia, ale Federigo musiał jej wyznać prawdę. Oczywiście nie udało się jej spełnić ostatniej prośby syna, który umarł. Była samotna, więc jej bracia namówili ją, aby znów wyszła za mąż. Kobieta właściwie uznała, że była pod wrażeniem szlachetności Federigo, który był dla niej gotowy do wielu poświęceń i chociaż był biedny, zdecydowała się go poślubić, twierdząc, że woli męża bez majątku niż majątek bez męża. Federigo zyskał duży majątek, żonę, którą kochał i nowe życie. Tytułowy sokół stał się ważnym terminem literackim — oznacza przedmiot, który sprawia, że losy bohatera zostaną odmienione. Po dziesiątej historii piątego dnia Fiammetta przekazuje koronę Elissie. Ta postanawia, że następnego dnia historie będą opowiadać o ludziach, którzy unikają niebezpieczeństw i zakłopotania, ostrymi ripostami lub sprytnymi działaniami. Po kolacji Emilia zaczyna tańczyć, a Elissa prosi Dioneo, aby zaśpiewał. Dioneo przedstawia kilka sprośnych sugestii, które Elissa odrzuca jako niemiłe. Dioneo w końcu wybiera piosenkę, w której prosi Kupidyna, aby zakochał się w kobiecie. Królowa Elissa rozpoczyna szósty dzień zwykłym spacerem o świcie. Późnym popołudniem, gdy dziesięciu towarzyszy zbiera się przy fontannie, w kuchni wybucha kłótnia. Tindaro, młody służący, twierdzi, że kobieta, którą zna, była dziewicą przed ślubem. Licisca, starsza służąca, upiera się, że ani jedna młoda kobieta w okolicy nie przychodzi do męża jako dziewica. Mało tego, kiedy kobiety wychodzą za mąż, płatają figle swoim mężom. Elissa prosi Dioneo o rozwiązanie sporu, a ten decyduje na korzyść Licisci. Panie śmieją się serdecznie z jej opinii, ale Elissa wysyła Liciscę do kuchni i grozi, że ją wychłostanie, jeśli sobie nie pójdzie. Historie dnia przedstawiają ludzi, którzy albo odpowiadają ostrymi odpowiedziami, gdy zostaną sprowokowani, albo unikają problemów dzięki szybkiej ripoście lub sprytnemu działaniu. Filomena to opowieść o kobiecie, która rezygnuje z wygodnej jazdy konnej, woli spacerować niż słuchać nudnych opowieści dżentelmena. Panfilo opowiada o dwóch malarzach, twórcach pięknej sztuki, którzy naśmiewają się nawzajem ze swojego brzydkiego wyglądu. Ostatnia historia tego dnia, opowiedziana jak zwykle przez Dioneo, opowiada o zakonniku, który musi wymyślić szybkie wyjaśnienie po tym, jak ktoś zastąpił jego cudowne pióro od anioła Gabriela bryłą węgla. Wszystkie historie szóstego dnia są dość krótkie. Po dziesiątej historii szóstego dnia Elissa przekazuje koronę Dioneo. On ogłasza, że Licisca zainspirowała historie na następny dzień, które będą opowiadać o sztuczkach, jakie kobiety płatają swoim mężom. Ponieważ historie tego dnia były krótkie, słońce wciąż jest na niebie, więc można korzystać z dnia. Podczas gdy Dioneo gra w kości, Elissa prowadzi panie do pobliskiej Doliny Dam, nad którą znajduje się piękne, czyste jezioro. Panie zdejmują ubrania i idą popływać. Po powrocie do pałacu Pampinea opowiada Dioneo o dolinie, a Dioneo deklaruje, że spędzą tam następny dzień. Gdy zaczyna się wieczorna muzyka, wzywa Tindaro, aby dołączył do nich na cornemuse (rodzaj dud). Elissa kończy dzień piosenką, która porównuje zakochanie się do bycia schwytanym przez dziką bestię. Kończy swoją piosenkę żałosnym westchnieniem. Steward wstaje wcześnie siódmego dnia, aby załadować i zawieźć zapasy do Doliny Dam. Dioneo, król tego dnia, wkrótce potem wstaje. Towarzystwo idzie do doliny, która wygląda jeszcze piękniej niż poprzedniego wieczoru. Dioneo nakazuje ustawić stoły pod drzewami przy basenie, a także zasłonięte łóżka w różnych częściach małej doliny. Po czasie sjesty towarzysze rozkładają dywany na trawie i opowiadają swoje historie. Dioneo prosi o historie o sztuczkach, jakie kobiety płatały swoim mężom. W pierwszej historii, opowiedzianej przez Emilię, żona słyszy swojego kochanka w drzwiach i przekonuje męża, że na zewnątrz jest wilkołak. W drugiej historii, opowiedzianej przez Filostrato, Peronella ukrywa swojego kochanka w wannie, gdy jej mąż niespodziewanie wraca do domu. Przekonuje męża, że sprzedała wannę i przedstawia swojego kochanka jako nabywcę. Mąż Peronelli sprząta wannę dla jej nowego właściciela, podczas gdy Peronella i jej kochanek finalizują kolejną transakcję. Wszyscy towarzysze opowiadają podobne historie, w których zdrada zawsze dzieje się kosztem męża. Po dziesiątej historii siódmego dnia Dioneo koronuje Laurettę na nową królową. Lauretta instruuje zarządcę, aby przygotował kolację wcześniej niż zwykle, aby mogli zwinąć obóz i wrócić do pałacu. Następnie oznajmia, że następna runda historii rozszerzy temat Dioneo o wszelkiego rodzaju sposoby, w jakie ludzie oszukują się nawzajem. Tego wieczoru młodzi ludzie tańczą i śpiewają, a Tindaro gra dla nich na cornemuse. Filomena lamentuje nad kochankiem, którego już z nią nie ma, a pozostali zastanawiają się, czy ma nową miłość. Królowa, Lauretta, sugeruje powtórzenie pomysłu Neifile z poprzedniego tygodnia, by zrobić przerwę w piątek i sobotę. Pobożne słowa królowej zasługują na powszechną aprobatę. Ósmego dnia, w niedzielę, dziesięciu towarzyszy słucha nabożeństw w pobliskiej kaplicy. Tego popołudnia zbierają się jak zwykle przy fontannie. Lauretta, królowa tego dnia, zarządza, że historie powinny opowiadać o sztuczkach, jakie ludzie płatają sobie nawzajem. Neifile opowiada o najemniku, który pożycza pieniądze od bogatego kupca, aby pozwolić sobie na opłatę, jaką żona kupca pobiera za swoje seksualne przysługi. Kiedy kupiec przychodzi po dług, najemnik odpowiada, że zostawił pieniądze żonie kupca. Wszystkie dziesięć opowieści zawiera podobne komentarze na temat ludzkiej głupoty. Kilka historii dotyczy transakcji pieniężnych. Niektóre opowieści wiążą się z okrutnymi sztuczkami i upokarzaniem innych. Pampinea opowiada o uczonym, który ugania się za kobietą, która go nie chce. Zostawia go na zewnątrz zimą, gdzie prawie zamarza, a on w odwecie więzi ją na wysokiej wieży, gdzie słońce prawie spali ją na śmierć. Po dziesiątej historii dnia Lauretta przekazuje koronę Emilii, radząc jej, aby postępowała, jak chce. Ta rada sprawia, że Emilia czuje się nieswojo, ale szybko dochodzi do siebie i przedstawia swój plan opowiadania historii, który polega na tym, aby towarzysze opowiadali takie historie, jakie im się podobają. Pozostali przyklaskują planowi. Po zwyczajowym śpiewie i tańcu Emilia prosi Panfilo o zaśpiewanie. Panfilo śpiewa o radości, jaką przyniosła mu miłość i porównuje odnalezienie miłości do znalezienia zbawienia. Wszyscy uważnie słuchają jego słów, próbując odgadnąć, co one oznaczają. Pod rządami Emilii towarzysze wstają tuż przed świtem i spacerują po łąkach, by nacieszyć się chłodnym powietrzem. Tego ranka obserwują kilka dzikich stworzeń, które wydają się oswojone i nieustraszone. Towarzysze spotykają się przy fontannie, aby opowiadać historie o zwykłej porze. Emilia pozwala gawędziarzom wypowiadać się na dowolne tematy. Pierwsza historia, opowiedziana przez Filomenę, opowiada o kobiecie z dwojgiem niechcianych kochanków, która namawia jednego do udawania śmierci, a drugiego do zajęcia się ciałem, w rezultacie pozbywając się ich obu. Druga historia, opowiedziana przez Elissę, opowiada o młodej zakonnicy, która zostaje przyłapana z kochankiem. Pozostałe zakonnice alarmują przeoryszkę, która ma księdza w łóżku. W pośpiechu, by się ubrać, ksieni zakrywa włosy szatami księdza zamiast nakrycia głowy. Młoda zakonnica wykorzystuje błąd przeoryszy, aby uniknąć dyscypliny. W szóstej historii, opowiedzianej przez Panfilo, dwaj młodzi mężczyźni nocują w domku i śpią z córką i żoną pana domu, częściowo przez pomyłkę. Towarzysze kontynuują opowieści o ludziach i ich problemach. Ostatnia opowieść, opowiedziana jak zwykle przez Dioneo, to sprośna opowieść o domokrążcy, który prosi księdza, aby zamienił jego żonę w klacz. Po dziesiątej historii tego dnia Emilia wkłada koronę laurową na głowę Panfila, który będzie ostatnim władcą. Panfilo wyznacza temat ich ostatniego dnia: ludzie, którzy dokonali czynów liberalnych lub hojnych. Pod koniec wieczoru Neifile śpiewa piosenkę o miłości, w której porównuje swoje uczucie i kochanka do kwiatu. O świcie w dniu swego panowania Panfilo w towarzystwie Filomeny i Fiammetty prowadzi grupę na poranny spacer. Trójka przyjaciół rozmawia o swoim przyszłym życiu. Idą dalej niż zwykle, po czym wracają, by napić się czystej, zimnej wody z fontanny. Tego popołudnia zbierają się przy fontannie na ostatnią rundę opowiadania historii. Panfilo, król dziesiątego dnia, wzywa do opowieści o tych, którzy dokonali hojnych lub szczodrych uczynków. Elissa opowiada historię o tym, jak opat z Cluny pojednał papieża z dawnym wrogiem. Emilia opowiada o cnotliwej mężatce, która, aby pozbyć się niechcianego zalotnika, popełnia zły uczynek. Wyznaje swój błąd mężowi, który obchodzi się z nią delikatnie. Pozostali towarzysze opowiadają o szlachetnej hojności i hojnych gestach. Panie dyskutują o historii Dioneo przez jakiś czas. Niektóre uważają, że to Gualtieri postępuje szlachetnie, podczas gdy inne są przekonane, że to Gryzelda. Panfilo wygłasza przemówienie na temat ich zbliżającego się powrotu do Florencji, przypominając im o duchu harmonii i dobrego zachowania, który wśród nich panował. Wszyscy są zgodni co do tego, że nadszedł czas, aby ich pobyt w tym miejscu dobiegł końca. Tego ostatniego wieczoru Fiammetta śpiewa miłosną piosenkę o bólach zazdrości. Dioneo błaga ją, aby ujawniła imię mężczyzny, ponieważ jest z tego powodu bardzo nieszczęśliwa. Następnego ranka towarzysze wstają bladym świtem i podążają za Panfilem z powrotem do Florencji. Kobiety wracają do kościoła, w którym się poznały, a mężczyźni zajmują się swoimi sprawami. W bezpośrednim przemówieniu do szlachetnych młodych dam Boccaccio antycypuje i odpowiada na kilka zarzutów wobec swoich opowieści. Tym, którym nie podobają się niektóre historie, przypomina innym, że gusta są różne. Na zarzut, że niektóre historie są zbyt długie, przypomina paniom, że mają dużo wolnego czasu. Boccaccio przyznaje, że jego język mógł od czasu do czasu stać się nierówny stylistycznie, ale zapewnia słuchaczy, że pewna dama powiedziała mu, że ma najsłodszy język na świecie. |
style/kierunki: |
Fabuły obejmują przygody fantasy, słodkie romanse, makabryczne opowieści grozy, historie moralne, sprośne dowcipy i niezliczone przykłady ludzkiej pasji i szaleństwa. |
symbolika: |
Liczby w literaturze średniowiecznej mają znaczenie, więc struktura liczbowa dzieła Boccaccia jest pełna symboliki. Na przykład 4 to pechowa liczba, a król czwartego dnia wzywa do opowieści o ludziach, których miłość zakończyła się nieszczęśliwie. Chociaż każda historia jest odrębna, historie jako całość zmieniają się w ciągu dziesięciu dni odosobnienia. Zmiany lokalizacji przez narratorów, a także zmiany w codziennych tematach, wpływają na ton, wątki fabularne, struktury i motywy historii. Dwa dni spędzone w pierwszej willi owocują fantastycznymi opowieściami ze skomplikowanymi fabułami opartymi na kolejach losu. Trzeciego dnia bohaterowie przenoszą się do bardziej odległego raju, pałacu z ogrodzonym ogrodem. – z fantazji do prawdziwego życia, przedstawiając wybryki i szaleństwa typów ludzkich z czasów Florencji. Szóstego i siódmego dnia towarzysze odwiedzają Dolinę Dam, jeszcze bardziej odległy raj. Opowiadane są wówczas historie o oszustach, które ukazują codzienne grzechy popełniane przez ludzi. Historie z ostatnich trzech dni przedstawiają dobrze narysowane postacie i sytuacje z życia codziennego, co jest znakiem, że narratorzy są gotowi zakończyć swój iluzoryczny raj i ponownie zaangażować się w świat rzeczywisty. To tak, jakby Boccaccio prowadził mistrzowską lekcję pisania fikcji, z dziesięcioma gawędziarzami jako jego uczniami. W Epilogu Boccaccio z przymrużeniem oka przeprasza każdego, kto mógłby poczuć się urażony jego pisaniem, ale z fałszywą skromnością relacjonuje, że pewna dama powiedziała mu, że jego słowa są piękne i słodkie. |
motywy literackie: |
Ogrody Raju, arkadia W ramowej historii „Dekameronu”narratorzy wycofują się do idyllicznych wiejskich ogrodów, w których mogą uciec przed piekielną zarazą panującą w mieście i doświadczyć iluzji raju. Trzeciego dnia przenoszą się do pałacu z otoczonym murem ogrodem, który symbolizuje raj na ziemi oraz stan doskonałości i niewinności. W tym konkretnym ogrodzie zbiory zwierząt i roślin są aluzją do biblijnego ogrodu Eden, a fontanna jest aluzją do źródła wody życia – nawiązanie do Księgi Apokalipsy. Mury odgradzają od grzechu i zła świata zewnętrznego, tworzą świat czystości. Siódmego i ósmego dnia towarzyszki odwiedzają Dolinę Dam, inną formę raju, w którym dzikie zwierzęta zachowują się jak oswojone, a ludzie zanurzają się w czystych wodach natury. Muzyka i taniec, a także motyw Fortuny W ramowej historii„Dekameronu” muzyka i taniec tworzą formę i treść, personifikują tematy opowieści i wyrażają emocje. Te dwie przyjemne czynności są stałymi elementami każdego dnia i można je wykonywać pod wpływem impulsu. Opowiadacze czasami tańczą podczas codziennego spaceru o świcie, między śniadaniem a sjestą, a po zakończeniu opowiadania dnia robią to ponownie. Te przerwy w muzyce i tańcu dodają zmysłowej aury opowieści i pomagają umieścić narratorów w idyllicznym świecie wyobraźni. Ulubiony taniec, carole, wykonywany jest w kręgu, nawiązując do koła fortuny i cyklu czasu. Najbardziej zapadającym w pamięć obrazem książki jest nocna scena, w której towarzysze tańczą wokół fontanny. Każdy wieczór kończy się emocjonalną piosenką o tematyce miłosnej. Fortuna, bogini zmienności losu, w średniowiecznej sztuce była pokazywana zawsze przy kole, na którym byli umieszczeni ludzie. Na tym polega równowaga w życiu: raz jesteś na górze — cieszysz się życiem, później musisz doznać smutku, by doceniać chwile szczęścia.
Podróż Bohaterowie opowieści z „Dekameronu” często podróżują, a ich podróże są powiązane z motywami fabularnymi, zwłaszcza z fortuną. Drugiego dnia, kiedy wszystkie historie dotyczą fortuny, kilka z nich przedstawia podróże morskie, które w tamtych czasach były szczególnie nieprzewidywalnym sposobem podróżowania. W jednej z historii trzeciego dnia Gilette córka lekarza, wyrusza, by schwytać męża. Jej mąż podróżuje, aby uciec przed niechcianym małżeństwem, po czym Gilette wyrusza za nim i przekonuje go, by ją pokochał. Gilette podróżuje z własnego wyboru, więc jej podróże ujawniają zarówno jej inteligencję, jak i gotowość do poddania się kaprysom losu. Częstotliwość podróży przedstawiona w opowieściach pomaga wypełnić ogólny obraz życia w czasach Boccaccia. W XIV wieku Florencja i inne włoskie miasta miały dobrze prosperującą gospodarkę opartą na handlu międzynarodowym. Wtedy, podobnie jak obecnie, podróżowanie było oznaką dobrobytu jednostki i społeczeństwa. Pieniądze jako synonim szczęścia Wiele historii w „Dekameronie” kręci się wokół transakcji pieniężnych, które odzwierciedlają tematy fortuny, miłości i inteligencji. Postacie zdobywają fortunę, ponieważ Fortuna się do nich uśmiecha, i tracą ją, gdy Fortuna zwraca się przeciwko nim. Hrabia Antwerpii odzyskuje bogactwa i honor, gdy Fortuna odwraca się na jego korzyść. Dzięki majątkowi Gilette może wykupić sobie drogę do Paryża i przed oblicze króla, a także opłacić podróż i zakwaterowanie, gdy będzie ścigać męża. Pieniądze pojawiają się również w transakcjach miłosnych, jak wtedy, gdy kobieta pobiera 500 złotych florenów za możliwość przespania się z nią, a jej klient pożycza pieniądze od męża tej kobiety. Podobnie jak w przypadku podróży, powracający element pieniędzy ukazuje obraz XIX-wiecznej Florencji jako zamożnego miasta, w którym objawia się nowe bogactwo kupców, bankierów i handlarzy, czym stopniowo zastępuje starsze bogactwo — arystokratów posiadających ziemię. Kobiety Giovanni Boccaccio we wstępie stwierdza, że napisał „Dekameron” dla kobiet, ponieważ mają one trudniejszy los w życiu i miłości. Napisał te historie, aby je pocieszyć, a także doradzić im, co powinny, a czego nie powinny robić. Postacie kobiece Boccaccia i świat „Dekameronu” są prawdziwie demokratyczne jak na swoje czasy. Jego postacie kobiece są tak samo ludzkie, jak bohaterowie męscy, zdolne do tych samych niedociągnięć, namiętności i złych uczynków: niektóre są bezmyślne, niektóre lojalne, inne przebiegłe, niektóre głęboko zakochane, a inne zainteresowane jedynie zaspokojeniem swoich pożądań. Kobiet w tych opowieściach nie stawia się na piedestale i nie wyśmiewa. Są przedstawiane jako ludzie kontrolujący swoje własne pragnienia. To samo odnosi się do siedmiu kobiet z ramowej historii, które przewyższają liczebnie mężczyzn w stosunku 7:3. Mówią i działają we własnym imieniu – na przykład pomysł Pampinei, aby opuścić miasto, wprawia całą historię w ruch. Ten narracyjny feminizm był bardzo nietypowy. Ponieważ motywacja Boccaccia do napisania „Dekameronu” wynikała z osobistych przeżyć związanych z zakochaniem się, a także dlatego, że pragną zabawiać kobiety, wiele jego opowiadań dotyczy związków. Na przykład Filostrato prosi o cały dzień historii miłosnych z tragicznymi zakończeniami, a Fiammetta zamawia w swoim dniu historie miłosne ze szczęśliwymi zakończeniami. Wiele historii dotyczy niewierności małżeńskiej, szczególnie w przypadku młodej, pięknej kobiety poślubionej znacznie starszemu mężczyźnie. W takich przypadkach jest tak samo prawdopodobne, że to kobieta, a nie mężczyzna zainicjuje romans i będzie czerpać z niego przyjemności. Niektóre z tych związków prowadzą do prawdziwej i trwałej miłości, inne są przykładami przemijającego pożądania, ale niewiele można osądzać na temat charakteru i honoru kobiety. Czarna śmierć Epidemia dżumy – często nazywanej czarną śmiercią – wywarła głęboki wpływ na życie w całej Europie w XIV wieku. Objawy obejmują obrzęk węzłów chłonnych, gorączkę, dreszcze, ból głowy, zmęczenie i bóle mięśni. Ponieważ nie było wówczas antybiotyków, szacunkowa populacja Florencji wynosząca na przykład 100 000 mieszkańców mogła zostać zmniejszona nawet o 75 000 w wyniku zgonów spowodowanych dżumą. Zmiany społeczno-gospodarcze były intensywne. Z powodu szybkiego i wyniszczającego rozprzestrzeniania się choroby wstrzymano wszelką pracę, obrzędy pogrzebowe obowiązujące od pokoleń uległy zmianie lub całkowicie ustały, a ludzie uciekali z miast na wieś, porzucając przyjaciół i rodzinę. Gospodarka zmieniła się w świetle liczby ofiar śmiertelnych: trudno było znaleźć pracowników, co spowodowało wzrost płac w tym samym czasie, gdy spadła produktywność. Handel stał się utrudniony, gdy miasta i miasteczka zamknęły swoje granice, aby powstrzymać rozprzestrzenianie się zarazy, co doprowadziło do wzrostu cen towarów i materiałów. To z kolei doprowadziło do wstrząsów finansowych i społecznych. Klasy niższe wzmocniły się dzięki podwyżce płac, a w niektórych przypadkach otwarcie buntowały się przeciwko szlachcie, gdy ta próbowała wrócić do bardziej tradycyjnych sposobów życia sprzed zarazy. Zmieniły się także nastroje ludzi. Niektórzy wierzyli, że zaraza jest karą Bożą za grzechy człowieka, i oddawali się pokucie i modlitwie. Następstwa takich zniszczeń doprowadziły do spadku liczby wiernych z powodu śmierci oraz faktu, że wiara i modlitwa nie pomagały w powstrzymaniu rozprzestrzeniania się choroby. Inni przyjęli bardziej światowe podejście do kruchości życia, hulając i imprezując ze świadomością, że następnego dnia wszyscy mogą nie żyć. Relacja Boccaccia o zarazie w „Dekameronie” daje czytelnikom wgląd w rozkład społeczeństwa poprzez narrację Pampinei we wstępie. Twierdzi ona, że ludzie umierają wszędzie, normalne obrzędy pochówku w większości pozostają niezauważone, a wszyscy zostali porzuceni przez rodzinę i przyjaciół. Dlaczego nie mieliby sami opuścić miasta? Wspomina o dzikim zachowaniu części obywateli i obawach związanych z pobytem we Florencji. Boccaccio, umieszczając swoją narrację na tle społecznego wstrząsu wywołanego zarazą, może pomieszać też konwencje społeczne. Pomysł, aby mężczyźni i kobiety ze stanu szlacheckiego udali się do wiejskiej posiadłości bez przyzwoitek, byłby niemożliwy w innych okolicznościach. Dzięki temu bohaterowie mogą opowiadać historie o tematyce, która być może nie byłaby powszechnie akceptowana, tak jak sam Boccaccio może ułożyć swoją opowieść w sposób, który nie byłby wówczas możliwy do przyjęcia. Wreszcie powody, dla których Pampinea opuściła Florencję i przeżyła zarazę, są w zadziwiający sposób zgodne z powszechnymi praktykami medycznymi tamtych czasów, mającymi na celu leczenie zarazy, powstrzymanie jej rozprzestrzeniania się i informowanie ludności o potencjalnych przyczynach infekcji. Pampinea znałaby je dobrze (podobnie Boccaccio) i są one starannie wbudowane w narrację. Pampinea sugeruje, aby opuścili miasto i udali się na wieś. Postanawia nakazać służbie przynosić im same radosne wieści, aby mogli utrzymać pozytywne nastawienie – kluczowy element równoważenia nastrojów ciała (w średniowieczu ludzie wierzyli, że każda choroba powoduje utratę równowagi czterech humorów organizmu). Nakazuje opowiadanie historii, śpiewanie i taniec, aby utrzymać umysły skupione na szczęśliwych zaręczynach. Przyjemność z ich odosobnienia to nie tylko zwykły akt unikania – to sposób na przetrwanie. Religia Akcja „Dekameronu” rozgrywa się w czasach, gdy religia odgrywała kluczową rolę w codziennym życiu. Duchowieństwo chrześcijańskie (katolickie) było potężne, w niektórych przypadkach dzierżące taką samą władzę jak szlachta. Kościół dyktował niemal każdy aspekt średniowiecznego życia: małżeństwo, seks, podatki, inne religie, prawa i kary. W sposobie porządkowania dni i tygodni dominowały praktyki religijne. W XIII i XIV wieku rozdział między władzą a religią był niewielki. Ponieważ religia tak bardzo przenikała życie średniowieczne, kary nakładane na tych, którzy nie przestrzegali jej nakazów, były drakońskie. Kościół zwiększył swoją krytykę heretyckich zachowań i ścigał tych, których uważano za heretyków. Doprowadziło to do konfliktu między Kościołem a sferami świeckimi, zwłaszcza tymi zajmującymi się handlem. W miarę jak klasa średnia stawała się coraz potężniejsza, w odpowiedzi na recesję gospodarczą i „polowania na czarownice” Kościoła zakorzenił się cynizm religijny. Ale chociaż Kościół kontrolował religijne aspekty życia ludzi, nie był odporny na konflikty w swoich szeregach. Wielu wyraziło krytykę rosnącej ziemskiej potęgi Kościoła, a także heretyckiego zachowania niektórych sekt. Schizma nastąpiła w XIV wieku, kiedy Francuzi odmówili przyjęcia nowego rzymskiego papieża i zamiast tego mianowali własnego papieża. |
konteksty: |
„Dżuma” Albert Camus- zachowanie i wybory moralne podczas zarazy, także dżumy, czasy kwarantanny; „Pieśń III” Jan Kochanowski — pieśń o Fortunie, która kołem się toczy; „Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią” – motyw danse macabre, śmierci, która pochodzi po wszystkich, bez względu na ich stan społeczny i majątek; „Latarnik” Henryk Sienkiewicz, „Kamizelka” Bolesław Prus i inne nowele, w których wykorzystano motyw sokoła. |
co jeszcze się omawia przy tej lekturze? |
MOTYW SOKOŁA/ TEORIA SOKOŁA: „Teoria sokoła”, sformułowana przez Paula Heysego w 1871 roku, mówi, że w każdej dobrze skomponowanej noweli powinien występować główny motyw, często symbolizowany przez konkretny przedmiot o symbolicznym znaczeniu. Ten dominujący motyw, zwany „sokołem noweli”, jest obecny w każdym etapie fabuły i odgrywa kluczową rolę w jej rozwiązaniu. Zwykle punktem kulminacyjnym fabuły jest moment, w którym następuje zmiana losu głównego bohatera. W polskiej literaturze pozytywistycznej występuje np. w „Kamizelce” Bolesława Prusa (tytułowa kamizelka), w „Latarniku” Henryka Sienkiewicza (książka). |