autor: Homer (kwestia homerycka — czy Homer w ogóle istniał? Brak historycznych dowodów na jego istnienie, niektórzy uważali, że zarówno „Iliada”, jak i „Odyseja” są zbiorem anonimowych poetów. Obecnie uznaje się, że są one dziełem jednego autora — świadczy o tym spójność kompozycyjna oraz stylistyczna obu tekstów).
tytuł: „Iliada” – opowieść o Ilionie, czyli Troi
rodzaj: epika
gatunek: epos — zaczyna się od inwokacji, czyli zwrotu do Muzy, pisany heksametrem (6 stóp akcentowych), liczba ksiąg podzielna przez 6 (24 księgi), ukazanie losów legendarnych bohaterów (np. Achillesa) na tle przełomowych wydarzeń (wojna trojańska), sceny batalistyczne (walka), bohater zbiorowy (Hellenowie), retardacja — spowolnienie akcji przez opisy (np. przyrody, tarczy Achillesa), stałe epitety, (np. „szybkonogi Achilles”), porównania homeryckie — rozbudowane porównania (np. porównanie ataku Achillesa na Hektora do ataku jastrzębia na spłoszoną gołębicę).
data wydania: przełom IX i VIII w. p.n.e. (przekazy ustne), VI w. p.n.e. (spisana)
epoka literacka: starożytność (antyk)
miejsce wydania: Starożytna Grecja
czas akcji: ukazanie 49 dni ostatniego roku walki (wojna trojańska trwała 10 lat), retrospekcje sprawiają, że czytelnik może poznać prawie cały przebieg wojny.
miejsce akcji: obóz Greków (Achajów), Troja
geneza: mit trojański — bogini niezgody Eris nie została zaproszona na wesele, przyszła na złość i zrobiła konflikt, Parys miał wybrać, która z bogiń jest najpiękniejszą: Hera, Afrodyta czy Atena. Afrodyta przekupiła go darem — najpiękniejszą kobietą na świecie, zapomniała jednak powiedzieć, że ma ona męża, była nią Helena, żona Menelaosa i w ten sposób rozpoczęła się wojna trojańska
problematyka: ideał bohatera, heroizm, honor, triumf sprawiedliwości, tragizm kondycji ludzkiej, boska ingerencja
bohaterowie:
Achilles — heros, syn bogini Tetydy i króla Tesali — Peleusa; ma ciało odporne na rany z wyjątkiem stopy (kiedy był dzieckiem, matka zanurzyła go w Styksie, trzymając za piętę); najdzielniejszy z Achajów; przedstawiony jako wzór herosa — dzielny, waleczny, odważny wojownik, marzący o triumfie i sławie; egoistyczny; dumny, pełen pychy; porywczy; okrutny, ale bywa dobroduszny; akceptuje swoje przeznaczenie (wie, że zginie pod Troją).
Hektor — trojański książę; syn Priama; starszy brat Parysa; mąż Andromachy; kochający mąż i ojciec; najdzielniejszy wojownik Troi; przestrzega zasad uczciwej walki; odnosi wiele zwycięstw; kieruje się dobrem państwa; wspomagany przez boga — Apolla; zabija przyjaciela Achillesa — Patroklesa; ginie z ręki Achillesa.
Parys (Aleksander) – książę Troi, młodszy brat Hektora; uprowadza żonę króla Sparty (Menelaosa) – Helenę; nieodpowiedzialny, lekkomyślny;
Agamemnon — brat Menelaosa; władca Argos i Myken; jeden z najpotężniejszych królów na Półwyspie Peloponeskim; naczelny wódz wyprawy na Troję; dzielny; odważny; przez pychę doprowadza do niepowodzeń Achajów.;
Priam — władca Troi, ojciec Hektora i Parysa;
Bryzeida — branka Achillesa; odebrana Achillesowi przez Agamemnona;
Odyseusz — król Itaki; odważny; sprytny i przebiegły — wpada na pomysł z koniem trojańskim; główny bohater eposu „Odyseja” .
Patrokles — przyjaciel Achillesa; ginie w zbroi Achillesa z rąk Hektora.
Bogowie:
Zeus (Dzeus) – władca Olimpu; stara się zachować bezstronność; początkowo sprzyja Hektorowi (na prośbę Achillesa).
stojący po stronie Achajów (Greków):
Hera — żona Zeusa; patronka małżeństw i rodzin; domaga się zniszczenia Troi.
Atena — bogini mądrości; opiekunka Achillesa — pomaga mu w pojedynku z Hektorem.
Hermes — boski goniec.
Posejdon — władca mórz i oceanów; strzeże greckich okrętów; pomaga Grekom.
Hefajstos — bóg ognia i sztuki kowalstwa; tworzy zbroję Achillesowi.
stojący po stronie Trojan:
Apollo — bóg sztuki;
Ares — bóg wojny; zagrzewa Trojan do walki.
Afrodyta — bogini piękna; podarowała Parysowi najpiękniejszą z kobiet — Helenę.
Artemida — bogini łowów; siostra Apolla.
streszczenie: Utwór głównie koncentruje się na epizodzie z wojny trojańskiej, czyli gniewie Achillesa i wynikających z tego konsekwencjach.
Rozpoczyna zwrotem do Muzy i opisie gniewu Achillesa, który pokłócił się z Agamemnonem o brankę — Bryzeidę. Agamemnon odmówił kapłanowi Chryzesowi (słudze Apollona) wydania jego córki, Chryzeidy i wypędził go z obozu. Chryzeida została przyznana Agamemnonowi jako branka wojenna. Wódz w końcu ulega i skłonny jest oddać Chryzejdę, ale oczekuje wynagrodzenia za stratę. Łupy są już jednak rozdzielone i natychmiastowe zadośćuczynienie nie jest możliwe. Kiedy Achilles obiecuje Agamemnonowi nagrodę po zdobyciu Troi, chciwy wódz zarzuca mu, że chce wszystko, także brankę Bryzeidę, zatrzymać dla siebie, grozi mu odebraniem łupów przemocą. Interwencja bogini rozwagi – Ateny, powstrzymuje Achillesa, która obiecuje mu wspaniałe dary, powoduje, że Achilles postanawia wycofać się z walki o Troję i zapowiada kłopoty Achajów, kiedy zostaną pozbawieni jego talentu wojennego. Wstawiennictwo matki Achillesa, bogini Tetydy, u Zeusa, doprowadza do kolejnych zdarzeń.
Zeus zsyła na Agamemnona sen, w którym zachęca go do walki i obiecuje zdobycie Ilionu. Agamemnon podstępnie wygłasza mowę, w której rzekomo opowiada się za przerwaniem oblężenia, natomiast na zebraniu zabiera także głos Tersytes, nawołujący do powrotu oraz Odyseusz, który odwołuje od tego żołnierzy, następnie ponownie przemawia Agamemnon i Nestor, którzy przypominają wróżby o szybkim upadku Troi. Wojska przygotowują się do boju.
Wojsko rusza do bitwy. Tu następuje wyjaśnienie przyczyny prowadzonej wojny — skrzywdzony Menelaus, któremu Parys porwał żonę, Helenę, ma stoczyć ostateczny pojedynek z „porywaczem”. Menelaus okazuje się silniejszy, ale Parysa ratuje Afrodyta. Zniknięcie Parysa dla Agamemnona oznacza zwycięstwo dla Menelaosa.
Bogowie toczą kłótnię o to, która strona ma wygrać. Atena przekonuje Zeusa, by ten polecił Pandarowi strzelenie z łuku w Menelaosa. Strzał Trojanina jest równoznaczny z naruszeniem umowy. Tak walczący Trojanie muszą w końcu ponieść klęskę, mimo że najpierw Zeus zobowiązał się ukarać Achajów.
Bitwa opisywana na kartach kilku ksiąg kończy się nierozstrzygniętym pojedynkiem Hektora z Ajasem. W przebiegu zdarzeń biorą też udział bogowie. Po zawieszeniu broni, kiedy to obie strony grzebią zmarłych, Zeus przy pomocy gromu zmusza Achajów do odwrotu. Trojanie biwakują w polu, przy ogniskach, gotowi do dalszej walki.
Agamemnon, widząc konsekwencje gniewu Achillesa, stara się go przeprosić i zachęcić do aktywnej pomocy Achajom. Zarozumiały i uparty Achilles odrzuca przeprosiny. Wysłani na zwiady Diomedes i Odys dowiadują się o planach Trojan.
Ranny Agamemnon musi się wycofać. Ciągłe wtrącanie się bogów doprowadza w końcu do poważnego zagrożenia Achajów. Wtedy Patroklos osobiście idzie prosić Achillesa o pomoc lub przynajmniej o zbroję. Patroklos w zbroi Achillesa wraca na pole bitwy, ściga Trojan aż pod mury miasta i tam ginie ugodzony przez Hektora. Stało się tak, bo zapamiętały w walce Patroklos zapomniał o słowach Achillesa zakazujących mu podchodzenia pod Troję (ostateczne zwycięstwo Achilles chciał zarezerwować dla siebie, kiedy Agamemnon się przed nim ukorzy).
Wiadomość o śmierci przyjaciela kieruje gniew Achillesa przeciwko Hektorowi. Żądza odwetu jest silniejsza, mimo że będzie związana z osobistą klęską mściciela (ma zginąć po śmierci Hektora). Wściekłość Achillesa przybiera rozmiary dzikiego barbarzyństwa: przywiązane do rydwanu ciało Hektora wlecze do obozu Achajów.
Niedługo potem odbywa się pogrzeb Patroklosa i zorganizowane na jego cześć igrzyska sportowe. Dochodzi do pojednania Achillesa z Agamemnonem. Achilles, jeszcze niedawno pastwiący się nad zwłokami Hektora, dostrzega w pokonanym walecznego obrońcę ojczyzny i z szacunkiem oddaje ciało jego ojcu, staremu i mądremu Priamowi. Klęska Troi jest oczywista. Autor nie poświęca uwagi temu faktowi. Wiadomo jednak, że śmierć Hektora jest równoznaczna z upadkiem Ilionu.
motywy literackie:
- wina tragiczna,
- fatum,
- heroizm,
- przeznaczenie,
- wina i kara,
- poświęcenie,
- cierpienie,
- bunt,
- zemsta,
- konflikt,
- wojna,
- walka
cechy szczególne:
stałe epitety — np. “szybkonogi Achilles”,
rozbudowane porównania — porównania homeryckie, np. porównanie ataku Achillesa na Hektora do ataku jastrzębia na spłoszoną gołębicę,
retardacja — spowolnienie akcji przez opisy (np. przyrody, tarczy Achillesa),
utwór utrzymany w podniosłym stylu,
szczegółowy opis przedmiotów — np. opis tarczy Achillesa,
peryfrazy — zastępowanie imion połączeniami rodowymi, np. zamiast Achilles — syn Peleusa i Tetydy.
konteksty:
literackie
„Odprawa posłów greckich” Jana Kochanowskiego — wydarzenia poprzedzające wybuch wojny trojańskiej,
“Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza — epopeja narodowa na wzór starożytnego eposu (kryteria formalne, zamiast heksametru — trzynastozgłoskowiec, opisy walki),
“Monolog dla Kasandry” Wisławy Szymborskiej (Kasandra — córka Priama, która przepowiedziała upadek Troi),
“Raport z oblężonego miasta” Zbigniewa Herberta — utwór nawiązujący do uniwersalnego motywu oblężenia,
“Pieśń o Achillesie” Madeline Miller,
filmowe
“Troja” w reż. Wolfganga Petersena (Brad Pitt jako Achilles),
“Ile waży koń trojański?”, w reż. Juliusza Machulskiego,
malarskie
“Pożar Troi” Stafano della Bella,
“Pożar Troi” Daniela van Heila,
“Andromacha opłakująca Hektora” Jacquesa-Louis’a,
inne
informatyka — trojan
anatomia człowieka — ścięgno Achillesa