Fineasz i Ferb – A‑G-L-E‑T
Podmiot liryczny zwraca uwagę na istotną funkcję, jaką pełnią sznurowadła w codziennym życiu. Trzymają but i tym samym pozwalają nam realizować marzenia, a jednocześnie są niezauważone; traktujemy je niczym przezroczysty element rzeczywistości i nawet nie wiemy, jak nazywa się końcówka sznurówki, dzięki której jesteśmy w stanie zawiązać but.
Sznurowadła są symbolem niezauważalnych elementów codzienności, które ułatwiają nam realizację zamierzonych celów, choć nigdy nie uzyskują należnej uwagi. Sznurówki, podobnie jak aglet, są traktowane przez człowieka jako coś oczywistego. Całkiem przewrotnie można zauważyć, że pełniona przez nie fundamentalna funkcja jest na tyle mocno zakodowana w naszej świadomości, że nie jesteśmy w stanie jej odpowiednio docenić. Nie znamy świata bez sznurówek – a tym samym uznajemy ją za organiczną część rzeczywistości, która nam się po prostu należy.
Władysław Reymont – Chłopi
Po mszy mieszkańcy wsi zbierają się w przykościelnym cmentarzu, aby spędzić czas na rozmowie i plotkach. W pogawędkach uczestniczą także Dominikowa i Jagna, których wyjście z kościoła budzi zainteresowanie zgromadzonej ludności. Kobiety zachwycają się strojem młodej dziewczyny – w tym m.in. gorsetem z zielonego aksamitu, bursztynami i koralami oraz trzewikami zasznurowanymi aż po białą pończochę czerwonymi sznurowadłami.
Sznurowadła w „Chłopach” symbolizują wolność wyrażania samej siebie. Choć łamią obowiązujący kanon (są bowiem zbyt wystawne jak na ówczesne wiejskie realia), nie spotykają się z nieprzychylnymi komentarzami. Wręcz przeciwnie, kobiety tkwiące w standardzie podziwiają sznurówki i zazdroszczą wolności, która jest ich obiektem pożądania.
Wisława Szymborska – Odzież
Podmiot liryczny opisuje proces rozbierania się pacjenta podczas wizyty u lekarza. Nagromadzenie zdejmowanej odzieży pozwala zadać pytanie, czy nie mamy do czynienia z ostatecznym pożegnaniem z cielesnością (czyli ze śmiercią). Wbrew podejrzeniom pacjenta lekarz stwierdza, że schorzenie nie jest niczym poważnym, a ten może ponownie zawiązać sznurowadła, zakładać krawat, zapinać guzik i zasuwać płaszcz.
Sznurówki symbolizują gotowość do życia. W utworze Szymborskiej ubrania uchodzą za elementy należące do świata żywych; dopóki żyjemy, dopóty nosimy odzież. Kto jeszcze ma potrzebę wkładać buty (i sznurować je), ten istnieje naprawdę i może żyć dalej nieniepokojony widmem śmierci.
Tworzywo Sztuczne – Sznurowadła
Podmiot liryczny opisuje emocje po rozstaniu z miłością swojego życia. Tęskni, choć najprawdopodobniej został zdradzony. Aby odreagować stres, sięga po używki. Jak sam zauważa, stoi z rozsznurowanymi butami.
Rozsznurowane buty są symbolem niesamodzielności, trudności związanych z życiem na własną rękę. Podmiot liryczny porównuje do rozsznurowanych butów swoje życie po rozstaniu; utracił poczucie bezpieczeństwa i grunt pod nogami. Nie jest w stanie poradzić sobie ze swoimi odczuciami i czuje, że rozłąka cofnęła go do etapu, gdy nie umie wykonać najprostszych czynności.
Stare Dobre Małżeństwo — Rozliczysz mnie Panie
Podmiot liryczny modli się, jest to liryka wyznania, wyraża w słowach psalmu pewność, że jedynie Bóg go zna i wie, że był samotnym wędrowcem, którego nieustannie coś niosło i nawet sznurówki nie mogły powstrzymać go przed kroczeniem w dal.
Sznurówki są symbolem uziemienia, spokojnego życia, bycia w jednym miejscu, spokoju. Człowiek, którego nawet “szalone sznurówki” nie zatrzymały w miejscu; wie, że nadchodzi dzień sądu, podczas którego zostanie rozliczony z wszystkich grzechów.