szaleństwo — tylko szaleńcy, dzieci i poeci widzą więcej
samobójstwo — bohaterowie nie potrafią żyć w świecie, w którym panują prawa niezgodne z ich wartościami
potęga przyrody — jest dowodem na istnienie sił wyższych, człowiek i historia się zmieniają, a przyroda jest wieczną potęgą, często też jest strażniczką sprawiedliwości
sobowtór i przemiana — trudne wydarzenia sprawiają, że bohaterowie przechodzą przemianę, zmieniają też imię, często też dwoistość ludzkiego losu jest ukazana jako motyw sobowtóra
nieszczęśliwa miłość — koncepcja miłości zakłada, że miłość ma być niespełniona, tu na ziemi trudno spotkać się dwóm połówkom, przeszkadzają im np. relacje społeczne
tyrteizm — poezja nawołująca do obrony kraju, najważniejsza miłość do ojczyzny m
historyzm — umieszczenie akcji w średniowieczu, zastosowanie tzw. maski historycznej dla uniknięcia problemów z cenzurą
gotycyzm — odmiana historyzmu, akcja dzieje się w zamku średniowiecznym, jest zbrodnia, szaleństwo, mrok, upiory, walka, morderstwo — nastrój grozy (frenezja)
mistycyzm — szukanie i doświadczanie kontaktu z bóstwem, istotą nadprzyrodzoną
mesjanizm — wizja mesjanizmu, czyli mesjasza — jednostki (lub narodu), który wiedzie innych ku wolności i świetlanej przyszłości. W dramacie ukazano wręcz Polskę jako Chrystusa, która teraz cierpi, ale później zmartwychwstanie i zbawi całą Europę.
indywidualizm — poczucie wyjątkowości, samotności, oddzielenia od społeczeństwa, jest osobny, nikt go nie rozumie, jest sam w walce
patriotyzm – miłość do ojczyzny przejawiającą się np. w woli walki za wolność ojczyzny;
orientalizm — fascynacja kulturą, językiem i filozofią Wschodu — perskiego, japońskiego, arabskiego, hinduizmu (“Giaur”, “Sonety krymskie”)
fantastyka — nadprzyrodzone zjawiska ujawniające się w czasie, miejscu, postaciach i akcji
ludowość — badania folkloru, poszukiwania mitów, legend, powrót do prostych zasad moralnych ukazanych w opowieściach przekazywanych ustnie, nobilitacja kultury ludowej do rangi wielkiej sztuki i poezji, w której ukazano źródło wiedzy o świecie — w wierzeniach ludowych i zasadach moralnych (“Ballady i romanse”)
irracjonalizm — świat można poznać czuciem, a nie tylko rozumem